Bilvalg i dag

Om man skulle valgt mellom fossilt eller EL i dag hva hadde man valgt?

Hva type motor/ 4x4 nødvendig?

(For min del trenger jeg plass til kjæledyr baki)
Matsern
15.01.2020 kl 20:36 2333

Svær ribba skoda dieseltraktor/kreftmaskin slik at kjerringa får plass, en slik man har råd til. Kudaq eller hva den heter, en sånn du fyller med hansker på.

https://www.nrk.no/urix/_-diesel-er-kreftfremkallende-1.8196554
Redigert 15.01.2020 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Matsern
16.01.2020 kl 10:35 2197

Falt det ikke i smak?

Man velger det man vil og føler seg komfortabel med.
I fjor kjøpte jeg to biler, begge diesel. Kjører bil på gamlemåten.
Mulla3
25.01.2020 kl 20:09 1987

Jeg bruker teppe.

Er du usikker er i allefall ikke elbil det lureste mener nå jeg.

Kjedelig å ende opp med å velge feil liksom. Mange bytter jo fra el til diesel. Safe det mener jeg.
Redigert 25.01.2020 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Matsern
26.01.2020 kl 02:20 1883

En ting er drivlinje en annen ting er utseeende. Det er så mange elbiler som er fæle. Tesla model 3 og den kommende model Y, ser grusomme ut på utsiden og ribbet innvendig.
Brande_n
26.01.2020 kl 11:55 1781

Audi A4 Avants rekkevidde er elbileieres våte drøm.

Den klarer Oslo - Trondheim - Oslo på en tank, i tillegg kan man besøke en tante på Jessheim og tilbake uten å stoppe. Med Audiens relativt konservative ytre, får man en toliters dieselmotor på 190 hestekrefter, 400 newtonmeter dreiemoment, bestående av en syvtrinns automatgirkasse og quattro firehjulsdrift. Og 0-100 km/t på 7,6 sekunder. Det burde rekke for de fleste.

Med velkjent teknologi slipper man rekkeviddeangst, ladeangst, ladekøangst og tekniske problemer som følger med elbilenes barnesykdommer.

A4 viser seg som en god angstfordriver, i tillegg har den god plass til kjæledyrene baki

https://www.dn.no/magasinet/motor/biltest/audi/nye-biler/biltest-av-audi-a4-avant-det-gode-a4-liv/2-1-738749?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

Redigert 26.01.2020 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Matsern
26.01.2020 kl 12:27 1741

Den gamle drømmen var en s-line dieselpassat med takboks og tonede ruter, det var bil det i følge laila og ronny. I dag skal de ha tesla model 3.

Dette gir frihet, og rom for å tenke på andre ting enn hvor man skal lade, regne i hodet hele tiden på «hvor langt man kan kjøre», «om det er kø på ladestasjon», «funker ladekortet», «funker ladestasjon» og så videre.

Elbiler er ok dersom man kun kjører frem og tilbake til jobb og andre turer i nærområdet, men stort sett ikke noe mer.
Redigert 26.01.2020 kl 12:54 Du må logge inn for å svare

Du gir jo råd og tips kun basert på dine egne preferanser.
Det er ikke det trådstarter lurer på...

Økonomisk sett så velger man elbil 10 av 10 ganger hvis man har muligheter for å lade hjemme.

Diesel er mer praktisk men dyrere å eie og å bruke.

Alternativet er også ladbar hybrid hvis man kjører korte turer hver dag. Da sparer man en del drivstoff.

Hva budsjettet til trådstarter ligger på er interessant.

Hallo....bilen gjør utregningen for deg etter hvor du skal og hvordan du kjører. Alt ligger i navigasjonen. Bilen beregner selv hvor du må stoppe å lade for å komme videre og frem til destinasjonen.
Tydelig at du kun er kjent med dinosaurteknologi. 😆
RLB76
26.01.2020 kl 13:06 1681

Pick up double cab 4x4, f. eks amarok eller ranger. Diesel selvsagt.
Brande_n
26.01.2020 kl 13:14 1663

At "bilen gjør utregningen for deg, og beregner selv hvor du må stoppe å lade for å komme videre og frem til destinasjonen osv. sees visst på som et kvantesprang i utvikling blant elbilentusiastene. Men det samme gjør jo en dieselbil, uten å beregne unødvendig hvor man må stoppe for å tanke.

En fossilbil gir informasjon hvor man KAN stoppe for å fylle blant flere alternativer. Dette fjerner selvsagt ett hvert ladespørsmål (energipåfyll) til 0

Man kan altså velge om man vil tanke i Oslo - Trondheim - Oslo eller Jessheim, uten stopp. Det klarer ingen elbil

I tillegg tar tankingen 3 minutter. Det er en god del år før noen elbil klarer tilsvarende. Verdt å vente på nyere teknologi.....
Redigert 26.01.2020 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
mishka
26.01.2020 kl 13:16 1654

Det siste jeg ønsker en søndag ettermiddag på vei hjem til en bedre middag er å stoppe et eller annet sted i 40 min. for å komme meg videre. Men helt enig i at om man ikke kjører for mye og for langt ofte så er det elbil som gjelder nå i Norge. Det har politikerne sørget for med sine sinnsyke avgifter, og verre vil det bli. Så valget er enkelt: Røm landet eller kjøp elbil.
Frantzen
26.01.2020 kl 13:20 1641

Er selv i tenkeboksen vedr kjøp av bil, Kjører du under 10 mil i snitt hver dag ville jeg valgt en hybrid, Selv vil jeg ha en 4x4 så outlander er et godt alternativ , fornuftig pris, Noen som ville valgt noe annet som er tilsvarende?
CapitaL
26.01.2020 kl 13:35 1615

I dag er det en nobrainer å kjøpe en 2015-17 brukt diesel med litt motor.. en traust stasjonsvogn, en passat, Mondeo, Avensis eller noe sånt med lav km og ca 2 liters diesel.. da har man krefter nok i massevis også.. Ingen vil kjøpe de for alle skal bruke 500 k på elbil for å spare 15 k i året på bom... så prisene blir deretter. 4x4 er aldri et minus, men hvor ofte har man det behovet med milde vintre og ihjelsaltede veier egentlig?
Yngvis
26.01.2020 kl 13:37 1615

Subaru Forester når jeg skal ha med bikkja. Alfa Guiletta til jobb. Begge bensin . Blir vel snart en elbil som kona skal bruke til jobb. Tror d blir citroenen som kommer i år.
mishka
26.01.2020 kl 13:45 1602

Jeg har ladehybrid, BMW 530e, og det er greit nok å kjøre noen mil på bare strøm hver dag, men da er det batteriet ganske slitent etter et par år vil jeg tro. Og bompenger er det uansett for den som lever daglig i Norge. Jeg valgte ladehybrid KUN fordi den er uten noe særlig avgifter og at jeg må ha norske skilter på denne. Jeg kan da enkelt ekportere den hit til Tyskland når "grønne Khmer" strammer til så mye i Norge at den blir like uselgelig som diesel.

Det å kjøpe brukt dieselbil billig er kjempelurt så sant man skal beholde den lenge. For det å selge brukt diesel blir vanskeligere og vanskeligere. Kjøp det og kjør den helt ned. Da har man rimelig bil om man ikke har bomutgifter på 5 lapper i måneden.

Neida, vi har en elbil i familien, rekkevidde ca 30 mil, men bruker den aldri på lengre turer, grunnene til det er som nevnt.

Ingen som har opplevd kø på ladestasjon? Å måtte ta store omveier for å lade? Å måtte stoppe og lade selv om man egentlig ikke har tid? At ladekort ikke fungerer? At ladestasjonen ikke fungerer/lader for sakte?

Ok.
Redigert 26.01.2020 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Brande_n
26.01.2020 kl 14:45 1555

Elbiler er en ung teknologi, i alle fall i moderne bilsammenheng. Elbilutvalget er i dag for lite, og rekkevidden for kort. Så kan man lagge til andre fordeler og ulemper slik det passer. For mange vil det være bedre å være med fossilbil frem mot nyere generasjoner elbiler med overlegent bedre rekkevidde. Da vil tiden med ofte lading og ladeangst være mer historie, eller lengre mellom ladetidene, og da er de nye bilene som gjelder. De eldste bilene får ikke lengre oppdateringer fra bilfabrikkene og blir etter hvert kassable som alt annet elektrisk utrangert skrap
Redigert 26.01.2020 kl 14:45 Du må logge inn for å svare

Mitt svar var for å synliggjøre at man ikke må tenke selv på det med lading vs kjøpe Audi A4.
Ikke at ikke dette også kan gjøres med dieselbiler.

Kjører man Trondheim - Oslo ofte så jeg jeg forsåvidt enig at diesel er mest hensiktsmessig men de fleste gjør altså ikke det.
Uansett hvis man klarer seg med ett ladestopp på den strekningen og kjører relativt ofte så har du en solid fet timelønn i el-besparelser for å stå der å lade en halvtime.
Matsern
26.01.2020 kl 16:52 1447

Heller kjøre diesel enn Model 3 SR (uten merker bak på bilden selvfølgelig)! Kan ikke avsløre at det er den fattigste av fattig-teslaene

Tesla som selskap vil kunne kræsje på grunn av denne streategien. «Brandet» kollapser.
Redigert 26.01.2020 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
mishka
26.01.2020 kl 19:16 1378

Jeg tror et vektig moment folk skal tenke på er hva som kan skje i løpet av et par år. De klimareligiøses våte drøm, (Og da mener jeg alle unntatt Frp og muligens SP), er veiprising. Det betyr at folk som i dag ikke er plaget av bompenger eller bare har litt bompenger får dette midt i trynet. Regn med at det for bensin- og dieselbiler begynner på Kr. 1,- pr. km. og øker bratt for hvert statsbudsjett. Skal man kjøre i byer så regn med Kr. 4,-. Dette er nemlig reguleringen alle de klimareligiøse drømmer om for å kvitte seg med vanlige biler i løpet av få år. Om en diesel er litt tungsolgt nå blir den omtrent kun verdt vrakpanten når dette innføres. Om man ikke som jeg lever store deler av året utenfor Norge bør dette veie tungt i vurderingen av elbil eller ikke.
Redigert 26.01.2020 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Brande_n
26.01.2020 kl 20:30 1325

Vi får se da om miljøfanatikerne bruker veiprising som skjult klimatiltak, eller for å finansiere nye veier hvis man ønsker å kvitte seg med bommene. Det siste er jo sosialistenes forslag (økte avgifter selvsagt).

I valget mellom det ene eller det andre synes det økonomiske gapet mellom fossilbiler og elbiler å øke. Mens fossilene blir billigere frem mot solnedgangen, blir nye elbiler stadig dyrere mot soloppgangen. Ikke så rart. Et teknologiskifte gir mulighet for reprising i bransjen, og forbrukerne har det med å dilte etter, i troen på at jo dyrere jo bedre. Erfaringer generelt er vel at når teknologien blir mer kompleks blir alt dyrere, samtidig som sårbarheten og varigheten på produktene ikke nødvendigvis blir lengre.

Når produsentene slutter å oppdatere produktene (bilene) er det disse som blir de nye fossilene...
Redigert 26.01.2020 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
mishka
26.01.2020 kl 21:45 1275

Ja, det er riktig. Og det er også et annet moment som noen glemmer, men som jeg tok med i mine kalkyler da jeg gikk for BMW hybrid i stedet for TM3. Og det er garanti på elbiler. For oss som kjører langt så er garanti på batteri og drivverk på 190K.km. ikke all verden. I min verden er det ca. i underkant av 5 år. Dvs. å selge og da for ny eier å kjøpe en TM3 brukt uten garanti er som å kjøpe aksjer i funcom eller NAS for alle penga. Dvs. gjøre kardinalfeilen å legge alle eggene i en kurv. De jeg kjenner med Tesla S har nesten alle skiftet batteri eller DU eller begge deler på garanti. Man skal ikke lese mange annonser på finn før man forstår hvor vanlig dette er. En brukt BMW eller Benz er jeg helt rolig på uten garanti. Jada, det kan i worst case ryke en turbo til 20 lapper eller en automatkasse som må repareres for 50K. Men det er en vesentlig forskjell på dette og reparasjoner for mellom 200 og 400K. Da er i de fleste tilfeller løpet kjørt. Så Tesla uten garanti tror jeg folk skal få slite med å selge for en grei pris. Og ja, så kan man la Tesla ta den i innbytte og så gir de en ny bruktbilgaranti og da er man bundet på nytt til Tesla. Om man tenker å kjøre bilen omtrent helt ned blir reisen med en elbil litt for spennende for min del. AMS hadde for et par nummer siden en reportasje om en fyr nede i Sørtyskland som hadde rundet 1 mill km. med en Tesla S. Han var på både DU og batteri nr. 3.
Redigert 26.01.2020 kl 21:47 Du må logge inn for å svare
Britax
27.01.2020 kl 06:46 1181

Å si at de har byttet batteripakke er i brste fall missvisende.
Noen har fått byttet batteripakke fordi enkeltceller er defekte, men de får ikke en helt ny batteripakke.

De tar ut batteripakken, bytter de defekte cellene og så blir den brukt i en annen bil som har defekte celler.
Det tar bare noenmminutter å demontere og montere en batteripakke, så på denne måten kan kunden få tilbske bilen med en gang framfor å vente i dagesvis på reparasjon.

Tror tesla modell 3 er for liten for kjæledyr baki, hvorfor har ingen bil produsenter lansert stasjonsvogn av type EL enda?
Matsern
27.01.2020 kl 07:40 1130

Kjæledyr? Først må fører få plass. De med mye daukjøtt, sitter med rattet mellom beina, akkurat som i en lekebil for fireåringer. Et tips, dashbordet er så lavt at møtende trafikk kan se navelen din, så husk å bruk zipperen på hoodien
Britax
27.01.2020 kl 08:27 1092

Kia.
Ingen har bedre plass i kupeen enn dem i sin prisklasse.

Du får informere brannvesenet i Vestby da om at det bare er noen små battericeller som er byttet og at deres bekymring for mengdene med returbatterier på delelageret der er sterkt overdrevet.
Britax
27.01.2020 kl 09:35 1052

Det er vel strengt tatt batterier fra biler som er kondemnert.

Nei det er ikke det, det er batterier fra biler som har fått nye batterier. Det skiftes ca 3 komplette pakker i uka.
Britax
27.01.2020 kl 09:54 1040

Om du ikke har noe å bygge opp påstanden med så tar jeg det for rent tøv.
Jeg eier selv et bilverksted så er ikke helt desinformert om elbilbatteritilstand.
CapitaL
27.01.2020 kl 09:54 1075

Forstår jeg deg rett når du sier at Tesla tar brukte batteripakker fra en bil, skifter defekte celler og putter batteripakken inn i en annen bil?
Batterier slites med kjørelengde. Jeg hadde ikke godtatt at Tesla puttet en batteripakke med 100.000 km kjørelengde inn i en bil som bare har gått 20k iallfall..
Det der høres usannsynlig ut.
golf`ern
27.01.2020 kl 09:59 1063

Ta en titt på Polestar 2, folkens
Tesla 3 dødaren....
Redigert 27.01.2020 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Britax
27.01.2020 kl 10:00 1056

Du tror tesla skroter en batteripakke fordi den har tapt 10% kapasitet på grunn av noen defekte celler, og så gir kunden et nytt batteri til 100-200.000kr?
Snakker om usannsynlig du.
Redigert 27.01.2020 kl 10:08 Du må logge inn for å svare

Det går ikke an å legge ut link til personlige samtaler, det er du som kommer med rent tøv. Du bare dikter opp noe som passer til det du tidligere har skrevet.
Det ligger i Vestby dette lageret, og det er ikke så vanskelig å komme i kontakt med folk som jobber der.
Jeg har også drevet bilverksted, men bare en liten stund. Som om det skulle ha noe med saken å gjøre.
Britax
27.01.2020 kl 10:15 1029

Personlige samtaler med de som jobber på retur.. riktig, for de vet jo grunnen til at bilprodusenten skroter et batteri.

Skulle leverandørene levert nye batterier til 100-200.000kr til alle med en og annen cellefeil ville de vært konkurs for lenge siden.
Ta deg sammen.

Her er hva VW sier selv om batteriene på sine sider:
"I tillegg til gjenbruk utenfor bilen satser Volkswagen på restaurering av batterier. Da blir komponenter i de brukte batteriene byttet ut, slik at batteriet kan brukes igjen i en elbil. "
Redigert 27.01.2020 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.01.2020 kl 10:22 1018

Nei, det tror jeg ikke.. Men jeg tror heller ikke at noen godtar 10% redusert kjørelengde i sin 6 mnd gamle Tesla..
Det er ikke brukt mot tilsvarende brukt jeg snakker om. Men ser du ikke poenget med eksemplet mitt, så er det kanskje ikke noen vits i å diskutere med deg heller...
mishka
27.01.2020 kl 10:25 1006

Noen minutter...Sæærlig::

https://www.youtube.com/watch?v=T-MxNpVxIqc

Her er en av komentarene under videoen:
"What a horrible design for the future ability to change out one of these batteries."

Jeg leste meg litt opp på dette i dag. De bytter moduler i batteriet og iflg. forskjeliige sider som f.eks. Eltrek skal dette koste mellom 3 og 7K dollar. Det at det tar "minutter å få ut batteriet på en TM 3 tviler jeg sterkt på. Se videoen over. Bare det å fjerne alle plastplatene under tar mer enn det. Det som er litt skremmende synes jeg er at det ikke finnes noe enkel og grei prisliste for dette. Uansett hvor mye man googler så får man bare opp en masse sider for fansen som referer til at "Elon sa ditt og datt". Og Elon har sagt så mye opp igjennom som bare er bøff. Et eksempel er denne videoen fra 2013 hvor "Pastor Musk"preker om å skifte batterier fortere enn noen tanket en vanlig bil. Har det blitt noe av? Nei!

https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY

Det er nettopp dette som er litt skummelt at de "tegner kartet mens de går". Og det må de hvis de skal ligge så mye i forkant som de gjør. Ganske flott å se at de påstår at DU,en nå skal holde over en mill kilometer. OK, gjør den det så all kred til Tesla. Men det gjenstår å se. Hva Elon Musk skryter av tar jeg i alle fall med en STOR klype salt. Og om så det å skifte noen battericeller koster 7K dollar i USA så kan man i alle fall legge på 50% I Norge. Kanskje mer. Bare timelønna for å rive ut halve interiøret som i videoen over for å komme til forteller meg at dette ikke blir billig.
Redigert 27.01.2020 kl 10:29 Du må logge inn for å svare