Bernreuter: REC is over-optimistic

fattigstakkar
REC 20.01.2020 kl 14:44 3278

Over-optimistic

However, polysilicon market analyst Johannes Bernreuter told pv magazine, the statement sounds like customary wishful thinking from the Norwegian manufacturer, which last year halted operations at its Moses Lake polysilicon facility in Washington state to leave a Butte, Montana plant its only active site in the U.S.

“In the past, REC Silicon often made too-optimistic statements about the U.S. trade talks with China,” said Bernreuter. “It really depends on whether the U.S. can hammer out a waterproof solution with China for polysilicon imports,” the analyst said.

Bernreuter said the latest announcement from China indicates a continued determination to establish a strong and self-sufficient domestic polysilicon industry. “Over the years, China has been so steadfast on protecting and promoting its domestic polysilicon industry that I will believe in a solution with the U.S. only when it is actually implemented,” he added. Ironically, REC Silicon’s only other known polysilicon output at present relates to a 15% stake it holds in a facility in China.

https://www.pv-magazine.com/2020/01/20/china-holds-firm-on-strategy-to-build-self-sufficient-domestic-polysilicon-industry/
Redigert 19.01.2021 kl 03:51 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.01.2020 kl 15:25 3125

Er det ingen som har noen kommentar til hva Bernreuter sier? Det er sjelden kost at verdens mest anerkjente analytikere direkte kommenterer en pressemelding fra REC og sier at selskapet driver med wishful thinking. Er han også kjøpt og betalt som de norske analytikerne?
Slettet bruker
20.01.2020 kl 15:29 3088

For min del fremstår situasjonen nå som så rotete at jeg ikke føler jeg har noe å komme med. Jeg sitter heller i båten og klamrer meg fast med begge hender, og håper vi ser land før den tar inn for mye vann. Time will show.
Ærligtalt
20.01.2020 kl 15:53 2971

Vel, hva skulle REC ha å tjene på å lyve om dette? De kommenterte jo også rundt dette i forkant og slik jeg ser det så er det ikke noen grunn til å ikke stole på guidingen deres hva gjelder seneste tids hendelser
Slettet bruker
20.01.2020 kl 15:54 2943

Rart om ikke folk begynner å bli lei denne jamringen din om hvor dårlig det står til med dette selskapet. For oss som har fulgt med over tid er det artig å se hvordan du snudde kappen etter vinden da du solgte deg ut for en stund siden på lavere kurser.

Forøvrig har jeg aldri hørte om denne Bernreuter som du omtaler som verdens mest anerkjente analytiker. At folk heller velger å høre på han fremfor selskapet selv får de stå for selv. Selv foretrekker jeg primærkilder, eller i alle falle sekunderkilder som er så nære primærkilden som mulig.
fattigstakkar
20.01.2020 kl 15:58 2905

Hvis du aldri har hørt om Bernreuter bør du bruke tiden din på å lese deg opp og ikke irriterer deg over meg.
fattigstakkar
20.01.2020 kl 15:59 2892

Kanskje REC håper å fått satt en emisjon på høy kurs før den raser.
John8
20.01.2020 kl 16:00 2870

Fra en som har fulgt REC i ca 8 år, er svaret selvfølgelig at Bernreuter har et poeng.

At Francine Sullivan som representant for REC legger mer i siste dagers utvikling, er nok en anelse subjektivt.
Det gjenstår å se hva Kina faktisk kjøper under fase 1, samt til hvilken pris.

Bernreuter er for øvrig som primærkilde å betrakte, antagelig den enkeltpersonen som er best innsatt i markedet.
Og han har holdt på lenge, og har bra track record.
Redigert 20.01.2020 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2020 kl 16:06 2803

Hehe, både du og jeg har vært med såpass lenge at vi vet at denne Bernreuter aldri har vært nevnt noe særlig på dette forumet før han ble din nye lekekompis.
Redigert 20.01.2020 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2020 kl 16:08 2777

Bernreuter er langt i fra noen primærkilde. Hva som sies i samtalene mellom Kina, USA og de amerikanske produsentene har han ikke peiling på. Dog er jeg enig med deg i at han kan ha et poeng da REC tidligere har vært veldig optimistiske.
Redigert 20.01.2020 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
MorganKane
20.01.2020 kl 16:11 2757

Vel,

I denne saken snakker han tull. Det REC har sagt er at de har fått signaler om at de vil være prioritert hvis det blir avtale. Det har de frem til nå hatt rett i (polysilicon blir spesifikt nevnt nesten 10 steder i avtalen). At det ikke har blitt noen avtale (før nå) er jo en helt annen sak. Det har ikke noe med REC sin vurdering om de er prioritert eller ikke. Husk også at det amerikanske markedet er estimert til ca 20 GW i 2020. Jeg tror at det blir fritak for solar/waffere som eksporteres til USA. Det er masse muligheter. Det er ikke slik at Kina kan bestemme dette hvis polysilicon faktisk er prioritert. REC har direkte kontakt med USG. Det har ikke Berny. Fornøyd, Fattig?
Celsius
20.01.2020 kl 16:16 2689

Han vet nok også nye om batterier skal du se; de 4 dingsene inni FMradioen sin...
Slettet bruker
20.01.2020 kl 16:19 2665

Godt å se at dere to har funnet tonen igjen. Alltid kjedelig når bestevenner blir uenige.
Redigert 20.01.2020 kl 16:19 Du må logge inn for å svare
Celsius
20.01.2020 kl 16:26 2608

Det er nok heller dere to som sårt trenger hverandre

Finn dere en fortauskant:
Den ene byr på fattigmann,
den annen byr på goro
fattigstakkar
20.01.2020 kl 16:28 2569

Men når du erkjenner at REC har vært overoptimistiske tidligere. Hvorfor er du sikker på at de ikke er det denne gangen? (det var svar til Garanja)

Til MK.
At det er stor mulighet for at det skapes noen smutthull som det blir noe polysilicom-eksport tror jeg også på. Men husk at det er en totaltramme for hva Kina skal importere, og vi vet ikke hvor mye det blir på polysilicon. Amerikanske tjenestemenn sier at det er opp til Kina å velge hvordan de fordeler handelen innenfor disse rammene. Vi vet at det er mye Kina har bruk for, bl.a. svinekjøtt. Vi vet at de overhodet ikke har bruk for polysilicon per i dag. Derfor er det overoptimistisk å ta for gitt at det blir prioritert et veldig høyt volum her.
Redigert 20.01.2020 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2020 kl 16:47 2452

Jeg sier ingenting om at jeg er sikker på at REC ikke tar feil nå ogsp. Jeg poengterer bare din trang til å hente frem det som er av negativitet rundt aksjen nå. Synes bare det er litt morro når du var så positiv tidligere og regnet frem verdier på selskapet som var langt over dagens kurs. Husk å hold fast i kappen din så den ikke blåser bort.
Sa2ri
20.01.2020 kl 16:48 2436

@fattigstakkar:

Bra at du legger ut dette - interessant at Bernreuter er såvidt klar, spesielt når han skriver:

“In the past, REC Silicon often made too-optimistic statements about the U.S. trade talks with China,” said Bernreuter.

Dette er jo nettopp en av de tingene som gjør at REC ikke er en aksje for mange institusjonelle/tyngre investorer. Selskapet har hatt en lei tendens til å polere det ene og det andre, og sannhetsgehalten på mye av det de har kommet med har ikke vært helt 100%. Enten så skjer ikke det de sier, eller så trekker det ut i det uendelige.

At enkelte ikke kjenner til Bernreuter, eller velger å ikke tro på han denne gangen, se det er jo ganske spesielt. Vedkommende har vitterlig blitt brukt som "sannhetsvitne" mer enn en gang tidligere av ulike debattanter, og det han kommer med står til troende.
Sa2ri
20.01.2020 kl 16:50 2423

I tillegg er det jo tre aktører som skal dele på det som eventuelt selges/importeres til Kina. REC er ikke alene om den "potten" det eventuelt blir.
Jemo
20.01.2020 kl 16:53 2388

Han (fattigkar) minner veldig om en fyr under navnet Nikko, på NEL trådene. Prater opp og ned aksjen etter egen possisjon. 👍
Redigert 20.01.2020 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.01.2020 kl 16:54 2373

Skjønner at det er vanskelig å forstå at man kan være positiv på 2 kr og negativ etter en dobling, men sånn er det altså i min verden. Hadde REC falt til 2kr nå så hadde jeg kjøpt og ment det var et godt kjøp. Prøv å tenk etter hvordan du forholder deg til andre ting du kjøper, så skjønner du sikkert at dyrt og billig avhenger av hvilken pris du må betale.

Synes også det har fått liten oppmerksomhet at REC i meldingen i dag skrev at forutsetningene for selskapet var som tidligere rapportert. I mellomtiden har kursen blitt fordoblet og mange her på HO tar for gitt at pengene strømmer inn i kasse pga det stigende semiconductormarkedet. Men det er vel bare jeg som kun ser på det negative.
Redigert 20.01.2020 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2020 kl 16:58 2347

Du har tidligere argumentert for kurs på 7 kr med lange utredninger på verdier på ML, Butte og JV. Derfor finner jeg det rart at du nå mener REC er overpriset.
Men vi vet da hvorfor du har endret mening: du har rett og slett endret posisjon. Verre er det ikke.
Slettet bruker
20.01.2020 kl 17:02 2312

Er nok ganske innlysende ja.
fattigstakkar
20.01.2020 kl 17:05 2289

Jeg har tidligere arrestert både deg og andre med motstridende meldinger. Finner du noen tilsvarende for meg skal jeg kommentere det og beklage om jeg snakker med to tunger. Men husk at alle uttalelser er basert på forholdene på det tidspunktet. Kan ikke sammenligne hva jeg sa da polyprisen var det dobbelte.

6,70 var et psykologisk nivå fordi største eier signaliserte at han var villig til å garantere for en emisjon. Men det har mistet all verdi når samme fyr solgte rubbel og bit for 1,325 og var villig til å selge helt ned til 1kr om han måtte. Et innsidesalg av den størrelsen klarer ikke jeg å se bort fra, og selv om det oppveier noe at Røkke overtok posten, forsvarer ikke det en tredoblig av kursen på tvangssalget uten at det har kommet et pip fra Aker og ikke et eneste kjøp over 1,325. Det er heller ikke en eneste ny større askjonær, så det ser ut som det kun er småsparerer på HO som legger vekt på dette så langt.
Redigert 20.01.2020 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.01.2020 kl 17:09 2257

Skal ikke lenger tilbake enn til november før vi finner disse påstandene dine. Jeg driter egentlig i hva du sier. Synes bare det er artig å se deg holde på. Tok meg 20sek å finne en av disse arrestasjonene dine...

fattigstakkar
26.11.2019 kl 22:32
4124
Garanja skrev: Okei så du er trader i dag. Vanligvis pleier innleggene dine være preget av temmelig lange tidshoris..

Jeg har en god slump aksjer i bunn alltid, og vekter meg opp og ned etter hvordan det ser ut teknisk. I motsetning til visse andre snur jeg ikke i den fundmanentale argumentasjonen selv om det tekniske bildet endrer seg.

Ja, jeg mener REC er på billigsalg så lenge den ligger under 6 kr. Det mener du også de gangen du er inn, men bytter mening som andre skifter underbukse hver gang du har solgt.
Redigert 20.01.2020 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.01.2020 kl 17:11 2241

Bra! Interessant at du bruker et eksempel hvor jeg kritiserte deg for å ha skiftet syn uten annen begrunnelse enn at du hadde innsett at du hadde tatt feil. Jeg begrunner hvorfor jeg er mer skeptisk. Jeg legger vekt på Folketrygdfondets exit, JUMs innsidesalg og ytterligere fallende polysiliconpriser. I tillegg mener jeg at det har endret seg mye ved at Røkke kom inn. Han kan kanskje velge å bidra til ekspansjon, som er bra, men han vil da ønske å kjøpe seg opp billigst mulig. Med JUM var det annerledes. Han ønsket å få fram verdiene så fort som mulig og var innstilt på å selge ut stykkevis og delt.
Redigert 20.01.2020 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Talent
20.01.2020 kl 17:12 2232

Analytikere har ikke fasit,ingen har fasit se bare på investtech hadde kjøpsanbefaling i dag . ALLE skjønte jo at det ble en rød dag i dag.
Slettet bruker
20.01.2020 kl 17:16 2210

Ta en ny titt på innlegget så finner du ett av mange eksempler. Du trenger ikke å bruke tid på noe forklaring da jeg gir en lang f i det du måtte mene om det ene eller det andre. Bare fortsett som du gjør så er det god nok undrholdning for meg. Gleder meg til du snur tilbake igjen og forteller alle hvor dumme de var som ikke kjøpte da den var på 3,50.😛
fattigstakkar
20.01.2020 kl 17:47 2110

Er interessant å lese Bernreuters kommentar til handelsavtalen for fire dager siden. Han omtaler det at polysilicon er med som at det er på en ønskeliste og at det i praksis betyr lite. Legg særlig merke til siste setning:

U.S.-China #trade agreement: #polysilicon is only on the wish list

#China has pledged to purchase an additional $200 billion worth of U.S. products and services, including $78 billion of manufactured goods, in 2020 and 2021 under the Phase 1 trade agreement signed by the two nations on January 15: https://lnkd.in/eaV25HQ

The list of manufactured goods includes #solar-grade polysilicon, but the three U.S.-based producers #Hemlock Semiconductor, #Wacker and #REC Silicon conceded that "any benefit for U.S. manufacturers and workers will depend on how China implements the agreement" (https://lnkd.in/dMSqUwu).

In practice, the inclusion of polysilicon does not mean much more than a wish list as the trade agreement (see full text: https://lnkd.in/dWEUBBj) leaves the high Chinese #import #duties on U.S. polysilicon untouched.

The litmus test will be on January 18 when the result of China’s final #review of the polysilicon duties is due.

https://www.linkedin.com/company/bernreuter-research?trk=organization-update_share-update_actor-text

Slettet bruker
20.01.2020 kl 17:51 2076

👍🐍
MorganKane
20.01.2020 kl 19:34 1921

Egentlig er det svært bra at Bernreuter er kritisk. Det sikrer at REC og USG ikke undervurderer kineserne. Igjen. Alt kommer an på om USA prioriterer polysil industrien. Det gjør de. Leigheizer har til og med sverget foran senatet at han gjør det. Og Sullivan er fortsatt confident. Men bra at Bernreuter roper et varsko slik at man er klokkeklare i kravene. Dette er uansett småpenger for Kina. En eller to milliarder usd fordelt på to år. Av 77,7 milliarder. Dvs ca 3 prosent av totalen...
Redigert 20.01.2020 kl 19:35 Du må logge inn for å svare