NAS - Et narrespill av dimensjoner.....?

Hammers
HAMMER 17.07.2018 kl 13:54 117388

På gml forum skrev jeg fra slutten av april (kurs ca 300+) at "oppkjøpsryktene" rundt NAS mest trolig er et spill for galleriet.
Selskapet skulle da hente inn penger ifm reparasjonsemisjonen - og kursen begynte å bli farlig lav for at dette skulle lykkes!
Min noe vågale påstand var da at "oppkjøpene" kun var et iscenesatt spill - lansert av NAS sin PR-avdeling!

Et par ganger falt kursen tilbake - og HVER gang det begynte å bli kritisk ble det lansert nye oppkjøpsmeldinger - med nye aktører.
Dere husker vel selv den karusellen dere har vært med på - og hvilke selskaper som har vært nevnt!
Bottom line er at nå i midten av juli har det fortsatt ikke kommet noen bud (selvsagt) - og kursen sagger mot KRITISKE tekniske nivåer!

Fra PEAK er det dannet en fallende formasjon med bunnlinje på 237,80.
En slags H/S-formasjon......kan man kanskje si.
Uansett, ved brudd er fallpotensialet lik høyden over bunnlinja. Dette målt i cm i et LOGARITMISK chart!
Vi snakker da om ca kr 180 på litt sikt......og akkurat der kursen kom fra da PR-avdelingen startet sitt spill.
Da en "forfjamset" Kjos ble møtt av "revolverjournalister" fra alle mediehus på OSL (inkl svært lettlurte NRK) etter en reise over dammen.
Da Roger Berntsen var våt i blikket da han på HO så lyrisk fortalte at privatflyet til Amazon-sjefen hadde landet i Alta - så NÅ skjer det!

Vel, kursen er i skrivende stund I FERD MED å bryte gjennom den nevnte støtten, men det er fortsatt børsens stengetid som gjelder.
Dere som har aksjer i NAS; vær på vakt dersom det kommer et kraftig brudd ila de neste dagene (eller når det måtte komme).

Hilsen Hammers……..som gjentar fra gml forum: Pengene er hentet - beilerne har nå forsvunnet igjen -
og de dukker neppe opp igjen før ved neste pengeinnsamling! Ha en god reise videre....dere som har vært med på spleiselaget til Kjos!
____________________________

PS: Etter dagens (08 okt) fall under kr 200 har jeg endret overskriften - ikke noe annet!
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.08.2018 kl 23:55 7600

Ah - kom igjen - gamle Hektar.
Du får 1 sekund.........eller jeg DOBLER til 2 sek for en treging som deg: 65x65= ....

Hilsen Hammers.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2018 kl 10:30 7462

*Humre*
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Titleist
03.08.2018 kl 11:21 7411

Tenk å lage en helt tråd med hovedfokus på at alle mulige bud er bare et spill, iscenesatt for å få inn de siste 200 MNOK i rep.emi. (Når man allerede hadde hentet 1,3 mrd nok før budinteressen).

En som lanserer noe slikt og fortsatt tror på det, fortjener ikke oppmerksomhet..

Stakkar..
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
nhydro
03.08.2018 kl 11:24 7396

Nytt oppkjøpssnakk i dag. Er det NAS sin PR-avdeling som har kommet hjem fra ferie ?


Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Titleist
03.08.2018 kl 11:37 7366

Eller var det IAG som uttalte seg?

Hva med bransjemannen som mente at både SAS og NAS vil bli kjøpt opp? Konsolidering i bransjen er helt nødvendig og lønnsomt for eierne. Da blir det som regel slik..

Men, det passer kanskje ikke med linjalene??
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2018 kl 13:20 7338

PR i Norwegian beordret Walsh til å skape frykt ved å si at de selger aksjene om de ikke får kjøpt Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.08.2018 kl 16:51 7234

Litt av en heisatur i dag!
Den lystige stemningen forsvant brått like etter kl 13, men tok seg etter hvert noe opp igjen - før dere karret dere på +!
De som fikk "magasjau" under dypdykket skjønner vel fortsatt ikke hva som skjedde. Det gjør forresten ikke vi andre heller.
Tastefeil på en større post???
Hvis jeg er i godt humør i kveld er det godt mulig jeg røper hemmeligheten med hvadratet av 2-sifrede tall som slutter på 5.

Hilsen Hammers.......som sier 75x75= .... ? Maks 1 sek før svaret plupper ut......!
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
nhydro
03.08.2018 kl 21:43 7140

Er vel ikke så vanskelig å regne ut med 1. kvadratsetning
(x+5)^2 = x^2 + 10x + 25. For 75 (x=70) blir det jo 4900 + 700 + 25 = 5625
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2018 kl 21:52 7118

Artikkel i FA imorgen lørdag 4.8

IAG gir ikke opp Norwegian
LUFTFART:Lite har skjedd siden Norwegian avslo to oppkjøpsbud fra British Airways-eier IAG tidligere i år. Nå sier IAG-sjef Willie Walsh at interessen fremdeles er tilstede.
peter.jebsen@finansavisen.no
– Vi fortsetter å se på Norwegian og fortsetter å være interessert, sier konsernsjef i International Airlines Group (IAG), Willie Walsh, til BBC Radio.

Utsagnet kommer i forbindelse med at flykonsernet, som blant annet eier British Airways, legger frem tall for årets andre kvartal.

IAG kjøpte i april i år en eierandel på 4,61 prosent i Norwegian, med en intensjon om å innlede diskusjoner med det norske flyselskapet om muligheten for et oppkjøp.

Norwegian-styret bekreftet i starten av mai at de hadde mottatt og avslått to bud fra IAG.

Stille siden april

Walsh forteller imidlertid at IAG ikke har vært i kontakt med Norwegian siden april, og at det derfor ikke er noe nytt å rapportere om annet enn at IAG fortsatt vurderer et oppkjøp.

– Selv om deres finansielle posisjon har vært under press, tror jeg Norwegian kan forandres som en del av IAG, sier Walsh og legger til:

– Vi mener at lavprismarkedet for langdistanseflygninger tåler høyere kapasitet og at IAG kan gjøre det på en lønnsom måte.

Konsernsjefen presiserer samtidig at IAG ikke vil beholde eierandelen i Norwegian dersom oppkjøpet ikke blir noe av, noe han mener selskapet har vært tydelige på.

– Om vi bestemmer oss for å ikke gå videre, skal vi ikke holde på aksjeposten.

Innfridde ikke

Det internasjonale flykonsernet kunne vise til vekst i både topp- og bunnlinje i andre kvartal.

Driftsinntektene var på 6.184 milliarder euro, sammenlignet med 5.947 milliarder i samme kvartal i 2016, mens driftsresultatet ble 816 millioner euro, mot 732 millioner i fjor.

Resultatet etter skatt økte med nær 12 prosent, fra 550 millioner euro til 614 millioner euro.

Likevel klarte ikke IAG å innfri markedets forventninger, som resulterte i at aksjen falt rundt to prosent på børsen i London.

Det så derimot ikke ut til at IAG-sjefens uttalelser hadde noen stor påvirkning på Norwegian-aksjen fredag. Aksjen endte dagen i 236,80 kroner, opp 1,2 prosent.

IAG

Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.08.2018 kl 22:02 7097

Nei DET er ikke vanskelig - på din måte, men gjør det i hodet på ETT sekund (evt TO)!
Kvadratet av alle 2-sifrede tall som slutter på 5!
Når man kan "hemmeligheten" er det så enkelt at selv mor klarer det på SEKUNDET, men gjør du?

Hilsen Hammers.......som sier til "Elvo"; gammelt nytt - alt det der.
Får de ikke kjøpt vil de heller ikke sitte lenge med sine 4%.

PS: Eric Simpson Jr.....investor, kunstsamler og ellers "litt av hvert" - inkl det å være kvadratsetningenes mester -
ja HAN virker til å være en gluping utover den grå masse. Kanskje HAN kjenner den enkle metoden?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 07:21 6975

Fra artikkel i E 24

WSJ: – Fly Norwegian, men ikke kjøp Norwegian
10 timer siden · Haakon Walmann
«Fly Norwegian, but don’t buy Norwegian». Det er tittelen på en kommentar Wall Street Journal (WSJ) skriver fredag.
-Det er billig å fly Norwegian når du skal på ferie, men det er ikke billig å kjøpe aksjen, skriver avisen videre.
Selv om Norwegian økte omsetningen betydelig for andre kvartal 2018 målt mot samme periode i fjor, ble inntektene per setekilometer redusert med 9 prosent. For Lufthansa og Air France – KLM, var tallet henholdsvis 3,6 – og 3,9 prosent.
Kursen på Norwegian-aksjen har steget med 30 prosent siden oppkjøpsryktene, og WSJ mener prisen er for høy. De begrunner dette med at de tror det er bakt inn en oppkjøpspremie i aksjen som er uberettiget.
WSJ mener at Norwegian vil være uinteressant for IAG ved dagens kurs, særlig når oljeprisen er på vei opp og selskapet har fallende inntekter per setekilometer.
-IAG har råd til å vente, avslutter WSJ.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
tommyh
04.08.2018 kl 08:10 6938

Er redd alle disse drittartiklene om NAS øker tyngdepunktet, så mandag bør NAS overraske på oppsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
nhydro
04.08.2018 kl 09:59 6866

For å regne ut kvadratet av det tosifrede tallet på raskest mulig måte ser det ut som du kan ta det første sifferet
og gange det med seg selv + 1, og så føye til 25 bak tallet

F.eks
65*65 -> 6*7, slik at svaret er 4225,
55*55 -> 5*6 .... 3025,
45*45 -> 4*5 .... 2025,

selv om dette ikke er veldig mye raskere enn min forrige metode.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Titleist
04.08.2018 kl 11:43 6796

Det er den siste metoden din jeg ville brukt nhydro. Tipper det er den Hammers har i tankene.. Artig den. Til og med min datter på 11 kan den..
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
ylvin
04.08.2018 kl 11:57 6771

TA, linjal og blyant passer ikke til Norwegian-aksjen I disse tider.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Hammers
04.08.2018 kl 12:10 6791

Bravo.....Hydro!
Når man kvadrerer 2-sifrede tall som slutter på 5 - vil ALLTID svaret slutte på 25!
For å finne hva som skal stå FORAN 25 tar man "grunntallets" første siffer og multipliserer med det neste høyere tallet.

eks:
Kvadratet av 95 (grunntallet):
9x10 foran 25= 9025......på max ETT sekund!
En pose kamferdrops vanker i posten!

Hilsen Hammers......som klargjør "leksjon 2" til en annen dag!
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
ylvin
04.08.2018 kl 12:22 6782

Hva har dette med NAS å gjøre?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 15:43 6934

Forresten noen som vet om det er mulig å endre brukernavnet sitt på Shareville? Siden det er så mye folk som skryter av sine fine gevinster og porteføljer så tenkte Simpson å ha en Simpson portefølje til allmenn adgang fra forumets medlemmer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
nordnes
04.08.2018 kl 16:51 6891

Hammers.

Hva er den eller de beste bøkene (helst på norsk) hvis en ønsker å lære teknisk analyse ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Hammers
04.08.2018 kl 17:25 6846

Nordnes.
Det har jeg dessverre ingen formening om.
Kanskje bokforlaget til Hegnar har noen liggende? Tidligere husker jeg de hadde slike for salg.
Jeg har selv 3 svenske bøker fra 1980-tallet. 2 om Point&Figure - og en med et mer normalt linjediagram.
Lenge siden jeg nå har åpnet dem, men da jeg var "under opplæring" syntes jeg de var svært interessante.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 19:07 6795

Simpson;

Han der Funcom-Hektar, eller er det Hectar, hva har han skrytt på seg på forumet?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 19:19 6779

KurtRånny

Funcom-Hektar fremstår som selveste Gordon Gekko, og det er imponerande med tanke på at han er umyndig.

Det finnes bare en gud her inne, såpass burde dere vite.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 19:29 6765

Vi hentet en 8 uker gammel katt i dag, og jeg har luftet om vi skal døpe den "FUNCOM-HEKTAR"

Ungene og kona synes det høres helt greit ut, hva mener dere? Burde vi gå for det?
Er jo bare en katt.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 22:48 6698

Vel, den siste måneden har det ikke skjedd mye med kursen, men det har vel trendet litt ned kanskje.
Mange av de som gikk inn og sendte kursen til store høyder pga. rykter var ute etter enkle og raske penger. De av pengene som er igjen brenner i lomma og om det ikke snart kommer positive nyheter så hopper de som er igjen av, og kursen trender videre ned, det er min spådom.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.08.2018 kl 23:51 6665

Silkesvarten

Det her er et langt travløp, vi sitter nå godt nedi sulkien og jakter førsteplassen. Underveis må vi forsere analytikere og journalister som ikke har greie på grunnleggende spillteori. Når oppløpet kommer flyr vi ut av vår skjulte posisjon bak lederhesten og blåser forbi.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og fast sete på Bjerke
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.08.2018 kl 00:05 6653

Morsom du....!
Det er visst noen felles interesser ute og går......men jeg spiller kun fra PC'en......når jeg gidder.

Hilsen Hammers.........linjalsvinger deluxe, sporadisk hestetipper - og avhengig av supersudoku (i VG Helg)!
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 03:28 6606

Haha ? stakkars
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 11:08 6512

Kjos prater hele tiden om at kostnadene nå er tatt og at det er nå moroa begynner og pengene skal tjenes, men med de prisene de frakter folk så tviler jeg sterkt på at de noen gang vil tjene penger. Det er to forskjellige ting det å tjene penger og det å ha som mål å frakte folk billig. Ta som eksempel flyvningene til USA. Tidligere var prisene for slike reiser mye dyrere, og det første NAS gjorde var å redusere prisene slik at de ikke tjener penger, og da også ødelegger for de andre som flyr til USA. Verden er mindre en noen gang, men det ligger også i kortene at samfunnet mener at folk skal reise mindre og mindre pga. miljø hensyn. Tror vi bare ser starten på avgiftene i så måte.
Dere bør kanskje ikke bare le av Ryanair sjefen som med jevne mellomrom er ute å sier at NAS kommer til å gå konkurs og at han kan være interessert i å kjøpe deler av boet.
Jeg må si meg enig med Hammers i at oppkjøpsryktene og kursoppgangen kom særdeles beleilig, om ikke var halerorene kanskje malt med annen farge og logo allerede på noen av flyene.
Det er kun Gardermoen av flyplassene som går med overskudd og de fleste andre går med gigant underskudd. Saken er det at det er salget av sprit, øl etc. på Gardermoen (i hovedsak) som dekker underskuddet på alle de andre flyplassene. Med tiden så blir det krav om at flyselskapene må betale den kostnaden det reelt sett koster å ha en fly plass i gang. Det betyr igjen at alle de kostnadene legges på passasjerene som naturlig er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 11:18 6499

Prisene er nokså stive.
Forsøkte med 2V 3B i sommer t/r Bergen/OSL hvilken som helst ukedag, når som helst på døgnet.
Billigste pris ble 13500,- (sjekket NAS/SAS)

Horribelt. Man får kjørt mye Tesla for den summen øst/vest.

Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Titleist
05.08.2018 kl 12:19 6447

Silkesvarten;
Hva mener du med dette: Jeg må si meg enig med Hammers i at oppkjøpsryktene og kursoppgangen kom særdeles beleilig,

Emisjonen ble jo gjort på 155 kr, lenge før oppkjøpsryktene hadde startet...
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 12:37 6431

Ryktene om oppgjøp har jo kommet og godt i lange tider, men kanskje med varierende styrke.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Titleist
05.08.2018 kl 12:39 6422

Nei, da emisjonen ble satt lå kursen rundt 170 og emisjonen ble gjort på 155 kr. Det var ikke noe oppkjøpsrykter da. Kjos hadde storhandlet aksjer på kurs 240 noen måneder tidligere. Heller ikke da var det snakk om oppkjøp.

Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 12:39 6432

Silkesvarten

Du mener altså at flyselskapene kommer til å bli straffet for dårlig flyplassøkonomi?
Det er faktisk staten (Avinor) som er ansvarlige for mesteparten av flyplassene her til lands. Landets politikere har fått for seg at lokalsamfunnene i nord trenger flyplasser for å overleve.Uansett hvilke priser SAS eller Widerøe eller Norwegian tar. Den eneste muligheten for å få ned underskuddene er avgiftskutt. Skulle avgiftene økes så blir det færre avganger, rutekutt og nedleggelse av lokalsamfunnet, og landets politikere må sponse Widerøe med enda mer penger for å drifte rutenettet.

Nå er det en gang slik at Norwegian de siste årene har bygget seg opp utenfor Skandinavia, og det virker ikke akkurat som om myndighetene i USA og Sør-Amerika har forsøkt å forhindre dem, snarere tvert imot.

Tull og tøys fra Silkesvartingen, fokuser heller på dagens dobbel.


Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 13:06 6408

Det er ikke bare i distriktene flyplass økonomien er dårlig, det er det samme over alt (unntatt Gardermoen)
Det skal bare mangle om ikke passasjerene skal betale for dette. Foreslår at det legges på en avgift direkte til fflyplassene på 30 % på all charter trafikk til å begynne med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 13:09 6403

La pensjonistene som pendler til Alicante betale.
Betalingsviljen er stor for rødvin, så da er den nok tilsvarende stor for avgifter også.

Lei av å høre at de pendler sydover for 199,-

Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
cinet
05.08.2018 kl 13:39 6375

Hammers.... dine dubiøse postulater har ingen rot i virkeligheten. Kjos er en fatastisk industribygger, som har fått mye sutrende norsk useriøs kritikk, som i din trådstart. Den eneste som konsekvens snakker og påvirker kursen i NAS, er den stadig mer desperate Ryanair. Det var kun rep.emisjon som ble fortatt etter at AIG slapp nyheten om mulig oppkjøp. NAS flyr høyt videre på egne bein. De som sutrer over rep.emisonen har i realitten "fått" en gave fra NAS, men muighten til å kjøpe med sikker gevinst. Viser bare Kjos sin generøsitet til småaksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 14:29 6368

KurtRåni

Helt enig, oss andre kan ikke time reiser flere måneder i forveien, men gamlingene har ikke annet å gjøre. De bestiller når det er billig og flyr gjerne tur retur Alicante for under 1000 kr.. Det er greit at det er Avinor som eier flyplassene, men til verre er det. Det betyr jo at når de alkholiserte pansjonistene flyr fra Eksempelvis Evenes eller Vigra for 500.- kr så er det vi andre som betaler for dette igjennom disponeringene i Statsbudgettet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 14:51 6355

Tør jeg spørre hva slags byttehandel Kjos har inngått med både Walsh og Spohr for at de skulle pumpe opp Norwegian kursen? Hva får de til gjengjeld?

Er det mulig at en nær slektning av Kjos faktisk er i forhold med nære slektninger av Walsh og at dette i realiteten er en slags form for utspekulert "medgift" ved et eventuelt bryllup i fremtiden?

Er Bjørn Kjos i realiteten en Gatekeeper for Iluminati og dette er en slags opptaksseremoni? Tenk på det... Et fly ligner på en trekant sett ovenfra. Med piloten fungerende som et øye.

Om du leser nøye gjennom årsrapportene i Norwegian står det ikke et ord om at Norwegian faktisk IKKE er eid av utenomjordiske. Er ikke det litt merkelig?

Ingen flyselskaper har forøvrig benektet at det faktisk er spøkelser inne i de små skapene hvor serveringsvognene lagres. Hvorfor ikke?
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.08.2018 kl 15:47 6322

Har du blitt edru nå Hektar?

Spøkelser ser man bare dagen derpå. Skriverier 0330 bekrefter fylleteorien.
Redigert 21.01.2021 kl 07:19 Du må logge inn for å svare