Ryktene om salg er nå litt overdrevet

dramatutra
HUNT 23.01.2020 kl 22:04 7344

Det er nå ikke direkte salg vi snakker om.

Hunter Groups heleide datterselskap Hunter Tankers AS har inngått en sale-and-leaseback-avtale med Ship Finance for initielt tre VLCC-er på «svært attraktive vilkår», går det frem av en børsmelding. Selskapet mottar netto 60 millioner dollar per skip for salget av Hunter Atla (5455), Hunter Saga (5456) og Hunter Laga (5460), og chartrer skipene tilbake for fem år.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
24.01.2020 kl 00:09 7075

Det der er gammelt nytt fra flere måneder tilbake
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
reveneven
24.01.2020 kl 08:05 6825

Tull. Ingen sammenheng med gårsdagens info om at flåten blkr markedsført
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
ruda
24.01.2020 kl 08:51 6688

For de som er oppegående, er dette en gylden anledning til å kjøpe Hunt på billigsalg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Kroneflipperen
24.01.2020 kl 09:34 6560

Yup, det der var ikke nyheter. Gammelt nytt
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2020 kl 09:46 6497

Nå er jo skipa på veldig gode kontrakter. Mulig at de blir solgt mot slutten av kontraktperiodene. Uansett er dette en veldig god sikring for selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
dramatutra
24.01.2020 kl 19:40 6164

Selvfølgelig er det gammelt, men tror dere misforstår litt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
24.01.2020 kl 19:46 6147

Fredly har teft og er kjent for å tjene penger på det han stikker fingrene i. Han har ikke solgt en eneste aksje så langt i Hunt, dvs at han har mye ugjort i selskapet og har planer å tjene langt over dagens kurser innen han er ferdig med Hunt. Spetalen er vel også kjent for å tjene penger på det han gjør, og når han går ut å kjøper skip nå, så er det klart at her er det penger å tjene på VLCC fremover!

Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2020 kl 19:50 6126

FRO er ned mer enn 11% på 2 dager i USA og det er ikke teknisk støtte her
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Varsom
24.01.2020 kl 20:11 6059

Alt i tank skal ned nå i løpet av q1 og q2, før det drar videre opp mot sommeren igjen og videre inn mot q4! Merkelig at folk ikke skjønner dette!I disse dager kommer det også en haug med kinesiske tankere inn i markedet som trump sanksjonerte! Det sier seg selv da at ratene vil falle.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
reveneven
24.01.2020 kl 20:23 6014

Hvilke kontrakter? Skipene går spot..
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2020 kl 23:17 5769

Matmons, vennligst hold deg til FRO på FRO-tråder, og HUNT på HUNT-tråder.

Å baisse HUNT med FRO er bare dumt og lett gjennomsiktelig, særlig siden du på FRO tråder snakker om FRO støtte på 91 og 92 kroner, som du forøvrig har NULL argumenter for. Virker mest som sug på fingeren og tenk på et tall.

HUNT og FRO er ikke uten videre direkte sammenlignbare. FRO er et mye større rederi, med en betydelig blanding av råolje- og produkt-tankere, flere eldre skip, non-ECO skip, samt mange skip UTEN scrubbere - mens HUNT er et PURE PLAY råolje-tank rederi med bare flunkende nye state of the art ECO VLCCere med scrubber.

Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.01.2020 kl 23:18 5762

Enhver spot-slutning er en kontrakt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 19:22 5352

I følge gårsdagens avis-utgave av Tradwinds er omtrent 20 nye VLCC med scrubber i markedet for salg, inkludert HUNT sine 7:
http://vxz.eu/2020-01-24__TW_1,2__Scrubber-VLCCs_on_sales-block


Utdrag fra artikkelen:

«Close to 20 modern or resale VLCCs are being touted for sale at high prices in a market that is offering shipowners strong returns. VLCC market players listed at least six ownership groupings behind what they described as “real” sales candidates.

Up-for-sale ships included the Arne Fredly-backed Hunter Group’s seven VLCCs.
Two other ships controlled by Hartree Maritime Partners are also said to be sales candidates.
Trader Vitol has four VLCC newbuildings that brokers said have been offered for sale.
South Korean shipowner Sinokor Merchant Marine has a quartet of VLCCs being built at DSME, with delivery dates in the first quarter of 2021.
Aside from the potential resales and newbuildings, brokers mention three trading VLCCs controlled by the Transportation Recovery Fund.
In addition, they included two of NS Lemos’ scrubber-retrofitted tankers.»


Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 21:41 5148

Blir alle HUNT VLCC solgt for USDm 110 per VLCC, bør FORTJENESTEN bli   (http://vxz.eu/HUNT_VLCCs)
• Salgspris = USDm 770,00
• Kjøpspris = USDm 603,15
• Brutto gevinst = USDm 166,85   (NOKm 1.501,65 ≈ NOK 1,5 milliarder)
• Fremførbart underskudd = NOKm 341,205   (side 49 i HUNT 2018 årsrapport)
• Antall aksjer = 575 362 013
• USD/NOK = 9,00

Netto gevinst = NOKm 1.501,65 - ((NOKm 1.501,65 - NOKm 341,205) * 0,22) = NOKm 1.246,35NOK 2,17 per aksje

Egenkapital ≈ USDm 603,15 * 0.4 = USDm 241,26   NOKm 2.171,34

Seilingsdager á USD 50.000 netto per dag:
Atla ≈ 01.10.2019 - 31.01.2020 = 123
Saga ≈ 01.11.2019 - 31.01.2020 = 92
Laga ≈ 01.11.2019 - 31.01.2020 = 92
(123 + 92 + 92) * USD 50.000 = USDm 15,35   NOKm 138,15

SUM cash etter salg:
NOK 1 246 352 100 + 2 171 340 000 + 138 150 000 = NOK 3 555 842 100 = NOK 6,18 per aksje

Skal IKKE tas nøyaktig på øret, men er et "på baksiden av en konvolutt" ballpark overslag som tilsier minst NOK 6 per aksje.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Det interessante spørsmålet er hvorfor Fredly vurderer å selge alle HUNTs VLCC når markedet i snitt forventes å være veldig bra i både 2020 og 2021?

Særlig hvis en konservativt anslår at HUNT i 2020 kan seile inn minst NOK 1 i utbytte, og i 2021 minst NOK 2 i utbytte, totalt NOK 3 - mot drøyt NOK 2 i netto gevinst ved salg av alle VLCC. Vel, 1 fugl i hånden er sikrere enn 7 på sjøen. Og en brutto gevinst på NOK 1,5 milliarder på bare 2 år er ikke å forakte.

Mest logiske forklaring er at Fredly vil selge for å investere i noe som over lang tid gir stabile pene utbytter, pluss potensiale for betydelig verdistigning.
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_4__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019

Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
cocoloco
25.01.2020 kl 23:02 5001

Takk for god info Reserven. Hva tenker du om HUNT’s 2020? Hva burde vi se for oss?
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 23:21 4951

Ikke noe utover det jeg skriver på HUNT tråder. Vet ikke mer enn andre aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
26.01.2020 kl 14:24 4524

Kan ikke annet en å forstå det slik at det må være mer penger å hente for Hunt, og Fredly, å eie skipene og ta ut de fraktratene som 2020-21 og 22 kommer til å tilby, for så å selge de på tampen av syklusen.

Rent salg av skipene nå generer rett og slett ikke nok cash. Da må prisene på skipene være i området 130-150.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 16:05 4382

Overså i farten at HUNT har solgt en VLCC (http://vxz.eu/HUNT_VLCCs) med USDm 12,80 (NOKm 115,2) gevinst, og muligens brukte noe av det fremførbare underskuddet ifm gevinsten på det salget.

Isåfall endres regnestykket i innlegget over minimalt.
• Salgspris = USDm 770,00
• Kjøpspris = USDm 603,15
• Brutto gevinst = USDm 166,85   (NOKm 1.501,65 ≈ NOK 1,5 milliarder)
• Rest fremførbart underskudd = NOKm 341,205 - 115,200 = NOKm 226,005
• Antall aksjer = 575 362 013
• USD/NOK = 9,00

Netto gevinst = NOKm 1.501,65 - ((NOKm 1.501,65 - NOKm 226,005) * 0,22) = NOKm 1.221,01NOK 2,12 per aksje
Egenkapital ≈ USDm 603,15 * 0.4 = USDm 241,26   NOKm 2.171,34
Ca innseilt netto fortjeneste per 31.01.2020 med USD 50.000 netto per dag = USD 50.000 * 307 = USDm 15,35   NOKm 138,15

SUM cash etter salg:
NOK 1 221 008 100 + 2 171 340 000 + 138 150 000 = NOK 3 530 498 100NOK 6,14 per aksje
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
habbiten
26.01.2020 kl 16:46 4306

Hvert skip er vel et datterselskap og salg av finansielle investeringer utløser ikke skatt, så den skatteregningen tror jeg du kan ta ut av ligningen, det fremførbare underskuddet kan vel bruker på noe annet i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 19:28 4074

I følge side 4
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_4__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
i siste HUNT presentasjon
https://uploads-ssl.webflow.com/5b06a89af9e39366b4c3e118/5d7f91d506acdb7e6f1b3664_20190911_HunterGroup_ParetoO%26O.pdf
eier datterselskapet Hunter Tankers AS de 7 VLCCene.
Aldri lest at de 7 VLCCene er egne datterselskap.

Det børsnoterte [holding]selskapet Hunter Group ASA er ene og 100% eier av datterselskapet Hunter Tankers AS.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Om gevinst ved salg av skip er skattepliktig eller ikke vet jeg ikke sikkert, derfor sikrere å anta det enn ikke.

Er gevinsten IKKE skattepliktig, blir regnestykket:
NOK 1 501 650 000 + 2 171 340 000 + 138 150 000 = NOK 3 811 140 000NOK 6,62 per aksje

----- ----- ----- ----- ----- -----

Fra  https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY_-_Rederibeskatning_2016/$FILE/EY-Rederibeskatning-2016.pdf

9.1 Hovedregel: Ikke overskuddsbeskatning
Nettoinntekt fra drift eller utleie av skip er unntatt fra beskatning (skatteloven § 8-15 (1)).
Realisasjonsgevinster innenfor rederiskatteordningen utløser heller ikke beskatning.
Dette gjelder både ved salg av fartøyer og ved salg av aksjer og andeler i
underliggende selskaper innenfor ordningen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 19:39 4040

Sannsynligvis er evt gevinst ved salg av Hunters VLCCer skattefri.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Fra  https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/rederiselskaper/R-2.067/R-2.068

5.1 Skattefrie driftsinntekter
Også gevinst og tap ved realisasjon av driftsmidler, herunder skip som er knyttet til den skattefrie virksomheten, faller inn under skattefritaket.


----- ----- ----- ----- ----- -----

Fra  https://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY_-_Rederibeskatning_2016/$FILE/EY-Rederibeskatning-2016.pdf

9.1 Hovedregel: Ikke overskuddsbeskatning
Nettoinntekt fra drift eller utleie av skip er unntatt fra beskatning (skatteloven § 8-15 (1)).
Realisasjonsgevinster innenfor rederiskatteordningen utløser heller ikke beskatning.
Dette gjelder både ved salg av fartøyer
og ved salg av aksjer og andeler i
underliggende selskaper innenfor ordningen.


----- ----- ----- ----- ----- -----

Er gevinsten IKKE skattepliktig, blir regnestykket:
• Salgspris = USDm 770,00
• Kjøpspris = USDm 603,15
• Gevinst   = USDm 166,85 ≈ NOKm 1.501,65
• Egenkapital ≈ USDm 603,15 * 0.4 = USDm 241,26 ≈ NOKm 2.171,34
• ≈ innseilt netto fortjeneste per 31.01.2020 med USD 50.000 netto/dag = USD 50.000 * 307 = USDm 15,35 ≈ NOKm 138,15
Antall aksjer = 575 362 013
USD/NOK = 9,00

SUM cash etter salg:
NOK 1 501 650 000 + 2 171 340 000 + 138 150 000 = NOK 3 811 140 000NOK 6,62 per aksje

Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 20:17 3939

Fra  https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/rederiselskaper/R-2.067/R-2.078

5.3 Tonnasjeskatt
Rederiskatteordningen innebærer at selskaper som faller inn under ordningen i hovedsak er fritatt fra inntektsbeskatning på skipsfartsvirksomheten. I stedet skal selskaper som faller inn under rederiskatteordningen skattlegges sjablongmessig direkte av skipets nettotonnasje. Tonnasjeskatten er en objektskatt som påløper uavhengig av om driften går med overskudd eller underskudd, jf. sktl. § 8-16.

Tonnasjeskatten kan reduseres dersom skipene oppfyller spesifikke krav til miljø og sikkerhet.

Tonnasjeskatten beregnes ut fra skipets lasteevne, dvs. skipets tonnasje (nettotonn). Tonnasjeskatten fastsettes per dag, uavhengig av om fartøyet har vært i drift eller ikke, jf. FSFIN § 8-16-1 første ledd.



TROR at HUNT faller inn under Rederiskatteordningen.

Om HUNT og/eller SFL med HUNTs bareboatleieavtale skal betale tonnasjeskatt, vet jeg ikke. Men siden tonnasjeskatten er en fast skatt som påløper daglig, uavhengig av om driften går med overskudd eller underskudd, og om et skip seiler eller ikke, antar jeg at hvis HUNT skal betale tonnasjeskatt, så er den inkludert i OPEX (OPerating EXpenses) under Cash Breakeven:
http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_6__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 20:33 3895

Ref:  http://vxz.eu/2019-09-11__HUNT_6__Investor-Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
Legg merke til:
• Bareboat rate first 6 months: USD 11,500/d
• Hunter Atla: Illustrative cash breakeven first 6 months

I sine analyser operer Cleaves Securities og shippinganalytiker Joakim Hannisdahl
https://twitter.com/JHannisdahl
med høyere leie og Cash Breakeven ETTER 6 måneder.

At HUNT bare har avtalt bareboatleie med SFL for 6 måneder, kan tyde på at HUNT forventer å selge skipene før det.

Nåværende bareboatleier utløper som følger (http://vxz.eu/HUNT_VLCCs):
ATLA:  2020-03-24
SAGA:  2020-04-19
LAGA:  2020-05-01

Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
habbiten
26.01.2020 kl 22:49 3642

Hadde vært fint med snarlig salg så jeg hadde fått mer penger til andre investeringscase. Tipper selv at båtene selges for 120m per stykk eller med oppgjør i aksjer i et annet rederi.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 23:01 3601

Tankmarkedet blir ikke så lønnsomt som tidligere omtalt. Kom dere ut av tank før aksjene går rett ned.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 23:15 3549

Kan si det samme om hydrogen, og favoritten din NEL.
Umulig å regne hjem en verdsettelse av underskuddsforetaket og emisjonsmaskinen NEL til 13 milliarder.
Klarer under sterk tvil halvparten når jeg er nypult, litt påseilet og i kjempehumør.

En realistisk prising/salg av HUNTs 7 VLCC tilsier ca NOK 6,62 i cash per aksje -> underprising av HUNT.
Hva mye cash har NEL per aksje?  Litt over NOK 1 -> sinnssyk overprising av NEL.

Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
cocoloco
26.01.2020 kl 23:22 3514

Bra, kjedet du deg 1 sekund mr.tesla? Hold deg til arise og NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 23:18 3037

Det ser ille ut for morgendagen. Fro ned 3 % i Usa, ratene ned . Deet eneste som stiger er antall syke i China. Verdien på skipene synker jo og sammen med oljeprisen og at kinaselskapet nå ikke lengre blir boikottet av USA.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2020 kl 00:22 2922

Ned 3% i USA i forhold til fredag.
På OSE var FRO ned 3,47% i forhold til fredag..
Så nedgangen i UAS er MINDRE enn nedgangen på OSE.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare