Brann i elbil - forsikringspremier

Elbiler brenner titt og ofte.

Brann i elbilbatterier medfører en fosforlignende brann, på samme måte som man ser et nødbluss/fyrverkeri brenner. Energiutladningen er kraftig. Branngassen er svært giftig og gjør stor skade på omgivelsene.

Elbilbrann i hjemmet og andre steder, vil medføre store skader på hus og hjem. Det må vel bety økt risiko for elbilers skadepotensiale? Økt risiko gir alltid økte forsikringspremier

Eller tenker man seg at alle bileiere skal være med å sponse denne økte risikoen/skadepotensialet?

Redigert 18.01.2020 kl 11:13 Du må logge inn for å svare

Fat Man skrev Innlegget er slettet
Elbiler brenner titt og ofte.

Dette er ikke en tråd hvis hensikt å diskutere hvilke biltyper som brenner oftest, men om elbilers skadepotensiale og forsikringspremier

Som dieselbileier ønsker jeg selvsagt ikke å sponse elbilers skadepotensiale. Det får elbileiere betale selv

Redigert 18.01.2020 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
mishka
18.01.2020 kl 11:39 710

Ja, og slik er det også i virkelighetens verden. I sin tid ringte jeg If og lurte på hvorfor min BMW 3 serie coupe kostet mer å forsikre enn en MB E-klasse. Og forsikringsfyren som jeg kjenner litt privat også var usedvanlig åpenhjertig. Og svaret var følgende: Når du kjøper en pakkis-bil som BMW 3 serie (var da), er du solidarisk med gutta som har gullkjede og kjører som tullinger på Stovner. Når du kjøper en E-klasse er du solidarisk med forsiktige revisorer og næringslivsfolk. Skadehistorikk har de fete dataprogrammer for i selskapene og om de har implementert inn noe brannfare aner jeg ikke, men de har forlengst implementert bl.a dyre elektroniske duppeditter som kan ryke ved kollisjon. Og hvem som tradisjonelt kjører hva og deres trafikkadferd har de også god peiling på.
Jeg sjekket kasko med fri kjørelengde og 75% bonus på ny TM3 i Dnb og premien kom på over 23K i året. Det er mye mer enn jeg betaler for en BMW 530 hybrid, så det er opplagt at de vet å regne på slike ting. Brannskader på bygninger pga elbiler har de vel ikke så mye historikk på enda, men om det oppstår så regnes nok slikt inn i husforsikringen. Blir det mye av det kommer nok spørsmålet om du har elbil i garasjen. Noen som har hørt om hus som har fått skade av brann i elbil enda?
(Og da ser vi bort fra garasjehuset på Sola som var forårsaket av en dieselbil).
Redigert 18.01.2020 kl 11:43 Du må logge inn for å svare

Dette er en tråd hvis typisk ikke passer i bildet på det grønne skiftet, hvor elbiler er fremtidsrettet teknologi (Det er ingenting galt eller negativt med elbiler må vite)

Og det skal sies med rette at i Sola-brannen er brannvesenets hovedteori at ingen elbil-batteripakker tok fyr. Det får i tilfelle vise seg under etterforskningen osv.

Men dette er heller ingen tråd om Sola-brannen. Men om elbiler får høyere risikopremie som følge av skadepotensialet
Redigert 19.01.2020 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.01.2020 kl 18:30 563

Først må vel det skadepotensialet dokumenteres. Å hevde at elbiler brenner titt og ofte, er neppe tilstrekkelig.
Matsern
18.01.2020 kl 18:30 563

Misunneligheten er sterkere enn kjønnsdriften.
Forsikringspremien er høy for bilene med 400hk+, i tillegg er batteriene kostbare. Det er en kjøpesterk gruppe som kjøper dyre elbiler, det vet naturlig nok forsikringsselskapene også, derfor justeres prisene etter det. Det er ikke fordi elbil er dårlig teknologi, at forsikringen er høy.
Redigert 18.01.2020 kl 18:31 Du må logge inn for å svare

If skrev for en stund siden om kostnad på 190.000,- for nytt batteri til en elektrisk Peugeot varebil. Det er jo simple biler nesten uten rekkevidde. Nesten alle andre elbiler går lenger. Så det er klart skal sånt dekkes av kasko så må jo forsikringen være dyr brannfare eller ikke.
For hvis batteriet skades ved kollisjon og kasko skal dekke det så må nok bilen vrakes oftere enn ellers.
Frøs
18.01.2020 kl 19:47 512

Hei Brande_n
"Elbiler brenner titt og ofte" + "Alle bileiere skal være med å sponse".
Når utgangspunktet og tanker er feil blir alt feil.
Her avslører du manglende kunnskap både om statistikk og forsikringsmatematikk. Håper ingen fortsetter å svare en "tullebukk"
Mvh pensjonist

Da kan jo du fortelle meg og andre hvordan du ser på dette basert på din eventuelle kunnskap basert på statistikk og forsikringsmatematikk?

Hører vi ikke fra deg så spørs det hvem som er tullebukken....
mishka
19.01.2020 kl 12:21 312

Forsikringsmatematikk er at selskapene plasserer kostnadene der de hører hjemme. Det er derfor forsikringspremien på biler som koster det samme i innkjøp kan være helt forskjellige. Sammenlign premien på en BMW 3 serie til 500K med premien på f.eks. en Toyota Camry til samme pris eller en TM3. Du vil se at avviket er stort.