Suez Canal OKs HFO and Bans Use of Open-Loop Scrubbers

ADS 17.01.2020 kl 13:30 4675

Flere og flere havner forbyr også disse
Hva da folkens
Hva blir løsningen tror
Har dere som sitter med teknisk innsikt peil på hvordan dette kan løses

Suez Canal OKs HFO and Bans Use of Open-Loop Scrubbers
Redigert 20.01.2021 kl 13:24 Du må logge inn for å svare
habbiten
17.01.2020 kl 13:39 4647

Tror skipene med scrubber har alternativt drivstoff ombord for disse tilfellene

Du vil inn i tank igjen monsemann?
;=)
Ser forøvrig at FA,har en overskrift i dag bak betalingsmur,hvor de sier at tankratene er i fritt fall,fra 100 til 60` pr døgn,så mitt valg om å kvitte seg med Hunt i går var vel egentlig godt begrunnet.
Redigert 17.01.2020 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
chention
17.01.2020 kl 14:39 4528

Om du følger hannisdahl på Twitter ser du hvordan forecast på ratene har vært .. ingenting er overraskende - ratene er akkurat som de skal...

Spetalen kjøper VLCC nr 2 ser det ut til https://www.tradewindsnews.com/tankers/economou-ofer-and-stray-spetalen-target-second-vlcc-at-sizzling-price/2-1-739789
Redigert 17.01.2020 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
d12m
17.01.2020 kl 20:37 4307

Det at de forbyr open loop i Suezkanalen betyr at skipene kan kjøre HSFO uten scrubber der. Det Egypt vil unngå er svovel i vannet, de har ikke forbydd HSFO.

For andre område med forbud og krav om VLSFO så må de bytte til dette i de områdene. Ute på de store havene som utgjør mesteparten av strekningene så blir det scrubber og HSFO.

Hva fremtiden bringer vet vel ingen, men for hver dag som går så sparer scrubbergjengen en fin sum penger vs VLSFO
Redigert 17.01.2020 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
ruda
18.01.2020 kl 11:54 4093

Tror dette er en god investering som vi gi flere gode utbytter fremover

Jeg har også satset mye i denne. Det som er caset er at det kun skal to gode år til.
så er investeringen doblet.
nordnes
18.01.2020 kl 23:39 3820

Jeg har satset litt i denne, ca 20 tusen aksjer og håper på gode utbytter. Var på en presentasjonen som de hadde på Aksje Norge i Oslo 4 juni 2019 i Oslo, og jeg likte presentasjonen. Jeg fikk inntrykk av at nå skulle de skumme fløten av de gode tidene til glede for aksjonærene. Mens alle andre av foredragsholderne snakket om vekst langt inn fremtiden, fokuserte de i ADS på nær fremtid.
Redigert 19.01.2020 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Ratta
19.01.2020 kl 06:14 3676

Forbud mot HSFO uten rensing gjelder globalt. Der er ikke noe Egypt bestemmer.

Etter å ha installert scrubbere og tatt klassing hødten 2019 står det på ADS sin hjemmeside:
Following the dockings, all of the Company’s vessels have maintained CAP 1 rating and are scrubber fitted.
Consequently, ADS has its full fleet of vessels upgraded with emission reducing systems well ahead of the
IMO 2020 regulations that come into effect on 1 January 2020.
FRONT
19.01.2020 kl 10:55 3453

For ADS spiller det ingen rolle hva de bestemmer i Suezkanalen. ADS har VLCC skip og de får ikke plass i den kanalen uansett, de må kjøre rundt.
Det er Suezmax skip som bruker kanalen.
19.01.2020 kl 11:58 3366

Jeg turte ikke skrive det FRONT her skriver. Jeg trodde de hadde utvidet kanalen . Den største båten jeg har vert ombord er en Wilhelmsen båt som hetter Tigre 280.000 TDW og vi gikk rundt
zrythar
19.01.2020 kl 13:13 3251

Litt off topic, men jeg prøver meg.
Mange skriver om svært lovende (potensiel) fortjeneste på ads aksjer, med dobling av kurs og høye utbytter. Her er det jeg ikke helt forstår.
si at en kjøper 1000 askjer til ca 30000kr. Utbyttene fra disse 1000 aksjene må da gi 15 kr i avkastning i begge årene skipene skal være i drift for å gå i 0.(dette får man hvis ratene ligger i gjennomsnitt på 50000 pr dag?
Skipene skal deretter skrapes til ca 10 kr pr aksje. altså sitter man igjenn med 10 kr gevinst (og da er aksjen verd 0?
Mitt hovedspørsmål er vel: Er caset og troen at dagsratene vil være såpass mye høyere enn 50000 pr dag at man kan se for seg man kan doble investeringen?
Og enkelte mener at aksjen kan gå til 50-60, må ikke ratene langt over 100000 pr dag (i 2 år) for at dette skal i hele tatt gå i 0?
Håper på gode svar og stiller meg ydmyk til at jeg har misforstått caset:)
pasoc
19.01.2020 kl 13:36 3206

Med dagens rater (60 000)etter et sterkt fall vil aksjen få et overskudd på 18 kroner pr.år. Båtene er godkjent til videre drift litt mer enn 2,5 år i gjennomsitt.
Det er lite nybygg og jeg antar at ratene ikke vil falle særlig mer under 50 000 dollar. ADS har scrubbere og får ta del i den beste raten i markedet.
Bare på 40 dager har selskapet tjent inn 3 kroner aksjen (Dette var med rater på litt over 100 000 ). Så om skrapingen vil gi 10 kroner pr.aksje vil det bli hyggelig til slutt. Men du kan jo ikke få 5 doblet denne investeringen :) Jeg regner konservativt at det blir dobling er vi heldig noe mer. Nå stiger ratene svakt igjen.
Et annet pluss er vel at dette er en av aksjene som ikke vil gå i kjelleren om iran og USA kriger litt ? Da vil ratene også øke.
Redigert 19.01.2020 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Ole86
19.01.2020 kl 15:04 3113

Suezkanalen har vel uansett for lav alkalinitet i deler av kanalen til at open loop scrubbere kan brukes, så her må man uansett bruke hybrid eller closed loop systemer.

At havner og land forbyr open loop scrubbere betyr alt i alt svært lite for lønnsomheten av å ha et scrubbersystem, da godt over 90% av fuel gjerne uansett brennes i åpen sjø.

Skip med scrubbere har i nesten alle tilfeller MGO ombord som redundancy for scrubbersystemet, i tilfellet systemsvikt.

Redere og investorer burde være langt mer opptatt av kvaliteten på scrubbersystemet enn av lokale regler, da det finnes masse systemer av dårlig kvalitet som har mye nedetid.
RLB76
19.01.2020 kl 16:03 3027

Vlcc går Suez kanalen, men ikke fullastet. En mulighet fullastet er å losse deler av lasten via sumed pipeline som forbinder Rødehavet og Middelhavet.
d12m
19.01.2020 kl 23:32 2727

"Utbyttene fra disse 1000 aksjene må da gi 15 kr i avkastning i begge årene skipene skal være i drift for å gå i 0."

1. Du glemmer skrapverdien. Hvis den er f.eks. er 7 kr så blir det 30 - 7 = 23
2. Skipene skal drives i snitt 2,5 år fremover. Det er 11 kvartaler (husk å ta med Q4 19). 23 / 11 = 2,1 nok i kvartalet (/8,4 pr år).

Og vips, vi har halvert dine 15 nok pr år.

Men dette er naturligvis bare guesstimater..
d12m
20.01.2020 kl 10:53 2473

Jeg glemte vel både å ta med at de har 3 skip, samt å ta med gjeld i selskapet. Ble litt for sent i går :)

Skrapverdi ca 18 mill usd (ble solgt en 20 år gammel VLCC for 18 i desember)
Gjeld ca 36 pr nå (?) slik at hvis vi gjør det enkelt og sier at skrapverdi på 2 skip nuller gjelden så står vi igjen med estimatet fra sent i går
(30 - 7) / 11 = 2,1 nok i kvartalet.

Guesstimat på vei til lunsj. Dette skuddet er også trukket fra hoften.
Redigert 20.01.2020 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
20.01.2020 kl 11:33 2401

2 ting du glemte i ditt regnestykke
Regninga for Skrubbere er ikke betalt, i alle fall ikke alt
De har også gjeld på skipene
Serboss
20.01.2020 kl 12:23 2343

Jo mere man skryter av Ads og Hunt desto mere synker aksjene ... lurer paa hvorfor?

Dersom man ikke foretar en grundigere analyse, er det kanskje bedre å la være å skrive noe?
Verdsetting må jo skje ut fra forventet fremtidig kontantstrøm, der man stipulerer både
Innbetalinger (inntekter, både når det gjelder rater og skrotverdi), mulig øk. levetid for skipene
(Frontline opererte ihvertfall tidligere med 25 år for vlcc), fratrukket utbetalinger (stipulerte driftsutgifter,
finanskostnader, tilbakebetaling lån mv.). Alt målt opp mot status for opparbeidede likvider idag mv.
Grunnlaget for min investering er at det skal, slik det ser ut med ratenivået idag, å doble
aksjeverdien i en treårsperiode. Ingenting er imidlertid sikkert her i verden, jeg garanterer
verken at utviklingen blir slik, eller at jeg blir sittende i aksjen så lenge. Det vi vet idag er
at når aksjen står i kr 30,-, så er selskapet verdt ca 0,7 milliarder. Av dette utgjør innbetalt
aksjekapital ca 0,5 milliarder.
d12m
20.01.2020 kl 22:26 1921

Det var ment som et hurtig svar til han, ikke en analyse med diskontert kontantstrøm osv.

Antagelser som mulig økt levetid syns jeg dog blir for mye luft til at jeg ville tatt det med. Kall det heller en grei bonus hvis så skulle skje. Selskapene nedskriver nybygg over 20 år så vi får heller bli positivt overrasket dersom det blir salg og ikke skrap.
Redigert 20.01.2020 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
pasoc
20.01.2020 kl 23:02 1860

Jeg mener mitt estimat er det mest korrekte av de som er lagt frem her. Jeg kommer frem til 45 kroner i overskudd pr.aksje pluss skrapeverdien.
Da regner jeg fra 1.1.2020. og 2,5 år fremover som de har klassing til. Regner med scrubbere blir betalt av forrige kvartal. Vi ligger frem til nå over mitt estimat og allerede er 1 krone mer enn dette inntjent.
På grunn av de 3 slutninger på 100 000. Og ratene har ligget over 60 K en stund nå så der er det enda noe mer inntjent. Siden det er lite nybygg og at flere båter MÅ inn og installere scrubbere har jeg Ingen tro på rater under 60 000 K de neste 2,5 årene. Allerede nå er vi på 69 K igjen. Våre båter har enda jobb før de kan befrakte mer, de er ledig for jobb et stykke ut i februar. Om ratene holder seg på 70 000 i snitt vil vi ha 56 kroner pluss skraping. Mitt tips er mellom 45 kr og 56 kr i ren inntjening Mer trolig 50 lappen.
Redigert 21.01.2020 kl 04:09 Du må logge inn for å svare

Din kalkyle synes fornuftig. Ved presentasjonen på Pareto konferansen i fjor høst, ble det
gitt uttrykk for at skipene i full drift i 2020 med en gjennomsnittlig dagsrate på 50.000$ pr skip,
ville generere en netto kontantstrøm på 345 millioner.
Mitt utgangspunkt, dersom markedet utvikler seg så positivt som mange shippingeksperter uttaler,
at det inkludert skrapverdien, er et håp om en dobling av aksjekursen fra kr 30,- pr. aksje (da selvsagt inkludert utbytte).
Redigert 21.01.2020 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
trutta
21.01.2020 kl 22:33 1361

Det er ikke det det står. Det står at vlsfo soter mer