ADS crude carriers, kan tjene inn hele børsverdien på ett år.

tuja
ADS 22.01.2020 kl 12:49 15825



BørsXtra tirsdag - tankratene kan gi P/E på under 1, øker Frontline-kursmål, øker og kutter i laks
FRONTLINE: Nordea øker kursmålet til NOK 132 (120), gjentar kjøp. Fearnley Securities øker kursmålet til NOK 140 (100), gjentar kjøp.

ADS CRUDE CARRIERS: Dagens høye tankrater betyr at det minste VLCC-rederiet på Oslo Børs kan tjene inn hele børsverdien av selskapet på ett år. Selskapets stortankflåte har en cash breakeven-rate på cirka 15.000 dollar pr. skip pr. dag, mens spotmarkedsratene for VLCC-tonnasje nå svinger rundt 100.000 dollar. Hvis markedet holder seg på eller rundt dagens nivå resten av 2020, er det dermed duket for en kontantstrøm som overstiger børsverdien av selskapet . Etter hva Finansavisen får opplyst, er to av fartøyene, «ADS Page» og «ADS Serenade», utleid til rater som tilsvarer en timecharter-inntjening på henholdsvis 102.000 og 110.000 dollar dagen. Det tredje, «ADS Stratus», ble sluttet i november da markedet var lavere, men er nå utleid for en ny reise til rundt 100.000 dollar. Hvis det lykkes å sikre beskjeftigelse for alle tre skipene til 100.000 dollar året igjennom, ligger ADS Crude Carriers an til å tjene nær 92 millioner dollar, eller over 800 millioner kroner. Mandag formiddag var børsverdien av rederiet til sammenligning 739 millioner kroner. (FA)


Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Lamps8
30.01.2020 kl 15:15 4764

Veldig kjedelig med dette viruset. Hele caset baseres på å skumme fløten i 2 år før de skrapes, men hvis en god del av denne tiden går dårlig pga virustull så skal man være litt forsiktig. Likevel vanskelig å se for seg at den faller under 20kr.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
30.01.2020 kl 15:24 4744

Historien viser at nesten alltid når det gjelder virusutbrudd, så har det kortsiktig effekt på markedet. Det tror jeg også blir fasit denne gang. Kv 1 i ADSC bør bli meget bra, da de sannsynligvis kjører på slutninger over 100k usd i januar/begynnelse feb. Ikke værst med en break even på +/- 15usd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
d12m
30.01.2020 kl 15:47 4700

Vet ikke om jeg syns det er kjedelig. For min del så er det en kjempegod anledning til å få kjøpt mer til en attraktiv kurs. Sånn sett er viruset hyggelig, men det fordrer jo at det ikke medfører kollaps i frakt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
pasoc
30.01.2020 kl 17:58 4614

Hahah kursmål 57 kroner ? Mannen burde settes inn i buret.

Jeg visste at alle løy i markedet men å lyve så ille som Hannisdal har gjort sjokkerer meg. Trodde faktisk han var litt mer serigøs enn andre.
Der kom beviset på at han er en svindler som alle andre. Dette er sjokkerende for å si det mildt. Ser ut som verden stanser opp nå å går rett i krasjmodus.

"På John Fredriksens Frontline har Cleaves Securities et kursmål på 16 dollar, mens Arne Fredlys Hunter Group og Okeanis Eco Tankers, der Øystein Stray Spetalen har kjøpt seg inn, har et kursmål på henholdsvis 8 kroner og 167 kroner. ADS Crude Carriers har et kursmål på 57 kroner."

Fy faen for noen drittsekker denne gjengen med Hannisdal i spissen er! De store gutta har solgt allerede og hausserne har fått cash for jobben.

Nå sier han at de har spådd dennen nedgangen lol!
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare

We would take the opportunity to highlight one of our top picks in shipping at the moment: ADS Crude Carriers (BUY/N57/120% upside). The company has three vintage VLCCs (2002-built, Japan, sisters of Front Hakata), just having passed dry docking and now having full scrubber coverage. Two of the three vessels are said to have been fixed on AG/Far East voyages at $100k/d+ during January, with the third vessel also said to have fetched a strong rate, seemingly now in loading position outside Mina Al Ahmadi. We currently operate with a NAV of NOK 25/sh and forecast dividend yield of 19% in 2020E and 68% in 2021E. If we use the above S&Ps for valuation, the NAV rises 24% to N31/sh, all else equal. Assuming the vessels are scrapped at age 20y and accounting for the expected intermediate cash generation, we arrive at an equity value of NOK ~60/sh. The company is scheduled to release its 4Q19 report 27 February, and attention both before and after the report could be a catalyst for the share price.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
31.01.2020 kl 11:51 4353

Supert. Dividend yield på hhv 19 og 68% i 2020-2021 er bare hekt knall. Og TP på 57-60kr viser hvor underpriset aksjen er. 3 fartøy på over 100k pr dag i jan, starten på feb, teppebomber selskapet med cash. Her er det bare å laste det man kan.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
d12m
31.01.2020 kl 11:55 4340

"We would take the opportunity to highlight one of our top picks in shipping at the moment: ADS Crude Carriers (BUY/N57/120% upside). The company has three vintage VLCCs (2002-built), just having passed dry docking and now having full scrubber coverage. Two of the three vessels are said to have been fixed on AG/Far East voyages at $100k/d+ during January, with the third vessel also said to have fetched a strong rate, seemingly now in loading position outside Mina Al Ahmadi. We currently operate with a NAV of NOK 25/sh and forecast dividend yield of 19% in 2020E and 68% in 2021E. If we use the above S&Ps for valuation, the NAV rises 24% to N31/sh, all else equal. Assuming the vessels are scrapped at age 20y and accounting for the expected intermediate cash generation, we arrive at an equity value of NOK ~60/sh. The company is scheduled to release its 4Q19 report 27 February, and attention both before and after the report could be a catalyst for the share price."


Og så kan vi legge til dette:
"Ship finance is said to have offloaded the vintage Front Hakata (2002-built, Japan), with price reported in a wide range from $31.5m to $34+. The vessel is scheduled for dry docking in 2020, which makes the price even more startling."


Front Hakata er søsterskipet til de 3 øvrige VLCCene Frontline fikk levert i 2002 og som idag er de 3 skipene til ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
31.01.2020 kl 12:09 4311

Ser ut som det begynner å gå opp for investorer hvor billig ADSC er.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
03.02.2020 kl 11:37 3923

https://finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi/2020/02/03/7494064/nordnet-kundene-satser-pa-shipping

Nordnets kunder har i januar kjøpt sykliske selskaper, som Yara, Hunter Group og Frontline.

– Selv om tankmarkedet har fått hard medfart i forbindelse med utbredelsen av corona-viruset i Kina, ser vi at våre kunder har stor tro på selskaper som Frontline og Hunter Group. Til tross for at første kvartal historisk er et dårlig kvartal, med kinesisk nyttår og nå virusepedemi, ser det fundamentale markedet bra ut og ratene er fortsatt godt over rederienes break even-nivåer, sier Johannesen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare

Kan vi snart få ett marked, hvor det vil være store penger i å lagre på skip? Også kalt contango marked?
https://www.thebalance.com/oil-price-forecast-3306219
Så fort viruset er under kontroll, kan det være store penger i å ha en VLCC fulllastet på anker, med disse spot prisene.
Hva tror dere?
Det vil i såfall sette fart på ratene atter en gang., dersom vi får ett contango marked.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
03.02.2020 kl 18:38 3715

Du er nok ikke alene om den tanken.

Hentet fra en FRO-tråd:


Keneid
I dag kl 08:45 927

Flipper skrev
NÅ Coronavirus Seen Slowing Scrubber Installs in China TOKYO/SINGAPORE, Jan 31 (Reuters) – Shipping ..

Ser ikke ut som at folk skjønner følgene av Corona-viruset. Sesongmessig er det helt normalt med ratenedgang. Likevel var ratene langt over forventet enn noen gang har vært i tidligere gode syklustopper. Ratene skyter nedover som følge av at langt lavere oljetetterspørsel, og særdeles mye frykt. Lavere etterspørsel er rett og slett fordi Kina er "stengt" og frykt for virus.
I det øyeblikket man finner en kur for smittede og vaksine for resten kommer børsene til å rekylere - og spesielt oljeselskap. Når kineserne tar opp arbeidet for fullt igjen kommer oljeetterspørselen til å bli høy. Hvis det tar ytterligere tid kommer kineserne til å lagre olje på sjøen i frykt for oljeprisen når livet går tilbake til normalen. Slik at har vært de siste 25-30 årene med større og mindre kriser - tror ikke det er noe annerledes nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
07.02.2020 kl 10:58 3354

ADSC går fortsatt med 3 fartøy med slutninger på over 100k usd. Skulle nesten tro de var konk slik som kursen blir maltraktert. Galemattias.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare

Rammer Corona-uroen ADS hardere enn andre selskap fordi de kun har en begrenset periode de skulle skumme fløten av et godt marked med gamle skip som snart må skrotes?
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
07.02.2020 kl 12:51 3231

Husk at ADSC har scrubbere på samtlige skip, og vil av den grunn få ok inntjening på nye slutninger, tross nedgang i ratene. Premie på skip med scrubber er vel i størrelsesorden 15-20k usd opp på den reelle raten. Med breakeven på 15k usd, så er det liv laga.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Lamps8
07.02.2020 kl 13:00 3212

Ja riktig. De skulle skumme fløten ut 2021, så skrape båtene. Så at Kina har shutdown er litt krise for ADS. De har gode rater til midten av februar, men de får dårlige scrubber premie pga vintage skip. Hadde tenkt til å kjøpe mer på 20-21kr, men nå kommer jeg til å avvente dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Simo
08.02.2020 kl 14:04 3033

Tror vi skal legge vekk denne tanken om skraping i 2022. Tankmarkedet skal jo liksom bedre seg de neste årene nettopp fordi det ikke bestilles ny tonnasje og da kan prisene og interessen for 20 år gamle skip gjøre at vi får ett salg isteden på si $30m usd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare

Er ganske ny i tank. Stemmer det at 20 år er maks alder for skip, eller er det mulig å få drive lenger med oppgraderinger?
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
CapitaL
08.02.2020 kl 14:44 2984

Fakta er vel ut 3dje kvartal 2022? Og man skal heller ikke glemme en Breakeven på lave 15.000..
Skrapverdien er 10-12 kr pr aksje, så en kurs på 20 kroner er løp og kjøp for min del.
Om man tenker seg at snittraten blir 40k for året.. hvor er man da? ;)
Tenker man seg at Coronautbruddet ytterligere reduserer appetitten på nybygg, hvilket medfører at perioden med de gode ratene forlenges, så tror jeg faktisk de 3 japanskbygde skipene får forlenget levetid... evt selges til kostpris :))
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
RLB76
08.02.2020 kl 15:03 2947

20 år er noe oljeselskapene selv har satt som grense men så kan de godta skip som har såkalt cap for ytterligere 5 år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Finsken
09.02.2020 kl 09:35 2743

Markedspris ser ut til å ligge på $75-80 millioner for flåten til ADS, så tar vi med scrubber så kan vi plusse på $10-12 millioner til.
Fortsatt godt levelige kontrakter på å inngå langsiktig charterkontrakt.
Selv forventer jeg at båtene seiler til de er nærmere 25 år.


https://compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
10.02.2020 kl 18:16 2426

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-02-10/trading-giants-seek-oil-storage-at-sea-as-virus-creates-glut

Three of the world’s largest oil traders are seeking to store crude on tankers at sea as the industry tries to deal with a glut that’s emerged since the outbreak of the coronavirus in China.

Vitol SA, Royal Dutch Shell Plc and Litasco SA are among firms asking about hiring supertankers for storage purposes as a sharp drop in Chinese demand due to the coronavirus prompts requests for cargo deferments, according to people familiar with the matter, shipbrokers and oil traders. Two oil tanker owners said last week that there was rising demand to store, without identifying the companies making the requests.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
tuja
11.02.2020 kl 11:09 2180

10:51:24
TDN Direkt
Fearnley anbefaler kjøp av tankaksjer

Tankaksjer har falt markant hittil i år i kjølvannet av koronavirusutbruddet. Fearnley Securities antar at det sannsynligvis vil være etterspørselsimplikasjoner i ytterligere to-tre måneder for tankrederne, men man begynner nå å se at det etablerer seg et gulv for tankratene og kjøpsanbefalingen for sektoren gjentas.

Det skriver Fearnley Securities i sin seneste sektorrapport, offentliggjort tirsdag.

"Med potensial for noe klarhet rundt utbruddet i de kommende ukene og ratene som allerede er nær gulvet, ser vi mulighet for en sterk innhenting i andre eller tredje kvartal 2020", skriver meglerhuset.

Oversikt over meglerhusets anbefalinger og kursmål:
Frontline: Kjøp med kursmål på 140 kroner.
Hunter Group: Holdanbefaling med kursmål på 6,3 kroner.
Okeanis Eco Tankers: Kjøp med kursmål på 175 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
FRONT
11.02.2020 kl 12:28 2119

leste samme artikkel i går, det er som regel gode nyheter for Tank.
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
Met1976
11.02.2020 kl 14:15 2027

henter seg litt igjen idag ser det ut til
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
CapitaL
11.02.2020 kl 14:33 2001

Litt? straks 10% nå.. og det er nok bare begynnelsen;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare
CapitaL
11.02.2020 kl 20:35 1820

Den beste shippinganalytikeren har ADS som sitt top pick.. Gamle billige skip med lite gjeld, nye scrubbere og breakeven på 15k.
Selskapet er vel for lite til at Fearnleys gidder følge dem?
Hva er problemet med HUNT? De andre 3 tankaksjene er jo doblingskandidater? Er det gjeld på de nye skipene som klemmer på skoen?
Redigert 21.01.2021 kl 03:19 Du må logge inn for å svare