Bilvalg i dag


Om man skulle valgt mellom fossilt eller EL i dag hva hadde man valgt?

Hva type motor/ 4x4 nødvendig?


(For min del trenger jeg plass til kjæledyr baki)
Britax
27.01.2020 kl 10:26 936

Hva har det seg da at teslaeiere får byttet batteri på timen?
Tror du de sitter å reparerer batterier på verkstedet på minutter?
Vet ikke hvem det ikke er vits å diskutere med.
Om batteriet er nullstilt med nye celler så det er 100% så har jo ikke teslaeieren 10% redusert kjørelengde på sin 6mnd gamle Tesla.
mishka
27.01.2020 kl 10:32 931

En kompis av fikk byttet batteri på sin S85. Han var uten bil i over en uke. Om det var pga kapasitetproblemer eller hva aner jeg ikke. Se min andre kommentar på foregående side.
Britax
27.01.2020 kl 10:35 925

Tesla selv sier jo de bruker 3minutter på batteribytte.
CapitaL
27.01.2020 kl 10:40 917

Nullstilt med nye celler.. Synes du sa at de byttet de defekte cellene. Du er inkonsekvent her synes jeg..

Du skal liksom drive et bilverksted og mener at noe som helst kan gjøres på 3 min? Hvor lang tid bruker du på å bytte et batteri på en dieselbil? Det er ikke veldig komplisert men det tar mer enn 3 min.
Britax
27.01.2020 kl 10:50 905

Å bytte ut defekte celler er det samme som å nullstille batteriet, hva er det du ikke forstår?

Å bytte defekte celler er ikke det samme som å bytte ut hele batteripakken med en fabrikkny pakke.
Det er ingenting inkonsekvent ved det jeg sier.
Britax
27.01.2020 kl 10:53 899

Ja, jeg skal liksom drive et bilverksted, riktignok ikke et Teslaverksted, så de tre minuttene må du ta opp med tesla selv, for det er deres eget utsagn.
De har faktisk ymtet innpå 90sekunder også.

Gjør et google søk, så finner du raskt påstandene der.
Uansett om det så skulle ta 30minutter så er det fullstendig uvesentlig for diskusjonen.
Redigert 27.01.2020 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.01.2020 kl 11:05 885

Om cellene har et kapasitetstap på f.eks 15%, så blir da ikke de som nye med å skifte ut noen defekte celler i batteripakken. De gamle cellene vil jo fortsatt ha et kapasitetstap?
mishka
27.01.2020 kl 11:06 885

Det er sannsynligvis forskjell på modell S og TM3. Se videoen jeg linket til på forrige side som viser hvilken jobb vi snakker om på en TM3.

De driver ikke og finner ut hvilke celler det er som ikke virker på 3 min og bytter bare dem.
De bytter hele dritten.
Men hva som egentlig blir satt inn er jo noe annet. Det kan godt hende at det man får som erstatning er et batteri hvor det er byttet celler i stedet for at man får et nytt.
Det gjør ikke saken veldig positiv i mine øyne. Man kan ha passet på sitt eget batteri, men man vet ikke hva som har skjedd med det man får.
Britax
27.01.2020 kl 11:34 864

Dette er jo gjengs for alt i dag.
En "ny" motor på fossile biler i dag er skjelden fabrikkny motor. Det er snakk om brukte motorer som er oversett og funnet i tilstand tilnærmet som ny.
Mange tror de får en fabrikkny motor, men slik er det ofte ikke, det ville blitt for dyrt og dette er en praksis som er godt innenfor lovverket. Brukt for brukt.

Akkurat det samme skjer med batteripakker, VW til og med sier det rett ut på sine websider.
Britax
27.01.2020 kl 11:40 858

Jeg ser videoen, det er da ingen hokus pokus, av med et par kontakter og en haug med skruer.
Hvilken rolle spiller det om det tar 3 minutter eller 15?
Britax
27.01.2020 kl 12:31 842

Nå er det skjelden at alle cellene har likt kapasitetstap.
Etter hva jeg har blitt fortalt er det helst enkeltceller som dør helt som står for det primære kapasitetsfallet.

Det er også vanlig at total kapasitet på batteriet er noe høyere enn hva de tillater deg å ta ut når batteriet er nytt, så de har rom for å løse ut mer kapasitet ettersom batteriet blir eldre. Man så jo dette da det var en naturkatastrofe i usa hvor tesla frigjorde mer kapasitet til de som befant seg i det berørte området for at de skulle komme seg sikkert ut. Kan sikkert finne artikkelen igjen om det er av interesse.
mishka
27.01.2020 kl 12:33 839

Nei byttemotor og ny motor er to forskjellige ting. En byttemotor er en motor som er borret med nye stempler, slipt veiv med nye veiv- og rådelager og i mange tilfeller også med nytt topplokk hvor ventilsetene er slipt og det er satt inn nye ventiler. Hehe, gjorde dette for over 40 år siden på min daværende 61 mod. Mercedes Sb220 under kyndig veiledning av en onkel som var siv.ing. På moderne biler pleier man da å flytte over alle andre komponenter som innsprøytingspumpe dynamo osv.
En ny motor er langt dyrere. Det er da en fabrikkny motor. En motor som er overhalt er like bra for alle de viktig komponentene er nye.

Med elbiler er det helt annerledes om de bytter noen celler og resten stammer fra en annen bil. Da er det som stammer fra en annen bil ikke "overhalt" slik en byttemotor i en vanlig bil er. Det er noe midt i mellom å kjøpe en brukt motor på høggern og kjøpe en byttemotor slik jeg ser det. Det jeg har lest er at batteriet i en TM3 skiller seg fra TMS ved at batteriet er delt opp i seksjoner hvor de ganske enkelt bytter en slik seksjon. Resten av byttebatteriet stammer da fra en annen bil. Hvor langt denne har gått, hvor mange ganger den er ladet på SC er jo da litt i det blå. Uansett billig er det ikke og som man ser av videoen så forstår vi som har mekka mye bil at dette er mye mer enn "noen skruer".

https://www.youtube.com/watch?v=T-MxNpVxIqc
Redigert 27.01.2020 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Britax
27.01.2020 kl 13:11 818

Å bytte batterier er en relativt simpel oppgave, og det er, som videoen du la ut viser, stort sett et par kontakter og en neve med skruer. Det er ikke noe big deal.

Jeg sier ikke at byttemotor og ny motor er det samme, men at mange missoppfatter dette og tror de har fått en helt ny motor ved motorbytte, det er skjeldent tilfelle.
Akkurat som at batteribytte sjelden er et fabrikknytt batteri.

Diskusjonen nå har jo dreiet mer over på ordkløyveri enn noe annet.
mishka
27.01.2020 kl 13:22 804

Ser den, men noe offisiell pris har i alle fall jeg ikke klart å finne noen link til. Har du en link? Det eneste jeg fant var noen diskusjonssider i USA som snakker om 3-7000 dollar. Da kan man trygt regne inn 70-100 lapper med norske lønninger.
Redigert 27.01.2020 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Britax
27.01.2020 kl 13:29 796

Nei, har ingen pålitelig prisinformasjon, utover at det åpenbart er dyrt.

Men hva en kunde må betale og hva de reelle kostnadene til bilprodusenten er blir jo ikke sammenlignbare. Det er jo gjerne 10gangeren når det kommer til kundepris vs produksjonskostnad.
Matsern
27.01.2020 kl 16:45 751

https://finansavisen.no/motor/nyheter/2020/01/27/7491995/mil-etter-mil-en-podcast-om-bil-hvilke-elbiler-er-egentlig-kule

Først kommer argumentasjonen om at en kul bil må ikke være noe alle har. I neste setning trekkes bmw i3 fram som en kul bil.
oivindl
27.01.2020 kl 17:11 732

Har ikke hørt podcasten, men på bakgrunn av det du skriver er vel dette greit.
Må ikke være noe alle har, men kan være det.

Har sett endel videoer på hvordan man tar ut batterier på Tesla, og det er forholdsvis omfattende skruing ja, tar mye lengre tid enn noen få minutter.

Matsern
27.01.2020 kl 17:44 713

De glemte å spørre seg selv om konebiler er kule, der inngår blant annet i3, egolf, leaf og model3 som de mest solgte. Alle var riktig nok enig I at leaf ikke er kul
Redigert 27.01.2020 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
Mr Lupo
27.01.2020 kl 17:48 712

Spiller vel ikke allverdens rolle hva som er under panseret på en doning man skal fra A til B med, det stuper i verdi uansett. Bare å gå for en bil man synes ser ok ut, ok seter, ok plass baki til det man skal ha med.
Redigert 27.01.2020 kl 17:49 Du må logge inn for å svare

Det er jo helt tullete å skrive 20-30 innlegg om batteribytte på Tesla da disse batteriene skal vare minst 600.000km.
Noe som stort sett er way off bilens levetid.
mishka
27.01.2020 kl 18:01 696

Ser ikke akkurat slik ut på TMS. Jeg kjenner 3 stk. Med TMS og alle har hatt ut batteriet på garanti. Få et batteri ned under en TMS er relativt enkelt. På en TM3 må omtrent hele interiøret ut for å komme til festeskruene. Mye videoer om dette på youtube. Får håpe Musk har forbedret dette på TM3 så det virkelig holder.
mishka
27.01.2020 kl 18:25 682

Her er en fin tysk youtuber man bør abonnere på. Han driver bla. mye med langkjøring og er ganske ærlig på hvordan ting er. I videoen under kjører han Praha-Warsawa i en TM3. Ladestopp og overnatting i bilen i Wroclaw vinterstid. Fett dette med at man kan ha på varme / ac uten tanke på giftig eksos mens man sover. Den varianten har jeg ikke tenkt selv om jeg ikke har sovet i bilen siden jeg var fattig og 19 år.

Utfordringen i denne videoen er Wroclaw-Warsawa som jeg selv har kjørt mange ganger. Her er det da 40 mil som bilen MÅ klare uten å måtte ty til AC lading underveis. Polske motorveier har 140 grense og "alle" kjører 150+. For at dette skal gå må gutta pent legge seg i høyre felt i 95 km.t. Hallo, når rekkevidden er WLTP over 500 km. og de kommer 400 km. med 100% lading og 12 km. igjen når de når Warsawa så er spørsmålet hvilken fart man må holde for å oppnå over 500km som er rekkevidden sånn på papiret. Spes. kaldt ser det heller ikke ut til å være. Må man da kjøre i 70 km/t? Forøvrig er det paddeflatt på denne strekningen. Interessant for meg som kjører mye østover. Her må Musken få fart på bygging av SC,er.

https://www.youtube.com/watch?v=lU6I-T97MIg
Redigert 27.01.2020 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Gnomen
27.01.2020 kl 22:40 629

Vi har vel alle sett video der det er raskere å bytte batteri på en TMS enn tanke opp en Audi A8

https://www.youtube.com/watch?v=6_XEv2f_Uhw

Da regner man nok ikke med tiden det tar fra der man er til stedet der tanking eller batteribytte i praksis kan gjøres, noe som teller bittelitt i hverdagen
Gnomen
27.01.2020 kl 22:54 616

Who cares about Warsawa, 0,1 promille kanskje? De kan jo bare kjøpe seg en Trabant :)

Har 4 turer rundt om i Europa med el.bil, 1 av dem med campingvogn på slep, går helt greit, alt handler om innstilling. Har kjørt med 530D også, ble ikke bedre ferie av det, snarere tvert imot.
mishka
28.01.2020 kl 08:26 555

Ja, det er fordi ved konstruksjon av TMS så drømte Musk om å drive batteribytter omtrent som å tanke en bil. Men det ble det ikke noe av. TM3 er helt annerledes konstruert med festbolter for batteriet inni bilen under interiøret. Så omtrent hele interiøret må demonteres før batteribytte. Og det er MYE jobb. Jeg har linket til begge videoer lenger opp i tråden. Og ja det er ikke mange nordmenn som bryr seg om Polen. Men bare vent. De er 8 ganger norges befolkning og om ikke lenge har de høyere levestandard enn oss. Og hvorfor? Jo fordi de er ikke like hjernedøde som Ola Dunk som frivillig før på 1 mill dysfunksjonelle folk fra den 3. verden.

Helt enig i at alt handler om innstilling. Har du rett innstilling så er det null problem å sykle Europa rundt også🥴
Redigert 28.01.2020 kl 08:33 Du må logge inn for å svare

Polen har sikkert ikke politikere som vil legge ned alt det går an å leve av heller.
mishka
28.01.2020 kl 13:54 467

Her er en youtubekanal som er interessant: "Inside The Electrified Garage, A third party Tesla repair shop". Det begynner nå å bli mye teslaer utenfor garanti i USA. Og hva er mer naturlig enn at noen nevenyttige folk med erfaring fra elbiler lager et frittstående teslaverksted. For den som tror at teslaer ikke har bevegelige deler og omtrent aldri trenger å repareres kan denne kanalen få en på andre tanker. Mye bevegelige deler som hjuloppheng og drivaksler + en haug med elektronikk som også tar kvelden. Men uansett veldig ålreit fordi det gir litt innsikt i en teslamekanikers hverdag som man ikke får andre steder.

https://www.youtube.com/watch?v=DvlvNS9kQeU
Redigert 28.01.2020 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Gnomen
28.01.2020 kl 20:27 390

TMS har fortsatt mulighet for rask batteribytte, om Tesla engang ønsker å satse den veien.

TM3 er en billigere bil, så sparer penger med en mindre sotifikert batteriløsning. Men batteriet skal klare 1500 sykluser, og ved 500 km rekkevidde tilsvarer det 750.000 km. Har brukt en anseelig mengde kroner på en fossilbil også, som har rulla 750.000. Bare oljeskift.................
mishka
28.01.2020 kl 22:08 358

Ja, da er det bare å håpe at batteriet holder. Det ser vi i løpet av 2020. Verden er så transparent nå at alle vet alt på null komna null. Hele batteriet med sine 4 rekker er vel en nyere konstruksjon enn i TMS.