Q4 Frontline

pitche
FRO 17.01.2020 kl 20:53 12642

Litt regning..
Q1 2019 hadde Frontline resultat på USD 0,24 pr aksje, Break even var 24.700 USD og snitt rate var 35.700usd.

Dvs at rate på USD 10.000 over break even ga ett resulat pr aksje på 0,24 USD

For Q3 ble det opplyst om at for Q4 var det sikret rater med snitt 64.800 USD og 78% belegg pr 27.11.19 ( samt break even 23.400 altså 1.300 USD ned fra Q1 2019.

Rapoorten var klar 27.11.19 ,etter dette steg ratene ytterligere frem mot nyttår.

Når jeg sitter og tuller med kalkulatoren får jeg lett ett resultat pr aksje på over 1 usd i Q4 2019. Innspill?
Redigert 21.01.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
johna_
18.01.2020 kl 04:53 10356

Pareto mener at Frontline kan betale 3-4 usd per aksje i utbytte.
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2020 kl 15:55 9901

Det var vel muligens å ta i litt, men det ser bra ut fremover og jeg fikk heldigvis økt bra på duppen de to siste dagene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
trutta
18.01.2020 kl 16:48 9795

I 3q presentasjonen sier de at ved en rate som er 40.000 over breakeven vil en ha en cash generation på 4.4 usd. Delt på 4 kvartal er det 1.1 usd. Hvor mye av det som blir utbytte vet vi ikke, men kanskje 0.6 usd? Nå vet vi vel heller ikke om de endelige ratene havner over eller under indikasjonene i presentasjonen
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Frontman
18.01.2020 kl 17:02 9744

Tipper 1 usd i utbytte i feb/mars.
Minner om at Mcleod handlet for 20 mill på kurs 100. Vet hvor mye utbytte det blir han...
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
spurswild
18.01.2020 kl 17:15 9702

De predikere jo jo lavere rater i smitt pga ballast etc så mest sannynlig vil jo inntjeningen være lavere enn hva som ble presentert
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
trutta
18.01.2020 kl 17:29 9661

Stemmer som regel det
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Freecashflow
19.01.2020 kl 09:22 9225

I følge analytikerne så forventes det vel et utbytte på mellom Usd 2 og Usd 2.40 for 2020.

det blir vel ca mellom 0.50 og 0.60 pr kvartal
De forventer et totalt utbytte for 2020 på ca 4 Milliarder
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2020 kl 12:07 8962

Eirik Haavaldsen i Pareto Securities forventer 4 milliarder i utbytte for 2020 og det blir vel + 2$
Frontline har dekket 78 prosent av driftsdagene for VLCCer for fjerde kvartal. Det gir TCE-rater på 64.800 dollar pr. dag
Samtidig som at aksjen handles over verdijustert egenkapital (NAV), estimerer vi en utbyttekapasitet på rundt 25 kroner pr. aksje i 2020 basert på vårt VLCC-estimat på 60.000 dollar pr dag, sier analytiker Frode Mørkedal i Clarksons Platou Securities
Andre analytikere har estimater helt opp mot 40 kr pr aksje for 2020
Alt avhenger av ratene for hele året , det kan gå mye opp dersom disse urolighetene eskalerer igjen
Uansett så blir det bra med utbytter
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Flipper
20.01.2020 kl 17:34 8312

From Energy board :

Brother, can you spare 28 cents for the oil industry?

Libya down 1 million bpd, but banksters can spare but 28 cents:


Chris Stephen
@reportingLibya

#Libya #Libyaoil

Libyan oil shutdown - As of this morning all on-land production halted. Shutdown eastern ports + fields (Blue arrows) + shut pipeline and western ports (red arrows). Production was 1.2-1.3 mb/d. Now likely only offshore 80-100,000 b/d. Map: Petroleum Economist.
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Flipper
20.01.2020 kl 20:14 8027

Study finds shipping's carbon war could cost $1.4 TRILLIONER .........

For enkelhets skyld, ved $ vs NOK 10.00, er det 14 ganger så stort som
det norske oljefondet på NOK 1 Trillion, som ble Feiret forrige dag.



Analysis by London university reveals potential price of land and vessel-related infrastructure requirements

At least $1trn of new investment is needed if shipping is to meet the IMO's target of cutting carbon emissions in half by 2050.

New analysis by University College London's University Maritime Advisory Services (UMAS) and the Energy Transitions Commission for the green industry platform Getting to Zero Coalition has put a hefty price tag on efforts to slash greenhouse gas (GHG) output.

The cash must go towards "significant" infrastructure investments in new fuel production, supply chains and a new or retrofitted fleet, the study found.


The final bill could be as much as $1.4trn between 2030 and 2050, or an average of $50bn to $70bn annually for 20 years.

"If shipping is to fully decarbonise by 2050, this will require further investments of some $400bn over 20 years, bringing the total to $1.4trn to $1.9trn," Getting to Zero said.

Johannah Christensen, managing director and head of projects and programmes at Getting to Zero partner Global Maritime Forum, said the scale of the challenge needs to be understood in order to solve it.

“Shipping’s shift to zero carbon energy sources calls for significant infrastructure investments," she added.

"The investment needed should be seen in the context of global investments in energy, which in 2018 amounted to $1.85 trillion. This illustrates that shipping’s green transition is considerable, but certainly within reach if the right policy measures are put in place.”

The biggest share of investments is needed in the land-based infrastructure and production facilities for low-carbon fuels, which make up around 87% of the total.

This includes investments in the production of low-carbon fuels, and the land-based storage and bunkering infrastructure needed for their supply.

Ship investment a small part of total

But only 13% of the money is needed for vessels, including investments in the machinery and onboard storage required for a ship to run on low-carbon fuels.

Ship-related cash would also need to be spent on improving energy efficiency, due to the higher cost of IMO 2020-compliant fuels.

UMAS used its shipping model GloTraM, which simulates decisions from a shipowner’s perspective to identify the fuel, technology and operation combinations that maximise their profits.

This allows a prediction of likely pathways for the sector’s evolution.

The model includes a detailed representation of the different ship types within the global fleet.

Disruption coming

Dr Tristan Smith, reader at the University College London's Energy Institute, said energy infrastructure and ships are both capital-intensive assets with long lifespans, meaning they evolve slowly.

"In the next three decades however, our analysis suggests we will see a disruptive and rapid change to align to a new zero-carbon system, with fossil fuel-aligned assets becoming obsolete or needing significant modification," he said.

"Even though regulatory drivers of this system change such as carbon pricing are only starting to be debated, the economic viability of today’s investments and even the returns on recent investments will be challenged, and the sooner this is factored in to strategies and plans, the better.”

Last summer, UMAS called the use of $500m for LNG shipping infrastructure in the European Union a "climate dead-end".

It said there had been no significant GHG benefit from the investment, half of which has come from public funds.

The Getting to Zero Coalition is a partnership between the Global Maritime Forum, the Friends of Ocean Action and the World Economic Forum.
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.01.2020 kl 21:08 7854

Fra Joakim Hannisdahl:

Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +5% to $69k/d
#Suezmax +14% to $53k/d
#LR1 -18% to $11.9k/d

#shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.01.2020 kl 21:11 7874

Er det noen som vet om det spiller noe rolle om man eier FRO på ose eller nyse med tanke på utbytte? Regner med man bør unngå CFDs over utbytte?
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2020 kl 22:22 7627

Interessant, men hjelper det når Kina, India, pluss noen andre, omtrent hver eneste uke starter opp ett nytt kullkraftverk?  Planlagt for flere år fremover!
Å brenne olje for å produsere strøm, istedenfor kull, er mer energieffektivt og gir vesentlig mindre CO2, men problemet er at olje er ca 3-4 gange dyrere enn kull.

Det bygges vindmølle- og solcelle-parker over en lav sko, men lite i Asia, der hvor det trengs mest.
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Flipper
20.01.2020 kl 22:44 7504

Kvart på 11, Europa

BREAKING NEWS: Two rockets hit near US embassy in Baghdad, security sources say
With Libya and Iraq news already out, this should help add a risk premium back into the market.
Redigert 20.01.2021 kl 19:06 Du må logge inn for å svare
Flipper
20.01.2020 kl 22:54 7738

fatttigstakker

Jeg holder meg altid til OSE og VPS når det er snakk om, dobbel Notering,
med US.

Valuta. Om banken tjener litt penger,litt her og der; so what. Det er jo IKKE
derfor man investerer, da valuta kurs er et piss i havet.

Som jeg ser det.

PS
Også lettere når Skattemelding. Alt på VPS vet myndighetene om oss ALLE,
forbanna Koryfeer av Sosialister; men, da slipper du å tenke på utfylling av
noe skjema, særlig dersom du trader ofte, ikke minst day trader..

Deilig, når jobbet i Sveits.

Der følte jeg meg som en PRIVAT person, med, Demokrati ( under ansvar ),
dvs. FRIHET, og myndigheter som ikke peste over skulderen din hele tiden.

Som Hagen ( FrP ) sa i sin tid, Norge kunne vært et Sveits is Norden,
Fjell, stein og sne. Vi ser jo hva slags politikere vi har, akademikere
for det meste, eller, rett og slett folk som ingen utdannelse har.

Bedre med en Forretnings Regjering av spesialister, med Hovedsete
et sted, og utstrakt selvstyre i hver Region, Cantoon, men det vil kreve
tid; Sveits har ikke hatt krig på 750 år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2020 kl 14:41 7278

Noen som har peiling på omregningen på WS fra 2019 til 2020? Ser på appen VLCC Fixtures at en båt er sluttet til WS 96 (2020) og at det er sammenlignbart med WS 113 (2019) Har en mistanke om at en del investorer ser på WS og ikke har fått med seg endringen. Regner med at det har med endringer i drivstoffkostnader. Jeg vet ikke hvordan de skiller på båter med og uten scrubbere
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.01.2020 kl 15:10 7164

Min viten, som kan være feil, er at WS beregnes på nytt hvert år.
Tror ikke WS skiller mellom båter med og uten scrubber. Men båt med scrubber kan få høyere WS enn en uten da befrakter betaler mindre for drivstoff.

Naturlig å anta at en befrakter tar det tilbudet som totaltsett (rate + drivstoff + alt annet) er billigst. Av og til spiller også tid inn, og da vil en ECO båt med scrubber ofte være gunstigst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.01.2020 kl 19:52 6817

Dette ser jo bra ut.

Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +2% to $70k/d
#LR1 -10% to $10.7k/d
#SR -13% to $14.4k/d
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 08:25 6366

ratene holder seg veldig bra på denne tiden av året. Som flere påpeker vi vil få vanvittige utbytter fremover . Gleder meg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Gish
22.01.2020 kl 15:07 6067

Det normale er å oppdatere "flat-ratene" (som er $ per nautisk mil mellom havnene) hver 1. januar. De blir da oppdatert med gjennomsnitt bunkerspris fra september (2018) til september (2019), og de ratene vil nå brukes i 2020. I tilfeller der bunkersprisen plutselig har steget mye i forhold til den forrige snittperioden slår det da massivt ut for reder. Vi er vel ikke i en sånn situasjon akkurat nå, tror jeg. Økninger i havnekostnader blir også tatt med i de nye flat-ratene.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 15:21 6005

https://www.worldscale.co.uk/help
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldscale
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
aquamann
22.01.2020 kl 17:43 5795

Er det noen logisk forklaring på hvorfor #tank faller, når det ligger an til historisk dividender? Ser det er flere som faller "over there".
Har rett og slett ikke investorne fått med seg intjeningen i q4 enda ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.01.2020 kl 17:51 5766

Synes også det er en tendens at FRO handles høyere på OSE enn NYSE. Så fort OSE stengte så stupte kursen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
22.01.2020 kl 18:01 5714

Bedre med 10 fugler i hånden, enn 5 på taket.
Mange investorer har mer enn doblet investeringen sin, og utsiktene er kanskje 20% utbytte.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
aquamann
22.01.2020 kl 18:16 5669

Ja, må være noe sånt, (gevinstsikring)ellers er jo 20% utbytte ganske enormt, til sammenligning ville vært 2 kr med en annen utbytteaksje jeg har (kit). Noe som kansje kan skje en gang i fremtiden, men da er nok kursen en annen :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.01.2020 kl 18:21 5649

Har ikke så mye erfaring med å sitte i utbytteaksjer. Dere som har fulgt FRO lenge; pleier aksjen å korrigere nøyaktig lik utbytte etter utbyttedatoen? I såfall kan man jo like gjerne selge dagen før som dagen etter.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Vikusen
22.01.2020 kl 18:50 5575

Går som regel opp igjen. Mer billige aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 19:11 5517

Umulig å si noe sikkert om, særlig hvis markedet forventer økt inntjening og utbytte, eller utbyttet overrasker på opp/ned siden.

Har i opptil 30 år eid egenkapitalbevis (EK-bevis) i flere norske sparebanker. Der pleier jeg å selge ca halvparten før ex-utbytte dato, og den tradingen har med få unntak gitt mer gevinst enn bare utbytte isolert. Men har i ca 1 av 10 år slått feil. 2019 så lenge ut til å slå feil, men ble i siste liten reddet av børsfallet 05.08.2019 hvor særlig EK-bevis fikk ekstra juling. Kjøpte da bl.a. NONG til rundt 63 (solgte rundt 69; utbytte = 4). Kursen nå er rundt 80.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
FAR100
22.01.2020 kl 19:41 5417

nedgang på ratene

https://twitter.com/hashtag/VLCC?src=hashtag_click

Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 19:44 5400


Hannisdahl mener kursfallet i tankaksjene ser ut som en god mulighet til å kjøpe seg opp.

– Rederiene har nå etablert god utbyttepolitikk. Det kommer til å bli vanvittig med kontanter som vil distribueres. Så når kvartalsrapportene for fjerde kvartal og første kvartal blir lagt frem kan det bli veldig god stemning.

https://e24.no/boers-og-finans/i/2Gl3wB/tungt-fall-for-inntjeningen-til-tankskipene
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.01.2020 kl 20:11 5309

Linken din er gammel. Denne er fersk. Faller ganske mye. Benyttet sjansen og reduserte litt i USA siden den var pent opp nå

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1220052054967713794
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 21:04 5168

Egentlig liten endring fra i går og siste dager:
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-rates-22-01-2020
https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-rates-21-01-2020


Hannisdahl viser kun raten for en eneste strekning som sier lite om totalbildet for VLCC rater.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
22.01.2020 kl 21:31 5060

Takk, da lærte jeg noe nytt. Hvilken strekning er det Hannisdahl forholder seg til? Finner ikke hans tall igjen på din link. Er du sikker på at ikke han opererer med et snitt?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
22.01.2020 kl 21:56 4956

Her er det også noen rater:

https://www.tradewindsnews.com/markets/#/
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 22:56 4769

AG > Japan
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1220052054967713794
https://pbs.twimg.com/media/EO5-3o3XsAI9bL5?format=jpg&name=large


Muligens er den et bra snitt? Det her jeg ikke forutsetninger eller kunnskap for å vurdere.
Du kan spørre Hannisdahl om det på Twitter. Han svarer kun på tweets på engelsk.

Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2020 kl 23:08 4727

Takk for linken.
De bruker AG > Far East (FE) = Japan/Kina med 270 dwt VLCC. Som snitt?

Større VLCC bør få høyere rate pga større last å fordele raten på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
CapitaL
23.01.2020 kl 09:19 4359

Tallene er fra Poten:

SHIPPING RATES & BUNKERS ( 10:30am ET ) Spot TCE earnings for vessels using compliant fuel (no scrubbers)

DIRTY TANKER (KT - $/day) VOYAGE SPOT TCE EARNINGS 2020 AVG. RATE
VLCC, 270 AG-FE 62,800 84,600

Her er siste fra Fearnleys :

Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 17 VLCC-slutninger onsdag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.
Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 89 worldscalepoeng onsdag, tilsvarende en nedgang på omtrent 2,0 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.
Det ble sluttet åtte reiser fra AG, der tre går til India, to går til Kina, to går til Taiwan og en går til Østen.
Videre ble det sluttet to reiser fra Vest-Afrika, der en går til Kina og en går til Thailand.
Det ble sluttet to reiser til Østen, der en går fra Norge og en går fra Brasil.
Det ble også sluttet en reise fra Storbritannia til Sør-Korea og en reise fra Mexico til India.
Ellers ble det sluttet tre reiser der detaljene ikke er kjent for markedet.
==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 52 42.000
270 AG/Korea 88 69.700
260 V-Afr/Kina 88 68.900
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST) VLSFO


Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.01.2020 kl 09:20 4358

Er det fallet i ratene som drar kursen så mye ned i dag? Merkelig at den er så mye svakere enn den slutt i NYSE for dette var vel kjent der også?
Redigert 20.01.2021 kl 23:58 Du må logge inn for å svare