Ionity øker prisene drastisk i Tyskland

mishka
17.01.2020 kl 11:55 1205

Ionity øker nå prisen til Kr. 7,90 pr. Kw/t. i Tyskland. dermed legges alle andre biler enn Tesla STEINDAUE for de som skal bruke den til langkjøring. Focus online har regnet ut at å lade opp en Audi E-tron vil koste 79 euro. Og da får man i praksis en rekkevidde på rundt 30 mil om man er lett på gassen. Og noen andre ladetilbydere er nå oppe i Kr. 13,90 pr. kw.t for hurtigladere på over 100 Kw. Selv trege ac-ladere som det finnes noen av rundt i byene ligger på rundt Kr. 4,50 pr.kwt.

Slik går det når Ionity er eid av mange bilfabrikker som lager elbiler med venstrehånda og egentlig håper at det går over. Ionity unnskylder seg med at det er svindyrt å bygge ut ladere og at de fleste lader hjemme. Ja de fleste lader hjemme, men i Tyskland har langt færre den muligheten enn i Norge, Fy flate for noen idioter.

Målet er vidåpent for Tesla som har priser på sine SC,er som er under ac-laderne i byene (Kun kr. 3,30 pr.kw,t. i Tyskland).
For tyskere som vurderer elbil og kjører mye og langt er det Tesla eller ingenting. Snart settes det første spadestikket for teslas nye fabrikk ute på jordet ved Schönefeldt flyplass. De andre fabrikkene nærmest ber om å bli rævkjørt på elbiler.

https://www.focus.de/auto/elektroauto/news/ionity-ionity-vervielfacht-ladestrompreis-so-vermeiden-sie-die-kostenfalle_id_11560915.html?
Puta1n
17.01.2020 kl 13:19 1176

1.mars øker prisene i Oslo for elbiler.

Tipper at de gamle elbilene skal bli rimelig tungsolgte i Norge.
mishka
17.01.2020 kl 14:29 1148

Det er de allerede. For øyeblikket ligger det ute 638 stk. Nissan Leaf årsmod. 2012-2018 på Finn. Prisene starter på 50 lapper og allikevel ligger de kjempelenge ute. Mange til annonsen går ut på tid.
Redigert 17.01.2020 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
mishka
17.01.2020 kl 15:19 1122

I denne youtube-videoen prøver "Teslabjørn" å bortforklare de høye strømprisene bl.a hos Ionity med at man på ha den rette typen abonnement. Jaha, så man skal altså betale Kr. 189,- pr. mnd. for å få tilgang til rimeligere strøm på langtur. Problemet er bare at omtrent alle de andre tilbyderne har begynt med det samme. Skal man bare kjøre langt vest i Nordeuropa så er Ionity OK. Man kommer ikke en gang til de litt østlige delstatene i Tyskland så er Ionity omtrent fraværende og da må man ut med 200 spenn i måneden til et annet blåruss-selskap. Og kommer man enda lenger øst heter det Green energy eller noe sånt og de skal også ha sin månedlige fee enten man bruker dem eller ikke. Bare i Tyskland er det mer enn 30 forskjellige tilbydere av ladere for elbil og ALLE vil ha sitt månedlige abonnement hvis ikke skal du flås. Og alle har de sef. ett års bindingtid , så det nytter ikke å bare fylle kortstokken før feriens langtur. :-)

Tenk dere at om du ikke betaler 200 kr. i måneden til Shell så skal de ha 20 kr. litern. Og det skal Cirkle K, Esso og alle de andre ha også. Så legger man til at en dieselbil har 3 ganger rekkevidden til en batteribil og at det finnes sikkert 30 ganger så mange bensinstasjoner som ladestasjoner. Da forstår man at hele greia er helt koko. Hvorfor i huleste kan ikke ladetilbyderne ikke bare konkurrere på på pris pr. Kw akkurat som bensinstasjonene må konkurrere på pris pr. liter.
Konkurransetilsynet i hele EU burde se på dette.

https://www.youtube.com/watch?v=08WW9r1pEEo
Redigert 17.01.2020 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Puta1n
17.01.2020 kl 18:05 1071

Har inntrykk at mange i arbeiderklassen låner penger for en dyr elbil som igjen skal spare penger på bompenger.
Mange tror at elbilen har mindre verditap enn en normal bil.

Noe er galt med norske bilavgifter, kommer til å bli en smell i fremtiden med dette ala Think..
Gnomen
17.01.2020 kl 20:51 1034

Nok en grunn for å velge Tesla, de gnir seg nok i hendene nå :)
Og de med eldre Tesla og fri superlading all overthe world, for alltid, har det jo virkelig som plommen i egget :)
egget
18.01.2020 kl 19:26 928

Hva er gale med å betale litt for strømmen?

Elbilene blir solgt til halv pris, man får rabatter på bompenger, parkering og ferger, da er det vel greit å betale litt for strømmen?
Matsern
18.01.2020 kl 19:33 922

Ionity er et spill for galleriet. Det er tyskerne som står bak.

Kopi fra en kommentar på e24.

Prisen for lading på Ionity nettverket er satt slik for å begrense utbredelse av elbil. Alle nyttige idioter vil forsvare dette for de synes det er bedre å tan hensyn til diss selskapens bunnline og for all del ikke nå kritisk masse der elbilen da vil være 10 ganger billigere for hvermansen. Enhver som ikke greier å tenke slik baner har et stort problem. Hvordan er det mulig å gå inn i en forretning å si - hør nå er dettte er for billig og det går ut over bunnlinja de så jeg vil helst betale 10 ganger mer for den. Hva ville kona sagt til en idot av en mann som gjør noe slikt. See?

Cut the crap og begynne å tenke. Jeg har kjørt elbil i 11 år. Ikke for klimasaken den driter jeg i og det er alle mors fake news. Det er ikke noe menneskeskapt klima. Jeg kjøre elbil for det er mye billigere. Det er fallet i avgiftsnivået på lokalforurensende og fosssilbiler som er åsaken til proveny fallet. At regjeringen tilbyr vederlag til produsentene for å produsere elbiler inntil man når kritisk masse og de vil være mye billigere å produsere en en fossilbil har ingen ting med meg eller andre som kjøper elil å gjøre egentlig. Vi er kun et middel til mål. Men det er da bare Tesla som følger opp. De andre vil kun høste fordelen og ikke levere. Som for eksempel VW med sin ID tre. Det er kun en compliance bil (ikke tenkt å brukse for å nå kritisk masse). Hvorfor er det det spør du da kanskje? Vel

Den har ikke mulighet til hengerfeste, ikke har den mulighet for taklast og om man velger den varianten med størst batteri (som de fleste ønsker les rekkevidde) da blir den kun registrert for fire. See.

Så nå mener apekattene i styrerommene der at vi setter opp prisen slik at vi sjokker markedet for vi får våre penger av den Norske stat uansett. Og så fortsetter vi å gjøre det dyrt å drive å vedlikeholde en bil med over 2200 bevegelige deler i motsetning til en elbil (som ikke trenger noe service i nevneverdig grad) som har ca. 25 bevegelige deler. See?
Redigert 18.01.2020 kl 19:34 Du må logge inn for å svare

Kanskje det blir sånn på dieselstasjonene også etter hvert som det blir færre dieselbiler?
Det kommer sikkert på et tidspunkt å bli vanskelig å få fyllt tanken i grissgrente strøk
Matsern
18.01.2020 kl 19:41 913

Tyskerne bare grønnvasker sin deiesel geschäft med elbiler.

Når dieselscammen blir endelig avslørt, er det kun tyskere som vil fortsette å kjøre diesel

https://www.theguardian.com/business/2018/dec/13/eu-relaxation-of-diesel-emission-limits-was-illegal-court-rules
Redigert 18.01.2020 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Matsern
18.01.2020 kl 19:48 899

At mishka, som åpenbart jobber i et tysk bilfirma, mener elbiler er døfødt, bør ikke være noen overraskelse
mishka
18.01.2020 kl 20:06 892

Ikke jobber jeg i et bilfirma og ikke synes jeg elbiler er dødfødt. Jeg er faktisk ganske fascinert av Tesla og er veldig overrasket over at de andre bilfabrikkene lar målet stå vidåpent for Tesla. Ingen elbil blir bedre enn ladeinfrastrukturen. Og det er her Tesla fullstendig rævkjører de andre, som jeg skriver i starten på denne tråden. For tyskere som kjører mer og lengre enn nordmenn som stort sett kjører korte strekninger, (30 mil til hytta), er det Tesla eller ingenting som er alternativet pga SC,er. Hadde det ikke vært for at jeg selv kjører mye i Østeuropa hvor SC,er omtrent er fraværende hadde jeg sannsynligvis hatt en TM3.
Redigert 18.01.2020 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
mishka
18.01.2020 kl 20:19 879

Og det facinerende med Teslas SC,er er enkelheten. Plug, play og tank opp. Hos de andre er det hele styret med avtaler, tariffer, appen, ladebrikker osv. Man står der som en idiot i pissregn og må lese seg til hvordan man skal få ladet. Og ofte får man ikke det fordi et av de 30 strømselskapene ikke har avtale med den provideren man selv bruker. Eller dritten virker ganske enkelt ikke. Inntil alle de andre får på plass et enhetlig system som er like enkelt som en Teslakonto har de tapt kappløpet. Innlegget til Matsern som er kopiert fra E24 er ganske spennende lesing, den tanken har jeg faktisk ikke tenkt, men kan det virkelig være slik? I så fall smått utrolig.
Redigert 18.01.2020 kl 20:23 Du må logge inn for å svare
mishka
18.01.2020 kl 20:53 860

Ola Nordmann må også prøve å se det hele fra en tyskers ståsted. Her i Tyskland er det stort sett ikke avgifter på vanlige biler og elbiler koster betydelig mer enn vanlige biler. De eneste incentivene er 4-5000 euro i støtte pr. bil og mindre firmabilskatt allikevel er vanlige biler mye rimeligere. Slik støtte og skatteincentiv er det også er på ladehybrider. Samtidig koster strømmen 3 ganger mer enn i Norge og de færreste har mulighet for hjemmelading. Hvis man er null opptatt av miljøet så velger man ikke elbil. Ola nordmann bør kjøpe Autobild nr. 1 og 2/2020 som nå er i salg også i Norge. Der sammenlignes kostnaden på elbil mot ladehybrid, diesel, naturgass og bensin. I Tyskland er den smarteste Hyundai Ioniqen å kjøpe den ikke ladbare hybriden. Den har en km. kostnad på 47 cent. El-Ioniqen har en km. kostnad på 54 cent og ladehybriden på 56 cent. Hybriden koster Euro 25.800,- og Elbilen Eur. 34.900,- Selv med fratrekk av støtte får man mye bensin for 3000 Euro. Og sånn er det for stort sett alle de andre merkene.
Britax
18.01.2020 kl 21:32 829

Hva så om Ionity øker prisene og legger seg selv brakk?
Det er da flusst av alternativer de få gangene man må lade på hurtiglader.
mishka
18.01.2020 kl 21:45 810

Flusst er vel å ta litt hardt i. I Norge ubetinget ja, men ikke i Tyskland. Mye ladere men det meste er AC 22 KW. Og det rekker ikke når Fritz er på langtur og det er ikke som i Norge en sjelden gang. De andre vet også å prise seg om man ikke har disse fordømte årsabbonementene. Høyeste nå er NOK 13,90 Pr. Kw. Man står igjen med Teslas SC,er. Men man kan forstå Ionity i det minste bittelitt også. Det er litt som høna og egget. Hver gang jeg kjører forbi en Ionity lader i Tyskland er det helt tomt for biler. Og det å bygge et ladeanlegg med 8 ladesøyler koster fort vekk 1 mill. Euro mener jeg å ha lest. Et sted må pengene komme fra.

Den store skrekktanken er den dagen Tesla omtrent har monopol og Elon Musk finner ut at han også skal tjene penger på strøm......:-)
Hva gjør man da?? Pr. i dag er prisen på tyske Tesla SC,er omtrent som å lade hjemme i Tyskland.

Redigert 18.01.2020 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Britax
19.01.2020 kl 00:59 768

Så alle som bruker elbil til langkjøring kjører til tyskland?
Jeg tror ikke at elbil er førstevalget til mange som reiser ofte til tyskland uansett.

Så det spiller ingen praktisk rolle om Ionity tar høye priser for sine ladestasjoner.
Puta1n
19.01.2020 kl 10:27 677

Hvor lenge tror du at levetiden på en Tesla er når den er utenfor garantitiden?
mishka
19.01.2020 kl 10:41 664

Virker ikke slik. Og de norske Ionity prisene blir enda verre, Kr. 8,40 pr. Kwh uten årsavtale. Vil du ha god underholdning på en søndag så gå på den norske fb siden til Ionity. Folk er rasende. Omtrent som en maurtue noen har pissa på. Og enda verre på den tyske fb siden. Jeg tror ikke så mange nordmenn som bruker Ionity reiser utenlands med bil, men få opp nisselua og se på ladekartet for Europa så forstår man at Norge betyr null. Jeg begynner å tro at årsaken er at VW, MB, Ford og BMW helst ikke vil at folk skal kjøpe elbil. Og aller morsomst er det å se at et selskap som Ionity er helt amatører i sosiale medier. De prøver seg ikke på brannslukking engang. Deres fb side kommer i fremtiden til å bli brukt til undervisning på hvordan det IKKE skal gjøres når et selskap står i en shitstorm.
Redigert 19.01.2020 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
CapitaL
19.01.2020 kl 11:04 639

At elbiler skal være redningen for klimaet må være verdens største scam. For min del må prisen gjerne bli 100 kr pr Kwh..
Matsern
19.01.2020 kl 11:14 623

Tyskerne gjennom Ionity, vil at strøm til elbil skal koste mer enn diesel. De tror de kan diktere markedet, gammel tysk bil-tankegang.

Det er en grunn til at fortum, grønn kontakt etc eksisterer, fordi stasjonene (de mest besøkte), er nedbetalt innen rimelig kort tid. De får statlig støtte og gode innkjøpspriser på strøm, i tillegg.
mishka
19.01.2020 kl 12:09 601

Ja, der har vi det. Statlig støtte. Ikke en gang hurtiglading med norsk rimelig strøm kan stå på egne bein altså? Nå kommer også Tesla krypende. Først med abonnement på databruk. Så kommer sikkert en fee på Teslakontoen etterpå. At Teslas SC,er i Tyskland skal koste halvparten å lade av de andre og omtrent som hjemme har jeg lite tro på vil vedvare. Musk har bare litt mer is i magen. Vi som bor mesteparten av året i Tyskland vet hva slags faenskap Merkels energiwende med vindmøller er. For hvert atomkraftverk og kullkraftverk som nedlegges blir strømmen dyrere og dyrere og nettet mer og mer ustabilt.
Om Tesla ikke begynner å skru opp ladeprisene vil de omtrent kunne bli monopolister på elbiler. Det eneste som hindrer dem i normale land uten avgifter som i Norge er at bilene er for dyre. I Tyskland er fortsatt en TM3 bare for de spesielt interesserte. Typisk akademikere i feite stillinger som skal posere sitt miljøengasjement til hele verden og de synes sef. også som oss andre at hele konseptet er dritkult. Ingen, absolutt ingen, i Tyskland kjøper Tesla eller andre elbiler for å spare noe som helst. De gjerrige kjøper småbiler på naturgass som Seat, Golf og Polo eller dieselbil for de som kjører langt.
Redigert 19.01.2020 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
GT2RS
19.01.2020 kl 12:36 584

Måtte elbiler rase i verdi og endelig begynne å betale sin andel av veinettet de også.

De krasjer i hytt og pine fordi de ikke kan kjøre og håndtere de raske bilene.

Jeg for min del betaler gladelig 18,5 pr. Liter som 98 oktan koster, som den bruker over 2 liter mila av, og brøler forbi tullete elbiler i tunneler med min fantastiske Porsche. Det er bil det.
Redigert 19.01.2020 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
GT2RS
19.01.2020 kl 12:40 578

Ja, til riktig pris på ladestasjoner.

Dere krangler og sniker i ladekøen, bare hold på. Spis en ladeburger som kua promper ut miljøgasser i verste sort for. Dere kjører rundt på søndager for å finne lading til kommende uke, jævla styr.

El bil er ikke miljøvennlig.
Matsern
19.01.2020 kl 12:50 563

Jo, det står på egne bein, men blir enda mer profitabelt med statlig støtte