Endring for Solstad Invest 3 20.juli

Met1976
SOFF 20.07.2018 kl 18:08 16695

GAmle Deep See, nå Solstad Invest 3:

"Reference is made to the stock exchange announcement July 12th, 2018, in which
it was informed that Solship Invest 3 AS and its subsidiaries ("SI-3") had
entered into an agreement with its major financial creditors to postpone
instalment and interest payments until July 20th, 2018.

SI-3 has today entered into an agreement with its financial creditors for the
financial restructuring of SI-3 (the "Financial Restructuring").

The Financial Restructuring includes a deferral of scheduled instalments,
interests and bareboat payments until December 31st, 2019 in a total amount of
approximately USD 48 mill. The Financial Restructuring also entails suspension
of the majority of financial covenants in the same period.

As part of the Financial Restructuring, SI-3 will be provided a loan from Sterna
Finance Ltd. in the amount of USD 27 million, which shall be applied for general
corporate purposes in SI-3.

Completion of the Financial Restructuring grants SI-3 a sufficient runway to
meet the current market challenges.

"We are very satisfied that we have been able to come to an agreement with the
lenders, and for their continued support to the Solstad Farstad group. The
market is still challenging, but there are signs of improvement which we expect
will be strengthened further on the basis of a continued stable, high oil
price", says Lars Peder Solstad, CEO of Solstad Farstad ASA."

Litt usikker på hva dette innebærer konkret, er ikke helt trygg på finansielle uttrykk på engelsk.

Utsetting på "alt" til 31.12.2019 slik jeg tolker det blant annet men hva er det resten innebærer?

Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
marco83
23.07.2018 kl 14:52 8860

Ingen regel uten unntak nei. Det kommer selvsagt ann på distanse riggen skal flyttes. Er distansen av en viss karakter vil det, men lave rater som nå, være kostnadsbesparende å bruke AHTS. Ref Island Innovator. Deepsea Aberdeen var vell et pre lay med hook up og ikke et riggflytt/ slep hvis jeg husker rett?

Fin artikkel som tar opp dette temaet om at moderne rigger trenger færre AHTS'er :

http://www.tradewindsnews.com/offshore/1509913/ever-fewer-north-sea-rigs-in-need-of-ahts-support

Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
marco83
24.07.2018 kl 12:35 8621

Svært interessant artikkel igjen:

https://fromthesouthsea.com/2018/07/15/the-new-trading-game-and-the-deal-of-the-downturn/
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Met1976
24.07.2018 kl 12:59 8584

Vet ikke helt hva jeg skal mene om den-mange gode poenger men den er jo skrevet før SI-3 løsningen på fredag, og det var ikke den løsningen han trodde på. Dessuten skriver han noe rart "no wonder the chairman had to go" eller noe sånt...det får meg til å lure på hvor godt han egentlig kjenner Solstad-han (altså artikkelforfatteren jeg antar er en mann ) skrive rjo at han "kjenner Solstad svært godt"-da burde han visst at styreformannen var 70 år gammel og bare gikk med på å sitte så lenge fordi de skulle slippe bytte av styreformann midt oppe i fusjonen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
marco83
24.07.2018 kl 14:02 8524

Han mener nok at det ikke rart at Vareberg bestemte seg for å forlate det han mener er en synkende skute.

Artikkelforfatteren kjenner usedvanlig godt til bransjen og Solstad. Trenger ikke å tvile på akkurat det aspektet hvert fall.

Nei det er litt vanskelig å mene så alt for mye her. Han tar opp flere bekymringsverdige punker med dette prosjektet. Svært interessant, hvert fall for en som meg som ikke er en kløpper i bedriftsøkonomi
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
kontra
24.07.2018 kl 14:13 8507

Interessant artikkel ja, men den kan leses på mange måter, alt etter hvilken agenda "forfatteren" ønsker. Skal ikke forsøke å kommentere artikkelen som sådan, men vise til et punkt:
"En fantastisk finansiell åpenbaring av resultatene i kvartalet 2018 er at Solstad avskriver skip over 20 år til 50% av opprinnelig kostnad! Hvis noen mener at 20 år gamle AHTS er verdt 50% av den nye byggeprisen, vet de heller ingenting om industrien eller nyter en sunn del av magiske sopp"

Forfatteren må ha tungt for det. når han likestiller 50% av opprinnelig kostnad med 50% av ny byggepris.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Met1976
24.07.2018 kl 14:14 8503

Det er jo påkrevd med Siv.ing.bedøk med opprykk for å forstå den fusjonsavtalen med alle koblinger- litt typisk Fredriksen og Røkke egentlig er det ikke+ De selskapsstrukturene deres ville gjort en edderkopp svimmel av alle trådene og nettene som henger sammen.

Hovedpoenget er jo uansett høyst aktuelt-mye lån, for mange båter og man blir ikke helt enige om hvem som skal ta ansvar.

I en drømmeverden hadde alle de store samtidg forstått at de må skrote alt gammelt fort- slik det er nå virker det som om de sitter og lurer på hverandre. Ingen vil være den uten båter å hive innpå dersom det blir behov og høye rater, blir det nesten ikke skrotet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
marco83
24.07.2018 kl 14:20 8487

Hehe godt sagt:)

Vært en buklanding av en fusjon så langt hvert fall, liten tvil om det! Storeulv ute på dypt vann virker det som
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 14:26 8472

Fredriksen har da satset en del på supply han? I fusjonen spyttet han inn 450mill, så kjøpte han aksjer for 70mill og nå tilslutt ga han deep sea et lån på $27mill. Er jo endel penger selv for Fredriksen det.
Og når han begynner å snakke om avskrivninger så glemmer han jo helt at SOFF har nedskrevet verdier for 12-13mrd.

Men jeg skjønner at folk er skeptiske til Soff altså, spesielt avtalen som ble inngått for å fusjonere inn deep sea.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
marco83
24.07.2018 kl 14:45 8444

Med så mange tunge aktører innvolvert så har resultatet så langt vært svært skuffende. Spm er om de går på en sikkelig smell her eller om de klarer å redde stumpene. Nekter å tro at f.eks storeulve er særlig fornøyd så langt
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Met1976
24.07.2018 kl 14:54 8428

Når Røkke og Fredriksen gikk inn rundt 12kr er de nok relativt skuffet sålangt-samtidig har jeg vanskelig for å tro at de har gått inn med blå vidåpne øyne-er det noe de der kan er det å tjene penger og skape verdier. Når det er sgat er det ikke alltid småaksjonærene får være med på den ferden.....
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Met1976
25.07.2018 kl 10:23 6980

2 kontrakter for CVS-fartøy annonsert idag:
Nor Australis 3mnd
Normand Pacific forlenget, såvidt jeg kan se er det snakk om forlengelse ca 7-8mnd utover opprinnelig kontrakt til 31.10.2019
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
kontra
25.07.2018 kl 11:12 6938

Om det medfører riktighet at Normand Pacific allerede nå har forlenget kontrakten utover 31.10.2019, gir dette noen interessante perspektiver. Det kan tyde på at det begynner å bre seg en usikkerhet om offshorekapasiteten er fullt ut til stede når planlagte engasjement offshore skal realiseres. I så fall må lete-og utvinningsselskap sikre seg denne i en tidlig fase.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Met1976
25.07.2018 kl 11:18 6924

Stusset litt jeg og, kontrakten ble inngått aug-2016 for et år med opsjon for 18mnd til-altså til ca feb/mars 2019. Var veldig tidlig å forlenge denne.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 11:25 6911

Mulig det har kommet noen endringer som ikke er børsmeldt tidligere. På 1.kvartalsrapporten så viser oversikten at den faste kontrakten varer fram til oktober 2018, denne er nå fornyet fram til oktober 19. Ser ut som det er opsjoner helt ut til midten av 2022.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 11:34 6901

Men viktig at de holder CSV flåten i gang. Er en del kontrakter som løper ut nå på høsten. Far Samson, Far Sleipner, Far Swift, Normand Clipper, Normand Cutter, Normand Flower, Normand Mermaid og Normand Reach.
Blir spennende å se hvilke arbeid som kan bli skaffet til disse, må de tilbake til opplagsbøyene kommer vinteren til å bli fæl.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Met1976
25.07.2018 kl 11:38 6894

Ja nå er det viktig å få kontrakter som strekker seg over vinteren-lovende signaler for 2019 men vinteren kan bli tung.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
marco83
26.07.2018 kl 22:05 6691

En som forteller det som det er. Grufull lesning

https://fromthesouthsea.com/2018/07/25/buying-time-for-a-managed-exit-from-deep-sea-supply/
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 23:16 6636

Lite nytt eller intelligent i det innlegget der, bør være klart for de fleste nå at det ikke er noe verdi igjen i selskapet og at bankene ikke kommer til å få tilbake alle pengene sine.
Skjønner ikke hvordan det skulle hjelpe markedet at selskapet gikk konk, da ville jo bare skipene blitt solgt til konkurrenter. Det som hjelper er at skipene blir konsolidert inn i større aktører(som Solstad) som da lettere kan skrape/selge skipene billig ut av bransjen.

For min del har jeg trua på at Fredriksen/Røkke har en avtale med bankene at en god del av gjelden kommer til å bli slettet, bankene vil derimot ikke vise denne hånden før resten av selskapene i Norge har gått gjennom en siste restrukturering(fusjonering med Soff muligens).

Jeg er hvertfall 99% sikker på at Solship 3 kommer til å fortsette å være en del av Soff selv etter 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
addyfred
27.07.2018 kl 10:44 6474

SOFF ligger i en kile. Brudd på opp- eller nedsiden er meget nærstående.

Jeg har handlet aksjer og er sikker i min sak på at bruddet kommer på oppsiden.

Lykke til alle!
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
phillynorway
27.07.2018 kl 11:04 6448

Det er litt overraskende hvor lite folk følger med på faktiske tall og fakta. Obligasjonslånet til SOFF er tilbudt på 40-tallet og ingen kjøpere før langt nedpå tredvetallet. De har 30 mrd i gjeld og betaler ikke avdrag. Samtidig blir ikke akkurat flåten noe yngre... Bankene skyver problemene foran seg, men i realiteten er selskapet ordentlig konkurs og så lenge det ikke finnes noen utsikter til å tjene penger kommer bankene til å måtte tiltre pantet sitt, enten direkte eller gjennom konvertering av bankgjeld til egenkapital.
Samtidig sitter Gulfmark og Tidewater med gjeldsfrie flåter og kan tilby sine båter til langt lavere dagrater enn de norske forgjeldede offshorerederiene. Hold dere unna!

Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
kontra
27.07.2018 kl 11:45 6415

Har en god del aksjer i selskapet. Jeg kan forsikre om at det ikke er dagens-, eller de to tre siste års situasjon for Soff og offshorebransjen generelt, men derimot om hva jeg tror om fremtiden. Den fremtiden ser noe annen ut enn den som forsøkes beskrevet overfor.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
phillynorway
27.07.2018 kl 13:30 6355

hvilken fremtid tenker du på da? Selskapet blør penger og betaler ikke avdrag. De driver for kreditors regning og det burde egentlig styret tenke på
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
kontra
27.07.2018 kl 14:04 6316

Det er i en påstand som du bør forelegge de dertil egnede fora, og ikke komme med i dette fora!

Forøvrig ser jeg at Solstad har fått en ny kontrakt, den siste i en rekke den senere tid.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.07.2018 kl 14:41 6280

Når selskapet har en markedsverdi på 5% av totalkapitalen så er det ikke noe rart at gjelden blir handlet på lave nivåer. Selv om den blir handlet på lave nivåer så er jo oppsiden i aksjen vesentlig høyere, men jo nærmere og nærmere man kommer til forfall på gjelden jo mer mening gir det å kjøpe seg inn i obligasjonslånet. Hadde det vært enkelt å kjøpe seg inn der så hadde jeg vel heller valgt det nå.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Odi.1
27.07.2018 kl 17:11 6195

må ha den i kikkerten nå denne.... i think
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Fortun25
01.08.2018 kl 09:39 5608

Pass på. Mulig HS formasjon under utvikling
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Met1976
01.08.2018 kl 09:58 5573

Det vi trenger nå er et par lange kontrakter som strekker seg over vinteren- Equinor har to som står med dato 1.august på Westshore som ikke er tildelt, de to eller ihvertfall en av de skulle vi hatt.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Boss 99
06.08.2018 kl 10:11 5102

Cirka 40 båter må ut av markedet til vinteren om vi skal få balanse. https://www.nett.no/Nettno
Kom dere ut før noen slukker lyset.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.08.2018 kl 07:55 4912

Etterlengtet­opptur i­Nordsjøen
OLJESERVICE:Redere med ankerhåndteringsskip oppnårendelig gode rater i Nordsjøen. Det er tegn til at det kan vare.

– Etter en laber forsommer og juli måned ser det nå endelig ut til at ankerhåndtererne får smake på det lenge etterlengtede sommermarkedet, sier skipsmegler Wilhelm P. C. Blystad i Clarksons Platou Offshore.

Mens forsyningsskipene (PSV) har oppnådd gode rater gjennom sommeren, spesielt på norsk side av Nordsjøen, har ankerhåndteringsskipene (AHTS) slitt med lav utnyttelse og lave rater.

Denne uken ser det derimot ut til å snu.

Ny topp

Flere redere har allerede sikret seg gode kontrakter etter at både Spirit Energy og BP UK har leid inn ankerhåndteringsskip til i overkant av 300.000 kroner pr. dag.

Tirsdag ettermiddag ble det igjen notert nye topprater for sommeren, etter at skipet Skandi Iceman fra rederiet DOF og Havila Venus fra Havila Shipping ble sluttet inn på kontrakter til rundt 400.000 kroner pr. dag.

– Markedet for ankerhåndteringsskip er nå helt utsolgt på norsk side, og befrakterne har begynt å leie inn skip som allerede er på kontrakt for oppdrag frem i tid.Dette er et typisk tegn på at markedet er oppadgående og at også befrakterne forventer mer aktivitet i dagene som kommer og at ratene fort kan bli enda høyere, sier Blystad.

Kan vare en stund

Hvor lenge oppturen vil vare er han imidlertid usikker på, men foreløpig ser august definitivt ut til å bli mer aktiv enn foregående måned.

– Allerede i løpet av den første uken av august har vi sett mer aktivitet for ankerhåndtererne enn vi så gjennom hele juli, sier Blystad.

Ifølge skipsmegleren er flere ankerhåndteringsskip ventet å forlate spotmarkedet for diverse prosjektjobber mot slutten av måneden.

– Dette byr på et redusert antall båter tilgengelig for befrakterne, og med et økende antall rigger som skal flyttes er det ikke usannsynlig at rederne kan få se et styrket marked med gode rater i en lengre periode fremover.

Svakere på britisk side

Ifølge skipsmegleren er ankerhåndteringsmarkedet på britisk side av Nordsjøen noe svakere enn i Norge, og tirsdag ettermiddag varierte ratene en del, avhengig av størrelse på skipene.

– Men også i Aberdeen er det forventninger om et styrket marked i dagene som kommer, med flere riggflyttingsoppdrag på tapetet, sier Clarksons Platou-megleren.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare
Grønn7
08.08.2018 kl 11:13 4804

Bra for SOFF. Så lenge rigg-markedet blir bedre, vil dette samtidig være positivt for AHTS-markedet. Blir spennende å se om vi får en vesentlig bedring framover.

Personlig tror jeg vi skal få en høy oljepris framover. Begrunner dette synspunktet med lave investeringer fra oljeselskapene over tid, fortsatt økende etterspørsel etter olje og naturgass samt risikopremie knyttet til konflikten mellom USA og Iran.

Kanskje blir det en vei ut av krisen for hardt prøvede SOFF snart. Hvis så blir tilfelle, så skal aksjekursen veldig mye høyere enn i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:20 Du må logge inn for å svare