Hannisdal bløffet igjen Tank vil være stramt i flere år sa han

Slettet bruker
FRO 23.01.2020 kl 10:45 27375

Han var først ute å annonsere en kolossal oppgang i rater og kurs på disse tank aksjene . Det har vi også fått.
Men hva skjer nå da , nå melder han at ratene er i fritt fall og det for 2. gang han melder dette..
Så da er mitt spørsmål,
Var dette flere år, eller var det bare noe oppdiktet tull ?
Er fyren bare en bløffmaker ?
2 januar sier Hannisdal på Twitter at ADS hypotetisk sett kan tjene 131 mill USD i år. Hvem er det da som skaper urealistiske forventninger om ikke han selv
Redigert 21.01.2021 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 00:29 3932

Hva er det du mener her? ... De tre viktigste indeksene i USA var ned mellom 0,6 og 0,9%, mens Frontline falt hele 4,17%. At sluttkursen i USA nå er tilnærmet sluttkursen i Oslo, er irrelevant i forhold til ditt opprinnelige resonnement - og ditt siste resonnement..
Redigert 26.01.2020 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.01.2020 kl 00:41 3913

Du må jo sammenligne kurser innenfor samme tidsrom. Da OSE stengte var DJIA i 29200 og og sluttet på 28900. FRO stengte i Oslo på 107,9 og sluttet tilsvarende 107,83 i USA. Corona-frykten tiltok i USA utover kvelden og de fleste aksjer falt, mens FRO sto imot noe som tyder på at markedet mente fallet i Oslo var en overreaksjon. En teknisk svak aksje faller ofte mer enn andre aksjer når frykten tiltar. Det skjedde ikke med FRO på fredag i USA.

Jeg påsto ikke at FRO falt lite fra dagen før, men at mye tyder på at det er betydelig kjøpsinteresse på dette nivået, noe som kan tyde på at vi er i nærheten av en bunn.
Redigert 26.01.2020 kl 00:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 00:55 3883

Det du påstod var følgende (sitat): "FRO viser styrke i USA mens alt annet raser. Har knapt falt etter at OSE stengte".

FAKTUM er at FRO overhode IKKE viste styrke i USA. Den falt tungt gjennom hele sesjonen - og stengte ned med -4,17%.

Dernest: RSI gir vel en indikasjon på at kjøpsinteressen ikke er helt på topp?

(For ordens skyld: Jeg sitter tungt eksponert i FRO - og håper selvfølgelig at aksjen skal stige)
Redigert 26.01.2020 kl 01:16 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.01.2020 kl 01:01 3875

Da legger du noe annet i det enn jeg mente. Jeg skrev at den knapt hadde falt etter at OSE stengte. Da er det åpenbart at jeg siktet til utviklingen etter stengning i Oslo og ikke i forhold til dagen før. Alt kommer an på tidshorisonten. En aksje som stiger 10% viser styrke intradag selv om den falt 50% dagen før.
fattigstakkar
26.01.2020 kl 01:12 3854

FunHouseComp skrev Innlegget er slettet
Hvis du tolker dette som at jeg sier den er uendret fra dagen før kan jeg ikke hjelpe deg:
"Har knapt falt etter at OSE stengte".
Slettet bruker
26.01.2020 kl 01:13 3848

Nei, dette var en svært misvisende formulering, noe som også preger diskusjonen i ettertid. ... Jeg kjenner imidlertid deg fra andre tråder, hvor du er ganske presis i formuleringene, så derfor sitter jeg med en følelse av at du gjorde dette med overlegg, men jeg kan jo ta feil?
Redigert 26.01.2020 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
26.01.2020 kl 01:19 3840

Lar meg aldri slutte å forundre over bløffmakere. Kanskje denne bonden på sætra - matmons likevel ikke var helt på bærtur. Ærlig og frittalende. Skjuler seg ikke bak tilslørte løgner.
Redigert 26.01.2020 kl 01:23 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
26.01.2020 kl 01:23 3832

Det var da voldsomt. Ja, du tar feil. Hva i allverden skulle jeg ha av interesse av å gjøre det? Tror du jeg innbiller meg at jeg påvirker kursutviklingen i USA av hva jeg skriver her? Jeg er raskt ut og inn selv og skriver derfor med kort tidshorisont. Greit nok at det kan misforstås, men når jeg snakker om utviklingen intradag burde det være klart at jeg ikke snakker om den lange trenden. Uansett så handlet jeg selv på den vurderingen jeg delte. Som sagt så solgte jeg FRO på OSE fordi den virket svak, og kjøpte tilbake i USA da jeg så den tok imot.
Redigert 26.01.2020 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
26.01.2020 kl 01:24 3829

Jeg hadde ingen problemer med å skjønne hva du mente.
Nå høres det jo ut som om det er din skyld at aksjen falt på fredag bare fordi du påpekte at den ikke sank videre etter at oslo børs stengte.
Slettet bruker
26.01.2020 kl 01:25 3851

Bevares så mye sutring, klaging og useriøs kakling! ... På høy tid at du tar ansvar for egne disposisjoner, fremfor å skylde på en og annen analytikers vurdering, når kursen ikke går i din favør.

At ratene faller kraftig fra januar til september/oktober er dessuten helt normalt.
Redigert 26.01.2020 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
26.01.2020 kl 01:27 3885

Etterettlighet lille venn. Etterettlighet. Jeg kan knapt tro det jeg leser, men det er ganske sikkert sant.
Slettet bruker
26.01.2020 kl 01:58 3856

Ja, mye av det som skrives på dette forum bærer preg av hvorvidt man har kjøpt eller solgt aksjen som diskuteres, dessverre. .... Kanskje derfor det blir så mye misvisende og useriøst tøv?

For ordens skyld: FRO var dessuten ned med ytterligere 1,02% i etterhandelen i USA. Volumet i løpet av dagen var på 2,7 millioner aksjer, noe som er betydelig for FRO i USA.
Redigert 26.01.2020 kl 02:06 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
26.01.2020 kl 02:42 3842

Dumme meg tok oppdateringen til fattig stakkar som god fisk. Jeg gjorde ikke hjemmeleksen. Her er det ikke bare aksjen som synker i verdi, men også verdien av det en fattig stakkar skriver. For egen del skal det gå helt fint, men interessant å se hvor lite etterrettelig enkelte kan være i all sin stakkarslighet. Fattig stakkar eller ei.
Redigert 26.01.2020 kl 03:00 Du må logge inn for å svare
Empire
26.01.2020 kl 04:24 3787

Det som slår meg, er alle profetene som kommer etter at fasit er her og sier "hva sa jeg". Før jul skulle alt til himmels og alt skulle bli så lyst og vakkert. Nå kappes dere om det motsatte? Hanisdahl er forøvrig en dere bør ha respekt for og som prøver å vise vei i en vanskelig jungel.

Hvem tror dere at dere lurer? Noen har, igjen, gjort gode penger på åpenbare sammenhenger, som dere nå tror dere var de første til å forstå. Hvis du skal leke i syklisk aksjer, så bør du forstå at du skal respektere syklus. Du vil tape en formue hvis du ikke har en exit strategi som f.eks stoploss i shipping. Og du vil kunne tjene en formuer på idioten som tror de kan alt og som sier " sånn er fremtiden".

Shipping, olje og tank er en egen divisjon og hvis det er dine første penger du skal investere, så kjøpe deg noe annet. Ikke la deg blende av gull og grønne skoger, for det finnes ikke i dette segmentet og ihvertfall ikke når flertallet tro de har forstått alt. Men hvis du absolutt må, så venter jeg gladelig på pengene dine. Men husk at dager blir til uker og uker blir til år. Det finnes flere her inne som ikke hadde en exit strategi og som har ventet i flere år på å komme seg ut.

Jeg synes forøvrig ikke dere prøver å gjøre hverandre gode og jungelen er vanskelig nok som den er. Respekter syklus og de som søker etter svar. Noen ganger er en god diskusjon bedre enn å ha rett i en uke. For vi har alle en uke, men jeg kjenner fortsatt ingen som har ett helt år.
CapitaL
26.01.2020 kl 09:23 3631

Det kommer vel an på hva man mener med langsiktighet.. Jeg tror ikke det er noe sjakktrekk å sitte på f.eks Frontline aksjer de neste 20 årene. I sykliske aksjer handler det meste om timing dersom man er ute etter avkastning.. Langsiktige investeringer er som regel kortsiktige som slo feil og manglende styrke til å ta tap..
Hvorfor bli med nedover selv om man har "trua"? Hiv det ut, ta tapet og kjøp tilbake rimeligere senere er nok det smarteste. Vel og merke om man har tid og kapasitet til å følge med fra dag til dag.
Slettet bruker
26.01.2020 kl 11:47 3444

Enig med deg. Det hadde vært kult om dette forumet kunne blitt arena for å gjøre hverandre gode.

Denne tråden er et godt eksempel på hvordan forumet ikke bør fungere. For å få til en positiv endring, så kreves det en betydelig bedre innsats fra Admin, tenker jeg.

... På den annen side, når tråder som dette dominerer forumet, så er kanskje det en god indikasjon på at man selv bør søke exit.
Redigert 26.01.2020 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Hellboy
26.01.2020 kl 12:56 3338

Takk Empire og Matusalem for å bringe fornuft inn på denne tråden.

Er selv ny innenfor shipping-investering, siden IMO2020 har gitt så mange morsomme muligheter. Men selv jeg som nybegynner skjønner at Hannisdahl kan ha helt rett selv om ratene går ned, fordi vi er i lavsesong. Men når ratene ligger betydelig høyere enn de pleier i lavsesong er det et tegn på et stramt marked. Enkel logikk.

Håper dere begge holder dere på forumet, men alle på forumet bør vel lære seg å ikke gi tulletråder oppmerksomhet. Da kan forumet bli bedre selv uten betydelig innsats fra admin ;-)
Slettet bruker
26.01.2020 kl 13:59 3251

Jeg har alltid brukt stop loss slik du skriver
Ellers så bør man være selektiv hvem man lytter til her inne i alle fall
De fleste her har jo nærmest ment det var idioti av meg å bruke SL i shipping
Jeg bruker det over alt tilogmed i finans og har ikke tenkt å endre på dette uansett hvor mange eksperter her som mener det er feil
CapitaL
26.01.2020 kl 14:06 3231

Jeg tror de fleste kan enes om at tank fremover var "Gull" før jul.. Dessuten så er ikke fasit her enda vel? Ratene er jo fortsatt gode.. om enn ikke like gode som man kanskje forventet med all haussingen som var i mediene på forhånd.. Hannisdahl er vel en av de fremste ekspertene på dette området, en som folk tar i mot råd fra. Det er nok ikke til å fornekte at hans entusiasme for tank har smittet over i medienes omtale av det samme;) Lærdommen i dette tilfellet bør være å ta medienes skriverier med en klype salt eller to.. og sette seg skikkelig inn i et segment og spesifikt selskap før man satser penger på det.
Slettet bruker
26.01.2020 kl 14:19 3187

Ja du kopierer jo nå det eksperten Empire skriver Var gull før jul
Men du skal jo ha for at du ikke er bombastisk at det var feil av meg å bruke SL og at vi bør ta media og hausseren med ei klype salt
Slettet bruker
26.01.2020 kl 14:22 3181

Man bør være forsiktig med å gi råd, men helt generelt så tror jeg man bør bruke tid på å sette seg inn i hva ekspertisen faktisk sier, samt prøve å ignorere synsing og usaklig støy fra kortsiktige hobbytradere.
Slettet bruker
26.01.2020 kl 14:57 3131

Hannisdal er en løk.
CapitaL
26.01.2020 kl 15:31 3064

Jeg kopierer ingenting. Det var en kommentar til Empires innlegg.. Ikke visste jeg at han er ekspert heller. Han mente forøvrig at ADS ikke ville oppnå rater over 50k på en annen tråd.. Jeg brukte ikke stop loss på ADS, men har allikevel solgt meg ut. Fordi forutsetningene for inngangen endret seg. Først og fremst var det tegn til svekkelse i etterspørselen etter olje.. og så kom de virusgreiene i tillegg.
Slettet bruker
26.01.2020 kl 15:41 3033

Har du solgt ADS?
Når tid da?
På Lørdag eller ?
Slettet bruker
26.01.2020 kl 15:42 3032

Her ser det jo nemlig ut som du sitter godt
Ikke vet du at han er en av ekspertene på forumet og så har du plutselig solgt
Hmmmm ?

CapitaL
24.01.2020 kl 09:41
1081
tuja skrev
Hentet fra xi: DNB avlyser faren dersom frigivelse av de sanksjonerte Cosco-tankerne: Crude Tanker..
Er det samme DNB som for et par dager siden økte kursmålet på TRVX opp fra 7 til 19 kroner?
DNB bidro til å hausse opp kursen til 12 kroner.. og etter børsslutt kom emisjonen på 8 kroner.. alt på samme dag!
Er det den DNB vi skal stole på her?
Nevner forresten DNB faren for svekket oljeetterspørsel fremover ?
Alle skjønner jo at 26 VCCLs inn i markedet vil gi ratepress. For meg er det iallfall logisk. Det er også logisk at reiserestriksjoner i et land med 1,4 milliarder mennesker kan komme til å dempe oljeetterspørselen..
Den globale etterspørselen etter olje var forresten spådd å nå toppen i år, så for meg er ADS sitt kortsiktige bet på IMO 2020 den eneste tankaksjen verd å sitte på om man tenker gevinst vs risiko ;)
Redigert 26.01.2020 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Empire
26.01.2020 kl 15:57 3009

Poenget som kanskje drukner er behovet for en fornuftig exit strategi. Stoploss er en måte å gjøre det på, men ikke nødvendigvis i alle situasjoner. Hvis du kjøper for long, så hjelper det kanskje ikke med en stram stoploss, da du sannsynligvis vil bli stoppet ut en dag eller periode med volatilitet. For min del så passer det bra i perioder, men jeg justere også stoploss i forhold til hvor nærme jeg er mine egne target. Med en god stoploss og plan, så slipper du også å sitte foran skjermen hele tiden.

Det stemmer at jeg ikke er en ekspert og det har jeg aldri hevdet heller. Jeg setter frem ulike case, så får dere heller være enig eller uenig i casene, men jeg er ikke noen guru, langt derifra. Jeg har nok bare hatt min uke i 2020, så resten av ukene er det noen av dere som eier. Jeg er uansett mer interessert i ballen enn mannen, så jeg håper at det legger diskusjon om Empire død.

Ps. Aldri 50 000 Usd/day i snitt, jmf innlegget om oppnådde snittrater for 2020 for ulike Tier skip. Så kan vi se hvor stor bom det ble når vi ringer 2021 inn :)
CapitaL
26.01.2020 kl 16:06 2986

Ja, det går an å selge seg ut og gå inn igjen senere på en forventet lavere kurs.. Når jeg sier at forutsetningene for min inngang ble endret, så er det fordi caset er litt svekket i mine øyne.. Jeg hadde forventning om ca 80% på investeringen.. nå tror jeg det blir maks 40-50% å hente.. og man må være tålmodig....

Her er det jeg skrev på tråden du refererer til:

CapitaL
23.01.2020 kl 15:30
1975
tuja skrev
Uansett, pengene renner inn. Med break-even på +/- 15ooo usd, så vokser kontantbeholdningen for hv..
Pengene renner inn.. men guiding får vi vel først når Q4 legges frem? Nesten 5 uker der aksjen kan sige litt nedover uke for uke.. Jeg så ingen grunn til å bli med lenger nedover og kastet kortene i dag. Tror det blir mulig å kjøpe den billigere etter hvert..
Slettet bruker
26.01.2020 kl 16:14 2964

Ja ser der ja
Da er vi i alle fall enig om noe
Lurt av deg tror jeg
Slettet bruker
26.01.2020 kl 16:18 3127

Du trenger ikke være så beskjeden
Jeg har fulgt hva du skriver lenge
Du har i motsetning til de fleste av oss andre mye å fare med
Titleist
26.01.2020 kl 19:06 2925

Ja, de smarte selger nok nå under 100 kr, godt under hva sjefen kjøpte til.. (NOT)

Her må man være tålmodig og tåle litt volatilitet.

Caset er å sitte med aksjene et par år og høste utbytter underveis.

Takket være alle kortsiktige med lånte penger, får shorterne alltid mat når de er sultne..
Greenhorn
26.01.2020 kl 20:20 2803

Spørsmålet er vel hvor mye kursen faller i forhold til utbytte.Sitte og motta utbytte,eller selge for å kjøpe seg inn på en lavere kurs,som utgjør mer enn hva man eventuelt får i utbytte.
Slettet bruker
26.01.2020 kl 20:30 2767

Ifølge prognosene vil utbytte for Q4/19 ligge på 7-9 kroner. Trekker du det fra dagens kurs sammen med 1/3 del av Q1 utbytte på 2-3 kroner så er det jo tullete å vurdere salg på dagens nivåer
Redigert 26.01.2020 kl 20:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 21:46 2642

7-9 kroner for Q4/19
Får jeg lov å spørre hvor du henter slik tall fra ?
Har jeg aldri sett noen ha slike forventninger
Slettet bruker
26.01.2020 kl 21:56 2594

Ja, du bør ha kalde føtter som shorter på dette nivået
Slettet bruker
26.01.2020 kl 22:29 2496

Jeg hadde sl på 107
Har aldri shorta denne
Jeg forventer den skal gå kraftig ned i morgen igjen

Har ikke sett noen være så optimistisk at de forventer 1$ i utbytter for Q4
Redigert 26.01.2020 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Greenhorn
26.01.2020 kl 22:37 2462

Hvis utbytte på 7-9 kroner skulle være riktig,så monner nødvendigvis ikke dette.Bare se på kursfallet siste tiden.
Kratos
26.01.2020 kl 23:46 2340

Utbytte på 7-9 kr er ikke urealistisk. Ett meglerhus mener det blir 25 kr utbytte for året. Dvs. ca 6.25 kr i Q1. Jeg tenker selv vi bør ligge nærmere dollaren tatt rateveksten i Q4 i betraktning.
Kratos
26.01.2020 kl 23:46 2339

Utbytte på 7-9 kr er ikke urealistisk. Ett meglerhus mener det blir 25 kr utbytte for året. Dvs. ca 6.25 kr i Q1. Jeg tenker selv vi bør ligge nærmere dollaren tatt rateveksten i Q4 i betraktning.