Alt om Trump´s "toll-krig" er FAKE NEWS !

Scoopfinder
TRUMP 21.07.2018 kl 11:14 1190

Det er løgn at det er Trump som har startet denne krigen, det er Kina !
Det er som å si at USA startet WW2. Det er løgn !

Kina startet krigen for mange år siden ved å holde sin valutakurs så lav at de kan knekke all annen industri i USA ved å underby dem.
På den måten stjeler de også teknologien som er skapt i USA. Teknologien finnes opp i USA og flyttes deretter til Kina. F.eks Apple.
Obama, Bush, Clinton,,,,burde ha satt ned foten, men som de feige rottene de var ble det med praten.
Trump er vår tids Churchill.

Trygve og andre norske økonomer vet dette, men de vil ikke innrømme det. Hvorfor ikke ?
Fordi deres egen lommebok er viktigst.
De frykter børsfall.

Krig koster. Men for å vinne fred må man av og til gå til krig.
USA har båret de største kostnadene. Det er deres teknologi som er stjålet. Det er de som har mistet all industrien.
Selv deres eget forsvar er avhengig av deler som produseres i Kina.

USA´s enorme gjeld skyldes også handelsunderskuddet med Kina, som skyldes Kinas altfor lave valutakurs.

Hvis dere vil avsette 1 time for en skikkelig eye-opener - watch this :

https://www.youtube.com/watch?v=mMlmjXtnIXI

(Av den anerkjente Peter Nawarro)
Redigert 21.07.2018 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 11:18 1186

"Det er løgn at det er Trump som har startet denne krigen, det er Kina !"

Kan ikke skylde Kina for Trumps innføring av toll på stål og aluminium mot både EU, Canada og Mexico.
Hadde han gått etter Kina i samarbeid med Europa så hadde han fått litt sympati. Det er helt riktig at Kina har sine svin på skogen.


"(Av den anerkjente Peter Nawarro)"

Han er ikke anerkjent, han er en usedvanlig talentløs Trump rådgiver. Det var han som sa at "there's a special place in hell' for Justin Trudeau"


https://edition.cnn.com/2018/06/10/politics/peter-navarro-justin-trudeau/index.html
Redigert 21.07.2018 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
21.07.2018 kl 11:25 1184

Jabba, du har et godt poeng med EU, Canada og Mexico.
Jeg er ikke sikker på hvorfor han gjør dette.
Jeg tror det er for å få dem med i krigen.
Ettersom Kina så langt ikke har bøyd av, men senket valutaen ytterligere, kommer Trump til å innføre toll på ALT av varer fra Kina.
Hvis Kina devaluerer ytterligere vil valutaen bli så lav at all industri i EU, Canada og Mexico også blir underminert.
Dermed MÅ de delta i krigen mot Kina.

Jeg tror dette er Trumps mål.
Jeg er sikker på at Kina må gi seg til slutt, ellers kneler økonomien deres fullstendig.

Det som er det farlige her er om den økonomiske krigen eskalerer til krig med våpen. Jeg liker ikke Kinas politikk med de kunstige øyene, avstengning av havområdet etc.
Jeg tror ikke Kina bare har fredelige hensikter.
Sagt på en annen måte : De har ikke gitt oss billige TVér for å være snille

Jabba : Se filmen !
Redigert 21.07.2018 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 11:28 1181

"Jeg tror det er for å få dem med i krigen."

Usedvanlig dårlig taktikk. Hvorfor gjøre deg til fiende med dem du vil ha med i krigen. Nå ser Trump uansett ut som agressoren. Til og med kina kan peke på dette.
Scoopfinder
21.07.2018 kl 11:30 1178

Enig i at det virker rart.
Det kan også være for å tekkes stemmegivere frem mot valget.
Scoopfinder
21.07.2018 kl 11:35 1177

Et annet poeng er at verdens miljøaktivister burde juble.
Det er bedre for verden å slippe transport ved at mer produseres lokalt.
Det er ikke bærekraftig å fiske i Lofoten for å sende fisken til Kina for filetering og tilbake til butikken i Lofoten.

Kina jukser også ved at de har null miljøkrav og null HMS-krav.
Ved å outsource til Kina utnytter man altså kinesiske slaver istedenfor å betale vestlige miljøavgifter.

Verdens sosialister, som hevder de er miljøvernere, burde støtte Trump, hele hurven !
Men også sosialister har egen lommebok som viktigste mål.
Redigert 21.07.2018 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 11:49 1169

"Kina jukser også ved at de har null miljøkrav og null HMS-krav."

Kina har på eget initiativ innført stadig strengere miljøkrav. De måtte for luften ble etterhvert farlig å puste.
HMS kravene er også bedre men selvfølgelig slappere enn i Europa. Jeg tror ikke du kan forvente at fattige land skal ha akkurat like høye standarder som de rikeste landene. Når det er sagt er det bedring også her, mye pga at kunder og investorer forlanger dette. Moderne handelsavtaler som TTIP (som Trump kansellerte) tok for seg slike ting som arbeidernes rettigheter nettopp fordi dette er viktige etiske grunnpilarer i våre samfunn og vi ikke lenger vil kjøpe varer fra bedrifter som ikke opprettholder visse minimumsstandarder.
Scoopfinder
21.07.2018 kl 11:55 1163

Jada, de har blitt bedre, men poenget består.

"Krigen" måtte komme, og Trump er den med baller nok.
Norges økonomer tenker som vanlig på egen lommebok og journalistene benytter enhver anledning til å rakke ned på Trump.

Trump kan si mye rart, og gjøre mye rart, men bak det hele ligger det ofte en tanke og en mening.

Jeg gjentar, dere bør absolutt se filmen.
Så kan dere gjøre dere opp en mening etterpå
Slettet bruker
21.07.2018 kl 12:01 1157

"Krigen" måtte komme, og Trump er den med baller nok."

Det er ikke sikkert det er baller som skal til for å vinne en krig med Kina. Forøvrig nekter jeg å se filmen du viser til om Navarro er inkludert i den.
Slettet bruker
21.07.2018 kl 12:06 1154

La Jabba fortsette og gi inntrykk av at han støtter kinesiske nasjonalister og deres onde onkler.

Ihvertfall inntil det kinesiske lederskapet omstiller seg og legger om produksjonen i tusenvis av fabrikker, til planøkonomisk masseproduksjon av militært utstyr, ment for å slavebinde vestlige mennesker sammen med resten av verdens befolkning. Under det kinesiske kommunistpartiet blir det nok akkurat slik vestlige venstreorienterte personer, såkalte baizuo, har arbeidet for de siste seksti år.

Baizuo betyr omtrent det samme som quisling.
Redigert 21.07.2018 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 12:10 1151

?????????????
Scoopfinder
21.07.2018 kl 12:38 1137

Jabba: «Forøvrig nekter jeg å se filmen du viser til om Navarro er inkludert i den.»

Haha ?
Typisk sosialist.
Nekter å løfte hodet opp av sanda.
Hvorfor tror du vi på høyresiden er smartere enn dere ?
Fordi vi setter oss inn i sakene ved å studere begge siders argumenter, uten frykt for å ha tatt feil. Jeg leser bl.a Klassekampen.
Frykter du å ha tatt feil jabba ?
Frykter du at hele drømmen din går i 1000 biter ?
Slettet bruker
21.07.2018 kl 12:41 1138

"
Hvorfor tror du vi på høyresiden er smartere enn dere ?"

Jeg er på høyresida. og jeg forklarte lenger oppe hvorfor jeg ikke stoler på Navarro.
Forøvrig er Trumps stål og aluminiums tariffer for å forsvare egne arbeidsplasser av typen som jeg forbinder med venstresida. Gjerne langt ute til venstre.
Redigert 21.07.2018 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
21.07.2018 kl 13:04 1130

Greit for meg jabba, men hvis du ønsker å forstå mer av hva Trump tenker bør du se filmen.
Du trenger ikke å være enig, men det gir deg bedre innsikt i hva som faktisk skjer.
Og med bedre innsikt tar man bedre beslutninger, som gir bedre resultater.......

Up to you ?
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:24 1129

"Greit for meg jabba, men hvis du ønsker å forstå mer av hva Trump tenker bør du se filmen."

Tror jeg har satt meg mer inn i hvordan Trump tenker enn de fleste.Forøvrig, hva er poenget med å se filmen? Jeg mener at Trump har et poeng med Kina, spesielt deres tyveri av IP, noe min arbeidsgiver også har blitt rammet av, men han ødelegger alt med å strø rundt seg med tariffer i hytt og pine mot sine nærmeste allierte. I stedet for å "ta" Kina gir han dem billige seire iom at de med rette kan peke på at Trump er aggressor..
Trump angriper dette på feil måte. Han risikerer hele verdensøkonomien uten å oppnå veldig mye annet enn å redusere antall allierte.
Redigert 21.07.2018 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:25 1128

«Jeg er på høyresida»

«Alle» nordmenn er gode sosialdemokrater uansett hva de stemmer.

Det norske folk har demokrati én dag hvert fjerde år. På den ene dagen kan vi velge mellom AP sosialistene, og Høyre sosialistene. I praksis er det hipp som happ hva man stemmer. Resultatet blir uansett mer stat og mindre frihet.
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:31 1125

777

Jeg er på høyresida i det norske sosialdemokratiet. Ville vært litt dumt å være uenig i det systemet som kanskje har skapt den mest suksessfulle nasjonen i verdenshistorien.

Hva du er er jo et større spørsmål. Du virrer fra alt-right til ren kommunisme. Du kaller deg liberalist men har ingen problemer med at Trump kaller journalister "fiender av folket"
Scoopfinder
21.07.2018 kl 13:38 1121

Poenget med å se filmen er at det vil gi deg en bedre forståelse.
Du kan jo ikke vite om den gjør det uten å ha sett den.
Men greit for meg.
Jeg er glad jeg har sett den.
Man kan aldri få for mye kunnskap
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:41 1118

China is the only major nation in the world that is preparing to kill americans.
Slettet bruker
21.07.2018 kl 20:34 1090

Trumps toll – en boomerang

Ideologi er stadig viktigere i amerikansk politikk. Donald Trump både overdriver og bruker feil skyts – og bruker åpenbart tollen for eget gjenvalg.
Helge Hveem
Publisert: 20.07.2018 — 13:17 Oppdatert: 20.07.2018 — 13:17

Helge Hveem, professor emeritus, UiO

Les hele avisen

I flommen av kommentarer om handelskrigen blir betydningen av sentrale faktorer oversett. Det gjelder outsourcing, utenlandsinvesteringer og produksjonsnettverk. De senker kostnader: varer som før ble produsert hjemme, lages ute og importeres.


Politikere, handelsøkonomer og kommentatorer flest erkjenner knapt hvor mye disse faktorene i dag preger handelen. Noen forskere har gjort og gjør det. De viser også at USAs toller er en boomerang.

Virkeligheten: Importtoll mot Kina treffer mange land. Halvparten av Kinas totale eksport skjer (2014) fra produksjonsbedrifter eid av utenlandske selskaper. 60 prosent av Kinas eksport til USA kommer fra slike bedrifter. Og en stor del fra amerikanskeide. For dem er USAs politikk en boomerang; de betaler Trumps toll. Ettersom en produsent i Kina gjerne importerer halvfabrikatene for å sette sammen varen for sin utenlandske eier før den eksporteres, blir dessuten mange flere indirekte rammet av tollene. Som regel USAs nærmeste allierte

https://www.dn.no/meninger/2018/07/20/1317/Forskningviser-at-/trumps-toll-en-boomerang?_l
Scoopfinder
21.07.2018 kl 20:53 1082

Man blir varm av å pisse i buksa også.

Hittil har Kina overtatt verdens produksjon. Nå starter de oppkjøp av eiendommer og bedrifter i vesten. Da tjener de enda mer i Kina ved å holde deres valutakurs kunstig lav. Det kommer bare til å bli verre og verre,,,,,,,inntil noen setter ned foten.
Jeg håper inderlig Trump vinner.

Som nevnt, Kina gir oss ikke billige TVér for å være snille.
De er kommunister.
De er nesten like farlige som islamister.

Verdens største trusler i dag er : Islam, Kina, sosialister. Dvs islamister, kommunister og sosialister.
Alt er som før m.a.o
Redigert 21.07.2018 kl 21:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2018 kl 13:21 981

Smart :-))
Lisse
28.07.2018 kl 14:03 974

Trump fremforhandlet for et par dager siden en god avtale om reduserte tollsatser med EU.
Hans trussel om økte tollsatser,opp til det EU krever på import fra USA,fikk forhandlingen i gang.
Resultatet ble gidt fir USA....!

The Art of the Deal!
Slettet bruker
28.07.2018 kl 20:54 950

EU eksporterer mer til USA enn de importerer, hvem vinner da i realiteten på dette? Nei, bebbisen i USA har ikke tatt en side ut av boken han ikke engang skrev selv.