Max Mandag


Max har blitt et mandagsfly. Jeg mener det er sannsynlig at flyet skrotes. MCAS ville ikke vært nødvendig om flyet var designet for de store motorene og rekkevidden i utgangspunktet slik jeg forstår det. Gitt et scenario hvor de ikke kommer tilbake, hva da med Boeing, og kan NAS bytte til airbus der de også har store bestillinger?
https://e24.no/naeringsliv/i/pL5P6W/boeing-har-funnet-ny-737-max-feil
Redigert 20.01.2021 kl 05:04 Du må logge inn for å svare
suspekt
18.01.2020 kl 10:18 4166

Hva med de enorme erstatningene boeing nå må ut med? Hva med alle de 100 vis av fly som er parkert, både brukte og nye. De står lagret over hele kloden. Om ikke flyene kommer på vingene kan dette bli kroken på døra for boeing. Imidlertid skulle dette ikke kunne skje,NAS det var jo snakk om softwear problem i begynnelsen, skulle tro at dette var et overkommelig problem å fikse. Dette tar mer tid enn mange trodde. NAS venter på erstatning som de sårt trenger og som vil gi kursen en bost.
Fireglo
18.01.2020 kl 10:29 4122

Det er ikke noe design feil med selve flyet, og MCAS er ikke egentlig nødvendig.
Linker til denne igjen, veldig grei beskrivelse, for de som ikke har forstått hva som er/var problemet med MAX.
https://www.youtube.com/watch?v=cQ1DseELk-I
StigStig
18.01.2020 kl 11:14 4042

Software problem kan være et er et betydelig større problem å fikse enn et hardware problem. En komponent kan erstattes med en annen, men en kode kan gi enorme ringvirkninger for hele koden om det må forandres på, litt som domino effekten.

Her kan det muligens være en fordel for NAS i forhold til erstatning og kansellering av MAX fly. Tenker det er krevende forhandlinger bak kul lisene og større mulighet for NAS salg også. Vi får se hva som kommer ut av dette.

I fjor måtte nas improvisere å benytte ad hock løsninger, allikevel ble Q3 beste ever
Nas har 100 Airbus i bestilling og har hatt god tid til å planlegge, i tillegg har Karlsen fjernet masse ruter som Max skulle betjene, noe som gjør fravær av Max til et meget håndterbart problem.

EliotS
18.01.2020 kl 17:45 3469

Hvorfor skal denne store diskussion rundt Max fly stå under NAS?

Det er vel primært Boeings problem!

Hva skjer med NAS når oljeprisen går i taket på Mandag? har de hedget olje? Noen som vet?

Hvorfor skal den gå i taket?

Fordi libya på sannsynligvis veldig kort sikt må stenge ned opptil 7-800 000 fat om dagen? Under 1% av global etterspørsel daglig, som er vel over 80 000 000 fat? Så forventer du prisstigning på godt over 25% og over USD 80, slik du har skrevet i andre tråder?
Redigert 18.01.2020 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
EliotS
18.01.2020 kl 19:10 3262

Hva med om jorden går under i morgen? Skal vi ikke holde litt proportioner i diskussionen her.

Oljeprisen har vel vist at dersom det kniper en plass, er det rikelig med andre tilbydere. Som en analytiker sa, om ikke USAs mord på Irans nr. 2 og påfølgende rakettangrep og gnisninger ikke får olja over 70 kr, hva må da til?

Det er ikke bare de 7-8.00.000 fatene som er poenget her. Det burde jo være klart for lenge siden! Se effekten av dette og hvorfor det skjer akkurat nå! Les deg opp før du drar slutninger om noe du tydeligvis ikke har peiling på.
Vi har på 2-3 dager fått bekreftet et trekk på 3,2 mill fat pr dag i en tid hvor forbruket øker, opec har kuttet, eskalering, frykt og uro bidrar hver dag.
Valget i USA, Russland og Opec + Brexit og du har en oljebombe og et strategisk spill fra helvete som bare kommer til å trekke oljen Opp, opp og atter opp.
Iran,Iraq, USA, Kina, Russland + Opec spiller alle en kamp i kulissene som utelukkende kommer til å ramme oljen. Spillet er i gang :)
Vi ligger etter min mening 5% under real pris på oljen, så kommer 5% ved frykt, uro og eskalering på kort sikt. 5% på de siste 12 timer hendelser + De siste 10% kommer ved ytterligere eskalering, flere blokader, økt uro og ytterligere eskalering.
Vi kan snakkes om ca 2 mnd og så får vi se hvem som har rett :)
EXTrader
18.01.2020 kl 20:26 3101

Ikke sikkert vi får informasjon i Q4 Presentasjonen en gang :-( Tror dette tar lengre en GK hadde håpet på. Mye penger i spill for Boeing, ! Kan dette ende opp i en Chapter 11 ?

https://www.youtube.com/watch?v=kdH_yODBcMM
Redigert 18.01.2020 kl 20:27 Du må logge inn for å svare

Vi kan vel snakkes mandag og se hvem som har rett? Du mener over 80$ mandag etter hva jeg har forstått? Men ja, vi kan snakkes om 2 mnd + mandag :)
Redigert 18.01.2020 kl 20:55 Du må logge inn for å svare

Jeg setter pengene mine på Restplass. Dersom du er en like dårlig oljeanalytiker som du er aksjeanalytiker Kronekurs så er det et safe bet. Jeg går ut fra at du fortsatt sitter og venter på at NAS kursen skal ned i 26-27 kroner slik at du kan få kjøpt deg inn......

Jeg er nok en elendig oljeanalytiker selv, men tror ikke på at Libya-shutdown skal gjøre at alle andre risikomomenter plutselig prises inn i tillegg. Ingen vet vel hva som skjer med prisen, men at Libya skal utløse sjokk på mandag, når dette omtrent ikke er nevnt i finansmedia verden over, tror jeg ikke på.

Spot on :)
Jeg venter i spenning på 27 kr ;)
Bare vent og se.. Mye som ikke ligger på bordet ennå og med et aldri så lite krakk på børs + høy oljepris... Ja da er vi ikke langt unna 27 kr.
hadde vært en fin timing å gå fra oljen på topp til NAS på bunn ;)
20.01.2020 kl 11:19 2343

må si du virklig du har greie på olje pris. makan til dust

Ja etter alt som ikke har klart å presse oljeprisen over 70, så var det nå altså Libya som skulle utgjøre det store sjokket.
Hektar
22.01.2020 kl 09:06 1927

Skjønner ikke at Norwegian kunne åpne på 41,50 etter bekreftelse på sommersesong uten Max. Spennende å se hvor dette bærer nå dersom det ikke kommer noen betydelig positiv utvikling på andre områder.

Tydelig at den er sterkt støttet i dette området. Den vil ikke ned. Sånn var det ikke før. For noen mnd siden kunne resultatvarsel fra Frontier føre til -10% I NAS. haha