Nedgravde vikingskip bør vi grave opp, og ta vare på.

Slettet bruker
17.01.2020 kl 13:06 1214

https://www.aftenposten.no/norge/i/OpBrgV/gjellestadskipet-mest-sannsynlig-fra-tidlig-vikingtid

De menneskeskapte klimaendringene medfører økt risiko for at nedgravde vikingsskip og andre
gjenstander fra vikingtiden, blir ødelagt enda mer.

Norge og Hellas er de to suverent ledende nasjonene i verden på sjøfart pr. innbygger. Begge land
med meget lang erfaring. Norge med tøffere farvann enn Hellas, som stilte krav til robuste farkoster.
Norge er enda bedre på sjøfart, enn på ski. Vi har en fantastisk maritim klynge vi må bygge videre på.

Vi kan lære mye om vår maritime arv fra vikingskipene og tilhørende gjenstander. Dette kan være
svært nyttig kunnskap.

Derfor synes jeg vi burde lete etter vikingskip, og undersøke grunnlaget for å grave de opp. Jo mer
vi kan få bragt opp, jo bedre. Disse gjenstander kan gå helt i stykker ellers.

Det er mye som kan dokumenteres gjennom dette. Og vi kan oppleve større interesse i Norge for
vår interessante arv på dette område.

Mht. museum på Bygdøy, bør dette hete Vikingskipsmuseet. Ikke Vikingtidsmuseum. Museum for
Vikingtid, kan vi ha andre steder. Vikingskipene fortjener egen fokusering. Og vi bør bli flinkere til
å formidle vikingskipsarven på en mer inngående og lærerik måte.

Er folk kjent med historier som at vikingkongen Harald Hårråde, grunnlegger av Oslo, seilte opp
Götaälv med en armada på 60 vikingsskip, beså Trollhättan-fallene og erobret et område av kysten
som de kalte Bohus. Bohus var sågar hovedstaden i Norge en tid. Og der heter sideelven Kungälv.
Kungälv festning fins i dag ved elvekrysset, og der Bohus lå. Området ble senere til Bohuslän og inngikk
i kongeriket Norge. Vikingkongen Sigurd Jorsaldfar virket ved Bohus. Jorsaldfar-navnet stammer fra hans
reise til Jerusalem.

Birger Jarl, grunnlegger av Stockholm, virket over 200 år senere enn Hårråde. Bl.a. hans bror bodde en
del mil øst for Trollhättanfallene, hvor muligens familien var fra. Og Birger Jarl (Magnussen) er også gravlagt
i nærheten der. Birger Jarls gatan er en av de flotteste gatene i Stockholm sentrum.
Slettet bruker
17.01.2020 kl 13:18 1195

Våre forfedres hensikt med å grave ned vikingskipene, kan ha vært at de ville at disse
skulle bevares for ettertiden. At de så for seg at det ville komme nye tider hvor etterkommerne
ville bli i stand til å ta vare på de.

Og nå har en slik tid kommet. Nå evner vi å kunne bevare de forsvarlig. Og vi bør gjøre det
før det er for sent. Sånn tankegang tror jeg er i god vikingånd. Det var sånn de ville vi skulle
agere.

Som vikingetterkommere kjenner vi på kropp og sjel, at sånn er det.
Computum
19.01.2020 kl 01:45 1097

Vi burde vel grave ned en VLCC også. Om noen hundre eller tusen år vil nok det vekke oppsikt. For da er jo olje bare noe man leser om i historiebøkene.
Odi.1
19.01.2020 kl 11:17 974

Oslo var tilnærmet ikke eksisterende til opp på 1800 tallet, og har tilnærmet 0 historiske røtter i Norge.

En enorm Historie forfalskning i de siste 30-50 årene som har pågått. Nå får en begynne å få ut de historiske objektene til de stedene de hører hjemme på opprinnelsesstedene.
CapitaL
19.01.2020 kl 11:46 955

Jaja, folk fra Utkant-Norge vil gjerne ha Operabygg, OL, Jagerflymuseer osv der de bor... Problemet er at da kommer ingen for å se på all stasen.. Hvorfor er det så vanskelig for folk å forstå slike enkle sammenhenger? Folk vil ikke reise mann av huse til Halden for å se en råtten båt.. Busslastene med japanere og kinesere fraktes rundt i Oslo-området.. En del finner også veien til Bergen og Trondheim, men that's it. Lik det eller ei, men sånn er det;)

Her er forresten litt fakta om Oslo, i motsetning til det Odi serverer...

Øst for Bjørvika, innunder Ekeberg, ligger Gamlebyen, i arkeologikretser omtalt som Nordens Pompeii grunnet tykke kulturlag under bakken. Ifølge arkeologene var Oslo etablert med bystruktur omkring år 1000. Gamlebyens kjerneområde er Nord-Europas største middelalderbyområde etter Visby, og i sin helhet fredet. I kong Håkon Magnussons tid var middelalderbyen på sitt største. Håkon utvidet byen østover med blant annet Oslo fransiskanerkloster. På motsatt side av Bjørvika anla han Akershus slott og festning som residens, og i 1314 ble makten konsentrert i Oslo.

Fra wikipedia.
Odi.1
19.01.2020 kl 12:12 933

"Bystruktur" ? hehe, Historieforfalskning , bukken som passer havresekken så blir det slik når ikke noen følger med i de korrupte systemene.
toppen 2 -300 mennesker som levde rundt der.

Nesten alle små grender fra Lindesnes til Nordkapp har mer Historisk kultur enn Kristiania ( Oslo)

Med Respatex slottet dem fikk på plass etter å svikfullt solgt ræva til Svenskene og det bygget seg opp industri rundt Aker det ble noe Historisk i Oslo, en meget moderne historie som også finnes i alle moderen industrisamfunn.
Ikke uten grunn en måtte helt til Eidsvoll for å finne en passende bygning for å få på plass en Grunnlov.
Slettet bruker
19.01.2020 kl 15:04 889

Hvorfor all denne praten om Oslo ? Jeg snakker om å vurdere nærmere å grave opp de vikingskip vi kan finne ved hjelp av georadar. Vi vet
det fins mange gravhauger i Norge. Og uansett hvor vi vil stille ut skipene, vil vi jo fortelle hvor de ble funnet. På Bygdøy har vi fra før Fram-
museet, Sjøfartsmuseet, Kon Tiki- museet og Vikingskipmuseet. Det er naturlig å videreføre Vikingskipsmuseet med flere vikingskip synes
jeg. Men bygge et penere og mer spennende museeum enn det tiltenkte. Vi bør også først ha flere vikingskip å fylle det med. Bygdøy fordi
det egner seg for både nordmenn og turister fra utlandet.

Jeg fokuserte på behovet for å lete opp flere vikingskip, ved hjelp av georader o.lign. Dette før de går i stykker av ekstremregnvær og annet.

Mht. gamle byer i Norge, hører bl.a. Tønsberg, Sarpsborg, Trondheim, Oslo og Bergen med blant disse.
Koppang ved Viksfjord utenfor Larvik er visstnok noe av det eldste mht. bebyggelse. Men det kan være
mange andre steder også. Vi hadde som sagt Bohus også. Visstnok kalt Kongshelle.

For eksempel ved Oseberghaugen utenfor Tønsberg, er det vel noe museumsgreier.

Ved Tanum i Bohuslän er det mange gamle helleristninger.

Skulle det bli funnet noe viktig ved for eksempel Nordfjord eller Trondhjemsfjorden, så er det jo ikke noe i veien for kanskje
å stille ut de der. Men nå må vi først finne noe å stille ut.

Polarskutene i Oslo har med Nansen og Amundsens tilhørighet der å gjøre. Oslo er også landets største sjøfartsby.
Nå skal Asker lage noe i Vollen i Asker, pga. at polarskutene Gjøa og Maud ble bygget der. Fram ble bygget ved Rekkevik i Larvik.
Og har gitt navn til Framstredet mellom Svalbard og Grønland. Og bragte Amundsens med mannskap og grønlandshunder til
Antarktis. Hun lederen for det desidert største skotske politiske partiet var nylig i Oslo, og var opptatt av å minne om at polarskutekonstruktøren
Colin Archer var skotsk.
Redigert 19.01.2020 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2020 kl 15:23 868

https://no.wikipedia.org/wiki/Colin_Archer
Ved googling, ser jeg at Colin Archer var norsk. Født i Norge. Hadde skotske foreldre.

Det var for øvrig norskfødte Ole Evinrude som hjalp de skotske brødrene Davidson i Harley Davidsen med sin første motor.
Og norske forhandlere som hjalp Evinrude i gang med salget av påhengsmotoren. Denne salgshjelpen fra Norge var visst
viktig for å komme i gang. Viktigheten av den norske maritime klyngen i praksis.

Redigert 19.01.2020 kl 15:30 Du må logge inn for å svare