Se mine gamle innlegg dro inn 400k på short xxl sliter

holidayfun
XXL 21.07.2018 kl 22:26 7876

Bruker mye tid på denne aksjen og kan bransjen godt
Se mine eldre innlegg viser seg nå at alt stemmer som jeg har forklart
Skriver mer fremover i denne tråden
Kun saklig og kom gjerne med spørsmål jeg lever av denne aksjen og kjøper og selger en del
Redigert 20.01.2021 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2018 kl 22:34 7837

Hvor mener du vi skal se dine eldre innlegg, det eneste jeg kan se er at du har totalt 20 innlegg i gammelt forum.
Fint at du lever av XXL aksjen, jeg lever av mange flere :-)

Hva tenker du om XXL aksjen videre?
Redigert 21.07.2018 kl 22:37 Du må logge inn for å svare
holidayfun
11.08.2018 kl 03:15 7234

Beklager sviktende poster fra meg, holder på å bygge hytte på Hvaler og da blir det ikke så mye tid til pc, men sitter på mye kunnskap om denne aksjen og sportsbransjen i Norge og andre land fra diverse roller siste 30 år Grunnen til min interesse for XXL sport begynte 2002, har fulgt selskapet tett siden det og via salg av noen selskaper og butikker har jeg fått en del midler som er satt på børs, innenfor Retail og shipping, begge bransjer jeg kan meget godt
Sitter i dag på en stor mengde aksjer i XXL:, Europris, Sportamore, Adidas og ikke minst min favoritt Under Armour som virkelig vinner over Nike om dagen, bra selskap å følge


Jeg kan skrive masse og har så mye som skal ut, men synes man skal ta dette litt som en historie time og starte fra bunn, første butikk for kjeden i Naf huset, stort og flott og klarte over 83 Millioner første salgsår for 1 butikk, det var bra, o Øyvind Tidemansen og broren fikk blod på tann og satser videre , de andre kjedene i Norge brydde seg ikke for mye om denne ene butikken og lot de holde på som de ville, men sine dumpe priser og lokke varer
Dette fungerte og man fikk tak i gode leiekontrakter og ikke minst Olav Thon med på laget så det kunne bygges ut på steder med stor varesenter, husk Norge har en del betydelige handelssenter der mye av kommunens samlet handel foregår, nåe man får lokaler der sikrer det en stor omsetning, i 2005 og fremover til 2015 var dette gårdeieres drøm med enorme sportsbutikker som fikk inn salg og bidro til bedre tall for kjøpesenterene som allerede da hadde begynt å slite
Kjeden vokste naturlig nok mye i denne perioden på en lett måte, mye av salget kom ikke fra sportsbransjen men fra butikker som sko, tekstiler og andre salgskanaler som småbutikker/nisje butikker, disse forsvant mer og mer og man fikk en volum økning på kjede salg
Det som skjer i dag er at kundene ikke ønsker en slik handel, man står ikke i kø på Alna for å møte en på 17 år som har null kompetanse på det du vil kjøpe deg, nisjebutikker har tatt tilbake mye av salgstapene sine og funnet seg en måte å drive på som fungerer, flere og flere kunder sverger til de og det er en trend som kommer til å vokse fremover Ref Tyskland der det har tatt helt av,
Fondet EQT, et Wallenberg eid fond med meget gode Retail folk på laget så mulighetene for XXL til å gå til Sverige, de kjøpte majoriteten fra etablererne og kjørte i gang sitt arbeid med å få kjeden inn i Sverige på de beste lokasjoner som i Norge og øke salget fort for så å selge seg helt ut etter at denne planen var fult til punkt og prikke, en kost på 50 Kr pr aksje ved emisjon sikret en mega gevinst for EQT og til manges forundring gikk denne aksjen rett opp og helt frem til over 100 Kroner, verdt å merke seg at grunder Tiedemansen i denne perioden kjøpte ut sin bror og beholdt en mengde aksjer selv etter emisjonen, dette ble geni erklært av noen og Kapital mente verdien på aksjene var over 400 MIll Kr pr 2016
Øivind Tidemansen sliter med sine investeringer i fisk, konkurs, Olje taper enorme summer, Eiendom Kjøpesenter etableringer Vestby, Tanumm osv enorme tap, Kjeden Power som lever på bankens nåde og er konkurs, Møbel kjeden Living konkurs , Home&Cottage helt kjørt med store tap, med andre ord har han ikke lykkes noe særlig bra siste 10 årene og er derfor en eier som ikke bidrar så meget som en proff eier som kan Retail på Europeisk nivå ville gjort
Kjeden har enorme kostnader pr dags dato på sine prime lokasjon lokaler, kjøpesentere som sliter med mye lokaler ledig har mye billigere inngang på lokaler en det XXL har pr i dag, se på en ny kjede som Sport Norge og Outlet sport som plukker lokaler til halve prisen og på neste samme steder / vegg i vegg
Salget fra butikker øker ikke og kjeden svarer med å øke antall butikker til mindre steder som både er nærme større enheter og neppe vil skape overskudd på drift med sine lave salgsvolum , dette er en desperat handling for å vise volum vekst og ta markedsandel, som vi ser til en altfor høy pris og uten en mulighet til å tjene penger på slike butikker noen gang, til det er marginene for lave

Norden Sverige gode Svært kostbare lokasjoner, skaffet en ok markedsandel , sliter med marginene og sterk vekst i varelager, vanskelig å gjøre noe med , kundene forlanger salg og billig billig, kjeden har en lav profil på kunnskap og service og er litt Jalla ifølge mange

Velger å bygge opp 3 outlets ved grensen til det markedet kjedene ligger på bra avanser på og tjener penger i, samme varer i begge land skaper kaos og mye forbannet kunder, dette er helt tragisk og det toppet seg i sommer med annonse på Boards i Oslo for en jakke fra Helly Hansen som kjeden er full lastet med på lager i alle land og som dumpes på enorme skilt på halv pris på Outlet i samme periode som man skal selge denne i Norge til full pris snakk om brutto knuser
Varemerker og produkter , Her sliter kjeden stort i Østerrike og leverandører har satt ned foten for å dumpe sine merker da de har det bra i et marked som fungerer og de ikke ønsker slik salg, det samme skjer i Norge mer og mer, du finner ikke de siste vare nyhetene lenger hos XXL og utvalget blir mer og mer merker som er litt utenfor kategoriene og som ikke drar salget ditt, se på mer og mer Nike, de sliter jo enormt i hele verden, mer merker som Fila og Sebago? Neppe enorme dragere på sport, ski lite av de beste modeller osv egne labels som Neomondo? White sykler, ikke mer Merida sykler i butikkene , dette merkes på salget og en kunde gruppe som tror de handler merkevarer hos xxl blir skuffet når de ser at det finnes mye bedre andre steder til en bedre pris
Folk som slutter, som kan dette men de orker ikke mer , de som kommer inn, svake personer som har ingen grunder følelse og kun jobbet for gode lønninger, mye hvitskjorte gutter som har overtatt fra sports gutta nå , det er katastrofe, de er på sine Ecxel ark og kutter på ansatte og andre for å få sine bonuser
Norske Sjefen leverer ikke i det hele tatt og kalles Retail manager for kjeden, første som burde få gå med sine nye etableringer av småbutikker
CEO, helt på tryne og mistet helt taket på det, ingen som tror på det han sier og gjør,
Klubb Marked salg skal redde XXL? Seriøst, de sier det er verdt 3 Milliarder Kr pr år, Tror ikke er gode på dette pr i dag legger seg ned å venter på XXL;: det som er fakta at ingen salg i sportsbransjen krever med jobb en klubbsalg, mye bytte, varelager kunde kontakt og ikke minst trykke på og lage sponsor merker , Husk at det er mange ulike merker og alle klubber har ulike leverandører, dette kommer ikke til å gå bra, ser at kjeden igjen begynner på topp å signere avtaer med elite lag, de kjøper ikke mye da alt er spons, dette er neppe redningen for kjeden

XXL kommer med en kostnadsplan for neste Q3, det er det som avgjør alt, klarer de få ned sine enorme leie kostnader på lokaler , har de billigere bomring en oss andre, mindre sykefravær på sine ansatte og bruker mer Nav arbeidskraft som de jo er i gang med og er det sikkert at det å ha lager i Sverige der de valgte lokasjon var lurt, alle andre ligger et annet sted,
Østerrike, Dyre lokaler på gang, skuffende marginer, blir det bedre nå som de endelig kan åpne der det koster mest?

Mer kommer, send gjerne kommentarer , ønsker Dialog på denne tråden





d12m
11.08.2018 kl 07:32 7185

Høres ut som du ikke bør sitte på en stor mengde xxl-aksjer for dette var jo pessimistisk syn fra ende til annen..
Slettet bruker
11.08.2018 kl 22:16 6931

Mye historie og personlige meninger her, med respekt... Men for enkelthets skyld mener jeg for et verdiselskap som tjener penger mer enn alle konkurrenter, som også samtidig er et vekstselskap som erobrer markeder og knuser konkurrenter i økende grad, som betaler utbytte og kjøper tilbake aksjer som ikke kan anses som annet enn substitutter ikke er et dårlig selskap å eie. Når man ser dette og samtidig regner ut p/e og p/b ut fra dagens kurs så er det ikke noe tvil om at aksjen er billig, hvert fall billigere enn mange av de øvrige selskaper på oslo børs.
Redigert 11.08.2018 kl 22:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.08.2018 kl 22:31 6913

holidayfun!!! Det her var trist lesning fra deg.... Seriøst??? XXL skal bruke mer Nav arbeidskraft...ja det må jeg si...trudde XXL hadde kompetente folk på jobb som kunne om produktet de solgte.

Å akkurat nå trur jeg ikke det er bare Øivind Tidemansen som sliter med sine investeringer

Trur det beste for deg er å selge XXL aksjene...før du må selge hytta du bygger nå.

Europris tjener faktisk mere penger enn hva XXL gjør, å betaler neste det samme i utbytte...her syns jeg faktisk Europris er underpriset pr d.d. kontra XXL...Europris burde ha ligget på rundt 35-40 kr pr aksje idag...på meg virker det som det KUN er Europris som er priset Edruelig, kontra mange andre selskap på P/E.
Europris gir faktisk ett utbytte på ca 8% på dagens kurs 21.50, noe som faktisk er den beste utbytte aksjen på OSE pr d.d.
Redigert 11.08.2018 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
holidayfun
15.08.2018 kl 01:43 6501

Hei, da kjører vi på med litt mer fakta, jeg presiserer at jeg har solgt meg ut av aksjen, er nå kun i Europris og en del andre Retail som Svenske Sportamore og Adidas, de er helt konger om dagen
Tilbake til XXL og problemer
varemerker selger i sportsbransjen, og de bruker utrolig mye penger på å lage nye produkter som skal sørge for økt salg ut av butikk og dermed mer penger i kassen for hele bransjen, vi kan nevne trender som skritteller, hodelykt som alle må ha 4 stk av på hytta med mer og mer styrke og høyere priser, El sykkel som koster mer og mer, Powerband som skulle redde verden til kun Kr 599 og ikke minst siste nå som er felle ski som har vekket en død bransje litt opp
Problemet for en kjede som XXL er at de skaper ikke disse trendene, det gjøres hos mindre kjeder eller butikker som dermed sikrer seg de innovative kundene som også er villige til å betale for en slik vare, XXL dalter etter og har mange ganger ikke tilgang på de beste merkene innenfor disse nye trendene og dermed kommer inn på et nivå som er på lavere priser, se på elsykkel der kjeden ikke er på topp 5 av volum merker i år, det er krise for en så stor kjede

Mange varemerker ønsker ikke å jobbe sammen med XXL sport fremover, det ser du TYdelig i Østerike og noe i Finland, de holder seg unna og dermed mister butikken mye salg, varer selger og kjeden har svart med økt salg av merker som Neomondo? Hva er det for noe, Lining? Ukjent, samt en rekke andre produkter som de kjøper inn selv og som ikke publikum ønsker å kjøpe da varemerker koster det samme

Nye web butikker,
Her skulle de ifølge sjefen kunne selge alt fra bildeler til make up,nyeste forsøk er Louds, dette virker helt helt bak mål og kommer ikke til å fungere, uansett hvor mye penger man bruker ønsker ikke målgruppen å bli assosiert med en eier som selger våpen og reklamerer for dette til skolestart, her kommer det til å bli trøbbel fremover, dette er ikke en vei å tjene penger på for en presset kjede

Neste gang, mer om ansattes vilkår, nav arbeider og skryt av sosiale vilkår for å gi alle en sjanse, tallene her er virkelig skremmende, de får mye støtte av NAv i hele Norge og kun et fåtall tilbys jobb, ergo fri arbeidskraft for kjeden, dette kommer til å slå meget negativt ut, sosial dumping er ikke bra og ikke noe kundene setter pris på

holidayfun
11.09.2018 kl 01:42 5943

Tilbake igjen,
Går jo ikke så bra med denne aksjen,
Kommer mer neste dagene om problemer med drift, ansatte og folk som stikker, ref siste dagers nye Kid sjef
Merkevarer hva er det, Neomondo, Lining, White, er det kjente merkevarer til gode priser eller jalla varer som også Coop osv kan levere til samme pris?
Morro i Danmark om dagen, kjeden slaktes på nett for elending kundeservice, feil priser på nettsiden og lang leveringstid,
ref facebook xxl.dk
Sverige Margin press, syke varelager , mye butikksjefer som er lei og ønsker seg ny jobb, ref søknad Intersport på nye butikksjefer, over 30 søkere fra XXL ledere som vil bort, det er mye på en kort stund
Men beste av allt, kommer det mer fra forbrukerombudet for brudd på våpenloven, brudd på reklame loven, osv, spennende dette
Ferd vil ha inn sine varer og kjøper mye om dagen, jobber mot en styreplass og presse inn sine merker, , Odin sliter og er så tunge at de duller med, siste nå er å la ledelsen kommer på møter og be de kjøpe aksjer for at det skal se bra ut, på arket og påvirke kursen, ser ikke ut til å virke på kursen på kort sikt
Stenshagen, sorgens måneder, så mye tap, Kjøpe Vif Hockey ? seriøst, dette lukter enda mer tap, Blorødt siste 4 måneder
Retail Guru Tidemansen, konk i fisk, konk på møbler, konk på lunsj satsning, konk på olje, Konk på Power snart? Bra han har Telemark Kildevann å lene seg på synd det også går dårlig om dagen eller Vestby senter eller Tannum kjøpesenter i Sverige som jo begge er helt kjørt og solgt med enorme tap
Har ikke aksjer da mine + 430 000 er i Adidas , Sportamore og ikke minst Vesta i DK

Tror ikke du kan lure kundene dine for mye i 2018, kjeden leverer ikke på service, ansatte som ikke kan så mye, mye pristull med lure priser og kunder som får feil priser i kassen ved betaling, Utsolg på lokkevarer uansett når du kommer for å kjøpe
Retail Manager Kjellen virker direkte svak i sine vurderinger , mer varehus åpnes selv om kjeden sliter med for lite salg og øker mest på nett, dette er for svak ledelse og ikke det kjeden trenger pr idag

Konklusjon gidder ikke tenke på denne før januar 2019, de som har kjøpt på 50 kan jo vente å se, mulig 60 eller mulig 24, jeg tror mest på 24, men sikkert noen nisser der ute som liker kjeder som ikke leverer på det de skal og opplever mer og mer problemer internt, mange ansatte som er lei av brutte løfter og at alt blir så mye bedre snart , bonus kommer ikke nå men jobb deg ihjel så kommer det neste år











Ilusion
12.09.2018 kl 07:40 5642

Ja huffamei hollyday...Det går jo så dårlig at det er helt villt ..Xxl selger jo ingenting om dagen..24 sier du .Det var no litt optimistisk synes jeg..
Jeg tror mer på kr 4...For snart har jo ALLE fra xxl dom jobber der byttet beite og gått over til b l a gsport som jo gjør det myye bedre om dagen og har 10 ganger bedre utvalg...Og betjening som har knuseroen og inngående kunnskap om sine produkter..Hmm..Men når alle fra xxl som ikke kan noe har fått jobb i de andre sportsbutikkene vil vel de raskt gå konkurs de og vil de ikke hollyday?
Spørst om de egentlig bør få seg jobb i det hele tatt så dum som de er...
JonneHex
12.09.2018 kl 07:57 5609

Høres mer ut som du har fått sparken egentlig..
Mye som må ut. Hehe.
Redigert 12.09.2018 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.09.2018 kl 10:28 5399

Kjøpte mer i dag jeg. At en ansatt hos XXL går over til sjefsstillingen i et annet stort selskap er ikke et negativt tegn, men et tegn på at XXL er gode på å finne flinke folk.
Tror det kan komme en liten rekyl i Q3 pga. shortinndekning, selv om resultatet ikke skulle bli så bra. Er ingen av de større aksjonærene som selger og må vel være snart være kvitt de fleste nervøse småinvestorer.
xpand
13.09.2018 kl 12:02 5298

Har troen på at det snur snart, selskapet har falt med over 6 milliarder i børsverdi. RSI på 24 - oversolgt. Guidingen fremover blir spennende.
Ilusion
13.09.2018 kl 15:58 5166

Jonnehex..Var vel mer for å sette innlegget før meg litt på spissen.Men det tror jeg du skjønte?
Jobber i en helt annen bransje..Er over gjennomsnittet sportsinteressert og skulle jeg jobbet i noe sportsvarehus ville det vært nettopp xxl...De har mye gøy !!
Redigert 13.09.2018 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
holidayfun
05.07.2019 kl 22:21 3486

tar opp denne fra 12-.09-2019
Fy så rett jeg fikk med Kr 24 og alt annet, solgte meg ut på 43 i snitt men dro inn ny hytte på Hvaler på shorten,
Viser til innlegg av juni der jeg sier at jeg ikke aner hva som skjer, kan gå til 4 eller til 40, dette var før Stenhagen dumpet og Altor kjøpte
Jeg har kritisert ledelsen i hele 2018 med konkrete saker, siste var at Retail manager og daglig leder i XXl Norge Anders Kjellen kjøpte aksjer så sent som i mars på Kr 30, ,lovlig sent for en som sitter på all info og viser at han ikke har troen på det de driver med
Np er det 2 ting som vil avgjøre kursen fremover etter mitt syn:

Se mitt innlegg om leverandør vareprøver til ledelsen, regner med at det føres en oversikt over det, for det er vel ikke slik at den som gir mest til en person får kampanje varer inn på kjeden og at det kjøpes inn mye til lager selv om det er feil varer og til feil pris,Payback finnes vel ikke i denne kjeden?
kjeden har enorm lager bygging siste år med helt feil varer på lager gang etter gang, det er vel ikke noe bak dette?

2 NAV SAMARBEID
Håper, virkelig at det ikke er noen tvil om at kjeden har jobbet med dette, skaffet jobber etter praksis betalt av NAV ,med det fokus ledelsen i XXl har holdt på dette må det være 100 prosent i i orden, og til beste for alle parter, også personene som er blitt trent opp til å jobbe
Om det er små tall her er det helt krise for kjeden og noe de ikke klarer å snakke seg bort fra, dette kan bli en enorm omdømme smell for kjeden
Ryktes at de fleste brukes som fri arbeidskraft og i fest taler for ledelsen, håper ikke dette stemmer
Er folk på saken så det kommer nok svar, det er dette som kommer til å prege neste uke og blir satt sammen med det andre

Tror nok ledelsen må se på seg selv innen noen dager nå og handle hardt, om det kommer noe shit her er det helt kjørt

Til sist

Altor er ingen lifesaver, de ønsker å tjener penger og har for det meste bygget opp selskapet som er i vinden med sine merkevarer
XXL kan fort havne i en knipe der eiere ønsker å¨tjene mer penger, Ferd ønsker å få sine Jalla Swix varer på alle kampanjer som er og Altor ønsker sine luksus produkter inn som Dale og Rossignol,. da blir det helt kaos, og dette tjener ikke butikkene på, tror de er ute etter kort tid om det ikke skjer noe drastisk

Kurs om 3 måneder
Aner ikke, har virkelig ikke noen tall å se på , dette er helt kaos kjede med enorme lokaler, svake ledere , mindre og mindre salg til gode marginer men maks 45 og min 13 , holder meg til Sportamore nå og avventer denne aksjen





Redigert 05.07.2019 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Akmg
06.07.2019 kl 13:37 3381

@Holidayfun. Ja, du har tjent masse penger på å shorte XXL. Den tiden er forbi nå. Anbefaler deg å innløse din short. Her blir det masse tap for deg og andre shortere fremover. Alle eiere vil tjene penger i likhet med Altor. Forskjellen nå er at Altor har valgt å sitte i styre og ikke bare eie aksjer i XXL. Dette er utvilsomt en bra nyhet for aksjonærer og XXL. Men dårlig nyhet for alle XXL shortere. Forstatt 5,5 millioner aksjer er short. Disse må dekkes inn på et aller annet tidspunkt. Da er det greit for de som har shortet å minske tapet:)
Slettet bruker
19.07.2019 kl 10:20 3141

Merkelig hvor opptatt mange er av shortere og hvilken omsorg de føler for disse.
optimist68
19.07.2019 kl 15:07 3017

Jeg fikk anbefalt XXL når den stod i 70-80 kr. Var ikke i nærheten av å tro på videre oppgang og tenkte helt rett. Altfor mange nettbutikker og konkurrenter. Vi kan heller ikke handle sportsutstyr hele tiden.