Endring for Solstad Invest 3 20.juli

Met1976
SOFF 20.07.2018 kl 18:08 16487

GAmle Deep See, nå Solstad Invest 3:

"Reference is made to the stock exchange announcement July 12th, 2018, in which
it was informed that Solship Invest 3 AS and its subsidiaries ("SI-3") had
entered into an agreement with its major financial creditors to postpone
instalment and interest payments until July 20th, 2018.

SI-3 has today entered into an agreement with its financial creditors for the
financial restructuring of SI-3 (the "Financial Restructuring").

The Financial Restructuring includes a deferral of scheduled instalments,
interests and bareboat payments until December 31st, 2019 in a total amount of
approximately USD 48 mill. The Financial Restructuring also entails suspension
of the majority of financial covenants in the same period.

As part of the Financial Restructuring, SI-3 will be provided a loan from Sterna
Finance Ltd. in the amount of USD 27 million, which shall be applied for general
corporate purposes in SI-3.

Completion of the Financial Restructuring grants SI-3 a sufficient runway to
meet the current market challenges.

"We are very satisfied that we have been able to come to an agreement with the
lenders, and for their continued support to the Solstad Farstad group. The
market is still challenging, but there are signs of improvement which we expect
will be strengthened further on the basis of a continued stable, high oil
price", says Lars Peder Solstad, CEO of Solstad Farstad ASA."

Litt usikker på hva dette innebærer konkret, er ikke helt trygg på finansielle uttrykk på engelsk.

Utsetting på "alt" til 31.12.2019 slik jeg tolker det blant annet men hva er det resten innebærer?

Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2018 kl 18:38 10658

Fantastisk nyhet! Tipper vi stiger 20-30% på dette på mandag. All usikkerhet nå borte og forsigbarhet til slutten av 2019. Samtid bedres markedet gradvis
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
20.07.2018 kl 19:02 10614

Joda men jeg forstår ikke dette helt:
"Avtalen innebærer en utsettelse av planlagte avdrag til 31. desember 2019. Det skal totalt dreie seg om avdrag på totalt 48 millioner dollar, tilsvarende 393 millioner kroner.

Omstruktureringen innebærer også suspensjon av de fleste økonomiske avtaler i samme periode, skriver selskapet.

SI-3 vil i forbindelse med omstruktureringen bli gitt et lån 27 millioner dollar, tilsvarende 221 millioner kroner. Selskapet opplyser at avtalen om omstrukturering gir SI-3 en tilstrekkelig bane til å møte dagens markedsutfordringer."

Det jeg lurer mest på er jo denne:
"Omstruktureringen innebærer også suspensjon av de fleste økonomiske avtaler i samme periode, skriver selskapet."
-Hvis den betyr en form for lettelse (renter løper ikke eller annet) er det jo bra- men hvis dette betyr at rentene på det store lånet til SI3 løper i perioden er man jo ikke kommet så mye bedre ut?


Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2018 kl 19:39 10562

En financial covenant kan f.eks være at hvis EBITDA faller under et visst nivå så har långiverne rett til å kreve tilbake gjelden øyeblikkelig. Det at disse nå er suspendert + av alt av avdrag, leasing og renter er utsatt fram til 2020 betyr at selskapet er safe fram til da. Rentene fortsetter å løpe tenker jeg.
Selskapet må nok igjennom en ny restrukturering i 2020, men nå er det hvertfall den kortsiktige usikkerheten vekk og jeg tenker det vil gi en ganske grei rekyl i aksjen.
Litt irriterende at gamle deep sea fortsatt vil gi en negativ effekt på resultatene og balansen, men nå vil de ikke lenger fortsette å tære på kontantene i det minste.

Noen som har peiling på hvilken tilknytning Solstad har til Sterna Finance Ltd? Skjønner ikke helt hvorfor noen vil være interessert i å gi deep sea ett nytt lån :P Virker som det har noe med Fredriksen å gjøre.

Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
20.07.2018 kl 19:41 10555

Sterna=Gevern=Storeulv :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2018 kl 19:49 10537

Ja det tyder jo på at Storeulv har trua da :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Kaksi
20.07.2018 kl 19:54 10517

Utsettelse av renter, avdrag og båtleie ut 2019, utgjør 48 mill USD. Har også fått lån på 27 mill USD fra et Fredriksen selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ahts66
21.07.2018 kl 01:56 10303

Ser ikke helt at dette er fantastisk nyhet. USD 48+27 mer i gjeld neste år
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
21.07.2018 kl 07:24 10237

Det gode med nyhetene her er vel 3-ting slik jeg tolker det:
- Man får arbeidsro (slipper usikkerheten rundt kravene til EBIDTA mm for lånene)
- Man får tilgjengelig kapital tilført/lånt så man slipper ta av kontantkassen
- emisjon utgår

Nå vet alle at dette skal ta seg opp-det er bare å se på riggkontrahering, letefunn, prosjekter godkjent av Oljedep. mm- dette skal opp, det er ingen tvil, men oppgangen kommer senere enn forventet og der man trodde 2018 skulle bli "mye bedre" er det nå 2019 som vil bli året det løfter seg skikkelig igjen. Slik jeg tolker det viser dette at kreditorer og SOFF er enige om dette og dermed tør/vil begge parter flytte "problemene" såpass langt frem i tid at man er sikker på at man skal klare å håndtere de-altså gjelden. Håper de blir kvitt retsen av de gamle båtene på veien dit og-og det blir jo lettere nå.

St storeulv bidrar til finansieierningen er åpenbart positivt-den gutten like rikke å tape penge rog både han og Røkke gikk vel inn i SOFF rundt 12kr....
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
really
21.07.2018 kl 08:37 10170

Om dette er positivt avhenger om det hadde vært bedre å la selskapet gå konkurs. Svaret på det vet vi ikke før om noen år når vi ser om oljeprisen øker som mange tror og oljeaktiviteten til havs tar seg opp.

Men tror en på bedre oljemarked fremover er dette positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 09:05 10136

Aker BP skal øke leteutgiftene sine, Equinor kommer til å gjøre det samme....de andre følger etter. Soff får masse oppdrag fremover. Som å plukke penger på gata nå.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
kontra
21.07.2018 kl 09:05 10126

Tror dette er en meget god løsning om en tar i betraktning hva store oljeselskap planlegger av leteaktivitet innenfor dagens oljepriser. Barentshavet som har "ligget brakk" siden 2013-14 får nå fornyet interesse: https://sysla.no/offshore/equinor-oyner-nytt-hap-nord-etter-skuffelse-fjor/
Det er vel grunn til å tro at Equinor ikke er det eneste selskapet som har satt Barentshavet på agendaen for fremtidig aktivitet. Sett i et slikt perspektiv vil etterspørselen av offshoretjenester øke kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 09:06 10122

Soff runder 12 igjen lenge før julaften
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 09:09 10112

At John kommer inn med en løsning på egen hånd , tolker jeg som at Kjell Inge allerede jobber med et betydelig bidrag for SOFF sin fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
21.07.2018 kl 09:14 10099

En av styrkene til SOFF er jo nettopp disse to eierne som har nærmest ubegrensede finansielle ressurser og kontakter/interesser. Vi ser det jo på andre områder også- samarbeidet mellom SOFF og MArine HArvest på oppdrettsbåter som er en egen næring etterhvert og samarbeidet med "call off" eller hva det heter med Aker BP.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
21.07.2018 kl 10:31 10120

Nå får vi bare håpe flere norske rederier tar til fornuften og slår seg sammen slik at det blir færre konkurrenter. Siem og olympic hadde jo vært bra match for eksempel
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
marco83
21.07.2018 kl 18:07 9884

Far Sigma sluttet på latterlige 75k i går. Det er en hårreisende lav rate. Midt på sommeren, i høysesongen. De som tror at ting skal blir så mye bedre ut 2018 kommer til å få veggen midt i trynet!
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 19:14 9956

Vent og se!! Mye på gang i olja fremover
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
marco83
21.07.2018 kl 20:59 9858

Hjelper ikke mye det. Hvor mye har oljeprisen gått opp siden bunnivå? Ratene har ikke i nærheten vært linket til den oppgangen. Det tar årevis med høy oljepris før man ser en oppgang i etterspørselen i OSV markedet
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Boss 99
21.07.2018 kl 21:59 9791

Helt enig med det. Det går åt skogen. Sysselsetting. ...
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
kontra
21.07.2018 kl 23:50 9758

Tror en kan si det slik; når avtalen er slik den er, betyr det at partene bak den ser mye positivt i "glasskulen". Selvfølgelig vil ikke dagens rater i seg selv gjøre grunnlaget for det store oppsvinget. For Solstads anliggende snakker vi ikke om situasjonen i går eller i dag, men om i "morgen".
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Kaksi
22.07.2018 kl 08:29 9615

Ser ut som Fredriksen gjorde en god deal da han fikk lempet Deep Sea inn i Solstad, fikk en bra eierandel i Solstad også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2018 kl 12:15 9438

Han er en luring, om 2 år har han 3-4 gangeren
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2018 kl 14:59 9306

Ja uten tvil, selv da var det lett og se at Deep sea så å si var verdiløst. Men hvis jeg husker riktig så fikk de gamle deep sea aksjonærene kun 10% av det nye selskapet, det var mest Farstad den store utvanningen kom fra. Regner med at Røkke og Solstad selv så at det ikke var noen reell egenkapital igjen i selskapet, men de følte vel det var verdt det for konsolideringens skyld og det å få Fredriksen med på laget.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
22.07.2018 kl 16:12 9235

Vi må hsuke at Fredriksen nok var ønsket av flere grunner, om ikke nødvendigvis kvaliteten på Deep Sea båtene- vi har de finansielle musklene både direkte og indirekte som vi jo så et eksempel på nå, og så har vi koblingen til Marine HArvest, verdens desidert største oppdrettsselskap som jo har gjort at SOFF og MH sammen har dannet et eget selskap for større båter til denne næringen-der er det 3 båter ute nå og to til på vei, alle med klare lange kontrakter!
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Pilote
22.07.2018 kl 18:11 9144

Denne løsningen er vel en drømmeløsning på kort sikt i alle fall. Nå får markedet og ratene bestemme om dette blir en pengemaskin på litt lengre sikt. Jeg tipper kr 9,- per aksje før vi sier september.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Pilote
22.07.2018 kl 18:11 9141

Denne løsningen er vel en drømmeløsning på kort sikt i alle fall. Nå får markedet og ratene bestemme om dette blir en pengemaskin på litt lengre sikt. Jeg tipper kr 9,- per aksje før vi sier september.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
23.07.2018 kl 00:03 8911

Går nok fort til 8-9 kroner nå som dette er ute av veien. Nå må de fortsette å selge de gamle båtene og redusere gjelda,så blir det bra det her. Det er også mange av de gamle Solstad-båtene som begynner å dra på årene også. Det er vel flåten de fikk med fra Rem som er den mest moderne. Kan fint kvitte seg med 50 båter til uten at det forsvinner noe særlig av det nyeste.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2018 kl 09:21 8701

Raskt på vei mot 7 igjen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Andy
23.07.2018 kl 09:36 8666

Hei
De siste årene har logistikken offshore blitt dramatisk mer effektiv offshore. Oljeselskapene har blitt mye bedre på logistikk og nye verktøyene (digitalisering) for videre effektivisering blir stadig bedre og bedre. Dette slår rett ut på behovet av offshore skip. Det sies at de har blitt tre ganger mer effektive. I teorien vil det si at en jobb de før trengte tre skip på trenger de nå bare ett skip på.
Offshore rederiene vil fortsatt jobbe i motbakke fremover, men markedet vil sakte men sikkert bli bedre og bedre. Det hadde hjulpet veldig dersom rederiene hadde forstått at de må kvitte seg med skip nå som effektiviteten offshore har blitt mer effektiv for at ratene skal komme tilbake til «normalen». Før det skjer vil markedet være svært utfordrende fremover.
Dessverre er noen her inne alt for optimistiske angående den kortsiktige kursutviklingen. Når det er sagt er jeg sikker på at SOFF vil mangedoble seg innenfor en horisont på 3 – 4 år. Så lykke til alle sammen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
kontra
23.07.2018 kl 10:19 8964

Enig i det meste du skriver, Andy, også mht effektiviteten i bruk av offshore, men en skal i denne forbindelse ta i betraktning at dette er enklere i dagens situasjon enn ved stor offshoreaktivitet. Da vil oljeselskapene kunne knytte til seg "reservekapasitet" for å være på den sikre siden. Tror mange av oss hadde forventet et større engasjement fra selskapenes side med igangsetting av nye prosjekt, tatt i betraktning at oljeprisene har stabilisert seg over 60 dollar. På den andre siden må en anta at flere er i planleggingsfasen der kontraktsinngåelser med offshorefartøy sannsynligvis er en del av dette. Personlig har jeg tilgode å selge Solstad etter at jeg grep den "fallende kniven" før den bunnet tidligere i år. Det er mulig at det vil gå 3 - 4 år før Solstad vil vise til solid inntjening, men jeg tror markedet vil fornemme dette lenge før.
Slettet bruker
23.07.2018 kl 10:45 8919

Oj, der kom det en handel på 850k aksjer.
Met1976
23.07.2018 kl 10:51 8905

Det er noen faktorer vi må huske vi som trker langsiktig i SOFF:
- Det tar minst 1-2 år før oppgang i pris/funn gir utslag på offshore for fullt
- 2018 har sålangt vært tilbake til gode takter mtp funn og godkjent enye prosjekter
- Antallet rigger/plattformer som skal skrotes øker drastisk de neste årene-disse må flyttes på

Alt taler for betydelig økt aktivitet de neste 1-3 årene

PS: Enkeltpst på 850k aksjer??? Den alene utgjør jo mer enn aktiviteten på en vanlig dag...
Met1976
23.07.2018 kl 10:54 8900

Der var den ja- omsetningen rett opp til 1.5 mill aksjer og de fikk den posten til 6kr-litt mengderabatt altså...DEN hadde det vært interessant å vite hvem sol solgte og kjøpte!!!
marco83
23.07.2018 kl 13:27 8774

- Antallet rigger/plattformer som skal skrotes øker drastisk de neste årene-disse må flyttes på

Skroting av rigger er absolutt ikke en driver for økt etterspørsel. Tvert i mot! Det er de gamle møkkariggene uten DP som krever 3-4 AHTS på hvert eneste rig flytt. De moderne går for egen maskin, har eget DP system og klarer seg med maks 1 AHTS og i noen tilfeller uten. Dessverre. Det at fde må taues til Asia en siste gang er heller ikke særlig drivende, pluss at det er egne rederier med egne fartøy som er mer egnet til dette enn et vanlig offshore AHTS rederi.

Decommisioning av plattformer er heller ikke særlig etterspørseldrivende. Hvor mange AHTS var med på jobben av fjerningen av Yme? Ikke en eneste en. Av Brent Delta? Ikke en eneste en. Pioneering Spirit er en game changer. De bygger allerede en dobbelt så stor en og slike fartøy gjør at man ikke trenger AHTS'er til slikt lenger/ i framtiden.
marco83
23.07.2018 kl 13:27 8772

- Antallet rigger/plattformer som skal skrotes øker drastisk de neste årene-disse må flyttes på

Skroting av rigger er absolutt ikke en driver for økt etterspørsel. Tvert i mot! Det er de gamle møkkariggene uten DP som krever 3-4 AHTS på hvert eneste rig flytt. De moderne går for egen maskin, har eget DP system og klarer seg med maks 1 AHTS og i noen tilfeller uten. Dessverre. Det at fde må taues til Asia en siste gang er heller ikke særlig drivende, pluss at det er egne rederier med egne fartøy som er mer egnet til dette enn et vanlig offshore AHTS rederi.

Decommisioning av plattformer er heller ikke særlig etterspørseldrivende. Hvor mange AHTS var med på jobben av fjerningen av Yme? Ikke en eneste en. Av Brent Delta? Ikke en eneste en. Pioneering Spirit er en game changer. De bygger allerede en dobbelt så stor en og slike fartøy gjør at man ikke trenger AHTS'er til slikt lenger/ i framtiden.
Slettet bruker
23.07.2018 kl 13:39 8750

Hmm kanskje litt for bombastisk?
Deepsea Aberdeen trengte 4 AHTS nå sist og den er bygget i 2014.
Island Innovator trengte 3 AHTS og den har DP3.
Slettet bruker
23.07.2018 kl 13:54 8727

Mange som ikke jobber i olja ser jeg....aktiviteten er høy i vår bransje så lenge oljeprisen holder seg over +/- 65...SOFF blir årets vinner på OSE.

Kursmål denne uken 7 kr, 8 innen utgangen av august og 15 før 31.12.18

Men selg og short hvor mye dere vil, min aksjer ligger i skuffen til ut 2018, minst.
Andy
23.07.2018 kl 14:09 8697

Met 1976 jeg er redd du er i overkant optimistisk når det gjelder tidshorisont fra funn til utslag offshore. Det tar år fra funn til start offshore. Lengden er som regel avhengig av lokaliseringen av funnet. Dersom funnet er i nærheten av en eksisterende installasjon tar det vanligvis ikke så lang tid da funnet kan knyttes opp mot den eksisterende installasjonen. Dette vil selvfølgelig føre til mindre arbeid offshore i forhold til en helt ny feltutvikling. Dersom du skal utvikle et nytt felt, som for eksempel Castberg vil det ta år fra funn til start av arbeid offshore (3 - 5 år) (evaluering av funn, konseptvalg, interne godkjennelse prosesser, diverse engineering). Poeng er at vi må forstå at dette vil ta tid. Heldigvis for oss var det gikk det fremover med prosjekt i Nordsjøen når oljeprisen var lav (Sverdrup, Castberg, etc), men det er mindre å gjøre når disse prosjektene er ferdig. Derfor haster det med noen større funn nå. Vi får krysse fingrene for at de finner noe i nærheten at Castberg i løpet av sommeren / høsten.
Andy
23.07.2018 kl 14:13 8686

Fint for deg at du jobber i oljen, men SOFF er ikke et oljeselskap det er et offshore rederi og det er så vidt jeg vet ikke det samme som et oljeselskap. Du må forstå begge deler for å gjøre de gode analysene :).