NAS - Et narrespill av dimensjoner.....?


På gml forum skrev jeg fra slutten av april (kurs ca 300+) at "oppkjøpsryktene" rundt NAS mest trolig er et spill for galleriet.
Selskapet skulle da hente inn penger ifm reparasjonsemisjonen - og kursen begynte å bli farlig lav for at dette skulle lykkes!
Min noe vågale påstand var da at "oppkjøpene" kun var et iscenesatt spill - lansert av NAS sin PR-avdeling!

Et par ganger falt kursen tilbake - og HVER gang det begynte å bli kritisk ble det lansert nye oppkjøpsmeldinger - med nye aktører.
Dere husker vel selv den karusellen dere har vært med på - og hvilke selskaper som har vært nevnt!
Bottom line er at nå i midten av juli har det fortsatt ikke kommet noen bud (selvsagt) - og kursen sagger mot KRITISKE tekniske nivåer!

Fra PEAK er det dannet en fallende formasjon med bunnlinje på 237,80.
En slags H/S-formasjon......kan man kanskje si.
Uansett, ved brudd er fallpotensialet lik høyden over bunnlinja. Dette målt i cm i et LOGARITMISK chart!
Vi snakker da om ca kr 180 på litt sikt......og akkurat der kursen kom fra da PR-avdelingen startet sitt spill.
Da en "forfjamset" Kjos ble møtt av "revolverjournalister" fra alle mediehus på OSL (inkl svært lettlurte NRK) etter en reise over dammen.
Da Roger Berntsen var våt i blikket da han på HO så lyrisk fortalte at privatflyet til Amazon-sjefen hadde landet i Alta - så NÅ skjer det!

Vel, kursen er i skrivende stund I FERD MED å bryte gjennom den nevnte støtten, men det er fortsatt børsens stengetid som gjelder.
Dere som har aksjer i NAS; vær på vakt dersom det kommer et kraftig brudd ila de neste dagene (eller når det måtte komme).

Hilsen Hammers……..som gjentar fra gml forum: Pengene er hentet - beilerne har nå forsvunnet igjen -
og de dukker neppe opp igjen før ved neste pengeinnsamling! Ha en god reise videre....dere som har vært med på spleiselaget til Kjos!
____________________________

PS: Etter dagens (08 okt) fall under kr 200 har jeg endret overskriften - ikke noe annet!
Redigert 08.10.2018 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
23.07.2018 kl 01:42 4403

Så kan man jo merke seg at 50 dagers wma falt gjennom 100 dagers på fredag.
Kurt
23.07.2018 kl 12:24 4249

Roger Berntsen har talt. Jeff Bezos var i Alta for å spionere på Norwegian fly. Bezos og Buffet skal ta over hele flyindustrien. Buffet skulle kjøpe Orkla for litt siden, i følge Berntsen. Men nå skal visst Orkla kjøpe Marine Harvest. Kanskje ender det da med at Bezos og Buffet kjøper både Orkla/Marine Harvest og Norwegian, så kan de fly laksen rundt om i verden?

Hahaha, godt resonoment.
Tror BullBerntsen har vert hard på glass Colaen !


SS
Søndre
23.07.2018 kl 12:48 4223

Kurt ! Marine Harvest har en børsverdi på 84,3 milliarder. Det er jo bare småpenger.
Hammers
23.07.2018 kl 17:24 4115

Pussig så øredøvende stille det i dag er på helgas "helter".
Alle de oppstaNASige her inne. De som bare var ute etter spydigheter, latterliggjøring og usaklige kommentarer.
Ja, ja......jeg skjønner dem godt - etter dagens lille "smekk".......nå når det varslede bruddet er GODT i gang!

Hilsen Hammers.......eller kanskje jeg heller skal si "Hilsen Mekler Smekk"?

no brainer at NAS kommer til å slite når kostnadseffektive Ryanair sliter!

https://e24.no/boers-og-finans/ryanair/ryanair-til-bunns-i-europa-etter-resultatskrell/24399866

eneste som kan redde et ok Q3 er salg av flyflåten ellers er jeg redd aksjen kommer til å falle tilbake til 170/180kr

Jeg håper på deg Hammers. Vi som ikke bekymrer oss over tekniske ANALyser ser ikke disse skybruddene og blåser også i bevegelige gjennomsnitt som hopper opp og ned. Simpson spår at Norwegian vil vake mellom 200 og 265 kroner frem til Bjørn Kjos med familie trekker opp det neste kortet av kortstokken, og vi må nok trolig ut i september før et slikt kort blir trukket. For egen del er det uaktuelt å vekte seg opp i Norwegian, det er for mye annet spennende å se på nå om dagen.

Kort oppsummert: Aldri i verden om barna til Bjørn Kjos har planer om å drive flyselskap, de er i motsetning til sin far for smarte til å drive på i en bransje som aldri har tjent penger. Her blir det et salg før eller siden, det eneste spørsmålet er hvem som kjøper og hva prisen blir.
Hammers
23.07.2018 kl 18:01 4083

EricS
Vel, vi får se hvordan det går, men bruddet har startet.
Jeg gir NAS EN dag til for å se om dette kan være falskt brudd eller ei.

Hilsen Hammers.......som for ordens skyld legger til at DU selvsagt IKKE var en av de oppstaNASige....:-)!
Hektar
23.07.2018 kl 18:05 4077

Ja, barna til Kjos vil ikke ha noe med dette å gjøre. Unntatt dattera som er pilot da, så klart :-) Lønner seg å sjekke litt i selskapene man snakker om.

Ellers brudd og falskt brudd osv, dette er igjen en nyhetsbasert aksje.

Hektar

En ting er å være pilot, en annen ting er å forhandle i verdens tøffeste bransje, med en gjeng ideologiske statskontrollerte selskaper som aldri har hatt behov for å skape verdier. Flybransjen er et helvete, og hva skjer etter neste økonomiske nedtur, markedskrakk eller lignende? Jeg kan garantere deg at flere private selskaper kommer til å rakne de kommende årene.

Jeg tror denne piloten heller foretrekker å jobbe som ansatt med 2 milliarder kroner på bok, enn å sitte i styremøter, håndtere streiker fra pilotforeninger og 20 andre marxistiske fagorganisasjoner, eller å forhandle pris på flymotorer for milliarder av kroner fra Rolls Royce.
TomW
23.07.2018 kl 18:23 4053

Tror det heller skyldes at folk ser at det ikke er verdt å bruke energi på slike som deg. Du beskriver deg selv perfekt med denne setningen " spydigheter, latterliggjøring og usaklige kommentarer"
Hektar
23.07.2018 kl 18:26 4048

Såså, jeg bare poengterer at man bør bruke mer enn 10 sekunder på å sette seg inn i ting så kommer man ikke i skade for å uttale sånt som "aldri om barna til Kjos vil drive i flybransjen", når ene dattera er pilot i Norwegian i faktisk.
Hammers
23.07.2018 kl 18:30 4047

Jeg gidder ikke å starte den barnediskusjonen din igjen - MEN;
- Jeg er langt fra perfekt.
- Jeg ble møtt med hånlige kommentarer, spydigheter, latterliggjøring og usakligheter hele helga igjennom.

Hilsen Hammers.......som ellers bare gjentar;
Jeg er fortsatt ikke 100% sikker på at bruddet er "ekte" - selv om det er der.

Haktor: Ta det no som en mann. Alle vet hva du har skrevet om Hammers og TA.
Kom deg inn i AXA tråden nå, du hadde MYE på hjerte i ettermiddag, men ser ingenting enda.
Regner med du skriver !

SS
Argus
23.07.2018 kl 18:47 4019

Ja, Hammers, da er du vel to kroner under ditt salgsnivå og på streken på salgspunktet som Investtech benytter, som nevnt i går.

Utrolig spennende, det kan godt tenkes at du får en liten dipp opp før det smeller gjennom kr. 235. Men uansett er det vel et klart tegn på svakhet at kursen til stadighet dupper til bunnpunktet.

Siden du blir møtt med tullete detaljer, får jeg legge til at "fru" Kjos var flyvertinne i SAS i mange år. Det betyr vel ikke at hun vil eller kan drive et konsern.... Bare nevner det, siden pilotdatteren er trukket inn som et dumt argument for at du ikke kjenner selskapet. Det viser vel bare styrken med TA, at man slipper å sette seg inn i mange sider med informasjon. Man forholdet seg kun til historiske forhold.
Redigert 23.07.2018 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Argus
23.07.2018 kl 18:52 4006

Synes ellers det var synd at Norge ikke lenger eier aksjer i SAS.Nå har danskene kontroll over selskapet og kan styre de fleste interessante SAS-rutene fra/til og via Kastrup. Dette vil svekke Gardermoen som flyplass. Hadde Norvegian hatt mer kapital, og gått bedre, ville aksjene i SAS vært et strategisk riktig kjøp for Norwegian. Dersom de norske konkurransemyndighetene hadde godkjent det.
Redigert 23.07.2018 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Hektar
23.07.2018 kl 19:01 3995

Poeng: Woooosh rett over hodet.

Uttalelse: Barna til Kjos vil aldri jobbe i flybransjen.
Fakta: Dattera er pilot.

Lærdom: Lese er vanskelig.
Titleist
23.07.2018 kl 19:04 3994

Håper på det tullete bruddet til Hammers. Jeg vil gjerne kjøpe på både 220, 200 og 170 kr. (Om den skulle bli så billig)

Teorien med at bud på NAS bare er falske rykter, fordi man skal skape interesse for en reparasjonsemisjon er bare fantastisk tåpelig. Folk sitter her og beundrer en kar som har den type holdninger??

Emisjonen ble satt i sin tid på 155 kr, lenge før "budryktene" var kommet i gang. De som tegnet den gang tok reell risiko. Jeg takket selv nei til å delta, men kjøpte en del mellom 160 og 200 kr. (Både tradingposter og langsiktige poster). Når vi senere fikk delta i rep-emi, så var det selvsagt en gavepakke til de med retter, selv om man ikke fikk så mye. Selv fikk jeg nærmere 1000 aksjer i rep-emi, det var meget hyggelig.

Hvorfor i alle dager skulle det være nødvendig å skape falske rykter for å hente inn pengene i rep-emien? Det er jo bare sprøyt og så vidt jeg leser av Hammers er dette hovedlinjen i hans "teori".

God bedring!

Det er forskjell på å jobbe som flyger og å være leder for et selskap med tusenvis av ansatte og mangfoldige titalls milliarder i gjeld.
Hektar
23.07.2018 kl 19:19 3998

Hvilken bakgrunn har Bjørn Kjos?

Gammel jagerflyver fra Forsvaret, så fjernt fra sivil luftfart som det kan bli.

Som vi liker å si internt, i Forsvaret skal vi BRUKE penger, mens sivil luft/skipsfart skal TJENE penger.
Ser ingen lokikk i forsøket på sammenligning.

Snart skal lille vacra Anna ha bebis(er) og da er det slutt på den delen.
Dessuten så var det jo Anna, og hennes mann, som la pilotkabalen i fjor, hvor alt gikk til helvete med pilotmangerl. Noe sier meg at disse to ikke lengre flyr, og sitter i administrasjonen.



SS
Redigert 23.07.2018 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
tommyh
23.07.2018 kl 19:32 3965

Folk må gjerne selge aksjene sine på disse nivåene og tro at de er smartere enn Kjos :-)
nafa
23.07.2018 kl 19:47 3940

Til spørsmålet ditt så anbefaler jeg å lese boka som Bjørn Kjos selv har skrevet: "Høyt og lavt av Bjørn Kjos"!!
Her får du et svært godt innblikk i hans liv fra begynnelsen av hans oppvekst og nesten helt fram til i dag.
Underholdende og svært interessant lesing, og det virkelige grunnlaget for at jeg også er av de langsiktige i dette selskapet.
Nesten 400 sider med "fascinerende lesning" !!
Redigert 23.07.2018 kl 19:50 Du må logge inn for å svare

tror han skada seg eller no

søkte som pilot hos SAS men fikk ikke jobben før han tok jussutdanning

ingen tvil om at kjosern er en jækla dyktig kar
Hektar
23.07.2018 kl 19:55 3934

Hele diskusjonen er egentlig et non-issue. Det er ikke på bordet at dattera skal ta over. Men det er også veldig søkt å si det er umulig, da særlig siden jenta har bakgrunn som pilot i selskapet. Hadde Kjos gjort det like bra uten å kunne noe som helst om fly? Ikke svar på det, jeg er fullt klar over at en BI-student med master i googling er alltid å foretrekke, men i tilfelle en sånn ikke er tilgjengelig så er det nå greit å ha bakhodet.

Uansett, Titleist har et bra poeng. De påstander og uttalelser som her har kommet er sånn at du får lyst til å ta på deg tinnfolie hatten og springe rundt i skogen med ei antenne. Nei, hverken Walsh eller Spohr er betalt av "PR hos Norwegian" for å gi uttalelser på vegne av sine langt større selskap. Om dette er det beste vi har å skilte med på HO er det grunn til å frykte for fremtiden til de stakkarer som først nå oppdager dette.

Funcom-Hektar

I hvor mange år har du investert egne penger i aksjemarkedet? 1-2 år?
Det finnes faktisk folk (noen få) her på forumet som har drevet med aksjer i titalls år. Disse personene har lest tusenvis av utgaver med Dagens Næringsliv og Finansavisen. De våkner rundt 7 på morgenen, samtidig som børsmeldingene begynner å tikke inn på Newsweb, så tar de seg en morgenkaffe mens de skumleser overskriftene på E24 og DN.no. Mobilen eller PCen overvåker børsverdenen til klokka er 22:30, akkurat nok til å få med seg resultatet fra USA og eventuelle kvartalsrapporter etter stenging. Simpson er rimelig sikker på at folk flest kjenner bakgrunnen til Kjos, hvor han traff kona si, hva dattera har drevet med i selskapet, og hvor stor eierandel barna til Kjos har på papiret i selskapet.

Årsaken til at jeg tror at du er en nykommer i aksjemarkedet er selskapene du diskuterer, det er kun de som står på en eller annen forside og hvor analytikere eller folk på forumet her fråder om munnen med store dollartegn i øynene. Funcom, Norwegian, Axactor, APCL, ELE etc.
Hektar
23.07.2018 kl 20:19 3944

Jeg anbefaler på det sterkeste å lage en egen tråd for å diskutere meg direkte, det er veldig mange som er interessert i dette har jeg oppfattet. Jeg setter pris på oppmerksomheten men vil gjerne be om at jeg holdes utenfor dette dramaet dere lever i hver eneste dag.

Trivelig at du forteller meg hvordan min hverdag er på vanlige dager, men min erfaring med aksjemarkedet går nok et godt stykke lengre tilbake og jeg diskuterer ei heller alle aksjer jeg eier her. Eksempelvis eier jeg Fjord1, Salmar og Solstad Farstad, uten å skrive et ord i noen av de her. Min nåværende eldste posisjon er forøvrig Nvidia fra 2014.
Hammers
23.07.2018 kl 20:42 3919

Dette er vel "fundamentalt", men heller ikke JEG fatter noe som helst av denne "slektsgranskingen" som foregår rundt Kjos.

Det spiller vel NULL rolle om pappe er gammel jagerpilot, mora er gml flyvertinne(?), datter er pilot, osv, osv.
Med et slikt tema har dere egentlig NULL å prate om. Da er det langt bedre å holde kjeft!
Olav Thon er 23 år eldre enn Kjos'ern - og still going strong.

Hilsen Hammers......som lagde denne tråden for å skrive vettuge innlegg om aksjekursen, men nå er det KUN tull og tøys på den.
Like godt å lage en ny en i morgen......hvis bruddet blir ytterligere klart.
Redigert 23.07.2018 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Hektar
23.07.2018 kl 20:48 3916

Du mener altså det er "vettugt" å påstå at IAG interessen og uttalesene fra Lufthansa er et produkt av "PR avdelingen" i Norwegian?
Titleist
23.07.2018 kl 20:54 5201

Som vanlig er det kong Hammers som bidrar med det han mener er vettugt.

Oss andre kan lese hva han skriver...
Hammers
23.07.2018 kl 21:11 5209

Hektar:
Jeg har vært på en rekke auksjoner opp gjennom årene!!!
En som er OPPRIKTIG interessert i et objekt ville aldri i livet ha fortalt dette til andre -
hvor stor andel (i NAS sitt tilfelle) og hva han vile ha betalt for det. Tror du IAG er en gjeng med nissehuer og amatører?
Framgangsmåten henger 100% IKKE på greip. Derfor har jeg billedliggjort min tolkning av det hele.

Om den er 100% riktig (neppe) eller ei spiller for de som lyttet ikke SÅ stor rolle.
Fra jeg framsatte min teori på litt over 300 har nå kursen falt med ca 70 kr......og "budet klar fortsatt vente på seg.
Nå er også bruddet i gang........og nye negative drag virker å være i anmarsj. Enda mer å spare på å være tidlig ute?
De som raskt lyttet og tok grep med egen portefølje er spart for HAUGEVIS av kroner og nå også "valgets kval"!

Det er DET som er poenget......og ikke dette pisset du stadig kommer med ang "hvem sa hva", og ordrett gjengivelse av
som skjedde i de lukkede rom. Fullstendig uinteressant!

Hilsen Hammers......som ellers ikke gidder å svare slike som denne Tit'en.
Hektar
23.07.2018 kl 21:19 5214

Dette er en stor, seriøs aktør som kjøpte 4,6% av aksjene i forkant. Du sammenligner dette med å dra på loppemarkedet med bestemor?
Hammers
23.07.2018 kl 22:16 5179

Hektar.
Jeg gidder ikke å besvare slike som Tit'en - og DU vet ikke forskjell på AUKSJON og loppemarked.
Du, nå gidder jeg heller ikke å svare på dine flåsete innlegg.

Hilsen Hammers

HAMMERS;

Du er en tålmodig kar, kommer nok med alderen!
Disse karene får bare lære på den harde måten, så skal vi pirke i dette når bruddet er bekreftet.

SS
Hammers
23.07.2018 kl 22:24 5202

He, he.....ja PRØVER å være så seig som mulig.

Hilsen Hammers
Hektar
23.07.2018 kl 23:11 5173

Forstår at du ikke er kjent med hvordan et bud foregår og hva prosessen rundt er. For det første er det ikke en auksjon da NAS ikke har lagt seg selv ut for salg eller er et konkursbo. Et bud fremmes til styret, som gir sin anbefaling til aksjonærene. I Norwegians tilfelle vil det da hyres inn eksterne selskaper til å foreta en verdivurdering, hvorpå budet vurderes mot nåværende og fremtidig verdi. Dersom et bud ikke oppleves seriøst eller er for lavt vil styret ikke ta kostnaden med utredelse.

Poenget da med å kjøpe en større andel av selskapet på forhånd er å sende en beskjed om at budgiver er seriøst interessert. Igjen, ikke som en auksjon der du vil "være lur" for å få noe for en slikk og ingenting da budgiver på forhånd er klar over at noe sånn aldri vil få noe traction hos styret.

Om vi nå oppsummerer så har du altså sagt at oppkjøpet av 4.6% av utstedte aksjer var "BEORDRET av PR avdeling i Norwegian". Du har sagt at du tror et seriøst bud på et seriøst børsnotert selskap skal fungere som en blind auksjon.

Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre for å forklare situasjonen. Jeg trodde opprinnelig alle innleggene dine var kun trolling men jeg forstår nå at det kunnskapsmangel og en redusert evne til å selvstendig lete etter informasjon som er problemet.
Redigert 23.07.2018 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Hammers
23.07.2018 kl 23:31 5149

Hektar:
Jeg gjør et unntak.....
AIG eide allerede 4,6% da oppkjøpet til 10% ble "annonsert". Det er DET som ikke henger på greip - i det hele tatt.
Kursen gikk voldsomt på dette, men så vidt jeg vet; AIG eier fortsatt den samme andelen (+/- ifb emisjonen).
Det BLE ikke 10% - og det BLE ikke noe bud - men kursen gjorde et voldsomt rykk pga denne informasjonen!
DET var galskapen i det hele.
En som ville kjøpe opp til 10% ville ALDRI ha opplyst dette - og måtte da ha betalt dobbel pris (for siste gang).

HVER gang kursen senere kom til kritiske tekniske nivåer kom det NYE rykter ang nye selskaper som "tok kontakt".
Det var DET som var et redigert spill - TROR JEG (for siste gang)!
HVER gang steg kursen til tryggere farvann pga disse "ryktene"! Som jeg sier; bare tull - alt sammen!
NÅ er pengene hentet inn - og nå får det gå som det går!

Hilsen Hammers
24.07.2018 kl 00:19 5128

Innsidekjøpet til Kjos på 242 i høst er allerede glemt hos den kortsiktige spekulant.
Kostnadsreduksjonene Q2 2018 vs Q2 2017 er tydeligvis glemt under 14 dager etter fremleggelse av vesentlig bedre tall enn ventet.
NAS er fortsatt en oppkjøpskandidat.
Det kommer mer kostnadskutt, i følge guidingen.
Flysalget kommer til å bedre balansen betraktelig.
Det blir mye mindre wet-leasing i Q3 2018 enn Q3 2017. (1 milliard?)

Selskapet er giret, og vil svinge mye.


Redigert 24.07.2018 kl 00:20 Du må logge inn for å svare