REC - snarlig test av 3,00?

Sa2ri
REC 13.01.2020 kl 13:42 11696

REC viser styrke i dag, muligens fordi det nærmer seg undertegning av fase1 avtalen mellom USA og Kina. Det kan se ut som at tradere/investorer posisjonerer seg i forkant av dette (FOMO), hvilket kan pushe kursen opp til 3,00 eller over relativt raskt. Det er noe psykologisk motstand ved 3,00 mens det ligger litt "ordentlig" motstand ved ca. 3,50.

Jeg anbefaler ingen å kjøpe REC, bare så det er sagt, men det kan være en aksje å se nærmere på akkurat nå i det korte bildet da det kan komme nyheter som er kursdrivende (begge veier).
Redigert 20.01.2021 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
13.01.2020 kl 16:14 7290

Da fikk vi faktisk en test av 3,00 i dag, så får vi se om vi slutter over dette nivået.
Scarface2020
13.01.2020 kl 16:47 7489

Hva er grunnen til dagens stigning ?
Sa2ri
13.01.2020 kl 19:57 7062

SB1M og Jonas Meyer er ute med en "trading update" på REC i ettermiddag på grunn av tariffen som kanskje blir opphevet av Kineserne. Vår venn Jonas skriver følgende:

"REC – Neutral in the coming week?

SpareBank1 Markets acted as Sole Bookrunner in connection with the Private Placement in REC Silicon.

Conclusion
We have a Sell recommendation on REC, but argue that it might be smart to stay Neutral (potentially a weak trading Buy) this week, as there is a chance that China remove import tariffs on polysilicon.

However, history gives a strong word of caution, and maybe a hint on how to play it.

On 20 January 2014, the Chinese Ministry of Commerce (Mofcom) announced final import duties on polysilicon of 57% for REC, which effectively shut the company out of the Chinese market (c.90% of global demand). The duties were valid for five years and expired on January 19, 2019. Thus, last year the REC share traded up just shy of 15% the week before the expiration, as people were hoping for the tariffs not to be prolonged.

However, on 18 January 2019, the tariffs were extended one year, and now they last until January 18, 2020. The REC share traded down 26% the following week.

We argue that a removal of import duties would have a significant positive effect on the REC share price, although it maybe should not, and an extension of duties would be significantly negative.

In sum: we argue that trading REC this week is for short-term risk lovers or people with connections in Mofcom, and we recommend to simply stay neutral.

What’s new?
Chinese import duties on polysilicon from the US might expire in a week.

Our analysis – Negative if history repeat itself
If history repeat itself, one should stay long REC this week, but sell ahead of a potential decision from Mofcom regarding the import tariffs on US-made polysilicon to China.

Potential upside
If the tariffs are removed, we believe that the share will trade positively, as it makes REC closer to the opportunity of restarting Moses Lake. Moses Lake is currently cold stacked, and we believe that the company needs a combination of 1) access to the Chinese market through removed tariffs and 2) increased polysilicon prices, for management to restart the plant. If Moses Lake operates at full capacity, we estimate a cash cost around USD8/kg versus the current spot price of USD7.13/kg.

If the polysilicon price increase 40% to USD10/kg, we estimate a value around NOK5/share, dependent on timing and whether REC can restart the facility without external financing.

Potential downside
If the tariffs are prolonged one year, we estimate that REC needs sell Butte or obtain external financing ahead of April 13, 2020.

All else equal, the calculation goes as follows: REC had USD46.4m cash at the end of Q3 2019. On 13 October 2019, the company paid USD6.3m semi-annual interest on the bond outstanding, and on 20 December 2019, Nordea called NOK150m (USD16.7m) from the indemnity loan outstanding, which leaves USD23.4m once paid. REC is due to pay USD5.2m fees to Yulin in March 2020, and on 13 April 2020, there is another USD6.3m bond interest to be paid. Thus, all else equal, REC will have USD11.9m cash on 13 April 2020 and the bond covenant is USD15m.

In sum
In sum: we argue that trading REC this week is for short-term risk lovers or people with connections in Mofcom, and we recommend to simply stay neutral.

Best regards,

Jonas Meyer
Equity Analyst"
Celsius
13.01.2020 kl 21:17 6836


Hvor ble det av 1-kroningen til Meyer....?

Nå "Neutral recommendation" på 3 kroner....!

Den karen kan få sagt det ja, nesten helt lik deg Sa2ri....
Sa2ri
13.01.2020 kl 21:29 6775

«We have a Sell recommendation on REC, but argue that it might be smart to stay Neutral (potentially a weak trading Buy) this week, as there is a chance that China remove import tariffs on polysilicon.»

Skjønner at Engelsk ikke er din styrke. Du får bruke Google translate på setningen over så kanskje det går opp et lys for deg.
Celsius
13.01.2020 kl 21:34 6729

Du må orke å lese alt det du/Meyer skriver Sa2ri.....

And in the end...: "we recommend to simply stay neutral".

Til din orientering/for de som har norskforståelse: "vi anbefaler å forbli nøytral".

Nøytral i dag er på 3 kroner, suppegjøk.
Slettet bruker
13.01.2020 kl 21:34 6726

Ja Sa2ri har nok kjøpt litt stakkars og prøver så godt han kan. Nå kan det plutselig komme nyheter som er kursdrivende??akkurat som plutselig alt er endret med et pennestrøk fordi ypperstepresten hans Meyer sier ditt og datt. Hva har endret seg Sa2ri siden du nå plutselig sier at det kan komme kursdrivende nyheter?? De kunne vel kommet når som helst?? Ikke fordi Meyer sier ditt og datt. Tror du noen går på dette tullet her du er tydelivis inne en tur og prøver med dette idiotiet og snakke opp aksjen på kort sikt.
Sa2ri
13.01.2020 kl 21:49 6632

Sannsynligvis samme årsak som resulterte i stigning i fjor på samme tid. Folk posisjonerer seg i forkant av en mulig fjerning av tariffen Kina styrer.
Celsius
13.01.2020 kl 21:50 6605

Ja, Meyer skriver så....
Slettet bruker
13.01.2020 kl 21:57 6555

Som du hele tiden har sagt ikke har noen betydning når det dumpes på extremt lave priser i Kina . Har du glemt det allerede?? Du og Meyer har over lengre tid prøvd og få aksjen ned til 1 kr med masse svada. Fjerning av toll til kina har ligget der som en mulighet lenge og du bruker den nå pågrunn av at du har kjøpt selv og håper på oppgang. Makan til utspekulert tulle nick skal man lete lenge etter selv på hegnar.
Sa2ri
13.01.2020 kl 21:58 6532

@TakeOff/Lavogna/INVESTOR osv.:

Hvis du er så trangsynt at du ikke skjønner det kan være en mulighet å trade på dette, ja da er kanskje ikke aksjemarkedet stedet for deg. Vi hadde nøyaktig samme bevegelse i fjor, en mulighet jeg påpekte også da. Folk får gjøre hva de vil, så får vi se om de nærmeste dagene resulterer i en oppgang, eller ikke.

@Celsius:

Hvis du hadde brydd deg med å lese det jeg la ut, så ser du at Meyer kom med denne oppdateringen i ettermiddag, ikke mens børsen var åpen. At han kommer med en slik oppdatering er ikke noe merkelig - både han og Bertheussen gjorde jo det samme i fjor om jeg ikke husker helt feil.
Celsius
13.01.2020 kl 22:02 6497

Få det inn i nøtta:
"STAY NEUTRAL" - på dagens nivå.

Sjekk også aksjekursen på REC, så vil du se at den ikke er på 1 krone slik du/Meyer predikte om fram til i går.
Slettet bruker
13.01.2020 kl 22:04 6470

Prøve å hausse på grunnlag av noe du har snakket negativt om 100 ganger før kler deg skikkelig dårlig.Tjener nok på aksjer så du behøver ikke bekymre deg om det. Men utspekulerte nick som sitter og gauler om piss må man svare. Og tydelig at du ikke liker det.
MorganKane
13.01.2020 kl 22:21 6364

MorganKane skrev Innlegget er slettet
PS! Jeg tar tiden på deg hvor lang tid det tar før du prøver å få admin til å slette innlegget mitt.
Slettet bruker
13.01.2020 kl 22:43 6244

Joda, de fleste på dette forum har nok sin egen agenda, men personlig er jeg mye mer interessert i de som får frem risikomomenter og nedsiden, enn de som driver med haussing basert på sviktende premisser, så takk til Sa2ri.
Redigert 13.01.2020 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.01.2020 kl 22:53 6191

SPØRSMÅL: Om straffetollen (i beste fall) skulle forsvinne helt, så er jo prisen på poly betydelig under det som vil være produksjonskostnadene til ML. Så spørsmålet vil jo da være om en eventuell kursøkning, forutsatt positive nyheter 15 og 19 januar, vil være bærekraftig utover noen dager, eventuelt uker?

Redigert 13.01.2020 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Celsius
13.01.2020 kl 22:59 6155

Sa2ri.
Du har visst en likesinnet støttespiller her i m........
Redigert 13.01.2020 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
questi
14.01.2020 kl 06:41 5828

Med brannen i Australia på den sørlige halvkulen, og andre media-egnede presentasjoner av tilsvarende kriser den kommende sommeren på den nordlige halvkulen, vil det komme internasjonal press på Kina om å holde nede kullkraft ekspansjonen sin. Trump er i ferd med å endre sin miljøprofil på den måten at han ser den populistiske fordelen av å være grønn når det passer seg, og vil da kaste seg på bølgen med å kreve innskrenkninger i kullkraftutbygging for å redusere Kinas konkurransekraft. Kina vil etterkomme kravene tildels og vil da ofre de mest energiineffektive industriene som likevel påfører statskassen enorme tap, og gladelig legge skylda for økt arbeidsløshet på utenlandsk innblanding.

Polysilisum-industrien i Kina vil bli utsatt for innstramning.

Innen 2021 gjetter jeg at følgende vil tvinge seg frem:
- Halvformell global sertifiseringsordning på CO2-footprint på varer.
- Land som forgrønner sin energi får bistandsmidler og handelsfordeler
- Produsenter som er CO2-syndere blir straffet av både av media&forbrukere og av regjeringspolitikk.
Redigert 14.01.2020 kl 06:43 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.01.2020 kl 06:59 5768

Ser at det er mye følelser ute og går hos REC aksjonærene, og følelser er vel det siste man skal ta med seg inn i en investering. Meyer har fortsatt 1,00 som target, men mener det kan være greit å forholde seg nøytral akkurat nå, kanskje trade på et mulig positivt utfall av tariffen for de "risikoperverse".

Her er headingen i mailen han sendte ut (som ikke var med i overskriften i selve mailen): "REC (Sell tp NOK1.0): Neutral in the coming week?"
Sa2ri
14.01.2020 kl 07:10 5731

MorganKane skrev Innlegget er slettet
@MuggenKanne:

Jeg lurer ingen - jeg deler den informasjonen jeg får tilgang til slik at folk kan vurdere selv. Jeg kjøper ikke aksjer jeg ikke har stor tro på når de er vei ned og har derfor ikke handlet REC slik du påstår. Du, i likhet med ypperstepresten, tillegger deg selv, meg og andre, mye mer markedsmakt enn hva vi vitterlig har.

Hvorvidt admin sletter innlegget ditt får stå for admin sin regning. Er de i strid med reglene for forumet regner jeg med at admin håndterer dette slik seg hør og bør.

Du er en ynkelig liten stakkar jeg ikke gidder bruke mer tid på, så da ønsker jeg deg lykke til videre.
questi
14.01.2020 kl 07:13 5703

Denne gir en god oversikt:
https://www.globenewswire.com/news-release/2019/05/24/1843135/0/en/Global-and-China-Polysilicon-Industry-Report-2019-2023.html

Jeg leser følgende fra artikkelen:
- REC er kun 1 av 27 produsenter i og utenfor Kina - alle er i krise pga pris. RECs gjeld er betjenelig i motsetning til noen av de andre.
- Høyere kvalitet vs kostnad er nøkkelen for å finne hvem som vil overleve.
- Det finnes en teknisk kløft mellom de som vet hvordan å oppgradere til høyere kvaliteter, og de som ikke vet. REC innehar kompetansen.
- Det finnes en finansiell kløft mellom de som har råd til å oppgradere og de som ikke har. REC har råd med Røkke.

(Min ekstrapolering om relevans for REC)

Hva ville kurs-target for REC være ifølge Meyer dersom REC oppgraderer for et marked uten tariff?
Redigert 14.01.2020 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Celsius
14.01.2020 kl 07:47 5594

Jeg ser Sa2ri tolker to språk med dette resultat.....

"WE HAVE SIMPLY A NEUTRAL RECOMMENDATION" på dagens RECkurs på 3 kroner

=

SELG PÅ 1 KRONE

Det artige med både Meyer og hans soulmate Sa2ri er at de jo begge skriver og tolker seg selv på samme syke måte.

Orakelsvar uten like fra et "analytikerkorps" fra disse to, og som er sikrere enn helgardering på tippelappen.
Redigert 14.01.2020 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
questi
14.01.2020 kl 08:01 5522

Sa2ri er enig med Meyer, som har det nåværende standpunkt at det kortsiktig sett (på ukesperspektiv) kan være ok å ikke selge (men at det er lurt å selge rett FØR resultatet blir kjent). Synes spøken til Meyer om at 'om man har forbindelser inn til MOFCOM (kinesisk handelsdepartement) så er lov å være sikker på sitt kjøp' er litt morsom da :)

På lang sikt (1-2 år?) synes Meyer å mene at REC skal bli nedlagt og avviklet med en lang periode på kurs kr 1.

Jeg satser heller på at REC på enda lengere sikt (2-5 år) skal gå med ca +20 millioner USD i overskudd per kvartal pga markedsendringer og investeringer og omleggelser som Røkke vil utføre, og at tendensen mot denne utviklingen allerede vil være synlig og kjent for markedet innen 6 måneder.
Kursen vil i så fall være:
- 5 NOK/aksje ved det punkt intensjonen til Røkke kan anes (ca februar 2020 ved Q4-fremleggelsen)
- 10 NOK/aksje ved det punkt planene til Røkke offentliggjøres (ca juli 2020)
- 20 NOK/aksje ved det punkt utbyggingene er i gang
- 30+ NOK/aksje ved det punkt regnskapet viser resultatene (år 2022-2025)
Redigert 14.01.2020 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.01.2020 kl 08:13 5456

@questi:

Helt korrekt oppfattet vedrørende det korte bildet. Resten er jeg ikke sikker på at jeg er enig med deg om
Celsius
14.01.2020 kl 08:16 5453

Godt levert igjen questi.

Ser nesten ut til at du har mitt longstayTARGET på 40 KRONER nærmere i sikte enn meg selv 🙂

Det nevnte Meyer/Sa2ri faktisk sier, og de er jo veldig klare i ord og tanker, er altså:

"IKKE SELG NÅ, PÅ 3 KRONER".
Redigert 14.01.2020 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
questi
14.01.2020 kl 08:26 5402

Det optimale er jo om REC-aksjoner som oss blir rike, ja :)
Og at tradere også får sin bit av kaka :)

Problemet er jo at kaka har en fast størrelse, hvis man trader og tjener penger så må det nødvendigvis ha gått utover noen andre?
Hvem er disse som har avhendet sine verdier? Ikke meg! :D

Jeg tror i REC sitt tilfelle i vinter 2019 så var det 2 hovedblokker:
- Folketrygden som har overført verdiene til masse småaksjonærer (og tradere) som går inn nå :)
- JUM som har i helhet overført verdiene til Røkke
Redigert 14.01.2020 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.01.2020 kl 09:19 5221

Investtech, som alle er så glade i, har følgende tekst på REC i dag:

"Automatisk teknisk analyse. Kort sikt, 13. jan 2020
REC Silicon ligger i en fallende trendkanal på kort sikt. Det viser at investorer over tid har solgt til stadig lavere kurser for å komme seg ut av aksjen, og indikerer en negativ utvikling for bedriften. Aksjen har en mulig omvendt-hode-og-skuldre-formasjon under utvikling. Etablert brudd over motstanden ved 3.52 kroner, helst på økende volum, vil signalisere videre oppgang. Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 3.10 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Et brudd opp gjennom 3.10 kroner vil imidlertid være et kjøpssignal. Volumtopper og volumbunner korresponderer godt med topper og bunner i kursen. Volumbalansen er også positiv, noe som svekker den fallende trenden og kan være et tidlig signal om et kommende trendbrudd. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som understøtter det negative trendbildet. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt negativ på kort sikt.
Anbefaling en til seks ukers sikt: Svak selg (Score: -35)"

At de tok denne inn i hold-deg-unna-porteføljhen forrige fredag ser ut til å ha vært litt uklokt.
questi
14.01.2020 kl 09:25 5166

JUM og Folketrygden gav aksjen et 'kunstig' prispress nedover i flere måneder.
Slutt på det nå :) Ingen som MÅ ut nå lenger.. nå gjelder det at folk KAN komme inn, hvis de har lyst :)
Redigert 14.01.2020 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
garve
14.01.2020 kl 09:27 5152

Litt uklart, er det i morgen eller fredag det blir avgjort om tollen forlenges eller ikke?
tran5
14.01.2020 kl 09:29 5125

Nei den 20
garve
14.01.2020 kl 09:32 5099

Så da kan det trades hele denne uka, kan bli mye opp og ned...
questi
14.01.2020 kl 09:34 5079

Det er 2 datoer som opprinnelig ikke hadde så mye med hverandre å gjøre men som er blitt litt sammenfallende i tid og som KAN være sammenfallende i innhold.

1. Handelsavtale signeringen 15.jan 2020
https://www.reuters.com/article/us-usa-trade-china-deal/trump-says-china-trade-deal-may-be-signed-shortly-after-january-15-idUSKBN1Z90CR

2. MOFCOM revurdering av poly tariffer January 19, 2020.
http://english.mofcom.gov.cn/article/policyrelease/buwei/201901/20190102831050.shtml
Redigert 14.01.2020 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
questi
14.01.2020 kl 09:52 4961

I et spørsmål med et tvetydig utkomme og svært avhengig av kinesisk velvilje, sømmer det kanskje seg å konsultere I-Ching :P
Fikk dette på første konsltasjon :P

https://www.eclecticenergies.com/iching/consultation?lns=888779
Redigert 14.01.2020 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
MorganKane
14.01.2020 kl 11:09 4739

Quest,

Du legger frem et helt greit langsiktig regnestykke. Og det er her Meyer juger så det renner av ham. Etter hva jeg leser mener han at REC er verdt i underkant ca 1,4 milliarder NOK, selv om REC får solgt i overkant av 20 000 tonn polysil fra ML til 10 usd/kg. Det må virkelig være en blåruss som klarer å regne seg frem til det. Vi snakker da om en årlig ebitda på ca 80 mill usd (40 fra ML, 60 fra Butte og minus 20 for admin). Og det er med utgangspunktet til Meyer med 8 usd/kg i cash cost (i virkeligheten ligger nok cash cost nærmere 6 enn 8, dvs du kan legge på ytterligere 20-40 mill usd per år i ebidta). Så har man altså Yulin som også genererer 100 mill usd i årlig ebidta (80 mill usd fra polysil ved 10 usd/kg, pluss la oss si 20 ekstra pga semi og gass). REC sin andel her er da 15 mill usd. Totalt gir dette, ved edruelige 8 x ebidta, minimum en verdi på 760 mill usd, eventuelt 1080 mill usd (ved cash cost på 6 usd/kg også ved ML). Så har man nettolån (inkl 30 mill usd i skattekrav og 20 mill fra Yulin) på maks 120 mill usd. Det gir en nettoverdi på 640-960 mill usd, dvs ca 6-8 milliarder kroner. Dvd en aksjekurs på ca 20-30 kroner. Og da har jeg ikke hensyntatt vekstmulighetene (Kina vil garantert gå over til FBR hvis dette lykkes, pluss i andre land). Også har Butte svært mye å gå på (kan nedten doble siliane produksjon uten store kostnader). Etc etc...
Redigert 14.01.2020 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.01.2020 kl 15:03 4357

Nå er det vel ingen som forventer at poly skal være med i fase 1, men legger ut denne likevel.

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3045937/trade-war-deal-details-phase-one-revealed-china-make-huge

Legg merke til:

“Energy products are specifically mentioned in the section on ‘Expanding Trade’ in the fact sheet produced by the [Office of the United States Trade Representative] on December 13, 2019,” said Moody’s Analytics chief Asia-Pacific economist Steve Cochrane. “So it seems like a good possibility to be included in the details of the phase one agreement to be signed on Wednesday.”

Kanskje kan det komme en overraskelse likevel?
garve
14.01.2020 kl 15:21 4289

Hvor ender tradingen i dag - en dupp eller et hopp opp?
Slettet bruker
14.01.2020 kl 15:26 4265

Tror vi etter hvert skal opp og teste 3,5. Om det blit i dag eller i morgen finner vi ut av.