POSISJONERER ELDRE SKIP FOR SALG TIL KINESISKE REDERE

Volf
JIN 20.07.2018 kl 08:44 9383

JIN: POSISJONERER ELDRE SKIP FOR SALG TIL KINESISKE REDERE -TRADEWINDS
Oslo (TDN Direkt): Jinhui Shipping and Transportation posisjonerer sine eldste bulkskip for potensielle salg til kinesiske redere i forkant av Kinas nye lovgivning som vil forby import til landet på skip som ikke er tier-II.

Det skriver Tradewinds fredag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Takk for info. Volf

Vet du hvilke/hvor mange skip dette eventuelt gjelder?
(Jin Fu var vel fra 2001)
Redigert 20.07.2018 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
Volf
20.07.2018 kl 09:24 8051

Det gjelder vel så godt som alle da JIN ikke har noen skip som tilfredsstiller kravene etter min informasjon.( hørt snakk om at de skal oppgradere noen av de nyeste )
Ha en fin dag.

Takk for info. Volf

Ha en fin dag du også!
Ka'l
25.07.2018 kl 09:50 7815

Dette kan jo bety noe positivt for JIN-kursen fremover. Det er vel godt for noen norske småinvestorer som satset frisk på JIN ila våren etter å ha lest fantasiene fra den navngjetne Longshit... som nå ser ut til å ha emigrert eller bare byttet nick?
K
Redigert 25.07.2018 kl 13:51 Du må logge inn for å svare

Det ligger i kortene at det kommer en serie av meldinger om salg av skip fremover, og det ila. kort tid.

Det er selvsagt vanskelig å fortolke ut fra Vesselfinder, men i kombinasjon med signaler fra selskapet, så ser det ut for at de har posisjonert for ytterlig salg.
Per i dag har de dradd inn +130 mill. Tipper (skudd i blinde) at de selger skip for ca. 1/2 dagens markedsverdi av JIN.

Kan se ut som de har ventet på dette øyeblikket til å avhende de gamle skipene, til gode priser.
Tatt i betraktning så gir innsidekjøpene høsten 2017 nå mening.


Redigert 11:40
Redigert 25.07.2018 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
mithra
25.07.2018 kl 10:40 7733

Tipper vi får minst en ny eier opp blant topp tjue når listene kommer ca 2. august.
De siste tre månedene har det vært nesten utrolig å se at noen har vært villig til å selge JIN for P/B rundt 0,4.
Skipene som selges nå gir om lag usd 2 mill i fortjeneste pr skip. Altså prises skipene til vel en tredjedel over bokført egenkapital mens aksjen kan kjøpes til ca 0,4 av egenkapital.
Du må være serdeles skeptisk til firmaledelsen om du ikke mener dette er henholdsvis en god og en dårlig handel.

Jeg tror skepsisen til ledelsen er noe ufortjent. Personlig har jeg gjort en henvendelse til dem, og fikk hyggelige og utfyllende tilbakemeldinger.
Det de gjør nå fremstår som klokt og fornuftig.

Ellers fornemmer jeg at noen (man har sett det lenger nede) legger ut sperrer for å ta mot aksjer som dumpes. Tror også sterkt på endringer på topp 20 listen.

mitra, er det hver 2. mnd. denne oppdateres, eller månedlig, vet du?

Jau men i dag er pris bokført verdi 0.4. I realiteten er den er sted mellom 0.2 og 0.3. Hvorfor? Jo fordi nå er de bokførte verdiene for lav i forhold til det markedet betaler. Og som noen sier det er på skipshandler penger tjenes......

Tipper Jin selger alle sine 2001 modeller. Det er 3 båter av den årgangen. Det selger muligens også 1 2002 modell. Resten av skipene de har er vesentlig nyere.

tankardjr
To av 2001 mod. er allerede solgt, det gjenstår en.
Begge 2002 er allerede posisjonert i kinesisk farvann, potensielt noen til (posisjonert for salg). Tipper også 2003 skipet ryker.

Ok det er bra å bli kvitt de eldste skipene. Diana shipping på New York børsen gikk meget sterkt i går. Er bare Oslo børs som ikke reagerer normalt..

Det kommer til å bli meget bra tall fra Jinhui den 31 august. Men ikke nok med det 3 kvartal blir også bra. Vi har nå hatt rater rundt 11 tusen hele juli og det skal nå mye til for å ødelegge 3 kvartal med dårlige rater. I 3 kvartal får vi også den gode effekten av 2 solgte skip. Bare det er pluss 4 millioner dollar??

tankardjr
Enig i vurderingen din. Men vil tro at Q3 må korrigeres for de skipene som ligger oppankret i kinesisk farvann, i påvente av salg.

Regner med det ila. Få dager kommer melding om salg av siste 2001 skipet, og begge 2002 (kanskje par til?)

Jeg håper du får rett ang flere salg av eldre tonnasje, men jeg er redd for at tiden er ferd med å renne ut ift frister i Kina

Holy
Var det før 15.8 leveringen måtte skje?

Jeg håper og tror at de har en plan for dette. Salget skjedde relativt «raskt» for de andre skipene, så de har vel forhåpentligvis forhandlet en stund.
Velger å tro de ikke hadde tatt dem ut av frakt om det ikke var et nært forestående salg.

Men dette blir selvsagt ren gjetting

https://splash247.com/ship-deals-fall-through-as-chinese-tier-ii-deadline-approaches/
Som artikkelen forteller så må registreringen være fullført innen 1.september, og kineserne bruker godt og vel 2 uker på dette. Slikt sett er Jinhui fortsatt innafor, men når en leser at andre avtaler faller gjennom allerede pga tidsnød så er det grunn til bekymring. Slik situasjonen er med de nye reguleringene i Kina med påfølgende salgspress i forkant så er det vel heller ikke akkurat "selgers marked". Men jeg har latt meg imponere over avtalene Jinhui har gjort hittil, og håper de klarer å skvise inn noen flere i den aller nærmeste fremtid.

Se der ja! Nå ble de kvitt 2003-modellen. Hadde de blitt kvitt 2002_skipene også nå så hadde det vært perfekt.

Den siste 2001 meldes vel også solgt ganske så snart

På 3 skip solgt så har Jinhui dratt inn mellom 210 til 220 millioner norske kroner. Det vil virkelig utgjøre en forskjell da Jin vil få en meget sterk balanse av denne manøveren.

Plutselig våknet markedet her.
Regner med supra-ratene kommer ut av sommerdvalen, og stiger jevnt og trutt fremover.

Holder en knapp på JIN som en av høstens børsvinnere :)

Jeg er imponert over ledelsen. De er konservative og legger vekt på å komme sterkest ut av stormen. Tror de kineserne er smartere enn vi tror. De kan shipping. De gjør rette strategiske valg og betaler de et utbytte i fremtiden på 8 kr som er dagens kurs skal jeg si meg fornøyd. Hvis ratene eksploderer og ledelsen betaler utbytte vil vi se en ekstrem kursstigning en min spådom.

Ja kan ikke noen her på forumet komme med den anbefalingen til ledelsen? Hvis ledelsen er interessert i en mer fair prising av aksjen vel å merke....

NB og det tror jeg de gjør siden det var flere innside kjøp for et år siden.

Ledelsen har tidligere betalt utbytte. Håper de betaler et mega utbytte hvis de vasser i så mange penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem. Det at de har betalt utbytte tidligere er et godt tegn mener jeg. Så vi får håpe at den ekstra inntjeningen ikke går til de få i ledelsen, men blir delt ut til aksjonærene. Tiden vil vise.

Personlig tror jeg det er ingen grunn til å bekymre seg. Det var "rikelig" med innsidekjøp høsten 2017 (og kanskje kjøper de mer i år?).
Mye av aksjene ble kjøpt på nivå over dagens nivå, mener også i overkant av 9 kroner. Disse kjøpene ble selvsagt kjøpt ut fra innside info. og tro på ytterlig stigning.

Jeg har kikket tilbake på utbyttene, og de er rett, det ble utbetalt utbytte. Dog på et nøkternt nivå, og de "stoppet i tide". I ettertid har de opptrådd klokt i forhold til andre selskaper (uten at jeg har konkrete eksempler, baserer meg derfor på antagelser).

De har rikelig med cash på bok (og snart + 200 mill til).

Supra ratene var symbolsk opp i dag, og vi ligger høyere ved "sesong inngang" nå enn tidligere år.
Det er bare å lene seg tilbake og ta oppturen som pokkern meg er nødt til å komme.

Etter som jeg kan se når jeg sammenligner Cape og Supra indexen de siste 3 årene, så følger de hverandre som hånd i hanske hva gjelder opp og nedturer. Selv om det er ulike segmenter, så formoder jeg det (cape) speiler en aktivitet i verdensbildet, som også påvirker Supra.

Jeg er ingen shipping ekspert, men har ståltro på JIN som (en av) høstens vinnere.
Uansett spennende.

Jepp jeg selger ikke under 30 kr pr aksje...

Ledelsen har ikke betalt utbytte i dårlige tider og det er helt riktig strategi. De andre selskapene har betalt masse utbytte, men har kommet likviditetstrøbbel pga dette og har måttet dilute akjsene til de er nesten verdiløse. Jin har unngått dette pga deres fokus på nøkternhet og god likviditet. Som en god familiebedrift

Kursmål 45 kr på lang sikt. Neste opptur tror jeg blir kraftigere enn tidligere fordi nedgangen har vært så kraftig siste årene.

"Supramax stiger 0,4 prosent til 11.201"

Supra tikker jevnt og trutt oppover. Ser også ut for at deler av markedet er begynt å våkne. Kjøpersiden har styrket seg, etter en heller laber sommerferie.
Regner med det styrker seg ytterlig, når markedet får teften av Q2/H1 og ytterlig forbedring i ratene :)

Fortsetter jevnt og trutt oppover.

Supramax +0,3%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
14.08.18 1-725 26.299 10.915 7.921 11.242

Ser også at "skremme posten" er tatt bort nå, så vedkommende har vel fått nok aksjer for nå.
Da er det på tide å starte oppturen igjen ;-)

Supramax stiger 0,3 prosent 11.277

Hvor mange aksjer har du i Jin?

God kveld, tankardjr
Har et ok knippe med aksjer. Med mindre Trump måtte finne på noe særs "lurt", så tror jeg sterkt på JIN/segmentet
Men det skal sies at shipping er "ukjent farvann" i hovedsak, for meg.

Jeg har i det minste klart å lese meg opp til at supra segmentet er et av de områdene hvor det er/har vært, lite tilvekst av nybygg, og man ser for seg at segmentet styrker seg vesentlig fremover.
Men nå har disse analytikerne bommet før da...

Sitter du med greit knippe aksjer?

Jeg har holdt jin siden 2007 og har ganske grei kunnskap om selskapet da jeg har fulgt dem lenge. Men jeg har ikke dyp kunnskap om supramax og alle faktorene som påvirker ratene. Jeg tror det er ganske komplekst og uforutsigbart. Jeg har en tro på reversion to the mean og jeg vet at i 2016 var ratene på et absolutt bunnnivå. Jeg har en tro på en normalisering eller til og med en stor økning i ratene fordi shipping er en boom and bust syklisk industri. Jeg har valgt Jin på grunn av lav pris utelukkende. Og det er hong kong selskap og ikke Kina. I hong kong er det strengere regler på regnskapsføring. I tillegg var det en hel del innsidekjøp av Jin i fjor var det vel, noe som styrker min tro på at ledelsen også mener prisen er lav og at selskapet har en fremtid med økende inntjening.

Selskapet har også tidligere betalt utbytte noe som tyder på at de i hvert fall har aksjonærene litt i tankene. Gjør de et nytt utbytte og gjerne et stort et når inntjeningen er på topp så er det et godt case tror jeg. Med dagens finansielle situasjon i jin som virker å være meget sterk; mye cash på bok etter salg av skip og meget lav gjeld, så kan man nesten ønske at ratene stuper ned igjen og luker vekk mest mulig selskaper som har mye gjeld og lite med cash. På den måten kan Jin være en av de få som overlever og som da tar mesteparten av kaka og kan håve inn megarater pga stor etterspørsel og lite tonnasje på havet. Eller hva?

Kanskje det er det ledelsen i Jin forbereder seg på med tanke på den stor fokusen på nedbetaling av gjeld og salg av skip? De tror det kan komme en ny smell i ratene og forereder seg ved å sikre balansen? Hvis ikke så er det egentlig litt merkelig strategi, fordi hvis ratene bare skal opp fra nå av så er det vel lurest å beholde mest mulig skip og gjerne ta opp mer gjeld for å kjøpe flere. Da vil inntjeningspotensialet være maks hvis ratene bare fortsetter oppover.

Jim Jonny jeg har en gammel post på 23000 aksjer. Ikke verdt noe drømmecase med et snitt på 11 kr. Jeg skal dog ha minst 20 kr for å selge.

Når det gjelder kursen så skjønner jeg ikke noe. I dag leste jeg Fearnleys rapport at i Stillehavet/østen ligger surpra ratene på 19000 dollar dagen . Og at det var god fart i markedet for Supra. Oslo børs fungerer ikke bra....


jeg selger på 45 kr. Et marked priser ikke et selskap helt riktig, mesteparten av tiden prises et selskap enten under eller over sin iboende verdi. Det tar ofte tid før markedet priser et selskap "riktig"