Vi står foran et teknologiskifte

Mega
NEL 18.01.2020 kl 14:03 4553


Norge er i den heldige situasjonen at vi har vannkraft. Energien samles opp i vannmagasiner og slippes løs ved transformering til elkraft. Andre land har ikke samme mulighet. De brenner kull eller satser på atomkraft i stedet, med de problemene det medfører.

I Kina har ikke kraftnettet nok kapasitet til å overføre elkraft fra vindmølleparker i nord til de store byene i sør. Der spekuleres det på om hydrogen hadde vært et nyttig medium for energilagring. For hydrogen kan produseres lokalt (med NEL elektrolyserør??) og lagres for senere bruk, og det kan fraktes på lastebil.

Et annet banalt eksempel er solcelleparker som vokser opp i stort antall, særlig i Afrika og Australia. Hva skal de gjøre om natten når solen ikke skinner? Svaret er enkelt. De må produsere nok hydrogen + strøm på dagtid til at de oppnår stabil leveranse av strøm fra brenselceller om natten (solceller virker ikke om natten). Elektrolyserør fra NEL har et marked her.

Nøyaktig samme problemstilling gjør seg gjeldende med vind(mølle)parker. Overskuddsenergien lagres i form av hydrogen (produsert med NEL elektrolyserør) slik at elkraftproduksjon fra brenselceller blir mulig også i vindstille perioder.

Hydrogen tilbyr energilagring i en form som verden ikke har sett hittil. Dessuten kan den lagrede energien fraktes på lastebil («mobile pipelines»), og den kan produseres og lagres nærmere forbrukerstedene.

NEL og Hexagon er viktige aktører i dette markedet. Jeg har satset på NEL som vil få en god vekst uansett hvor tregt markedet er i transportsektoren. NEL har vokst 14,68% på 12 børsdager i 2020 uten noen selskaps-spesifikke nyheter. Jeg tror flere og flere investorer ser mulighetene og vekstpotensialet, og det kan være smart å sitte lenge med NEL-aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
olsvik
18.01.2020 kl 18:01 4327

Bruk av Hydrogen vil være en viktig faktor i det grønne skiftet. CNN har en serie nå gående som er absolutt verd å se; "The Global Energi Challenge". Den siste jeg så tok for seg England og hvordan de tenker fremover mot nullutslipp i 2050. Bl.a. har de nå forbud mot installasjon av gass i nye bygg og de driver intensiv forskning på hvor mye Hydrogen de kan blande inn i naturgassen og dermed kunne nytte det eksisterende gassledningsnettet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.01.2020 kl 18:12 4290

Lykke til med investeringen.

De som kjøper i dag betaler ca 10 NOK for en aksje med pålydende 20 ØRE.
Et selskap med 1,2 MILLIARDER aksjer i omløp!

En selskap der ca 40% av all omsetning går rett i dass.
Nesten slik at man ikke tror det man leser.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
kronekursen
18.01.2020 kl 18:14 4271

Hydrogen blir vinneren når oljen står i 100$ og strømprisen går i taket :) Kanskje neste uke?
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
18.01.2020 kl 18:23 4252

Ja, HELT sikkert!
Kraftanalytikerne antyder forresten priskollaps på strøm utover sommeren (sett opp mot denne vinterens spotpris)!

Dvs, ALLE bør etter hvert sjekke om de har SPOT. Ikke fastpris......og i HVERT FALL IKKE variabel.
Sistnevnte er svindyr - UANSETT!

Hilsen Hammers......som ber deg drømme videre.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Ponderosa
18.01.2020 kl 18:46 4188

Morsom du, Hammers.
Hva har pålydende med dette å gjøre?
Vet du hva pålydende på f. eks. Yara som koster 346.90 pr aksje er?
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.01.2020 kl 20:20 4031

Hahaha
Nå er det pålydende Hammers surrer med.
Kalkulatoren klarte ikke P/E så da finner vi pålydende.

20 øre folkens 😂😂😂

Og snart står den i 20 kroner og Hammers og SS starter nye tråder om eksplosjoner, P/E og pålydende 🥳🥳
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
OZZY
18.01.2020 kl 23:05 3762

Hammers og SS er 2 gangstere som herjer med folk her på forumet. ikke glem hva jeg sier og ikke la dere villede av de 2.

Løkke Røkke til !
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
suspekt
18.01.2020 kl 23:05 3750

Et enkelt spørsmål: Elektrolyserør er det noe nel har alenepatent på? slik at de har et konkuransefortrin? Japanere og kinesere pleier jo å kopiere alt, noen som vet?
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
omans
19.01.2020 kl 00:25 3583

Proton Onsite, a Wallingford-based company manufacturing hydrogen, has been recently acquired by Nel, a Norwegian hydrogen-producing company. The acquisition promises growth for both the companies, wherein Nel is looking to expand its footprint in the U.S. In 2016, Proton Onsite signed a contract with China-based Guangdong Synergy Hydrogen Power Technology Co., Ltd. As per the contract, megawatt-scale PEM electrolyzers for buses running on fuel-cell will be provided by Proton Onsite.

https://dagorettinews.com/hydrogen-generation-market-trends-opportunity-and-growth-analysis-size-value-and-volume-forecast-by-2025/
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.01.2020 kl 00:54 3518

Nei, det vet jeg ikke, men jeg har NULL tro på at YARA leverer tall der 40 av omsetningen er rene TAP!

Det jeg ikke skjønner er:
Hvorfor i alle dager skal man gå mann av huse for kjøpe en aksje med ca 50x OVERPRIS i forhold til pålydende -
når selskapets tall viser at 40% av all omsetning er rene operating losses? Merkelig saker!

Det får meg på sett og vis til å minnes det PIN-hysteriet som var før OL i 94.
Joda, jeg var med på leken, men en dag begynte jeg å tenke i stedet for bare å la meg rive med?
Ja, for hvem skulle kjøpe pins NÅR OL til slutt kom - og de fleste allerede hadde de fleste verdifulle fra før?

Tanken var faktisk så skremmende at jeg solgte alle mine via et større auksjonshus - og fikk meget godt betalt for dem!
Jeg var kjempefornøyd med oppgjøret av disse egentlige verdiløse metallbrikkene,
men det var neppe kjøperen av dem - etter hvert som OL var over!

Da var også hyseriet over - og noen satt kun igjen med Svarte-Per + noen SVÆRT dyrebare bomkjøp!
Gjerne "fleregangeren" i overpris i forhold til opprinnelig innkjøpspris.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
omans
19.01.2020 kl 01:00 3499

For hver gang du har lurt på hvorfor noen skal kjøpe den "overvurderte" aksje, så har kursen vært høyere enn forrige gang du lurte på det. Noen tar gevinst, noen trader, og noen sitter long med tanke på lang sikt som mange år. Flere har sittet i mange år allerede og opparbeidet seg litt formue på det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.01.2020 kl 01:22 3449

Svaret er enkelt.
- Hvis min nabo er kriminell trenger ikke jeg å være det!
- Hvis min nabo er lystløgner trenger ikke jeg å være det!
- Hvis min nabo er IDIOT trenger da ikke jeg å være det samme!

Jeg bryr meg NULL om NEL - uansett hvor mye kursen stiger av ukjente grunner.

Akkurat som også Spetalen bryer seg NULL om selskapet.
Sivilingeniøren innen petroleums­teknologi (nær beslektet med det NEL driver på med), som på 3-tallet skjønte at NEL var sjanseløse til å drive lønnsomt med Hydrogen. Spetalen har hatt 100% selskapsmessig rett. Akkurat som også jeg har hatt det!
Et av de verst drevne børsselskapene med ENORME tap!

At kursen likevel stiger av uforståelige grunner (aksjonærers drømmer?) er det bare DERE som vet.
Stigningen har uansett ikke noe med god drift å gjøre!

Hilsen Hammers.......som selv velger å tjene langt mer enn det NEL oppnår på helt annet sted!
Der driften er STIKK motsatt - overskuddet er SOLID, men som SÅ LANGT kun har en børsverdi på ca 1/4 (?) av NEL.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
nokia123
19.01.2020 kl 05:50 3326

Noen mennesker har evnen til å finne aksjer med potensiell opptur .
Det har jeg funnet i Nel , VOW m.m flere år tilbake
Er fornøyd med en god gevinst på papiret , men har ingen hast med å selge .
Følger selskapene tett / daglig / minutt for minutt og er klar på salgs knappen HVIS det skjer noe dramatisk
De siste årene har jeg IKKE solgt noen Nel / Vow aksjer , men økt i disse to og andre grønne selskaper.
Jeg er fornøyd
God søndag
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
OZZY
19.01.2020 kl 07:28 3277

Hammers .... du er blitt en sur gammal grinebiter med årene som kun tror på dine egne fantasier. bare innrøm det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
omans
19.01.2020 kl 09:36 3116

Du bryr deg nok om nel til å starte tråder om nel her.

Naboens fiasko er like digg som egen success sies det, men naboens success er nok værre enn egen fiasko i dette tilfellet.
Vær snill og bry deg om naboen din, da blir det nok bedre miljø.

Du forstår ikke kursen pga du ikke følger nok med, noen ganger kan det være lurt å tie, siden ved å åpne munnen så avsløres mer enn hva som taler til ens fordel.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.01.2020 kl 10:58 2974

"Du forstår ikke kursen pga du ikke følger nok med, noen ganger kan det være lurt å tie, siden ved å åpne munnen så avsløres mer enn hva som taler til ens fordel".

Vel, du som følger med, du som daglig hausser NEL og som HAR forstått; hvor ligger hemmeligheten? Hvorfor stiger NEL?

Det hjelper da ikke om det skal bygges 10, 100 eller 1000 nye stasjoner når man ikke makter å tjene penger på EN av dem!
Når hver nye ordre og hver nye stasjon fører til ytterligere tap.

Litt pussig å tenke på at det "billigste" er på sikt å legge ned hele selskapet.
Da oppnår man i hvert fall et NULL-resultat, etter hvert!
Vel, ledelsen motsetter seg nok det, for de ønsker nok å melke NEL så lenge det går. Noen stor business er det uansett ikke!

Det viser de skammelige regnskapene som er levert siden tidenes morgen!
Dess større omsetning - dess større operating losses. Det var dette Spetalen i sin tid skjønte - og han solgte.
Så langt har operating losses steget til NOK 584 mill......og det årlige tallet er fortsatt stigende med en logaritmisk kurve.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
nokia123
19.01.2020 kl 11:08 2937

Vi som satser i Nel og tilsvarende er våkne og følger med .
Hvor mange selskaper har vært i tilsvarende situasjon og er en gullgruve i dag ?
Herregud - ta en HAMMER og dunk i en spiker.......
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.01.2020 kl 11:24 2889

Til de som tydeligvis bare får sin info om den enorme Hydrogen-utviklingen fra norske aviser, ----kan det f.eks. være lurt og abonnere på https://www.facebook.com/groups/HydrogenInvestors/ der det kun er saklige nyheter fra verdensmarkedet.
Når det nå satses multimilliarder på en nesten helt ny industri, vil jo selvsagt det rent økonomiske ha et etterslep.
Omveltningen av energisektoren blir jo så stor, at det ikke er helt lett å forstå.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
omans
19.01.2020 kl 20:52 2258

"Vel, du som følger med, du som daglig hausser NEL og som HAR forstått; hvor ligger hemmeligheten? Hvorfor stiger NEL?"

Du bekrefter igjen at du ikke følger med, da jeg ikke Hausser Nel aksjen.
Jeg konstanterer fakta, og poengterer når kursen kan stå foran oppgang. Det har gått greit hittil, og en må skille barter og snørr. Hva er svar på et "dumt" innlegg/spørsmål/utsagn etc, noen ganger "dumt/ironisk" svar/kommentar Jeg vil si jeg forsvarer kursen, ikke hausser den. Jeg kan derimot ikke vite evt kortsiktige brå vendinger i trenden.
I tillegg legger jeg ofte inn interessante artikler, som er av interesse å lese pga det er relevant for saksopplysningen.
Jeg har et positivt syn på det som skjer, og aksjekursen har vært enig, eller vise versa.

Det er svært lenge siden jeg prøvde å svare at aksjekurs vil/kan gå, på samme måte som f.eks teknologi og biotec, når det er forventinger om å tjene store penger litt lengre inn i fremtiden enn å se frem til sin egen nesetipp. (samt å tro at inntjening neste 10 år skal være som de foregående 10 år) Så trenger ikke gjenta dette mer, forsåvidt. P/e blir da ikke så interessant,

Spetalen argumentet er gått ut på dato, han solgte i 2015 eller en gang, da han hadde sin kortsiktige gevinst, han har ofte ikke langsiktige eierinteresser, har sagt dette mange ganger nå. Han uttalte at selskapet kunne blir verdt 50mrd, 100mrd, uendelig, men han solgte altså pga han var fornøyd på kort tid, og hadde hjulpet selskapet fremover. Tror han angre seg litt nå...

Det tekniske har jeg sagt flere ganger, brudd opp av 8.92 kan i utgangspunktet signalisere 12.3-12.6, stop loss for short var 8.95.
Første motstand teknisk på 10.50 ihht verktøy.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare
Bayer
19.01.2020 kl 21:12 2197

Takk til omans, for mange nyttige innlegg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:32 Du må logge inn for å svare