Semiconductor segmentet

MorganKane
REC 23.01.2020 kl 16:16 2128

Det er helt rått å se hvor lyst semiconductor markedet ser ut fremover. As we speak, så karrer semiconductor indeksene seg jammen omtrent over i pluss for dagen. Dette til tross for virus i Kina og at de har gått enormt allerde i år. Skulle tro det var på tide å ta gevinst. Men neida, her er det tydeligvis mer å gå på.

Butte er en semiconductor bedrift, men har foreløpig ikke reagert på oppsvinget. Det kommer! I god til før q4...
Redigert 20.01.2021 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.01.2020 kl 17:47 1978

Bertheussen snakker veldig varmt om Butte på FA TV. Han mener verdien har økt etter at Røkke kom inn fordi det kan forhindre krisesalg og at de vil få langt høyere pris om de venter en stund med å selge.
MorganKane
23.01.2020 kl 20:36 1779

Fattig,

Takk for tipset. Kikka på han nå. Bertha er relativt ryddig han. Helt greit å ha Scatec som favoritt. De er skyhøyt prisa, men de tjener penger hvert q og dermed også sannsynligvis mindre risiko (men også betydelig mindre oppside).

Men over til det han sier om REC. Ja, jeg har sagt det meste selv. Butte er en kjempebedrift som er gull verdt. Og helt riktig som han sier, Røkke er en forsikring om at den ikke selges for billig. Nå som semi-markedet er tilbake så tror jeg uansett det ikke blir noe problem. Det er mange som er interessert og hvis den blir solgt vil normal markedspris oppnås. Kanskje også høyere enn det, avhengig av strategisk verdi for kjøper. Hadde vært verre hvis salget hadde blitt gjennomført før handelsavtalen var i boks og markedet fort kunne kræsje igjen. Og i en situasjon hvor JUM hadde hatt all makt og var avhengig å selge. Kred til resten av styret der. Jeg tror at verdiene lett kan forsvare kurser betydelig høyere enn 4,5. Lett 8-10 dvs hvis semi-markedet går som man tror. Husk at Butte har så og si monopol, det koster enorme summer å starte opp en konkurrenende bedrift (mye mer enn 600 mill usd, for eksempel) og dette er en svært liten kostnad i det store og hele for semiconductor gutta. Sikker levering etc har betydelig større verdi enn noen titalls dollar opp eller ned per kg semi kvalitet silisium. Spesielt i lysere tider. Nå går både priser og volum for chips etc opp. Da kommer det samme til å skje med underleverandørene.

Når Bertha sier det blødende såret så stemmer det jo at ML taper penger. Totalt så kommer imidlertid REC til å gå i pluss fremover. Jeg tror heller ikke de trenger å vente så lenge på å lukke det blødene såret. Bertha er inne på den klart beste løsningen. Jeg mener imidlertid at det er mye som tyder på at det faktisk er svært sannsynlig at det går den veien Bertha hinter om. USA la på tariff på bifaciale paneler for litt siden. Det var det siste unntaket og jeg tror dette var et ledd i å presse Kina til en slik deal. Dvs, å presse Kina til å gi fritak for tariffer for amerikansk polysil hvis de brukes til å lage paneler som eksporteres til USA. Og eventuelt om USA reduseres/tar vekk tariffer på paneler med amerikansk poly. Da blir det plutselig en ren amerikansk konkurranse for polysil og priser deretter. Husk at Sullivan er svært 'confident' og TT har nevnt denne løsningen flere ganger.

Uansett, så er jeg uenig med Bartha at REC ikke klarer å konkurrere med Kina hvis en annen løsning velges. Yulin er bevis på det. Men kanskje verre for de andre amerikanske produsentene. Jeg leste forresten GCL poly sin halvårsrapport i sommer. Etter som jeg husker gikk polysil/panel divisjonen der med dundrende underskudd pga lave polysil priser. Det sier sitt. Greit at det er Mono Kina vil ha, men jeg tror ikke det er noe problem for REC. Uansett, kun Daqo (inkl subsidier) som klarer å tjene litt i dagens marked. I tillegg til Yulin da, når det er fullt oppe og går.

Igjen, jeg ser absolutt ingen nedsiden. Og apropo det blødende hullet. Hvis Bertha mener at Kina ikke blir noe av, verken plan a, b, eller c, så kommer nesten garantert batterier etterhvert. Og Røkke har de beste folka. Sammen med det faktum at ML på sikt er et enormt aktiva i seg selv, så ikke glem det fremskrivbare underskuddet. Jeg er sikker på at folka rundt Røkke er smarte og kreative nok og ikke minst følelsesmessig helt iskalde i forhold til at ML har vært REC siden gudene vet når til å få solgt eller på annen måte få det midlertidige blødige såret til å bli den mest populære blodbanken du kan tenke deg på en to tre...

Jeg tipper Bertha kommer med en kjempeoppdatering etter q4. Tror ikke han har baller nok til å komme med noe før. Mindre risiko selvfølgelig , men det kan komme svært mye nytt under den presentasjonen og kursen kan lett åpne ett par hundre prosent opp i forhold til dagens kurs. For meg er det åpenbart at de vil ha en bra plan for ML.
Redigert 23.01.2020 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.01.2020 kl 22:34 1621

Dette blir SUPER DIGG!
MorganKane
24.01.2020 kl 08:59 1409

Legg merke til at semi segmentet gikk opp i ny ALH i går.

Keep calm and enjoy the ride. Denne vil gå nordover den neste tiden. For mye spennende på gang samtidig som nedsiden blir mindre og mindre.
questi
24.01.2020 kl 09:08 1369

Butte kan også få ulike oppgraderinger dersom REC får ekstra penger :)
Da kan de selge mer eller øke marginen :)
Slettet bruker
24.01.2020 kl 10:24 1224

Livet leker i semibransjen!

NORTH AMERICAN SEMICONDUCTOR EQUIPMENT INDUSTRY POSTS DECEMBER 2019 BILLINGS

MILPITAS, Calif. — January 23, 2020 — North America-based manufacturers of semiconductor equipment posted $2.49 billion in billings worldwide in December 2019 (three-month average basis), according to the December Equipment Market Data Subscription (EMDS) Billings Report published today by SEMI. The billings figure is 17.5 percent higher than the final November 2019 level of $2.12 billion, and is 17.8 percent higher than the December 2018 billings level of $2.11 billion.

SEMI
“Monthly billings of North American equipment manufacturers reached a level not seen since June 2018,“ said Ajit Manocha, president and CEO of SEMI. “The December surge in equipment billings reaffirms the strength of leading-edge logic and foundry investments.”

https://www.semi.org/en/en/news-resources/press/december-billings
questi
24.01.2020 kl 10:29 1201

Hvis Apple går med dundrende overskudd må jo litt dryppe på komponentmakere :)
MorganKane
24.01.2020 kl 16:08 1031

Intel la forresten frem tall i går. Slo markedets forventninger. Spesielt guidingen på chips var svært positiv.

Ser for øvrig at semi indexene er nok en gang ATH.

Igjen, jeg ser ingen nedsiden...
Redigert 24.01.2020 kl 16:29 Du må logge inn for å svare