NAS - Et narrespill av dimensjoner.....?

Hammers
HAMMER 17.07.2018 kl 13:54 117369

På gml forum skrev jeg fra slutten av april (kurs ca 300+) at "oppkjøpsryktene" rundt NAS mest trolig er et spill for galleriet.
Selskapet skulle da hente inn penger ifm reparasjonsemisjonen - og kursen begynte å bli farlig lav for at dette skulle lykkes!
Min noe vågale påstand var da at "oppkjøpene" kun var et iscenesatt spill - lansert av NAS sin PR-avdeling!

Et par ganger falt kursen tilbake - og HVER gang det begynte å bli kritisk ble det lansert nye oppkjøpsmeldinger - med nye aktører.
Dere husker vel selv den karusellen dere har vært med på - og hvilke selskaper som har vært nevnt!
Bottom line er at nå i midten av juli har det fortsatt ikke kommet noen bud (selvsagt) - og kursen sagger mot KRITISKE tekniske nivåer!

Fra PEAK er det dannet en fallende formasjon med bunnlinje på 237,80.
En slags H/S-formasjon......kan man kanskje si.
Uansett, ved brudd er fallpotensialet lik høyden over bunnlinja. Dette målt i cm i et LOGARITMISK chart!
Vi snakker da om ca kr 180 på litt sikt......og akkurat der kursen kom fra da PR-avdelingen startet sitt spill.
Da en "forfjamset" Kjos ble møtt av "revolverjournalister" fra alle mediehus på OSL (inkl svært lettlurte NRK) etter en reise over dammen.
Da Roger Berntsen var våt i blikket da han på HO så lyrisk fortalte at privatflyet til Amazon-sjefen hadde landet i Alta - så NÅ skjer det!

Vel, kursen er i skrivende stund I FERD MED å bryte gjennom den nevnte støtten, men det er fortsatt børsens stengetid som gjelder.
Dere som har aksjer i NAS; vær på vakt dersom det kommer et kraftig brudd ila de neste dagene (eller når det måtte komme).

Hilsen Hammers……..som gjentar fra gml forum: Pengene er hentet - beilerne har nå forsvunnet igjen -
og de dukker neppe opp igjen før ved neste pengeinnsamling! Ha en god reise videre....dere som har vært med på spleiselaget til Kjos!
____________________________

PS: Etter dagens (08 okt) fall under kr 200 har jeg endret overskriften - ikke noe annet!
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 06:24 7087

Jeg har aldri hørt et ord om IAG skulle ha 10%, vil gjerne ha kilde da jeg tror du er forvirret.

Og jo, det ble bud. Det ble to faktisk. Igjen, om du ikke gidder eller klarer å sette deg inn i noe som helst så er det bedre å holde seg unna, det er jo utelukkende støy.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 11:36 6962

Ok, resultatet for 2. kvartal var helt greit.

Vi har sett det i XXL, vi har sett det i EPR, og vi har til gangs sett det i NAS, investorer blir nervøse av selskaper som investerer i fremtiden. Enkelte fremstår som fullstendig forvirret når marginene faller i en periode med tunge investeringer, og det har Simpson litt vanskelig for å forstå. Selvfølgelig måtte marginene til XXL falle da de gikk inn i Sverige, Finland og Østerrike, er det virkelig noen som tror at virksomheten i disse landene vil matche Norge de åtte første årene? EPR er minst like sær, her er investorene lei av å vente, og ville heller foretrukket om EPR ble drevet med like mange butikker uten inngang i Sverige. Norwegian er et magisk tilfelle, hvor enorme investeringer har dratt med seg masse kostnader som er helt umulig å beregne i forkant. Flymotorene til Dreamliner, outsourcet service på Dreamliner, opplæring av piloter og personell, lav kabinfaktor inntil rutenettverket er fullt operativt osv.. Det er i dag vanskelig å se hvor stor lønnsomhetsforbedringen kan bli den dagen alt begynner å gå på skinner, men Simpson har på følelsen at det kan bli solide resultater utover i neste år.

Felles for de tre nevnte selskapene ovenfor er at de må vokse. Uten vekst blir de knust fullstendig av konkurrenter som med sin størrelse får bedre betingelser hos leverandører, mer effektive logistikkmodeller og lavere relative lønnskostnader. Alle disse tre selskapene kan vise seg å gi minimum 30% avkastning det neste året, jeg tror mer på det enn 30% negativ avkastning.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
abbos
24.07.2018 kl 11:53 6951

Helt enig ?

Til ts: helt feil å bruke tilnærmet sitt eget nick som ticker ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.07.2018 kl 14:36 6894

Med dagens fall tror jeg vi sier at bruddet er bekreftet.
Fallpotensialet er over tid nå lik formasjonens høyde over halslinja - målt i cm i et logaritmisk chart.
Halslinja representerer nå motstand - i tilfelle positive drag.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 10:45 6248

Ja, så feil kan man ta. Blir tall på mandag som staker ut kursen videre, ikke linjaler og fargestifter.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2018 kl 11:37 6167

Hektar.

SÅ FEIL???
Vel, kursen har ikke falt helt som forventet den siste uka - men heller ikke steget nevneverdig.
Kun 3-4 kr over nivået da jeg trodde at signalet var klart.
Glem nå ikke at jeg lanserte min "konspirasjonsteori" da kursen lå ved kr 305 - og aksjonærene gikk og siklet i påvente av "budet"! NÅ er kursen 239-240.....og den må stige 27% for å komme tilbake til 305.
SÅ FEIL???

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 11:52 6141

17.07 når denne skremselstråden til skrekk og advarsel ble opprettet var kursen 237,50. Her har vi bekreftet brudd og signalisert videre nedgang, bare å hoppe over ripa. Fast-forward til i dag er kursen høyere enn når man skulle hoppet over bord. Føles trygt å på dette tidspunktet erklære at hele opplegget var bare tull, som sagt den gangen. Løkløkken var forøvrig heller ikke helt enig med deg, og han er jo Norges største TA-løk.

Og jeg husker dog du lanserte ditt ramaskrik på 170, men selvfølgelig ikke så gøy å blir minnet på dette i dag.


OBS: For å komme i forkjøpet og hoppe over et steg - Nei, jeg sier ikke alt av TA er tull. Jeg sier det er tull når man ikke kan å bruke det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
TomW
01.08.2018 kl 12:05 6134

Beviser vel bare at det lønner seg å være litt mer ydmyk når man spår en kurs den ene eller andre veien! "Bruddet" kom, men kursen gikk ikke helt slik som det ble fremstilt
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 12:07 6120

pga oppkjøp ellers hadde dritten falt som en stein!

jeg spådde muligheten for oppkjøp men Hektar en sikker på at det var uaktuelt :P
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
TomW
01.08.2018 kl 12:13 6113

Oppkjøp var vel like aktuelt når fallet ble spådd? Eller har det kommet nye oppkjøp på banen?
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 12:18 6102

har blitt sagt at TA ikke klarer å fange opp "breaking news" med mindre det er lekkasje. vanskelig å si når det gjelder innsidebørsen no. 1 hehe

det jeg prøver å si er at vi alle bør være ydmyke med å være "sikker" :P
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 12:21 6100

Jeg sa det var uaktuelt og det står jeg for. Den kommentaren kom på bakgrunn av Kjos' egne uttalelser og jeg ser ingen grunn til å gjemme meg for at jeg sa dette gjentatte ganger da det ble utrolig mye snakk uten substans om dette hele tiden.

Jeg tror dog ingen forventet at IAG ville gå så langt som å kjøpe nesten 5% før de i det hele tatt hadde snakket med Norwegian og det er klart at interessen nå er på et nivå som ikke har vært opplevd før.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 12:27 6092

jeg håpet/forventet oppkjøpsmulighet men trodde ikke det skulle skje så fort etter melding vedr. emisjon

derfor er jeg oxo skeptisk til om det hele er et spill for galleriet

solgte emi-aksjene og det er uaktuelt for meg å gå inn igjen før de beviser at de har kontroll på kostnadene dessuten er den kortsiktige potensiale begrenset med mindre det kommer nye oppkjøpsrykter og/eller reelt bud

videre er det flere flyselskaper som sliter om dagen eks SAS, Ryanair pga streik, høyere fuelpriser etc
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 12:35 6087

Tidspunktet kunne ikke vært mer perfekt. De fikk en god andel billig, i tillegg hadde hovedmannen nettopp gått inn med store penger. Altså kunne de friste han med rask og betydelig gevinst pluss at Norwegian helt klart var i en sårbar posisjon og dermed billig. Veldig bra tidspunkt det?

Om man dog tror på dette om at PR i NAS "BEORDRET" (for å bruke TS sine ord) både kjøp av nesten 5% og uttalelser fra både Walsh og Spohr, ja da tror man Kjos er en mektig mann ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
TomW
01.08.2018 kl 12:39 6083

Om det kommer noen nye bud aner jeg ikke, men jeg forstår ikke hvordan man kan mene/tro at oppkjøp interessen er et spill for galleriet ? Tror man virkelig at IAG kjøper 4,6 % for å hjelpe NAS, en konkurrent, med en emisjon på 200 mill? Hovedemisjonen på 1,3 mrd ble gjennomført før interessen ble annonsert så dette henger ikke på greip.

Men er helt enig at de nå må bevise at de har kontroll på kostnadene og at disse nå faller slik som de har lovet. Det at andre selskaper sliter er en gedigen gavepakke for Nas og bidrar ikke negativt
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 12:41 6077

tror ikke kjosern beordret walshern men at de kan ha snakket samme for å klekke ut en vinn-vinn plan ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
TomW
01.08.2018 kl 12:58 6060

Ja dette var en gedigen seier for både Kjos og Walsh. Tross alt så har både Kjos og Walsh solgt alle sine aksjer og sitter med hver sin drink på en øde øy, mens de knegger over at deres fantastiske plan fungerte

Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Hammers
01.08.2018 kl 13:04 6053

Ja, PÅ DENNE tråden har det ikke falt stort.....men jeg lanserte teorien på det gamle forumet i mai....da oppkjøpsryktene herjet som verst og pengene skulle hentes inn. Ikke noe av det dere DA ble foret med fra mediene har slått til! Det ENESTE som hart slått til er MINE advarsler! Jeg skrev på gammelt helt til noen dro ut stikkontakten der - og jeg fortsatte på nytt forum med denne tråden.

Hilsen Hammers.......BEST når det gjelder!
PS: Regner med at gml forum ligger arkivert her et sted........så har du noe å gjøre i ettermiddag også - Hektar.
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2018 kl 13:15 6033

Hahaha
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
TomW
01.08.2018 kl 14:05 5986

Hva du skrev på det gamle forumet er ganske uvesentlig i denne tråden. Det er i denne tråden du skriver at hvis kursen faller under 237,80 så er bruddet her og 180 kr er neste. Med tanke på at teknisk analyse er ferskt brød, ref deg, så burde fallet komme ganske raskt etter at bruddet skjedde eller er det slik at man får et brudd hvor kursen faller lenge etterpå ? ( bare spør da jeg ikke kan TA )

Og igjen emisjonen (1,3 mrd av 1,5 mrd) ble gjennomført før oppkjøp interessen ble aktuell !!
Redigert 21.01.2021 kl 03:48 Du må logge inn for å svare
nafa
01.08.2018 kl 14:49 5913

Og da var guttunga i gang igjen.
Slettet bruker
01.08.2018 kl 15:13 5892

Noe jeg trenger å få inn med teskje er dette med "spill for galleriet". Som jeg har nevnt så er hele tanken på at "PR hos NAS BEORDRER" noen av verdens største selskaper til noe som helst absurd nok i seg selv, men en viktig komponent i å drive "spill for galleriet" er jo kanskje at man får noe ut av det selv? Eller hur, typ?

Så dersom Kjipern & Co ikke selger noen aksjer... hva har de da oppnådd egentlig? Er det et "spill" så vil jo kursen uansett falle tilbake og de taper mye ansikt overfor både aksjonærer, potensielle investorer, media og hele kundebasen sin. Så da må de jo nesten hente ut noe av det også, skulle jeg tro? Har ikke sett noe insidesalg ennå?
Hammers
01.08.2018 kl 15:45 5883

Jeg registrerer at det er flere "gretne gubber" som kommer med sine meningsløse kommentarer her inne.
Kverulering om hva som gjelder/ikke gjelder, hvem som sa hva og når de sa det - og ellers noe generelt musepiss.
Nekter å innse at jeg nok en gang fikk rett - og at de selv nok en gang trolig har surret seg fast i garnet!
Det er vel de som bet på agnet og tegnet nye aksjer etter at revolverjournalistene hadde stilt sine spørsmål på OSL i april/mai.
Jeg advarte på 305 - det har gått som forventet - så kan dere jo selv "fortelle historien" mellom DET nivået og dagen 237.

Hilsen Hammers..........som ellers registrerer at det blåser hardt her oppe på TOPPEN i dag.
Men jøss.......er det ikke selveste Roger Berntsen jeg ser sitte krokbøyd der nede i lia -
og speider etter Amazonsjefen fly på vei til Alta.........???.
Slettet bruker
01.08.2018 kl 15:47 5879

Huff, det er vondt for deg dette.

Du får nå bare krysse fingrene for at det skjer en negativ utvikling sånn at du får rett og berger ansikt på den måten, sånn at du kan si det var pga det tekniske som du opplyste om etterpå :-)
TomW
01.08.2018 kl 16:04 5854

Du er meg en skrue mr Hammers. Ganske fascinerende å se hva du har å fare med i kommentarene dine. Håper og tror, for din engen del, at du bare troller rundt i håp om og oppnå et eller annet (uvisst hva). Om du faktisk er oppriktig så kan jeg ikke annet enn å syntes synd på deg.

At kursen har falt tilbake fra 305 nivået er ikke veldig rart da den kursen ble drevet at oppkjøp spekulasjon. Når info/tiggere rundt dette uteblir er det veldig naturlig at kursen faller tilbake

De som tegnet aksjer under emisjonen, 177 kr, har fortsatt en fin fortjeneste på hele 33% på den investeringen så tror ikke de har det så ille helt ennå.
Slettet bruker
01.08.2018 kl 16:05 5852

155 kroner*
nhydro
01.08.2018 kl 16:28 5832

Gretne gubber ? Er selveste hammers kanskje en sånn bitterfitte som vil hevne seg på de slemme guttene her på forumet
Hammers
01.08.2018 kl 16:38 5813

Fin fortjeneste??? DET er ikke JEG så sikker på - når du tar med hele regnestykket.
Mener å huske det ble utdelt 7 retter til tegning av nye aksjer for hver 100. aksje du selv eide.
Hadde du 1000 "gml" aksjer fikk du rett til å tegne 70 nye.

De gamle aksjene sto da like under 300 (la oss si 280). De 1000 har falt i verdi med ca 40.000 kroner.
De 70 nye har riktignok steget med ca en 50-lapp pr stk (tror jeg det var) - og der er gevinsten ca 3500.
Mao...........den eneste som har tjente på dette fanteriet er NAS selv - som fikk et par hundre mill ekstra i kassa!

Resten sitter med skjegget i postkassa og lurer på hva som egentlig skjedde -
og hvorfor de egentlig lot seg lure av dette opplegget!
Sitter her på forumet og kverulerer om den minste lille filleting - og lager unnskyldninger for seg selv og egne feilgrep.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
01.08.2018 kl 16:45 5801

Hvordan er det å drive TA uten å kunne grunnleggende matematikk?

(237-155)*70 = 5 740 kr.

Obs obs forresten, du er langt utenfor ditt "område" nå med å kommentere forhold du ikke kan tegne med et visakort og fargestiften til lillesøster.

Redigering: Forresten fikk vi 89 per 1000, dvs riktig fortjeneste er 7 298. Om du solgte på 237 riktignok. Er mer enn litt tåpelig å sitte og bræke om aksjer man ikke har brukt 2 sekunder på å sette seg inn i? Huff og huff...
Redigert 01.08.2018 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
TomW
01.08.2018 kl 16:46 5797

Stemmer det:P den sto i 177 nå bud interessen kom kom :)
TomW
01.08.2018 kl 16:57 5789

Ser at du sliter med å oppfatte hva som faktisk skrives. Du mener at de som lot seg "lure" til å bli med på emisjonen har gjort en dårlig investering. De har da kjøpt 237 kr for 155 kr. Aksjene de eide før emisjonen har ikke noe med dette og gjøre siden dette da var før emisjon og bud.

Du sier Nas som har tjent på dette. Er ikke Nas børsnotert og eid av aksjonærene?

Kommer det en konspirasjonsteori 2.0 hvor teorien er at Kjos og co har puttet pengene i sine egne lommer?
Hammers
02.08.2018 kl 22:27 5394

I mine yngre dager lærte jeg at "TOM TØNNE - skrangler mest"!
Om den tomme tønna skangler mer enn denne TOM W vet ikke jeg - men neppe så veldig mye!

Som tidligere sagt;
- Salgssignalet er gitt (brudd under 238)
- Kursen fikk rekyl til underkant av bruddstedet (nå motstand).
- Kursen har igjen begynt å vende ned - etter at den ikke klarte å bryte gjennom motstanden som sluttkurs.
- Det er NÅ aksjonærene bør være på vakt. Det er NÅ det kan komme et skarpere fall!
- Kanskje til ca 220 i første omgang (over litt tid???).

Hilsen Hammers..........Linjalsvinger deluxe, tidl fotballspiller, sporadisk hestetipper - og eks(?) filatelist.
Slettet bruker
02.08.2018 kl 22:30 5391

Det tekniske hadde sin mulighet, men den muligheten er borte. Når det foreligger konkrete resultater mandags morgen er det fundamentale forhold som gjelder. Kanskje det er dårlige trafikktall, kanskje den da får en reaksjon. Er det pga dine flotte streker på et papir? Nei.

Kryss fingrene og håp på dårlige tall så du får på en måte rett i det minste. Hadde vært hysterisk morsomt om du skriker om salg ved brudd under 231 i morgen ettermiddag og vi får servert 55 øre yield på mandag. Da kan man angre på at man hørte etter, det er sikkert. Men men, vi får nå se :-)
TomW
02.08.2018 kl 22:36 5383

Ser du forsøker å framstå som en vis gammel ingrev Hammers. Håper virkelig, på dine vegne, at du ikke har kommet langt inn i 20 årene.
Om du faktisk har passert 20 årene kan jeg ikke annet enn å syns synd på deg
Redigert 02.08.2018 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2018 kl 22:40 5380

Nå har BT sett mang en gang at gode nyheter, tall av positiv karakter sender en aksje ned, selv om det fundamentale virker bulish.
TA vinner som regel alltid, og det er synd/skremmende at en så important mann som Hektar ikke vil ta det innover seg. Kanskje man må lære på den harde måten, for Hammers får alltid rett.

Hammers
02.08.2018 kl 22:46 5370

Hektar.
Jeg tror jeg slenger deg inn i samme kategori som TOM W.
"Det tekniske hadde sin mulighet, men den muligheten er borte". Du skjønner ikke hva du prater om ang TA - så da kan du like gjerne slå av den "jammeren" din. TA har ALLTID sin mulighet - og den muligheten forsvinner ALDRI!

Kommer det spesielle utslagsgivende tall på mandag - ja så trumfer dette TA i form av "Breaking News"!
Da deles kortene ut på nytt! Akkurat i dag er ikke de selgende investorene så sikre på knall tall mandag.
Det virker som om de skjelver i bukseræva!

Hilsen Hammers........tidligere søndagsskolegutt, eks Mor Teresa - og ellers veldig behjelpelig mot villfarne sauer!

Slettet bruker
02.08.2018 kl 23:00 5335

Første: En shortposisjon ble i går økt med nærmere 70 000 aksjer. På lavt sommervolum tilsvarer dette 35% av omsetningen. Påvirker dette noe som helst eller... nja, tja, kanskje, kanskje ikke?

Igjen, teknisk nedgang og kursras hadde sin mulighet, nå er det tallene mandag som avgjør videre bevegelse. Dette er en virkelig syretest for Norwegian nå, disse tallene er viktige utover bare inntjening i juli, da de gir en indikasjon om den faktiske ståa og hva vi kan forvente fremover.

Igjen, kryss fingrene og håp på dårlige tall og fall sånn at du redder ansikt. For denne tråden er mildt sagt mislykket.
Slettet bruker
02.08.2018 kl 23:02 5327

55 øre yield faktisk.. stikker til butikken for å kjøpe popcorn, brus og stearinlys med dollarsedler i morgen. Mandag kommer til å bli den mest innbringende dagen dette året.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, litt lei kunst og praktiserer hoderegning med kvadratsetninger
Hammers
02.08.2018 kl 23:22 5305

Eric S.
Der imponerer du......hoderegning med kvadratsetninger!

JEG kan bare den HELENKLE regelen angående kvadratet av 2-sifrede tall som slutter på 5.
Eks 85x85 =7225. Det tar jeg i hodet på ETT sekund - maks. Kan du den regelen?

Hilsen Hammers........som skyter inn til Hektar at NAS tross alt har falt med 70 kr fra tråden ble startet - på gml forum.
Mao ikke HELT mislykket......i motsetning til din investering i selskapet!
Slettet bruker
02.08.2018 kl 23:42 5287

Det var et ekstremt eksempel, men kom igjen fortsett. Jeg vet dette er eneste moroa som er å få :-) Hva jeg vurderer som sannsynlig er tilgjengelig i den mer seriøse NAS-tråden, som du allerede har lest så klart.

Lurer på hvordan HO hadde vært om det ikke var så mange barn som plaget seg... Heh. Kanskje man hadde lært noe, funnet litt go info i ny og ne? Jaja, det får vi aldri vite.