BATTERIER: REC og ENEVATE

questi
REC 23.01.2020 kl 09:44 51584

I flere måneder har en av vårt Forums deltagere, Grabein, researchet på hvor langt REC har kommet i sitt samarbeid med batteriprodusentene. 22.01.2020 kom et delvis misvisende svar fra Enevate https://finansavisen.no/forum/thread/73198/view , der Enevate avkreftet bruk av Silan-gass i sitt batteri. Imidlertid, viste det seg lenger ned i tråden i et innlegg fra Origo at Enevates lisenspartnere (feks LG Chem) vil kunne komme til å bruke et annet produkt fra REC, nemlig FBR - nanogranuler.

ENEVATE har fått godkjent patent på FBR - NANOGRANULER (fra REC) for sitt SUPERBATTERI
https://patents.google.com/patent/US9553303B2/en

Det er all grunn til å tro at FBR-nanogranulene som Enevates lisenspartnere skal bruke i sine nye gigafactory'er kommer fra REC. REC er som kjent verdens eneste polysilisium produsent som bruker FBR (Fluidized Bed Reactor) metoden, og det er umulig for lisenspartnerne å få tak i råstoffet for sitt batteri andre steder enn nettopp fra REC.

Følgende selskaper har allerede gått inn med 110 millioner USD hos Enevate og vil trolig være lisenspartnere:
- LG Chem (verdens fremste batteriprodusent med 50% global markedsandel)
- Renault-Nissan-Mitsubishi (Alliance Ventures)
- Samsung
- Lenovo
+ Mission Ventures, CEC Capital and Bangchak, Draper Fisher Jurvetson, Tsing Capital, Infinite Potential Technologies, Presidio Ventures – a Sumitomo Corporation company...

--------------

Enevate: https://www.enevate.com/

Originaltråd til Grabein og Origo: https://finansavisen.no/forum/thread/73198/view (side 22 - 23.01.2020 kl 08:09 )
Litt googling kan tyde på at granular inngår i katoden til Enevate. Utklipp fra
https://patents.google.com/patent/US9553303B2/en viser til FBR.
..What is claimed is: 1. A method of forming a composite material, the method comprising: providing a byproduct of a Fluidized Bed Reactor, wherein the byproduct comprises a plurality of silicon particles having an average particle size between about 0.1 μm and about 30 μm and a surface comprising nanometer-sized features; forming a mixture comprising a precursor and the plurality of silicon particles; and pyrolysing the precursor to convert the precursor into one or more types of carbon phases to form the composite material, wherein the one or more types of carbon phases is a substantially continuous phase comprising hard carbon and holding the composite material together..."


Prosjektets samarbeidspartnere:
https://www.businesswire.com/news/home/20200120005494/en/Enevate-Commercializing-New-Cost-Battery-Technology-Providing

Enevate annonsering 15. jan 2020 ved Greencar Congress angående nært forestående produksjonsstart
https://www.greencarcongress.com/2020/01/20200115-enevate.html

Lykkeknott's funn av produksjonsfasilitet til LG Chem skedulert for 2022
https://www.ebrd.com/news/2019/lg-chem-battery-gigafactory-in-poland-to-be-powered-by-ebrd.html

Nemis's funn av nøkkelpersonell hos Enevate: Advisory Board Member hos Enevate helt siden 2010 er ingen ringere enn Dr J.B.Goodenough, vinner av Nobelprisen i Kjemi 2019 sammen med M. Stanley Whittingham og Akira Yoshino for utviklingen av Li-ion batterier.
"...I salute the Enevate team for reaching this next important step in fulfilling the company’s mission to develop and commercialize innovative battery technologies to accelerate the adoption of electrified mobility... - J.B.Goodenough"
https://www.enevate.com/enevate-advisory-board-member-john-goodenough-receives-nobel-prize-in-chemistry/

Pågående undersøkelser:
Grabein undersøkelse om andre potensielle kunder til REC utenfor Enevate-sfæren for nano-produkter, da særlig Sila Nanotechnologies.
Rischioso står for undersøkelse av alternative disruptive teknologier.
Newsinvest Forespørsel om formell bekreftelse/avkreftelse fra REC angående samarbeid med Enevate / lisensholdere er sendt 26.jan.2020
TaInvest, Airplay og Questi står for estimater av FBR-nanogranul etterspørsel med foreløpig tall på ca 1500 tonn pr Enevateproduksjonslinje.
MorganKane står for validering av ovenforstående etterspørseltall opp mot tidligere uttalelse av REC CEO, Tore Tovund angående kapasitet.
Pippen: Lagerbeholdingstall for FBR-nanogranuler
Hopper: Teknisk inside-informasjon om eksisterende markedsprodukt Silgrain fra Elkem, som FBR-nanogranuler vil fortrenge
Fattigstakkar: teknisk analyse av REC - positive signaler på kort sikt.

Interessenter ellers:
Blekkndekker: Ubetalelig fremstilling av virkelighet :D
Celsius, Masterdex, babuska, Trier, Mr Big, Spanjolen, Dahl87, Garanja, Nsxnsx, FIF78, DNO Corelli, KAPITALEN, Flyers, Voff, Seriøs, Focuss, Johs007: Gode vibber :)


Redigert 21.01.2021 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2020 kl 10:27 5972

Ah.. ja.. øyensynlig har Elkem fortsatt ikke har endret retningen dramatisk siden 2016 ... De har fortsatt med å smelte silisiumet i en ovn, oppnå en blokk, og deretter finmale det. Ingen FBR der i gården :)
Smelting: https://gfx.nrk.no/KwLy1vLCHVcyybZZtj0Xig9jP3VMKJI2kqUZA6WTPb7w.jpg
Oppmalt: https://gfx.nrk.no/u-FeBggpy1tfJS_MbnUH1gx4Md1mqE6X33Ga6UNTA7lQ.jpg

Problemet med batterier med silisium har alltid vært mer kapasitet på bekostning av antall ladesykluser. Teoretisk kan man få opptil 10 ganger mer kapasitet (1000% fra dagens) med en ren silisiumanode uten grafitt, men da ville batteriet med et vanlig design bare tåle 1 lading og knappt nok det :) Det gjelder å finne et bra kompromiss.. som de fleste produsenter er overraskende enstemmige om.. og det ligger rundt +30% fra dagens gullstandard.

La meg forsøke sammenligne Elkems batteri mot dagens gullstandard av batterier nemlig:
Teslas Batteri modell 2170
Energitetthet = 246 Wh/kg (1)
Antall ladesyklus = 500-1000 (2)
Ladehastighet = 1.5 timer (3)

Elkems + 30% gir antagelig:
Elkems batteri
Energitetthet = 325 Wh/kg (= 250 * 1.3)
Antall ladesyklus = antatt ca 500-1000
Ladehastighet = 1.5 timer

Enevates batteri vil angivelig gi følgende verdier:
Enevate XFC-Energy™
Energitetthet = 340 Wh/kg
Antall ladesyklus = 1000
Ladehastighet = 5 minutter (!)
https://www.businesswire.com/news/home/20200120005494/en/Enevate-Commercializing-New-Cost-Battery-Technology-Providing

Jeg tror at en av hovedforskjellen til designet til Elkem og designet til Enevate er størrelsen og formen på silisiumspartiklene, selv om mengden silisium er omtrent det samme (siden energitettheten for begge er ca +30%). Det med den utrolige ladehastigheten spekulerer jeg skyldes:
- økt kontaktflate mellom grafitt og silisium korn på mikronivå pga nano-strukturer som fletter seg i hverandre.
- økt tynnhet i anodelaget som gir større areal på en batteri celle muliggjort ved mindre kornstørrelse
En battericelle er omtrent som en dorull med dobbelsidig papir (anode+katode). Jo tynnere papir, jo raskere 'fukt-gjennomstrømning'. Jo tynnere katode+anode, jo raskere ladningsgjennomstrømning.
https://www.researchgate.net/profile/Yicheng_Song/publication/274445444/figure/fig1/AS:294691556872205@1447271350324/Coiled-layered-structure-of-cylindrical-Li-ion-battery-This-picture-is-from-reference.png


----------------------------
(1) https://insideevs.com/news/342679/tesla-model-3-2170-energy-density-compared-to-bolt-model-s-p100d/
(2) https://forums.tesla.com/forum/forums/charging-cycles-question
(3) https://www.energysage.com/electric-vehicles/charging-your-ev/charging-a-tesla/
Redigert 21.01.2021 kl 02:43 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2020 kl 10:44 5934

FBR-nanogranul etterspørsel per Enevate produksjonslinje - korrigert med typisk oppetidskoeffisient (på ca 80%) fra TaInvest

1 linje = 3.54 kg/minutt * 60 minutt/time * 24 timer/dag * 365 dager/år * 0.8 = ca 1500 tonn per år
Redigert 21.01.2021 kl 02:43 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 11:34 5844

Nå faller flere biter på plass og det hele ser fantastiskt ut.

Når man leser om John B. Goodenough som sitter i Enevate sitt Advisory board er det imponerende å se hva denne mannen har fått til.
Han fikk nobelpris i kjemi for for videreutvikling av litium-ionbatterier i 2019.
Dette er mannen som også krympet mobiltelefonen fra 3kg til 200gr. på 80-tallet.
Og han har relasjoner til norske forskiningsmiljø.
https://forskning.no/energi-kjemi/nobelpris-i-kjemi-for-a-bidra-til-en-oppladbar-verden/1575093

Legg merke til at det var to andre som fikk nobelprisen, bla. en japaner. Disse har antagelig relasjoner til andre batteriprodusenter. Da vil teknologien om bruk av FBR-nanogranuler vil bli verdenomspent.
Redigert 21.01.2021 kl 02:43 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 11:53 5799

Questi, ut i fra hva du sa om produksjon av nanogranuler får man kun 2% av en FBR batch i nano størrelse. Det vil jo si at man må produsere 750 000 tonn FBR for å levere 150 000 tonn FBR-nanogranuler bare til LG Chem sin nye fabrikk i Polen som vil ha omtrent 10 produksjonslinjer.
Da dukker det opp noen interessante spørsmål. Hvem har kapasitet til en slik produksjon? Hvem kan produsere og omsette 600 000 tonn FBR-granuler som ikke er nanograde?
Blir FBR-nanogranuler det nye Litium, svindyrt og begrenset tilgjengelig?
Redigert 21.01.2021 kl 02:43 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 12:36 5689

Celsius skrev Innlegget er slettet
Takk Celius, jeg blanda litt der.
Behovet er jo 150 000 tonn FBR-nanogranuler bare til LG Chem sin nye fabrikk i Polen som vil ha omtrent 10 produksjonslinjer. Da må man må produsere 7 500 000 tonn FBR for å levere 150 000 tonn FBR-nanogranuler bare til LG Chem sin nye fabrikk.
Redigert 21.01.2021 kl 02:43 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2020 kl 12:40 5678

Jeg nevnte 2% bare som et tall REC kunne sikte mot dersom de skulle forsyne kun 1 linje.. Dersom det er et annet behov er jeg sikker på at de vil kunne justere det. Uansett blir det en morsom oppgave i prosesskjemi for REC sine ingeniører, siden de fleste i industrien hittil har kun vært opptatt med å få større korn og eliminere støvet.. nå er oppgaven den omvendte og man er i litt uvant territorium :)

https://www.researchgate.net/figure/Particle-size-distribution-of-nano-silicon-at-different-sintering-temperatures-Color_fig7_260086190

Fra ovenforstående illustrasjon ser du generelt hvordan REC teoretisk vil kunne få til flere partikler av mindre størrelse (uten mye ombygging av reaktoren)
- lavere temperatur
- lavere gasskonsentrasjon i reaktoren
(trykk er ikke med i akkurat her, men det er også typisk noe man vil kunne justere).

Det som er positivt er at det antagelig vil koste MINDRE for REC å produsere støv mht energi, men ta noe lenger tid å få til et stort volum. Trenger ikke varme opp reaktoren fullt så mye bare :D. Den 'laveste' aktuelle temperaturen folk har forholdt seg til tidligere var kanskje rundt 550 grader Celsius? :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:43 Du må logge inn for å svare
Celsius
25.01.2020 kl 12:40 5587

Stemmer Lykkeknotten 😊

Også mitt innlegg over inneholdt litt tull med tall/slettet det.

Fint om "avfallsstøvet" (slippe å destruere det) er mange ganger mer verdt enn hovedproduktet ihvertfall 💪
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 12:48 5557

Det er 40 batteriprodusenter til EV markedet i følge denne oversikten:
https://evtrader.com/c/electric-vehicle-battery-manufacturers/?fwp_category_3=electric-car-battery-manufacturers

Kalkulerer man opp dette og legger til nye planlagte fabrikker gir det oss noen vanvittige tall.Ser for meg behov for utvidelse av ML og emisjon på 22 kroner til sommeren for å få få opp FBR produksjonen :-)
Celsius
25.01.2020 kl 12:56 5445

Questi

Dette bør være selve gullgruven ved Moses Lake:

Tune RECs patenterte FBR-produksjon med tanke på:

1. Optimal produksjonsmengde polystøv til batteri

+

2. Restmengde av kvalitet MONOgrade POLYSIL som er høyest etterspurt ww, og til forholdsvis høy pris (medregnet Kina som produserer drittpolysil, med subsidierte kullkraftverk som snart boikottes av hele verden, OG som XI sier han skal slukke)

RECs framtid er strålende 🌞

REC I 40 KRONER FØR 2024
hopper
25.01.2020 kl 12:56 5459

Må fyrst få sei at kvaliteten på forumet har teke seg betrakteleg opp den siste tida, og vil takke alle konstruktive bidragsytarar som kastar lys over dei fundamentale forholda for selskapet.

Fann ein presentasjon av Elkem si batterisatsing: https://docplayer.net/67667229-A-cost-efficient-silicon-carbon-based-anode-material-for-li-ion-batteries.html
Silgrain-prosessen til Elkem baserer seg på knusing til eit visst nivå, også bruk av syre for å fjerne ureinheiter og redusere størrelsen ytterlegare. Datablad på Silgrain CQ og HQ viser at hovudfraksjonen frå prosessen er 0,2-0,8mm (200-800micron) og har reinheit på 99,6-99,8%. (https://www.elkem.com/silicon-materials/aluminium/aluminium-alloys/Silgrain/)
Slide #3 i presentasjonen over viser at prosessen også kan gi andre fraksjonar, og "Can be adapted to size and shape requirements" - så det er mogleg at 200-800micron er eit "eldre produkt" tilpassa ein etablert marknad og at prosessen lett kan tilpassast til nye marknader (batteri) som krev mindre fraksjonar.
Når det gjeld størrelse og formen på Si-partiklane så viser slide #13 runde (men glatte, utan nanostrukturar?) Si-partiklar på 1800nm - som er innanfor den rangen på 0,1-30micron som Enevate brukar som er gjengitt i TS-innlegget.

Når det kjem til produksjosnvolum, er årleg kapasitet på Silgrain oppgitt å vere 40 000 tonn (https://www.elkem.com/contact/elkem-bremanger/)

Usikker på produksjonskostnad men sidan reinheita er lågare enn REC sin FBR, så kan ein kanskje anta at det er billegare?
Her er ein presentasjon som viser fleire av prosess-stega: http://hydromet.no/Presentasjoner/Lillestr%C3%B8m%202017/Messenlien%20-%20HMet%20seminar%20Lillestr%C3%B8m%20Mar2017.pdf

Med 40 000 tonn produksjonskapasitet på hovudfraksjonen, så er det truleg mogleg å få ut ein betydeleg andel biprodukt (støv og mindre fraksjonar), og om prisen, forma(+overflateeigenskapar) og reinheita er "god nok" så er vil dei vere ein konkurrent å rekne med.
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 13:10 5404

Flott presisering.
Oppsummert ser vi det kommer billigere produksjonskost, enormt marked og etterspørsel, høres veldig lønnsomt ut :-)
Dette er nytt farvann for REC så godt vi har Kaptein Røkke ved roret.
Redigert 25.01.2020 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2020 kl 13:38 5325

Utrolig interessant oversikt over Elkems prosess, Hopper! :)

Slide 13 er kanskje nøkkelen for å estimere energiforbruk ... her ser vi at optimal temperatur for dette sentrale steget der Elkem fjerner Kalsium fra Silisium er ca 1030 grader Celsius... Selve FBR-reaktoren trenger ikke å ha høyere temperaturer enn ca 550 C for å få til nanopartikler, men på den annen side har Silangass allerede vært igjennom sin kritiske renselsesprosess som har dratt sin del av energikostnaden.

Skal finne en REC fremstilling av total energiforbruk (Silan-renselse + partikkeldannelse i FBR) - den tror jeg fattigstakkar har..
(må stikke til bursdagsselkap - fortsetter senere :)
Redigert 25.01.2020 kl 13:40 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.01.2020 kl 14:06 5245

Interessant. Når det gjelder det tekniske (fysikken og kjemien) må nok jeg melde pass. Jeg forholder meg til det tekniske når det gjelder charts i stedet, og det ser ikke så verst ut det heller :)

Dette forumet har tatt et kvantesprang i kvalitet den siste uka. Keep up the good work!
Redigert 25.01.2020 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 14:11 5254

"Dette forumet har tatt et kvantesprang i kvalitet den siste uka. Keep up the good work!"

I takt med at innleggene fra deg og Celsius har gått ned 😋
johs007
25.01.2020 kl 14:23 5206

Hei. Hvilke kursmål opererer dere med hvis vi ser for oss skatteordning US <-> Kina samt disse volumene dere snakker om?
Takker for svar!
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 14:58 5105

Støtter den fattig.
Utvikling i kursen har selvfølgelig innvirkning på miljøet her på forumet. Kursen vil variere, nesten varemerket til REC aksjen, så hvis vi klare å fokusere på sak og meningsutveksling også når "krybben er tom" kan vi få meniningsfulle tråder. Jo mer konstruktiv informasjon vi har, jo bedre forutsettning har vi for å tjene en slant.
Frustrasjonen når kursen går imot, både for short, long og tradere, bør ikke få utløp i personangrep. Det bare dreper motivasjonen til å bidra.
Celsius
25.01.2020 kl 15:10 5063

Misunnelse tar aldri ferie 🏞

Men med REC er det bare for oss aksjonærer å hvile seg rik 😊
Pippen
25.01.2020 kl 15:18 5034

Noen som vet om REC allerede i dag har noe av dette nanostøvet på lager?
Slettet bruker
25.01.2020 kl 16:47 4834

Nei, Pip-pippen, men dette forklarer kanskje hvorfor Torvald ble fratatt en kjevle i sikkerhetskontrollen på Gardermoen nå i ettermiddag. 🤔 Så da gikk det nok ikke denne gangen, heller... 🤥🥴
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 17:39 4691

Kursmål, det kommer an på hvor langt frem i tid du tenker. På lang sikt er jeg overbevist om at både batterimarkedet og tilgang til Kina kommer i orden. Men før vi kommer dit er det sikkert en bumpy ride. Jeg syntes også man skal se litt i bakspeilet, hva har endret seg siden kusen stod over 10 kroner (en krone før splitt)? Fremtidsutsiktene er lysere nå enn to år tilbake i følge min bok. Hva har dratt kursen ned? Kilopriser, analytikere og shortere eller generell usikkerhet?

På kort sikt tror jeg fomo er sterk i forhold til mer info rundt handelsavtalen, Q4 tall fra Butte som kommer 13. feb og melding fra REC rundt kunder/avtaler/samarbeidspartnere med batteriprodusenter.

Det er kanskje ikke på denne tråden vi skal dra denne diskusjonen videre, men alltid interesant med meningsutveksling om dette emne.
Redigert 25.01.2020 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2020 kl 18:00 4638

Det ser ut til at anslaget til TT på 4-5 millioner biler harmonerer merkverdig godt med våre hjemmesnekrede estimater!

Legg merke til at det er store variasjoner i batterikapasitet mellom ulike bilmodeller
Tesla S: 70 kWT
Nissan Leaf: 30 kWT
Toyota Prius: 5 kWT

Enevate sin gigafabrikk modell sier årlig produksjon på 1 linje er 10GWT når det gjelder å trykke ut anodefilmen med FBR-nanogranuler. Hvis man antar at det ingen flaskehals i samlebåndet fra anodefilm opp til ferdig batteripakke, vil 1 linje kunne utstyre batteri for henholdsvis:
10.000.000 kWT / 70 kWT= ca _ 143 000 Teslaer, eller
10.000.000 kWT / 30 kWT= ca _ 333 000 Leafer, eller
10.000.000 kWT / 04 kWT= ca 2 500 000 Priuser
(til sammenligning var salget av Nissan Leaf i 2019 ca 100.000 stk )

Med vårt estimat på 1500 tonn forbruk av FBR-nanogranul per linje, vil en MosesLake giret 100% mot støvproduksjon kunne forsyne:
18.000 tonn (maks kapasitet til MosesLake) / 1500 tonn = 12 linjer, som tilsvarer batterier for

12 * 143 k = ca 1.7 millioner Teslaer, eller
12 * 333 k = ca 4.0 millioner Nissan Leafer, eller
12 * 2.5 M = ca 30 millioner Priuser


TT har kanskje brukt Nissan Leaf som EV-modell, som kanskje 'tilfeldigvis' produseres av Enevate sin partner Renault-Nissan-Mitsubishi :D


--------------

EV og batterikapasitet: https://batteryuniversity.com/learn/article/electric_vehicle_ev
Årlig EV salg Nissa Leaf: https://insideevs.com/news/393890/nissan-leaf-sales-450000/
Redigert 25.01.2020 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
Ærligtalt
25.01.2020 kl 18:01 4632

Et sted mellom 8,- & 10,- bør da vitterlig være mulig innen relativt kort tid - det er fint lite som rettferdiggør mye av nedgangen her i det siste
dno corelli
25.01.2020 kl 18:17 4577

28 spådde de tidligere med batteri i førsteomgang, det var da grove dette, men han snakket om 10 gangen på 6 kr et par år frem i tid hvis alt klaffer.. så 10kr, burde være rimelig kort frem i tid!!
Redigert 25.01.2020 kl 18:18 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2020 kl 18:44 4500

Nå har jeg lest mer om Silgrain.. og jeg ser ikke produktet som en alvorlig konkurrent til RECs FBR-nanogranuler. Jeg tror Silgrain har noen svakheter.
https://www.nettavisen.no/na24/storkontrakt-til-elkem/2773468.html
Det ser ut som at Silgrain alltid har vært på markedet, helt tilbake til 2009 og det finnes angivelig '3 gram silgrain i alle av dagens mobiltelfoner'.
Hvorfor etterlyser markedet en forbedret versjon av inkorporering av silisium hvis Silgrain allerede har vært i utstrakt bruk i nær 10 år?

Jeg tror FBR-nanogranuler løser nettopp de utfordringene som Silgrain sliter med :)

---------------------

https://www.elkem.com/silicon-materials/chemicals/silicones/silgrain/
*haha* Dette er morsomt...
"Silgrain® is mainly used in the production of trichlorosilane for production of polysilicon used in the electronic and solar industry"
Man bruker Silgrain hovedsaklig til å lage Silan med! Dette Silanet er SiHCl3 og og passer best til Siemens metoden :)
Redigert 25.01.2020 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 18:54 4470

Fin oppstilling questi.

En annen vinkling er å se på totalbehovet for EV batterier fremover.
Globalt finnes det i dag 1 milliard biler, flesteparten fossildrevne. Denne bilparken vil vokse og samtidig erstattes av elbiler.
De flest bilprodusenter har planen klar for utfasing av fossilbilene og innfasing av EV innen 2024. En rekke land i europa snakker om forbud om fossilbil i 2030.
Skal politikere og bilprodusenter nå dette målet snakker vi om titalls millioner EV biler hvert år.
Det er disse tallene som driver NEL, potensialet er utrolig stort, men om hydrogenbiler vil slå an er usikkert. Nå tror vel jeg at EV har kommet så langt at EV blir den foretrukne teknologien. Når ladetid og kapasitet er løst vil EV gå seirende ut.
Redigert 25.01.2020 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
questi
25.01.2020 kl 19:06 4424

*hehe* veldig morsomt perspektiv :)
1.000.000.000 biler som skal forgrønnes, og MosesLake kan maks forsyne 4-5 millioner biler året... dette vil gi jobb til MosesLake i 200 år! :D

(I valget mellom hydrogen og batteri er det en stor diskusjon.. jeg tror de begge har sine bruksområder.. blant annet så vil hydrogen passe mye bedre for utslippsfrie fly :)
Redigert 25.01.2020 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 19:33 4351

NEL markedsverdi 13 milliarder. REC 1,2 milliarder. Burde kanskje klare 10 gangern om vi får opp ML på dette?
Ærligtalt
25.01.2020 kl 20:12 4258

Vi får begynne å prise inn Butte først...
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 20:13 4255

Enig at de de to teknologiene har ulike styrker og svakheter. Trolig vil det være rom for begge i lang tid fremover.
Når vi snakker om EV er jo det bare en del av behovet, buss, tungtransport, ferger, tog og fly skal også ha sine løsninger.
Redigert 25.01.2020 kl 20:14 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 20:17 4236

Godt poeng. Om 2-3 år vil vi himle med øynene når vi tenker på at REC var priset til under 5 kroner.
fattigstakkar
25.01.2020 kl 20:23 4208

På 3,3 var REC priset til verdien av Butte med rabatt for at ML har negativ verdi. På 4,2 er denne rabatten borte, men ML er fortsatt ikke priset inn med positiv verdi. Første skritt er å prise inn at anlegget er verdt 10% av det det kostet å bygge. Det vil si 4 kr per aksje i tillegg. I tillegg har vi verdien av det framførbare underskuddet som blir aktuelt hvis ML kan sannsynliggjøre overskudd.
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 20:26 4200

Helt enig dno,
Kommer det en melding om leveranseavtale til EV-batterieprodusent går kursen langt over 10 kroner.
Da har ML snudd fra å være en kostnad til en gullkalv. Butte tjener gode penger allerde og forcast er lysende.
Ta invest
25.01.2020 kl 20:37 4156

Bare en detalj i utrekningen men likevel .
Tesla leverer fra ca minste batteri nå på brutto kapasitet 80 kwt mens mer og mer 100 batteriet. Mulig neste generasjon 120
Leaf nå mer og mer fra 64 kwt og der rundt kommer de fleste produsentene nå til å ligge 64-95 kwt.
Priuser og andre hybrider øker batteriet, se på Mercedes som kommer med 30 kwt og dieselmotor nå
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 20:38 4145

Godt poeng fattig,
Jeg antar du tenker på Bertheussens utsagn på fredag om at Butte har en verdi på 4-4,5 krone. Den verdien tror jeg Berthussen kan se på igjen etter 13. februar. Jeg anslår 6 kroner er mer riktig, men som sagt vi tar den etter Q4 fremlegging.
10% av byggekost var generøst avslag. Bør det ikke være høyere?
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 20:44 4124

Jeg vil tro at når 4. generasjon batterier, de med FBR vet du, blir tilgjengelig vil kapasitet i kwt øke drastiskt. Begrensningen med dagens 3. generasjon er vekt og volum. Alle vil ha bil med mer enn 1000km rekkevidde og halve vekten. Da snakker vi om 200kwt.
Redigert 25.01.2020 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.01.2020 kl 20:47 4128

Det er bare for å begynne et sted. Når 10% tilsier kursdobling så viser det potensialet. Det er det spennende med utbombede aksjer. Som Bertheussen forklarte har det vært en reell frykt at det ville kostet REC store summer bare å avvikle ML pga regler for hvordan kjemiske fabrikker må håndteres. Det har de færreste her inne tatt inn over seg, men det er nok mye av grunnen til at større investorer har skydd REC som pesten .Jeg tør ennå ikke prise inn store overskudd fra ML, men bare det å få det til null, med en mulighet for inntekter en gang i framtiden fjerner det meste av nedsiden.
Lykkeknotten
25.01.2020 kl 20:56 4093

Da er vi enige, du bare starter forsiktig.
Slettet bruker
25.01.2020 kl 21:16 4021

Veldig bra info som er fremlagt. Jeg mener potensialet til Rec er mangedoblet ift hva som er fremlagt her. Dere må huske at det i flere tiår er forsket på å forsyne hele byer med energi fra sol og batterier. Med batterirevolusjonen vi nå ser, ligger dette få år frem. Rec er definitivt en aksje det lønner seg å eie.
voff
25.01.2020 kl 21:30 3976

Takk for utrolig interessant tråd. Kun en fjompenisse så vidt jeg så. Veldig bra.