Iraks statsminister: Trump truet meg på livet

Slettet bruker
MUMLE 23.01.2020 kl 18:46 274

Det er mye som går under presseradaren her i klovneriket vårt.

Da parlamentet i Bagdad behandlet og til slutt vedtok kravet om at alle utenlandske tropper skal forlate Irak, kom statsminister Abdul Mahdi med en del oppsiktsvekkende opplysninger. På dette punktet ble TV-formidlinga fra salen slutt av på initiativ fra speakeren i parlamentet, men det er kommet ut referater av det som ble sagt. Dette er maskinoversatt fra arabisk.

Amerikanerne er de som ødela landet og skape kaos. De er de som nekter å fullføre byggingen av det elektriske systemet og infrastrukturprosjektene. De har krevd betaling for gjenoppbyggingen av Irak i form av 50% avkastning på irakisk oljeeksport, så jeg nektet og bestemte meg for å dra til Kina og inngikk en viktig og strategisk avtale med dem, og i dag prøver Trump å kansellere denne viktige avtalen. «

https://steigan.no/2020/01/iraks-statsminister-trump-truet-meg-pa-livet/
Slettet bruker
23.01.2020 kl 18:47 274

Mahdi sa også at den amerikanske presidenten truet ham med å bli likvidert. Han sa også at skarpskyttere fra US Marines hadde skutt på demonstranter fra begge sider under de store demonstrasjonene i Irak. Mahdi fortsatte:

«Etter at jeg kom tilbake fra Kina, ringte Trump meg og ba meg om å si opp avtalen, det nektet jeg å gjøre, så han truet meg med massive demonstrasjoner som ville styrte meg. Demonstrasjonene startet, og deretter ringte Trump, og truet med å eskalere hvis jeg ikke fulgte hans ønsker. Han sa at snikskyttere fra US Marines ville bli utplassert på høye bygninger i Bagdad og USAs ambassade for å skyte på demonstrantene og sikkerhetsstyrkene og drepe dem. Dette var et forsøk på å presse meg og få meg til å underkaste meg hans ønsker og kansellere Kina-avtalen, så jeg svarte ikke. Istedet sendte jeg inn min avskjedserklæring. Men amerikanerne insisterer til denne dag på at vi skal kansellere Kina-avtalen. Han truet også med å drepe meg og forsvarsministeren.»
Slettet bruker
23.01.2020 kl 18:47 274

Etter at Donald Trump personlig beordret drapene på general Qassem Soleimani og ni andre ledende militære fra Irak og Iran er det ikke vanskelig å tro på Mahdis framstilling av truslene fra Trump. Dette er åpenbart hans modus operandi.

Les: USA får alt merke konsekvensene: Iraks parlament krever USAs tropper ut
Og det hele faller på plass når det kommer fram at det for det første handler om USAs forsøk på å ta kontroll over Iraks oljeinntekter og for det andre et forsøk på å stanse samarbeidsavtalene mellom Irak og Kina, altså USAs forsøk på å stanse Kinas «silkeveibelte» fra å rulle fram i Irak.

At Iraks parlament etter dette fattet et enstemmig vedtak om å kreve alle utenlandske tropper ut av Irak, er heller ikke vanskelig å forstå.
cinet
23.01.2020 kl 19:14 249

Har du sett for mye på iransk TV? eller for mye møllers tran? Dette oppspinnet du serverer er hinsides virkeligheten. Har du vært i Bagdad?