EØS-motstanden er stor og økende.

Slettet bruker
21.07.2018 kl 11:56 4056

https://resett.no/2018/07/20/meningsmaling-om-eos-pa-hoyres-facebook-side-markant-flertall-er-imot-avtalen/

Vi bør si opp avtalen. I mellomtiden protestere mye oftere på direktiver vi er imot. Norge har full anledning til å protestere mot direktiver. Vi utnytter ikke våre muligheter. Vi taper mye på ubegrunnet passivitet og underdanighet. Svært mye taper vi antagelig på dette.

Det er EU som trenger oss, og ikke omvendt. EU er dessuten en giftig og korrupt instans. Den er ikke basert på land med folkegodkjente valglover. Uten det er EU folkefiendtlig og meningsløst.
Redigert 20.01.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
nordnes
21.07.2018 kl 12:38 4008

Hva er det Norge har ? som gjør at EU trenger oss og ikke omvent, der vi klarer oss bedre uten en EØS avtale. Det skjønner jeg ikke.
Grantchester
21.07.2018 kl 12:50 3992

Råvarer, nordnes, råvarer (gass, olje, fisk, mineraler og metaller). Offshore og annet maritim teknologi. Ubegrensete unike turistopplevelser. Liten befolkning. Til slutt oljefondet - det må være den største atraksjonen for det gjeldtyngede EU, flere sugerør inn i oljefondet. Det er sikkert flere grunner.

Forresten helt enig med exian. Jo mer man setter seg inn i saken jo mer EU skeptisk blir man Alle bør lese "The Great Deception" av Christopher Booker og Richard North og høre på alle Brexit argumentene av den engelske parlementarikeren Jacob Rees-Mogg, kanksje nåtidens største politikeren i Europa.
Redigert 21.07.2018 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
nordnes
21.07.2018 kl 13:16 3974

Når vi ser hvor tøff EU har vært i forhandlinger med Hellas og hvordan Brexit forhandlingene skjer så er jeg spørrende til at Norge klarer å fremorhandle bedre avtaler med EU, enn EØS avtalen. De råvarene som nevnes er vel heller ikke så unike.
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:16 3974

Lydighet lønner seg i det politiske hierarkiet.

Først gjennom å stemme for det samme som partilederen mener du bør stemme. Skoleeksempelet er da vi sendte bombefly til libya. Da ble partilederne enig om hva de skulle gjøre pr. SMS i helgen, forså å reise ned med eneste mål om å bombe fremfor irregulære styrker(de gode).
Flyene ble sendt før avstemning i tinget. Da var det selvsagt flertall for å bombe Gadaffi sine styrker, slik at opposisjonen kunne rykke fremover.
Et annet eksempel er post-direktivet som Utøya-offeret Eikeland fra Osterøy var i mot. Etter om og men ble det likevel banket gjennom. Men det så bra ut å sjekke direktivet litt ekstra etter hans tragiske og alt for tidlige bortgang.

Skal du lykkes som politiker må du ha spisse albuer mot dem på samme nivå som deg og samle støtte fra dem under. Rett og slett skufle seg opp i systemet.
Skal du ut i internasjonal politikk må du samle støtte ute.
Da må du av og til gjøre ting du ikke vil, f. Eks stemme på direktiver du ikke har snøring på.

For flere karrierepolitikere er ikke Norge viktigst.
Det viktigste er å få en godt betalt post i utlandet som er fritatt for skatt.
Det er hva man får av karrierepolitikere og rådgivere på 22 år som skal lære spillet av en gammel rev som vil ut.
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:21 3970

EU trenger oss på energysupply, seafoodsupply, maritime services, minerals, other commodities etc.
Vi kan kanskje få 2 - 3 ganger prisene befridd fra EØS.
Det er flere hundre millioner på kontinentet som trenger energi- og sjømatforsyning fra oss. Fornybar kraft vil bli et større poeng i fremtiden.
Vi er bare 5,3 millioner. Vi kan tjene mye mye mer med våre forutsetninger. I dag blir vi utnyttet og underkuet.

Frisk sjømat er et knapphetsgode. Vi har mineraler, skog av høy kvalitet og uberørt natur.
De trykker uekte penger som vi ikke får glede av. Vi understøtter i dag et anti-demokratisk korrupt EU. Vi må ut av dette, og få flere andre
land til å trekke seg også.

Skal det lages noe EU er første betingelse at alle deltagerne har folkegodkjente valglover. I dag er EU en folkefiendtlig korrupt klikk ikke folkevalgte politikere.
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:27 3964

På bakgrunn av dette har du fagforeninger med fagarforeningsledere med tette tilknytninger til politisk liv som er for fri flyt av arbeidskraft.

Selv om fagarbeiderne de representerer har hatt tilnærmet flat lønnsutvikling de ti siste årene og sliter med Adecco og andre «vikarbyrå.»
Havnearbeiderne, tømrere, malere, vaskere og andre yrker som krever ufaglært arbeidskraft er under et heftig lønnspress.

Produksjonsmidlene flyttes ut av landet og kapitalen flyter fritt over landegrensene. Spesielt Google og Facebook liker dette.
Statsnett og andre offentlige etater flytter til utlandet for å spare skatt.
IKT blir outsorcet, helsedata blir hacket.

Så har man skatt og avgifter. Hva hadde vært bedre for miljøet enn heftigere toll på varer inn i landet(få forbruket ned) eller staten som hadde tjent rått på det?

Det blir interessant når automatiske og digitaliserte løsninger stjeler arbeidsplasser. For ikke å snakke om robotisering og autonome systemer.
nordnes
21.07.2018 kl 13:38 3957

Hvis vi blir utnyttet og underkuet av EU, hvorfor selger vi ikke våre varer og tjenester i andre markeder enn i EU ?
Slettet bruker
21.07.2018 kl 13:52 3955

13:16
"De råvarene som nevnes er vel heller ikke så unike. "
De varer og tjenester jeg har listet opp, har ikke EU selv i nevneverdig grad. EU trenger disse varene og tjenestene. Det er ikke så lett for EU å få tak i dette andre steder. Og går vi i samarbeid med for eksempel leverandører av samme type varer og tjenester som oss, kan EU få trøbbel. Vi er så få. EU er så mange. Forskjellen for oss kan bli veldig stor i vår favør.
EU baserer seg på den tilgangen de har nå, med gi bort priser fra oss. Og EU har trykket uhyrlig med penger, og kjørt euroen opp i 9,60
ved "gratis-tilgangen" fra oss innen energi, sjømat og annet. Sjømat er mer enn bare fisk.


Vi må komme oss ut av avtalen. Vi har venner som Island, Storbritannia, USA og mange andre. Bare Island, Storbritannia og Norge til sammen, kan få til mye. Relasjonen til USA er nær. Vi kan også få et bedre forhold til naboen Russland. Øvrige Norden er nærme oss. Likeens Polen og de baltiske stater.
nordnes
21.07.2018 kl 14:09 3946

Hvis de varene og tjenestene Norge har er så unike; hvorfor selger vi ikke disse varene og tjenestene i andre markeder enn EU, hvis det gir bedre betalt ?
Grantchester
21.07.2018 kl 14:16 3940

'The EU produces about three per cent of the metals consumed worldwide
each year. At the same time the EU uses over 20 per cent of the total
quantity extracted globally. In other words, the EU is heavily dependent on
imported metals and minerals and needs to assure its future supply of these
raw materials.'

https://www.sintef.no/globalassets/project/minforsk/documents/referansedokumenter/sgu_metals_and_minerals_webb.pdf
Redigert 21.07.2018 kl 14:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 14:29 3932

Å slå oss sammen med Storbritannia og handle i samråd med de er det dummeste vi kan gjøre. Vpr økonomi er et knøtt i forhold og samtlige schengen-nasjoner blir satt i andre rekke til fordel for Storbritannia om de skal være med.
Slettet bruker
21.07.2018 kl 14:46 3916

Olje, hvit- og rødfisk er i all hovedsak internasjonal handelsvare. Det spiller ingen rolle hvor det selges. Mye av råvarene behandles allerede i EU og Kina blant annet.
Viktigere enn selve produktet er kanskje teknologi og kompetanse knyttet til overnevnte. Rødfiskproduksjon er mulig flere steder i verden enn Norge, men vi har teknologi og kompetanse ingen andre har. Selv om japanerne kjøpte Cermaq for en slikk og ingenting.

Hvordan var det med kunstgjødsel og alu fra Hydro og Yara igjen? Ble forbanna over overskriften til en rekke medier som media vi slapp unna toll i EU. Vi betaler rikelig i EØS-kontigent.
Økt produksjon av mineraler og sjeldne jordmetaller vil komme i fremtiden. Kinamannen som liker å forurense har tilnærmet monopol på en del sjeldne jordmetaller vi er avhengig av i teknologiproduksjon.

Så hva har EU som vi trenger? Mat blant annet! Det liker franskmennene og blant annet Ukraina med enorme jorder og agrikultur. Selv om Ukraina ikke er helt inne i EU, de forsøkte, Russland likte ikke det. Forstålig nok. EU og NATO kryper innpå russergrensen. Det liker ikke Putin og hans hoff av korrupte og elitiske oligarker.

Vi kunne produsert mer mat i Norge. kulturlandskap gror til og vi vil helst ha billigst mulig mat. Hadde vi sluppet afrikanerne og asiatene til kunne vi handlet mer derfra. Handel fremfor bistand med andre ord.
Rimelig mat og økende huspriser gjør oss rike. Da kan vi kjøpe dyre biler som vi skifter ut relativt hyppig.
Det liker tyskerne.

Problemet med EU er at de er proteksjonistisk innad. De liker å produsere direktiv karrierepolitikere implementerer i lovverket uten å tenke over konsekvensene.
Det positive med EU er status que. U-land forblir u-land, beklagelig nok, men det er fred og full handel i Europa.
Alle medaljer har en bakside, men Nordnes klarer ikke fremme annet enn trollske innlegg. Jeg lurer derfor på om han ser ut som bakdelen sin?
Slettet bruker
21.07.2018 kl 14:52 3907

GB kommer ikke til å gå for en hard Brexit.
Det koster for mye på kort sikt. Man går da bort fra et system hvor alt er på plass til å måtte fremforhandle avtaler andre steder. Slikt tar tid.
Synkende boligpriser pga utvandring er noe man heler ikke ønsker som politiker.
Da krymper forbruket med påfølgende konsekvenser i handel og næring.
Jeg vet ikke hvordan tallene er i GB, men i Norge jobber omtrent halvparten av arbeidsstyrken i handel, service og næring.

Status que, befolkningsvekst, 2,5% vekst, lav arbeidsledighet og stigende boligpriser er noe alle liker.
Redigert 21.07.2018 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
nordnes
21.07.2018 kl 15:06 3886

All4one, om du lurer på mitt utseende, så gidder ikke jeg å kommetere usakligheter. Forøvrig har jeg ingen tro på at Norge er i stand til å fremforhandle bedre avtaler enn det vi har oppnådd gjennom EØS avtalen. Det finnes heller ikke noe godt alternativ til EØS avtalen. Så da skjønner ikke jeg hvorfor en skal kvitte oss med EØS avtalen før en har et bedre alternativ. Om en ser på Brexit, så har de fremste politikerene som ivret for Brexit, forlatt skuta...
Grantchester
22.07.2018 kl 15:18 3778

nordnes - hvilken skuta har politikerne forlatt ? Jo, remainskuta. Det ble tydeligere og tydeligere at Remainer Theresa May og de fleste i regjeringen "have remained a Remainer" og at forhandlingsposisjonen var for altfor svak og representerte ikke hva folket hadde stemt for for 2 år siden. Det er ingen som har forlatt Brexitskuta. Nigel Farage snakker faktisk om en come-back. Og leavekampanjeledere som Jacob Rees-Mogg (sannsynlig fremtidig statsminister) og Daniel Hannan samt en rekke parlementarikere er i høyeste grad på offensiven. Hvorfor er det så vanskelig for deg å akseptere at Brexit betyr Brexit betyr å forlate EU - det er denne EUskuta som bør forlates, så fort som mulig.
Redigert 22.07.2018 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
nordnes
22.07.2018 kl 16:16 3756

Når Britene har stemt for Brexit, så må valgresutatet følges hvor Britene forlater EU. Men mitt syn er at EU er langt tøffere som forhandlingsmotpart enn det mange Brexit tilhengere hadde regnet med. Etter mitt syn fremstår EU som en meget tøff forhandlingsmotpart og det var kanskje grunnen til et par sentrale UK politikere forlot postene sine for noen uker siden. Jeg tror ikke disse politikerene oppnådde det de ønsket i Brexit forhandlingene med EU.

Kanskje det var treffende når Sveriges EU-minister Ann Linde under i et besøk i Oslo i september 2016 sa at «Britene kan ikke stenge grensen og samtidig beholde godbitene når de skal ut av EU»
Redigert 22.07.2018 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Grantchester
22.07.2018 kl 17:34 3727

Britene har forhandlet i feil rekkefølge, men nå snur det kanskje;
Dominic Raab i går: "Britain will refuse to pay £39 billion divorce bill to Brussels if the EU fails to agree trade deal." Dette liker vi.
Britene har fortsatt det sterkeste kortet - det heter penger. Uten disse pengene kollapser EUs budsjetter for de kommende årene.
Uansett hvilken Brexit utfall det blir, vil Storbritannia blomstre på samme måten som for eks. New Zealand og Australia blomstrer og det eneste som kan ødelegge er hvis erkesosialisten og Chavessupporter Corbyn vinner neste valg. Da blir det Venezuelanske tilstander.
Hvem bryr seg om hva Ann Linde mener ?
Slettet bruker
22.07.2018 kl 23:10 3675

Grunnen til hvorfor det ikke finnes noe alternativ til EØS er fordi vi ikke har forhandlet om det.
Det er ikke noen interesse, de fleste stortingspartiene har vært kraftig for EU inntil for noen år siden.
Ingen vil ha norsk folkeavstemning om EØS.

May og resten av «stay» har det på ingen måte enklere nå enn tidligere. Debatten er ikke ferdig snakket selv om de hardeste leave-folkene forlot skuten.
Hun står svakere politisk i hjemlandet nå enn før de forlot sine poster.
Hva tror du hadde skjedd om EU hadde vært ettergivende med britene? De har alt å vinne på å være vanskelig og trekke ut tiden. Det skaper mer usikkerhet for britene enn EU.

Man ser andre land fremforhandler frihandelsavtaler.
Avtaler om handel, ikke fri flyt, I likhet med hva man ser mellom amerikanske delstater.
Hvorfor skal Norge betale kontigent for å være med i EØS?
Den ene parten parten betaler med andre ord den andre for å få lov til å handle med dem.

Jeg er for handel fremfor bistand. Ikke fordi jeg hater bistand, men det er en kortsiktig løsning på en langsiktig utfordring.
Norge importerer nesten ikke noe fra Afrika eller Asia.
Det er et etisk spørsmål.
EØS-avtalen har gode punkter, men det er ikke kun fri handel.
Det er de fire friheter og det juridiske jeg sliter med.
Selvstendighet og tapte arbeidsplasser i et høykostland.

Norges selvstendighet.
En juridisk bindende avtale, hvor vi er forpliktet til å implementere direktiv inn i Norges lover. Over 7000 direktiv er sendt til nasjonalforsamlingen. Ingen andre lovgivende forsamlinger er like rask med å implementere direktivene i lovverket enn stortinget.
Det er problematisk.

Men for all del. Jeg har både økonomi og utdanning.
For meg er det ikke et problem med fri flyt og automatisering, med det kan bli det for mindre bemidlede og folk med lav eller ingen kompetanse i fremtiden.
Det vil vi i verste fall merke på sosiale budsjetter og den generelle sikkerheten i Norge.
Slettet bruker
23.07.2018 kl 00:05 3647

Spørsmålet er om ikke EU rakner om noen år.

Og så må handelsavtaler lages på nytt uansett.
Odi.1
23.07.2018 kl 08:00 3584

HHHHHH "Spørsmålet er om ikke EU rakner om noen år."

garantert !! ,med det supperådet som styrer dette EU , en gjeng gamel kommunister som knapt nok vet opp og ned på seg selv, drømmer om eu nasjonal sang, ett flagg som det bare er å gremmes over, og ingen styring på de demokratiske interne ledelsene

En Nytelse å høre på Nigel Farage på You Tube når han regelrett knuser disse idiotene i EU Parlamentet.

GB klarer seg utmerket, over 80% av Økonomien er intern, de besitter olje og gass , Fiskeressurser og er klodens 5. største Handels økonomi .

En gave fra vår herre at GB forlater denne galskapen !
nordnes
23.07.2018 kl 08:08 3575

En av de grunnene til at jeg er for EØS og kanskje også EU medlemskap, er at jeg i fremtiden ønsker å flytte til et EU land. Jeg er skeptisk til hvordan Norge styres. Det er altfor mange i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidsmarkedet, og Norske myndigheter er elendig på integrering. Erna Solberg sier at arbeidsgivere bør ansette folk med hull i CVen, så kan en spørre om staten som arbeidsgiver gjør det ? jeg er ikke overbevist. Det er trist men altfor mange i arbeidsfør alder har falt utenfor arbeidslivet. Dette vil i fremtiden presse sosiale velferdsbudsjetter i været. Typisk for Norge har vært å dytte folk over på ulike NAV tiltak slik at de forsvinner ut av statistikken over arbeidsledige; så ser alt mye penere ut. I tillegg har Norge en stor offentlig sektor, også dette gjør meg skeptisk. Så jeg stiller meg undrene til hvor dyktige politikere vi har, og kanskje våre stortingspolitkere er mest opptatt av å bli gjenvalgt? kanskje politikerene er bedre i Brussel ? jeg vet ikke...
Slettet bruker
23.07.2018 kl 08:10 3568

si opp EØS avtalen omgående og innfør heller den gamle handelsavtalen. Norge betaler gud vet hvor mange milliarder hvert år til EU for at «vær så snill kjøp noe av oss» Dette må det bli slutt på ! Men globalistene på stortinget fornekter seg ikke.
Nå er tiden overmoden for at det norske folk må stemme over EØS avtalen. I følge Grunnloven har ikke stortinget mandat til å innføre EØS avtale.
Redigert 23.07.2018 kl 08:13 Du må logge inn for å svare
Odi.1
23.07.2018 kl 08:33 3552

noen tok seg til rette ut over hva grunnloven sier, etter to klare NEI til EU.
fremstillingen av eøs var at dette skulle være en handelsavtale, ikke ett alvorlig inngripende i Norske Lover.

Det er egentlig meget alvorlig hva som er skjedd , det bør absolutt settes ned en kommisjon som må granske dette
Redigert 23.07.2018 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2018 kl 10:22 3507

det er ca litt over 27 milliarder kroner HVERT år. Vi har bruk for disse pengene selv.
Grantchester
23.07.2018 kl 10:58 3495

Nei, ca. 27 milliarder over perioden 2014-2021. Det er ikke disse pengene som er det mest vesentlige her men tap av suverenitet og selvbestemmelsesrett.
Redigert 23.07.2018 kl 11:00 Du må logge inn for å svare