Brande_n
23.01.2020 kl 23:29 1146

Med Teslaens 159 Hk mer, er det rart den ikke vant med mer distanse.

Hvorfor ikke teste mot noe likeverdig fks. AMG GT R med tilsvarende 585 HK?

Redigert 23.01.2020 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Matsern
23.01.2020 kl 23:40 1124

Tesla veier mer enn de fleste, men knuser samtlige

Det hadde neppe spilt noen særlig rolle med flere hestekrefter på fossilbilen. Umulig å hamle opp med dreiemomentet til en børsteløs elmotor.

Elektrisk er helt overlegent på alt bortsett fra rekkevidde, men hurtiglading har blitt så raskt at det spiller stadig mindre rolle..

Joda, her ser man resultatet av Norges vanvittige politikk mht bilavgifter. Teslaen er i Norge priset til halve prisen av AMG mercen, 1 million koster Mercedesen i Norge, mens denne Teslaen koster 500k.

I andre normale land koster faktisk Tesla Model 3 Performance 10% mer enn Mercedes AMG 45S.

Så denne «testen» sier ikke så mye egentlig når den ene bilen er belagt med vanvittige avgifter, og den andre er strippet for alle avgifter inkludert momsen.

At Tesla vinner på akselerasjon er en ting, men når man skal velge en normal familiebil i et normalt land med normale avgifter så kommer Tesla langt ned på lista, og det ser man jo på salget, Tesla selger veldig få biler i normale land.

Dessuten: her en en test fra Top Gear der en Model 3 performance taper mot en Mercedes AMG C63 S:

https://youtu.be/ZXquGvwzcxE

Redigert 24.01.2020 kl 00:16 Du må logge inn for å svare
Klodrik
24.01.2020 kl 08:00 989

Så det du egentlig sier Fjordgubben, er at man må være lett tilbakestående om man som norsk nybilkjøper ikke velger en Tesla TM3?
Redigert 24.01.2020 kl 09:10 Du må logge inn for å svare

Dersom alternativet er en bil som koster det dobbelte kan man nok hevde det så sterkt som du sier ja, og iallefall dersom alternativet er kun de to bilene i testen på startinnlegget, men dette representerer ikke den virkelige verden, de faktiske forholdene i normale land med mer normal markedsøkonomi og som har et normalt avgiftssystem. Teslaen koster jo £55.000 i UK, mens AMG’en koster £50.000.

Men Norge er jo bare et bittelite land, er vel ingen andre land med slike avgifter som Norge der elbiler blir favorisert så voldsomt.

Poenget mitt var at i normale land med normale avgifter vil elbiler selge veldig dårlig, noe de faktisk gjør.

I UK f.eks selges det kun ca 1.5 % elbiler utfra det totale salget, er vel samme forhold i nesten alle vestlige land.

Så hva sier det om elbilens framtid? Myndighetene pusher jo på for å øke salget av elbiler, men uten å designe et avgiftssystem ala det man har i Norge vil jeg påstå at dette er umulig.

Hadde jeg bodd i Norge hadde jeg nok vurdert elbil ja, ut fra økonomiske hensyn, men tanken på å kjøpe en bil som i praksis ville vært som å kjøpe en dieselbil med 15 liters drivstofftank er ikke fristende, ser for meg å måtte stå i lange køer på utfartsdager der man må stå i kø langs motorveiene for å lade, slik hadde det vært f.eks i UK på utfartsdager da det selvsagt er nok kø som det er.
Redigert 24.01.2020 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
mishka
24.01.2020 kl 11:35 881

Joda, Tesla er fin den, men man er rimelig avhengig av lading hjemme. Det største ankepunktet for meg med mye langkjøring er at ladestoppene blir for mange og for lange. Disse rekkeviddene som så fint måles etter WLTP er bare tull. Det samme er ladetidene Tesla skryter på seg. For å ta rekkevidde først. Med 2 passasjerer i bilen og ingen bagasje så går en TM3 long range nøyaktig 30 mil på en autobahn når man setter cruisekontrollen på 130 km.t. Da har man startet på 95% og har igjen under 10%. Med så sprek bil er det de færreste som orker å kjøre så sakte. Da jeg leide en TM3 og testet ut dette var det 12 gr.+. Om vinteren en god del mindre. Og enda mindre med 3 personer og bagasje. Da snakker vi om rundt 25 mil. Og ladetiden fra 10-15% til 80% tar slett ikke hverken 20 min, eller en halvtime. det tar minimum, 45 min. Og da jeg leide en var jeg på den ene SC,en oppe i nesten en time enda det ikke var noen annen bil jeg delte SC med. Er det mye trafikk og noen står på SC,en ved siden av snakker vi 1,5 time. Det betyr at for meg som kjører Oslo-Berlin 6 g, årlig vil jeg få følgende stopp: Uddevalla 45 min. Laholm 30 min, Nørre Alslev 45 min, og Herzprung 20 min. Dette er helt "best case" og at det ikke er andre på naboladeren og batteriet ikke er for varmt eller kaldt osv. osv. Og jaaada jeg vet at mitt kjøremønster er veldig spesielt osv. osv. Tenker man litt lenger frem så ser jeg for meg hva som vil skje her i Tyskland med ladekøer, Det er nok å se køene til bensinpumpene langs autobahn på en søndag ettermiddag.

Når det er sagt er jeg helt enig i at Tesla er morro. Tesla er en ny verden. Tesla er som å gå fra Nokia til Iphone. Men tilfører det hverdagen min som bilist noe bortsett fra at det er en kuul gadget? Og med offentlige ladere her i Berlin som koster 44 cent pr.KWh og Teslas SC,er som koster 33 cent så er ikke forskjellen i pris til andre bilers drivstoff kjempehøy. Min konklusjon er enkel: Langkjøring i Europa er den rett og slett ikke laget for. Det går helt fint om man har god tid, men jeg gidder ikke at hele tilværelsen på tur skal dreie seg om hvor man får ladet. Langt verre er det med de andre merkene. Så om man absolutt skal ha elbil så er det Tesla eller ingenting slik jeg ser det pga SC,ene. til Tesla. Og bor man hele året i Norge og skal maks en ferietur eller to sørover og har lading hjemme så er det bare løp og kjøp etter min mening.

En annen ting som jeg synes er ganske facinerende: Man sier at Tesla ikke reklamerer, men gå på youtube og kikk litt på alle de misjonerende youtuberne. Musk har forstått at de som vurderer Tesla er på slike kanaler. Det må være tusenvis av "misjonsvideoer" der ute. Vi har vår egen "Teslabjørn", men sjekk ut tyske Blausahn, Moin Tesla og alle de andre for ikke å snakke om de amerikanske hvor man får gratis strømkupong fra Tesla om man abonnerer på youtuberen. Man blir helt hekta til slutt. Omtrent som å bli hjernevaska i scientologikirken. Jeg merker det selv når jeg har sett noen slike videoer så er man på vei til å bli frelst. Det er da det gjelder å holde hodet kaldt og tenke på praktisk bruk. Jeg vil i alle fall anbefale alle som vurderer Tesla å ikke nøye seg med en kjapp prøvetur. Lei en bil minst et par dager.
Redigert 24.01.2020 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
mishka
24.01.2020 kl 15:03 823

Og en annen ting er at ordet knuser vel er litt overdrevet. På videoen ser det ut som en billengde eller så. I landeveis test går det den andre veien. Om man ikke skal kjøre som en villmann i gatene har slike forskjeller null å si. Da legger jeg selv mer vekt på støy og komfort. Og det som også holder meg litt unna TM3 er tanken på å måtte bestille støydempingskit på postordre fra Amazoon. Det er nok av videoer på youtube om dette også. Ingen tvil om at Elon Musk sikkert vet hvordan man støydemper en bil, men så var det dette med vekta da. For oss som har flydd en del småfly får jeg litt sånn flashback til dørene i Cessna 206 på en TM3 og det handler sef. om vekt.
Redigert 24.01.2020 kl 15:04 Du må logge inn for å svare

Joda, i den videoen jeg postet fra Top Gear vant jo AMG C63 S over nettopp en Model 3 Performance i dragrace, kunne sagt at Mercedesen "knuste" Tesla, men det gjorde jeg ikke da forskjellen også der var relativt liten.

Ingen tvil om at Model 3 er en kapabel bil, men etter å ha studert disse er de ikke for meg, spesielt ikke siden jeg kan få helt utmerkede nesten nye luksusbiler med mindre enn 1000 km på telleren for rundt 300k, med bensinmotor, så ser ikke poenget med å kjøpe en Tesla som stadig vekk trenger lading og helst når du har dårlig tid fra før.
Redigert 24.01.2020 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Klodrik
24.01.2020 kl 17:28 767

Vi har to, utvilsomt kompetente, kommentatorer på denne tråden - mishka og Fjordgubben. Vi merker oss at de i sin argumentasjon tar utgangspunkt i landene de bor i, og for mishkas vedkommende, hans ganske unike kjøremønster. Hvis det er 5% av oss nordmenn som er noe i nærheten av mishkas bilbruk, så må det være toppen.

Utfra den underliggende beundringen/respekten jeg mener å spore for Tesla, og hvis disse to gutta hadde bodd i Norge og hatt noe i nærheten av Olas kjøremønster, så føler jeg meg overbevist at mishka og Fjordgubben med sin kompetanse og bilinteresse, hadde bekledd vervene som formann og viseformann i Tesla Owners Club, hvis den eksisterer.
Redigert 24.01.2020 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
mishka
24.01.2020 kl 18:04 739

Ja, du har nok mye rett i det du skriver der. Jeg burde egentlig hatt en diesel, men tar ikke sjansen på hva "grønne khmer" kan finne på siden jeg må ha den på norske skilter. Da kan en ladehybrid eksporteres uten for stort avgiftstap om helvetet bryter løs for alvor.

Her er forøvrig en kronikk som setter ord på mye av frustrasjonen.

https://www.document.no/2020/01/24/trump-med-episk-tale-om-oppvaskmaskiner/

Her er en smakebit:

"Dagens drivbatterier er altfor dårlige til å gjøre samme jobb som en dieseltank. Og det finnes ingen energikilder som kan erstatte fossil energi, hverken praktisk eller økonomisk. «Det grønne skiftet» er basert på eventyr og selvbedrag, ikke fakta og matte. Saken er heller at bil er bil, og derfor bør du kjøpe bilen som passer ditt behov best, for reglene vil snart forandre seg uansett, og snart får du ikke velge."

"Planøkonomi er en mislykket sosialistisk konstruksjon som tilsidesetter alle markedsmekanismer som gjør produkter bedre og billigere gjennom fri konkurranse, og setter politikere til å bestemme hva som skal produseres og hvorfor. Den nye grønne planøkonomien er en ENORM trussel mot vestlige land, fordi den er gjennomgripende i alle industrisektorer.".
Redigert 24.01.2020 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
mishka
24.01.2020 kl 18:50 719

Et godt eksempel på hvordan grønn planøkonomi griper inn i tilbudet av bruktbiler er følgende:
Jeg tar utgangspunkt i BMW 5 serie årgang 2016-2019 sedan.

I Norge (på finn.no) ligger det ute 55 hybrider, 21 dieselbiler og 11 bensinbiler.

I Tyskland, (på mobile.de), ligger det ute 215 hybrider, 1806 dieselbiler og 525 bensinbiler.

Og dette til tross for at også Tyskland har litt grønn planøkonomi med halv firmabilskatt og litt støte ved kjøp nytt, dog ikke i nærheten av Norge.
Det vi kan lære av dette er at i Tyskland kjøper folk i stor grad den bilen de trenger. I Norge kjøper de den bilen politikere bestemmer at de skal ha, gjennom sinnsyke avgifter.
Redigert 24.01.2020 kl 18:56 Du må logge inn for å svare
Klodrik
24.01.2020 kl 20:07 684

Eller "gjennom målstyrte avgifter" som noen av oss vil si.
pengex
24.01.2020 kl 20:20 666

Artig å lese når folk som ikke forstår elmotorer uttaler seg
Det er ikke motorene som er problemet i elbiler lenger.
Motorene er bare begrenset av hva batteriene klarer å levere. Ludicris mode på Tesla er max hva battpakka klarer.
Gjør du dette nok ganger klarer bilen 100k km. max.
Mercedes står for kvalitet og ser heller at bilene klarer 500k km.

Målstyrte avgifter, et annet ord på marxisme? Noe som minner om det iallfall...

Hadde alle land hatt ekstreme avgifter på nybiler ala det man finner i de nordiske landene utenom Sverige hadde nok det «»grønne» skiftet vært lettere å implementere.

Men i normale land har man ikke slike avgifter, man har ikke særavgifter på bil, men man legger kun på moms, som typisk ligger på 20%. Greit de kan kutte momsen, men elbiler vil fortsatt være mye dyrere enn sammenlignbare bensin og dieselbiler. Så hvordan man skal klare å få folk til å kjøpe elbiler er foreløpig et åpent spørsmål.
Klodrik
25.01.2020 kl 00:23 541

Fjordgubben - hva med: Bortfall av moms, redusert parkeringsavgift, bortfall av bompenger og fergekostnad, redusert/bortfall av årsavgift, subsidierte ladepriser? Også "normale land" har da mulighet til å påvirke valg av kjøretøy. Hvordan kan dette være et åpent spørsmål?
mishka
25.01.2020 kl 09:07 479

Tyskland har 4K euro i støtte og null i årsavgift. Lenger er det ikke mulig å gå politisk fordi da begynner folk for alvor å murre. Man må huske på at 4k euro er pensjonen til en minstepensjonist i 8 mnd. Mange er allerede rasende. Ikke rart AfD vokser fra mnd. til mnd. Selv med denne planøkonomien er det ikke noe særlig fart i elbilsalget.
Å prøve det å innføre avgifter på vanlige biler er det vel omtrent bare de grønne som støtter. Det er ikke en gang et tema politisk.

Nei du, det tyske småbarnsfamilier kjøper i haugevis er faktisk Dacia duster SUV i rimeligste versjon. Den har ligger inne på 10 på topp av importbilene i årevis. Ny bil for 11.790 euro med både sommer- og vinterhjul. sier radioreklamen denne måneden. Da er det ikke en kjeft som betaler 15k. euro for denne nye mikro-plastikkbilen fra oppstartselskapet E-go i Aachen som skal være den nye lille bybilen som er det tyskere kaller betalbar. Hehe, rekkevidde på 10 mil når det ikke er for kaldt.
Det er første gang jeg har sett Autobild kalle en bil for skranglete plastikkbil som ikke kan anbefales.
Redigert 25.01.2020 kl 10:41 Du må logge inn for å svare

Tja, er ikke mange intensiver foreløpig, man får nå £3500 i rabatt på en ny bil, samt at man skal innføre store rabatter på firmabiler fra april i år. Vet ikke om det er nok til at salget av elbiler skal ta av.

Er planer om å innføre forbud mot forurensende biler i bysentrum, når det gjelder parkering er jo dette nesten alltid drevet på privat basis så er nok lite å hente mht reduserte parkeringsavgifter, det er uansett veldig rimelig å parkere nesten alle steder i UK bortsett fra London sentrum.
Redigert 25.01.2020 kl 14:18 Du må logge inn for å svare