Baltic index dips on subdued demand for capesize vessels.

Volf
GOGL 17.01.2020 kl 16:06 1420

Baltic index dips on subdued demand for capesize vessels
Innkommet 17.01.2020 15:09

Jan 17 (Reuters) - The Baltic Exchange's main sea freight
index fell on Friday, as a fall in capesize vessel rates on weak
demand outweighed gains in the other vessel segments.
* The Baltic index , which tracks rates for capesize,
panamax and supramax vessels ferrying dry bulk commodities,
dropped 14 points, or 1.8%, to 754.
* The index lost 0.5% this week, the sixth straight weekly
loss.
* The capesize index dropped 72 points, or 9.2%, to
712 -
its lowest since late-April.
* The index registered its 26th straight session of losses
and
declined 26% this week.
* Average daily earnings for capesizes, which typically
transport
170,000-180,000 tonne cargoes including iron ore and coal, fell
$449 to $8,352.
* Brazilian miner Vale halted operations at its
Esperança mine, which has a capacity to process nearly 1.2
million tonnes of iron ore per year, for technical evaluation
and carry out work to improve safety at the site.
* Anglo-Australian miner Rio Tinto reported a 3%
slump in
iron ore shipments in 2019 due to a cyclone and a fire at a port
facility which disrupted operations.
* The panamax index gained 11 points, or 1.3%, to
870.
* Average daily earnings for panamaxes, which usually carry
coal
or grain cargoes of about 60,000 tonnes to 70,000 tonnes,
increased $103 to $7,830.
* The supramax index inched up by a point to 560
points.


(Reporting by Anjishnu Mondal in Bengaluru; Editing by Aditya
Soni)
((anjishnu.mondal@thomsonreuters.com; Within U.S. +1 646 223
8780; Outside U.S. +91 80 6749 7773 ; Reuters Messaging:
anjishnu.mondal.thomsonreuters.com@reuters.net))

© Thomson Reuters. Click for restrictions
Redigert 20.01.2021 kl 05:39 Du må logge inn for å svare
Fillidor
17.01.2020 kl 17:00 1338

Baltic dry Index blør ganske kraftig om dagen, og det har den gjort sammenhengende i 1 måned nå. Hvorfor skrives ikke det mer om? Bare jeg som er bekymret? Ser ratene forsåvidt holder seg høyt da, men dette gjenspeiler jo ett viktig fundament. Er jo også en prognose mot resesjon, selvom jeg ikke trur det blir noe tema i 2020.

Vil gjerne høre litt tanker om dette fra mer erfarne kollegaer.
Tøff
18.01.2020 kl 00:19 1118

BDI var nede i rundt 600 poeng i fjor vinter/vår. Kursen til GOGL pendlet lavt på 40-tallet, var faktisk noen får dager under 40. Så lenge BDI faller, kan man ikke vente oppgang i GOGL-kursen. Det er kompliserte årsaker til disse nedturene, men de gjentar seg med jevne mellomrom. Akkurat nå er bildet ekstra uoversiktlig med scrubbere og alt det der. En del gamle fartøyer er fortsatt operative inn i 2020. Her bør det finne sted økt hugging etter hvert, men man tar ut siste trevl av lønnsomhet ut av disse gamle båtene. Snart kinesisk nyttår, med lav aktivitet på tørrbulk. Eter den tid vil det nok rette seg med ratene. Vi får en ny oppgang mot våren.