BORR kan knalle til på Abu Dhabi-mulighet

Slettet bruker
BDRILL 21.01.2020 kl 09:35 4107

Oljeselskapet i Abu Dhabi, ADNOC, er i en prosess med å sikre inntil 16 riggenheter for oppstart i 2020 og 2021.
Ut fra de kravspec'er som trolig vil gjelde her, ser Borr Drilling ut til å være blant de tilbyderne som har best egnet jack-up flåte.
Andre aktuelle jack-up operatører er typisk Northern Offshore, COSL, Shelf Drilling, Oro Negro.

Jeg er blant dem som har tatt plass i BDRILL (Borr) for å få med et evt. rally på dette.
Redigert 19.01.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Surik
23.01.2020 kl 21:44 3746

Ja, med sannsynlig stillstand eller sågar tilbakegang i UDW rater og usikkerhet rundt HE-rigg behovet i Barentshavet bør man kanskje satse på JU selskapene nå.
Ratene er på vei oppover, halvparten av nybyggene som har ligget ved verftene er absorbert, det har vært litt skraping og de fleste rigger i opplag kommer nok aldri tilbake igjen. Mye tyder på at vi er på vei opp i sykelen. I tillegg til behovet DNM peker på i sin siste rapport kan jo nevnes at Rystad spår "boom" i offshore E&P i Midtøsten neste 5 år:
https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/press-releases/offshore-investment-to-bolster-middle-east-oil-and-gas-supply-ambition/
Borr har nye rigger og bør kapre noen nye kontrakter fremover, men "moroa" i Valaris og Oro Negro ble kostbar. DNM estimerer at de trenger $150 mill.
Kan vi vente oss salg av rigger eller en ny emisjon?
Selv avventer jeg påfyll av BDRILL beholdningen, men faller kursen under NAV (ca. 60 kr) handler jeg mer.

Sitter du med det du handlet på "billigsalg" i fjor høst Korsar, eller har du solgt og kjøpt litt underveis?
wave
31.01.2020 kl 14:15 3479

Trøim er vår hjemlige Skrotnisse. Det å kjøpe og bestille nye rigger i et nedadgående marked, samt inngå veddemål i andre riggselskap er sikkert en kjempegod ide. Mannen er offshorebransjens John Arne Rise.
Slettet bruker
03.02.2020 kl 19:09 3279

Før denne tråden ble startet var oljeprisen på vei opp, og BDRILL lå i posisjon til å kjempe om nye kontrakter.
De fleste, inkludert meg, mente dette kunne by på en god periode for aksjen, selv om usikkerheten var stor.
Jeg er uansett av den type at jeg hopper av raskt om ting ikke slår til. Jfr. det faktum at en aksje sopm falller 50% må stige 100% for å komme tilbake til start .

Og denne gangen kom motbøren raskt:
Oljeprisen begynte å svekkes, flere oljeselskaper trakk tilbake forespørsler etter jackuper, og vi hørte brått ikke mer om mulige kontraktsinnspill.
Og resultatet lot ikke vente på seg: BDRILL har falt notorisk de siste par uker.

Håpet om at aksjen skulle ta seg opp på nye muligheter forsvant altså etter få dager. Dermed var det bare å hoppe av - jeg kom inn rundt 60 tidlig i desember og så at dette nivået nærmet seg raskt.
Og det er jamen ikke lett å si hvor fallet ender: Olja synker fremdeles parallelt med at BDRILL synker mot stadig nye bunner.
Som igjen vil si at aksjen er snart halvert på en halv måned.
Men så lenge makroene herjer slik med markedet er jeg fremdeles forsiktig med å erklære at det er på tide på prøve et bunnfiske her.
Selskapet har forøvrig, fra å være imponerende EK-finansiert, nå kommet opp i en belåningsgrad på 55%.
Som tilsier ytterligere forsiktighet med å entre for tidlig.

Men aksjen er selvsagt meget spennende å følge, og før eller senere rigger det seg til en storeslem, det tror jeg ikke er for å hevde.
Det er tross alt markedets nyeste jackup-flåte.


Redigert 03.02.2020 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2020 kl 19:12 3272

Hehe, mulig du har noen poenger der.
Men objektivt sett er det et uhyre moderne riggselskap det er snakk om.
Jeg tror mer at det kan ligge et problem i at Trøim er litt for mye blåruss og ikke en skikkelig oljemann, og dermed ikke er helt hands-on på spillet rundt nye kontrakter.
Erfarne operasjonsfolk lytter nemlig nøye om tilbyder har full peiling på deres behovsområder.
Der var f.eks. Fred. Olsen/Dolphin noen ringrever så lenge gamlekaren rådet.


Redigert 03.02.2020 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
Gummi
04.02.2020 kl 10:28 3082

Short andelen har vel gått ned fra 5 til under 4%nå , og de som har shortet har vel solgt på rundt kr. 100,-, så da har de jo en fin mulighet å hente aksjen nå. Så det blir vel en slags bunn i aksjen og mulighet for ny rask oppgang ? Anyone ? er det ikke ca 13 Mrd i Egenkapital og nå verdsatt til 6-7.mrd. Lykke til ..
Gummi
04.02.2020 kl 10:32 3072

og belåningen vil vel øke når en får flere rigger i hende, men disse vil vel også genere flere inntekter så dette henger vel litt sammen ? Om man har 13 Mrd og kjøper rikker for 30 Mrd + igangsettingskostnader så må en vel finansiere dette. De har vel også krav at de ma ha ca 30% i EK: fra bankene - dette ble vel reforhandlet.....Jeg kjøper litt på disse nivåene :-)
Jensenpirken
04.02.2020 kl 13:00 2987

Teknisk skal den videre ned. Gått fra 78
Kr til 44 kr uten motstand. Bare snakk om tid før den ser 30 tallet. Sterk salgskandidat. Kursmål 35 kr
Slettet bruker
04.02.2020 kl 13:30 2935

Da var bunnen nådd for denne gang :) olja og bdrill på veg opp igjen nå.
Jensenpirken
04.02.2020 kl 13:45 2914

Jeg liker uansett ikke dette Borr-prosjektet. Altfor mye drømmer og luft, for kapitalkrevende og for naivt. Liker best Odfjell Drilling når det gjelder rigg.

Opprettholder 35 kr.
Slettet bruker
04.02.2020 kl 16:13 2823

Jeg er heller ikke helt komfy med dette, føler vi trenger noe oppdatering fra selskapet snart:
- hvor mye av flåten er kontrahert nå/i ferd med å kontraheres/ligger ute med tilbud?
- osv.
Slettet bruker
04.02.2020 kl 16:20 2807

Og da kom 43-tallet også.
Nei, her må det forsiktighet til.
Slettet bruker
04.02.2020 kl 16:30 2777

Fra 80 til 43. På hva for noe?
abbos
04.02.2020 kl 17:46 2709

Nærmer seg 40 som tilsvarer 8 før spleis 🧐🧐
Ryker Borr før Seadrill ?🤔
Slettet bruker
04.02.2020 kl 19:06 2628

Er man frisk i hodet holder man seg langt unna Trøim luftballong.
Snart smeller den for han også. Bankene er snart lei han der cowboyen og da......
abbos
04.02.2020 kl 19:15 2605

Han har jo Celina som backup 🤓
Gullhaugen
04.02.2020 kl 19:19 2592

Jeg tror ikke Seadrill ryker. Der har de nok en langsiktig plan på finansene. Spennende å se hva Storulv finner på...han er stinn i cash og snakker om konsolidering i bransjen. Kanskje han planlegger en takk for sist til Trøim? 😎
abbos
04.02.2020 kl 19:24 2570

Big John kan gjerne tape 1. omgang, men han pleier aldri å tape 2. omgang 🧐😎
Surik
04.02.2020 kl 23:20 2423

Huff, dette går jo den veien høna sparker. Får holde fingrene av fatet en stund.
Er vel mer en tradingaksje enn langsiktig investering nå.
Historisk peker Huseby Karlsen i DNM på at Borr har i snitt blitt handlet på 1,2x P/NAV. Frem til mars i fjor vel å merke, etter det har det åpenbart vært risk-off og snittet har ligget lavere.
Gjentas nedturen fra i fjor skal vi kanskje ned mot 0,5x og da snakker vi rundt 30 kr. Skal det unngås må vel Saudi "redde" oljeprisen fra corona-nedturen eller kontrakter på riggene i opplag meldes.
pilot
05.02.2020 kl 09:12 2312

Short i aksjen kraftig redusert.
https://ssr.finanstilsynet.no/
Slettet bruker
05.02.2020 kl 10:25 2258

Ser ut til at aksjen nå omtrent følger oljeprisen; i dag opp i takt med den.
Det kan i så fall indikere at vi er nær en foreløpig bunn for tiden.
Uten at jeg føler at aksjen har bunnet ut varig; det skal ikke rare oljeprisfallet + videre mangel på nye kontrakter til før 30-tallet blafrer i horisonten.

Aksjens attraksjonsverdi da denne tråden ble startet var jo muligheten for å kleppe tak i lovende kontrakter i Abu Dhabi.
Som vi deretter ikke har hørt noe mer om.
Redigert 05.02.2020 kl 10:37 Du må logge inn for å svare