POSISJONERER ELDRE SKIP FOR SALG TIL KINESISKE REDERE

Volf
JIN 20.07.2018 kl 08:44 13197

JIN: POSISJONERER ELDRE SKIP FOR SALG TIL KINESISKE REDERE -TRADEWINDS
Oslo (TDN Direkt): Jinhui Shipping and Transportation posisjonerer sine eldste bulkskip for potensielle salg til kinesiske redere i forkant av Kinas nye lovgivning som vil forby import til landet på skip som ikke er tier-II.

Det skriver Tradewinds fredag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
19.08.2018 kl 21:10 2698

Med en så lav pris bok som Jinhui har så tror jeg høsten er tiden for en reprising av aksjen. Jeg kan ta feil, men hvorfor skal ikke Jinhui prises mer som resten av aksjene på Oslo børs? Må si jeg ser lyst på det nå. Får håpe ikke ledelsen kommer med en kalddusj fremover...
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
18.08.2018 kl 22:12 2841

Jin burde vært prisatt til 15 kr nå uten tvil. La oss håpe på et flott q resultat. Tror neste bulk boom blir større enn de tidligere men ikke så kraftig som den i 2007
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
17.08.2018 kl 22:38 2965

En annen sak; om det rent praktisk betyr noe får tiden vise, men de har skubbet frem resultatfremleggelsen, som opprinnelig var satt til 31.8.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
17.08.2018 kl 22:33 2976

tankardjr
Interessant det du peker til. Da er vi tilbake i des. 2013 og starten av 2014.

Se grafen her:
https://www.quandl.com/data/LLOYDS/BSI-Baltic-Supramax-Index

Så langt er utviklingen i 2013 identisk med utviklingen så langt i år (det kan selvsagt avvike resten av året), og nå ligger vi 200 poeng over starten av oppgangen i 2013 (!!!).

Q1 i 2013 leverte de en EPS på 0,034 (med færre aksjer, og flere skip)
Net profit for the quarter dropped 68% to US$3
million

Q1 i 2018 leverer de EPS på 0,021 (med med lavere snittrate enn indeksen, og færre skip)
Net profit for the quarter US$ 2,5 million

Q2 i 2013 leverer de EPS på US$0.047
Net profit for the period dropped 77% to US$4
million

HIGHLIGHTS FOR THE THIRD QUARTER OF 2013
- Revenue for the quarter declined 12% to US$53
million
- Net profit for the quarter increased from US$12
million to US$24 million
- Basic earnings per share: US$0.290

As at 30 September 2013, the Group had thirty eight owned vessels

Q2 2018 blir spennende, men jeg tror de leverer minst på nivå med Q2 i 2013, med færre skip.
De har tilpasset kostnadene, og er bra skodd for å levere fremover.

Personlig tror jeg ratene går høyere enn toppen i 2013, og selskapet virker bedre skodd nå med vesentlig færre skip, en den gang i 2013 med 38 skip.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
17.08.2018 kl 20:00 4854

Jinhui er kjent for å stige nærmest som en rakket når aksjen snur. 10 kr er fullt mulig om ikke mye mer... Vi skal ikke gå så langt tilbake at aksjen ble handlet på 30 kr med fortsatt usikkerhet for overkapasitet i markedet. Nå ser det ut som endelig framtidsutsiktene er sikret sånn noenlunde. Så det er ingen grunn for at aksjen skal stige mye og fort i løpet av høsten...
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
17.08.2018 kl 16:53 4929

Panamax klatrer 2,6 prosent til 11.898. Supramax opp 0,8 prosent til 11.411
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
skvisen
17.08.2018 kl 15:25 4996

Litt fart her i dag, på vinnerlisten og greier. Måtte komme til slutt markedet kan ikke ignorere alle positive signaler i lengden. Er det lov å håpe på over 10kr før kvartalstallene onsdag 29.?
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
17.08.2018 kl 00:35 5152

Hehehe. Alle redere sitter på gjerdet i forhold til IMO2020. Det er ikke helt klart enda hva det innebærer.
Er visstnok mange som påstår at det skal la seg gjøre å innatallere en såkalt scrubber. Jeg har også forstått eller muligens misforstått at de gamle skipene kan kjøres på lettere olje som er dyrere å bunkre.
JIN gjør helt rett i å vente. Men allikevel artig at noen her på nisseberget tror at Jins ledelse er bak mål. Det er de så absolutt ikke. De følger en nøktern og forsiktig framferd som blir misforstått her i nord. Da er det bare å kjøpe Gogl til en pris/bok ganger 3 av Jins kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
holysmoke
16.08.2018 kl 19:54 5254

Jinhui har sittet på gjerdet i forhold til IMO2020, og må etterhvert ta stilling til strategi i forhold til dette. Det kan være greit å ha en sterk balanse i forhold til utfordringer og muligheter i den forbindelse.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
skvisen
16.08.2018 kl 16:23 5340

Ratene for Jin´s Supramaxer tikker fint oppover og normalt vil dette fortsette da ratene vanligvis er høyere i 2. halvår
Mange piler som peker riktig vei for Jin nå. Er overbevist om att vi kan forvente ett godt resultat for 2q. Spørsmålet er hva de skal bruke pengene til? Tilbakekjøp av egne aksjer eller utbytte hadde satt fyr på kursen!! Tilbakekjøp må vel event skje etter resultat. Eller skal det investeres mer i eiendom? Noen som har betraktninger om dette??
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
16.08.2018 kl 15:11 5390

Panamax stiger 3,1 prosent 11.594
Supramax legger på seg 0,4 prosent til 11.326
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
16.08.2018 kl 13:58 5434

Vanligvis er innsidekjøp veldig positivt. Men jeg vet ikke sikkert hva det betyr i Jins tilfelle. Her er det kona til CEO som har kjøpt osv.. Kan motivasjonen være at de ønsker å kjøpe så mye av sitt eget selskap at de tar det av børs? Håper ikke det selvsagt. Uansett så tyder vel innsidehandlene på at ledelsen spiser sin egen kake og at de ikke vil gjort dette hvis selskapet drev med regnskapsfusk eller var på vei mot konkurs.GOGL er selvsagt det selskapet som alltid blir snakket om når det gjelder tørrbulk. Men får ratene fart og jin begynner å betale utbytte vil det komme på radaren til flere investorer og kursen vil øke enda mer kun pga dette tror jeg. Jin er helt glemt og ignorert i forhold til Gullsjøen.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
16.08.2018 kl 13:45 5447

Ja enig i alt som står skrevet ovenfor. I dag så har Dnbnor markets en videosending og en anbefaling til tørrbulk sektoren der de blant annet også nevnte at 2 halvdel historisk har en bedre inntjening. Med forbehold til visse jokere som Kina og brasiliansk eksport av jernmalm. Men som vanlig gikk praten dog om Golden ocean. Men det ligger en fundamental analyse om alle tørrbulk selskaper på Dnb nor markets. Jeg får ikke lest da jeg ikke har gjort 5 handler den sist tiden. Tipper Jin har meget gode nøkkeltall. Gogl er nå pris bok 1 på dagens kurs i følge kanalverten på Dnb Markets.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
16.08.2018 kl 12:47 5486

tankardjr
Jeg har symbolsk litt mer enn deg, og har samme tanker som deg. Ser for meg å selge rundt 25 kroner.
Skjønner heller ikke noe av kursen, men kan vel se mer ut som noen leker til seg en bra inngang. Supra har i alle fall i følge tidligere grafer, pleid å ta seg opp fra ca. nå og fremover mot/over jul.
Så har fortsatt ståltro på at dette er høstens vinner.

Thegoldenone
Mange gode betraktninger du har.
Jeg tror de gamle skipene, salg av disse, er godt begrunnet og riktig. De er solgt med bra gevinst, og er med å synliggjøre verdien av flåten.
Jeg vet ikke, har spurt dem, men de svarer ikke før etter H1 resultatet. Spørsmålet var i hvilke grad de gamle skipene bidrog til bra inntjening, eller om det var som td. annet gammelt utstyr, at det er mer vedlikehold enn fortjeneste.
Finnes sikkert andre som er mer bevandret i shipping, som har gode innspill til det?

Tar for øvrig også innsidekjøpene som et kraftig signal om at vi er lavt priset. Deler av kjøpene ble gjort over dagens nivå, rundt 9 tallet.
Jeg tror sterkt at vi får flere kjøp, ut over høsten.

Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
16.08.2018 kl 11:49 6888

jeg selger på 45 kr. Et marked priser ikke et selskap helt riktig, mesteparten av tiden prises et selskap enten under eller over sin iboende verdi. Det tar ofte tid før markedet priser et selskap "riktig"
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
16.08.2018 kl 11:07 6909

Jim Jonny jeg har en gammel post på 23000 aksjer. Ikke verdt noe drømmecase med et snitt på 11 kr. Jeg skal dog ha minst 20 kr for å selge.

Når det gjelder kursen så skjønner jeg ikke noe. I dag leste jeg Fearnleys rapport at i Stillehavet/østen ligger surpra ratene på 19000 dollar dagen . Og at det var god fart i markedet for Supra. Oslo børs fungerer ikke bra....

Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
16.08.2018 kl 10:22 6947

Kanskje det er det ledelsen i Jin forbereder seg på med tanke på den stor fokusen på nedbetaling av gjeld og salg av skip? De tror det kan komme en ny smell i ratene og forereder seg ved å sikre balansen? Hvis ikke så er det egentlig litt merkelig strategi, fordi hvis ratene bare skal opp fra nå av så er det vel lurest å beholde mest mulig skip og gjerne ta opp mer gjeld for å kjøpe flere. Da vil inntjeningspotensialet være maks hvis ratene bare fortsetter oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
16.08.2018 kl 10:19 6959

Selskapet har også tidligere betalt utbytte noe som tyder på at de i hvert fall har aksjonærene litt i tankene. Gjør de et nytt utbytte og gjerne et stort et når inntjeningen er på topp så er det et godt case tror jeg. Med dagens finansielle situasjon i jin som virker å være meget sterk; mye cash på bok etter salg av skip og meget lav gjeld, så kan man nesten ønske at ratene stuper ned igjen og luker vekk mest mulig selskaper som har mye gjeld og lite med cash. På den måten kan Jin være en av de få som overlever og som da tar mesteparten av kaka og kan håve inn megarater pga stor etterspørsel og lite tonnasje på havet. Eller hva?
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
16.08.2018 kl 10:14 6967

Jeg har holdt jin siden 2007 og har ganske grei kunnskap om selskapet da jeg har fulgt dem lenge. Men jeg har ikke dyp kunnskap om supramax og alle faktorene som påvirker ratene. Jeg tror det er ganske komplekst og uforutsigbart. Jeg har en tro på reversion to the mean og jeg vet at i 2016 var ratene på et absolutt bunnnivå. Jeg har en tro på en normalisering eller til og med en stor økning i ratene fordi shipping er en boom and bust syklisk industri. Jeg har valgt Jin på grunn av lav pris utelukkende. Og det er hong kong selskap og ikke Kina. I hong kong er det strengere regler på regnskapsføring. I tillegg var det en hel del innsidekjøp av Jin i fjor var det vel, noe som styrker min tro på at ledelsen også mener prisen er lav og at selskapet har en fremtid med økende inntjening.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
15.08.2018 kl 22:13 7077

God kveld, tankardjr
Har et ok knippe med aksjer. Med mindre Trump måtte finne på noe særs "lurt", så tror jeg sterkt på JIN/segmentet
Men det skal sies at shipping er "ukjent farvann" i hovedsak, for meg.

Jeg har i det minste klart å lese meg opp til at supra segmentet er et av de områdene hvor det er/har vært, lite tilvekst av nybygg, og man ser for seg at segmentet styrker seg vesentlig fremover.
Men nå har disse analytikerne bommet før da...

Sitter du med greit knippe aksjer?
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
15.08.2018 kl 19:55 7143

Hvor mange aksjer har du i Jin?
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
15.08.2018 kl 15:57 7243

Supramax stiger 0,3 prosent 11.277
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
14.08.2018 kl 16:09 7401

Ser også at "skremme posten" er tatt bort nå, så vedkommende har vel fått nok aksjer for nå.
Da er det på tide å starte oppturen igjen ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
14.08.2018 kl 16:02 7416

Fortsetter jevnt og trutt oppover.

Supramax +0,3%
Baltic Dry-indeksen angis i poeng. Resterende segmenter er snittrater i dollar pr dag.

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
14.08.18 1-725 26.299 10.915 7.921 11.242
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
10.08.2018 kl 14:44 7642

"Supramax stiger 0,4 prosent til 11.201"

Supra tikker jevnt og trutt oppover. Ser også ut for at deler av markedet er begynt å våkne. Kjøpersiden har styrket seg, etter en heller laber sommerferie.
Regner med det styrker seg ytterlig, når markedet får teften av Q2/H1 og ytterlig forbedring i ratene :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
08.08.2018 kl 11:25 7853

Kursmål 45 kr på lang sikt. Neste opptur tror jeg blir kraftigere enn tidligere fordi nedgangen har vært så kraftig siste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
08.08.2018 kl 11:23 7862

Ledelsen har ikke betalt utbytte i dårlige tider og det er helt riktig strategi. De andre selskapene har betalt masse utbytte, men har kommet likviditetstrøbbel pga dette og har måttet dilute akjsene til de er nesten verdiløse. Jin har unngått dette pga deres fokus på nøkternhet og god likviditet. Som en god familiebedrift
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
07.08.2018 kl 20:26 7991

Jepp jeg selger ikke under 30 kr pr aksje...
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
07.08.2018 kl 14:43 8107

Personlig tror jeg det er ingen grunn til å bekymre seg. Det var "rikelig" med innsidekjøp høsten 2017 (og kanskje kjøper de mer i år?).
Mye av aksjene ble kjøpt på nivå over dagens nivå, mener også i overkant av 9 kroner. Disse kjøpene ble selvsagt kjøpt ut fra innside info. og tro på ytterlig stigning.

Jeg har kikket tilbake på utbyttene, og de er rett, det ble utbetalt utbytte. Dog på et nøkternt nivå, og de "stoppet i tide". I ettertid har de opptrådd klokt i forhold til andre selskaper (uten at jeg har konkrete eksempler, baserer meg derfor på antagelser).

De har rikelig med cash på bok (og snart + 200 mill til).

Supra ratene var symbolsk opp i dag, og vi ligger høyere ved "sesong inngang" nå enn tidligere år.
Det er bare å lene seg tilbake og ta oppturen som pokkern meg er nødt til å komme.

Etter som jeg kan se når jeg sammenligner Cape og Supra indexen de siste 3 årene, så følger de hverandre som hånd i hanske hva gjelder opp og nedturer. Selv om det er ulike segmenter, så formoder jeg det (cape) speiler en aktivitet i verdensbildet, som også påvirker Supra.

Jeg er ingen shipping ekspert, men har ståltro på JIN som (en av) høstens vinnere.
Uansett spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
07.08.2018 kl 14:21 8139

Ledelsen har tidligere betalt utbytte. Håper de betaler et mega utbytte hvis de vasser i så mange penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem. Det at de har betalt utbytte tidligere er et godt tegn mener jeg. Så vi får håpe at den ekstra inntjeningen ikke går til de få i ledelsen, men blir delt ut til aksjonærene. Tiden vil vise.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
07.08.2018 kl 13:53 8186

Ja kan ikke noen her på forumet komme med den anbefalingen til ledelsen? Hvis ledelsen er interessert i en mer fair prising av aksjen vel å merke....

NB og det tror jeg de gjør siden det var flere innside kjøp for et år siden.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Thegoldenone
06.08.2018 kl 23:45 8389

Jeg er imponert over ledelsen. De er konservative og legger vekt på å komme sterkest ut av stormen. Tror de kineserne er smartere enn vi tror. De kan shipping. De gjør rette strategiske valg og betaler de et utbytte i fremtiden på 8 kr som er dagens kurs skal jeg si meg fornøyd. Hvis ratene eksploderer og ledelsen betaler utbytte vil vi se en ekstrem kursstigning en min spådom.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
06.08.2018 kl 13:18 8565

Plutselig våknet markedet her.
Regner med supra-ratene kommer ut av sommerdvalen, og stiger jevnt og trutt fremover.

Holder en knapp på JIN som en av høstens børsvinnere :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
tankardjr
04.08.2018 kl 01:16 8887

På 3 skip solgt så har Jinhui dratt inn mellom 210 til 220 millioner norske kroner. Det vil virkelig utgjøre en forskjell da Jin vil få en meget sterk balanse av denne manøveren.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
02.08.2018 kl 12:53 9048

Den siste 2001 meldes vel også solgt ganske så snart
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
holysmoke
02.08.2018 kl 11:16 9130

Se der ja! Nå ble de kvitt 2003-modellen. Hadde de blitt kvitt 2002_skipene også nå så hadde det vært perfekt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
holysmoke
31.07.2018 kl 11:55 9300

https://splash247.com/ship-deals-fall-through-as-chinese-tier-ii-deadline-approaches/
Som artikkelen forteller så må registreringen være fullført innen 1.september, og kineserne bruker godt og vel 2 uker på dette. Slikt sett er Jinhui fortsatt innafor, men når en leser at andre avtaler faller gjennom allerede pga tidsnød så er det grunn til bekymring. Slik situasjonen er med de nye reguleringene i Kina med påfølgende salgspress i forkant så er det vel heller ikke akkurat "selgers marked". Men jeg har latt meg imponere over avtalene Jinhui har gjort hittil, og håper de klarer å skvise inn noen flere i den aller nærmeste fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
31.07.2018 kl 09:00 9376

Holy
Var det før 15.8 leveringen måtte skje?

Jeg håper og tror at de har en plan for dette. Salget skjedde relativt «raskt» for de andre skipene, så de har vel forhåpentligvis forhandlet en stund.
Velger å tro de ikke hadde tatt dem ut av frakt om det ikke var et nært forestående salg.

Men dette blir selvsagt ren gjetting
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
holysmoke
31.07.2018 kl 01:34 9483

Jeg håper du får rett ang flere salg av eldre tonnasje, men jeg er redd for at tiden er ferd med å renne ut ift frister i Kina
Redigert 21.01.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare