Tesla vil doble markedsverdi. VW og BMW mulig kraftig ned.


https://www.handelsblatt.com/meinung/gastbeitraege/gastbeitrag-von-frank-thelen-tesla-wird-marktkapitalisierung-verdoppeln-vw-und-bmw-werden-bedeutungslos/25462604.html

Dette sier en tidligfase investor.

Visjonæren har selv varslet Handelsblatt om dette i Juni 2017.

En bil vil datafiseres, og da teller Silicon Valley tilknytning.
Der fins hele klyngen av data-klubben.

Tysk bilindustri må legge kraftig om, for å unngå å bli kjørt av lasset. MEN, de er mye
bedre på å bygge selve bilen da. Hele biltankegangen har de et enormt forsprang på.

Men bil er i betydelig endring.

Tesla kan bli ala Apple og Alphabet mht. aksjekurs, etterhvert.

Det har gått for langt, blir det verre nå kjøper jeg en Volvo Amazon fra 1965, den kan iallfall repareres av en normal person med verktøykasse..

En ELbil er bare en aluminiumsramme, 2 små elmotorer, et batteri, og bilskroget forøvrig. Pluss 4 hjul.

Virkningsgrad ca 83 %, kontra ca 18 % for fossilbil.

____________________________________________
Batteriene må bli bedre. Lenger rekkevidde. Raskere ladetid. Lavere vekt.
Håndtere mulig brannfare bedre.

Når dette blir bedre, er det opp til utbygging av ladepunkter. Derfra kan det
gå fort. Men masse U-land vil vel har vanskelig for å henge med på dette
med det første.

Der elsker man eldre Toyota Hiace og tilsvarende, i enklest mulige versjoner.
Redigert 24.01.2020 kl 22:37 Du må logge inn for å svare

Man glemmer at en bil er først og fremst et verktøy for å transporteres fra a til b, trenger ikke være noen laptop på hjul, som vi alle vet er laptopper særdeles upålitelige, alltid noe som ikke funker, og å «reparere» er noe som minner mest om trolldom.

Nei det er like før jeg melder meg ut. Vi fikk en flett ny bil levert til kona for et par uker siden, kostbar, «beste kvalitet» fra en av de mest respekterte bilmerkene i verden.

Nå i dag tidlig da vi kikket ut av vinduet så vi at alle vinduene var åpne, hvorfor det? Ja si det du, ingen hadde rørt fjernkontrollen, bilen var låst og vinduene var lukket da vi gikk til sengs. Så vinduene åpnet seg altså i løpet av natten, helvetes drit.

Som jeg sier, snart gir jeg opp og kjøper 1965 Volvo Amazon med manuelle vindusheiser som man kan stole på funker.
Redigert 25.01.2020 kl 00:01 Du må logge inn for å svare
pengex
25.01.2020 kl 00:51 938

Ha ha ha ha......minner om GM vitsen close all windows and reboot your computor.
Redigert 25.01.2020 kl 00:54 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.01.2020 kl 09:46 870

Utrolig at bilverdenen fortsatt har "hver mann sin bil" tankegangen.. Det blir stadig flere mennesker og mindre plass i byene.. Antall folk som har egen bil i byene vil bare bli færre og færre.. Det vil tvinge seg frem bildeling og mer kollektivtransport.. Elbiler er derfor heller ikke løsningen på fremtidens transportbehov i byene der folk flest bor. Og for de av oss som kan regne er Teslaaksjen en så til de grader overpriset kjempeboble. Etter mange år i aksjemarkedet har jeg lært at bobler alltid sprekker.. før eller siden. Det gjelder bare å komme seg ut før det skjer;)
pengex
25.01.2020 kl 16:53 795

Det er ikke mye en mann trenger her i livet men en egen farkost av ett slag har alltid vært nummer 1.
Husker med skrekk fra ungdommen da man lånte ut bilen og det var alltid noe ødelagt når man fikk den tilbake.
Så bildeling har jeg ikke tro på. Var en tur i syden forrige uke og flytoget koster 300kr tur retur. Parkering Gardermoen 600kr. Ikke tvil om hva man velger.
Systemet er ikke tilpasset fellestransport i Norge.
mishka
25.01.2020 kl 18:18 767

Helt riktig og dette er også bildelingsindustriens akilleshæl nr. 1. Er man interessert i temaet er det bare å lese intevjuet med "dronninga av bildeling" Katharina Wagner" i Autobild nr. 1/2020. Hun var tidligere boss i Daimler-Benz sitt bildelingsfirma car2go. Disse har slått seg sammen med BMW og laget firmaet Share now.
Og hva skjer? Jo de har måttet trekke seg ut av Nord Amerika, London, Brüssel og Firenze. Konkurrenten Citeecar er forlengst konk og nå er det nye "startups" som gjør at dama får omtale. Jaaada, nå skal alt bli så mye bedre med den nye start-upen Oply som hun nå er sjef for. Og hva er så nytt? Jo de har ingen faste p-plasser, men alle bilene leies ut innenfor et visst område, eller kiez som vi sier her i Berlin, en slags "nabobil". De tror det skal bli mindre parkeringsbulker og riper av at folk "liksom leier bilen av naboen". Hørt den før?? Og sef. støtter de både "Fridays for future" og brønnboring i shithole countryen Rwanda :-)

Vi som har levd en stund bare ler rått. Problemet med bildeling er at de som leier er "kjerringer av begge kjønn" som har lite kjøretrening og dermed blir det parkeringsbulker når man kjører en ukjent bil og bokhylla "Ivar" skal kjøres hjem fra Ikea.

Og som Pengex sier: "Det er ikke mye en man trenger her i livet men en egen farkost av ett slag har alltid vært nummer 1."
Og for å si som far min for 50 år siden: Det er tre ting jeg ikke låner bort og det er kjerringa, bilen og tannbørsten.

Og for den som drømmer om færre biler i de europeiske metropolene kan bare drømme videre og lese autobild nr. 2/2020:
På tross av alle mulige bildelingsfirmaer så steg antall personbiler i Tyskland med 5,8 millioner dvs. 14% de siste 10 årene.
Bare her i Berlin, som er de kuuules hovedstad, som burde være åpne for alt nytt, steg antall personbiler med 11,3% fra 2009 til i dag.
I München er økningen i samme tidsrom 18,5%.

Det nye hotte bildelingsfirmaet, Oply, her i Berlin har sef. utsikt fra fancy kontorer mot Alexanderplatz. Jeg sitter bare og venter på når insolvensen er et faktum.
Redigert 25.01.2020 kl 18:49 Du må logge inn for å svare

Bildeling?

Marxisme, kommunisme, kall det hva du vil.

Hva blir det neste, «husdeling» da man ikke skal eie sitt eget hus, men «ta et som er ledig, ettersom behovet melder seg»?

Hektar
25.01.2020 kl 22:23 699

18% er feil. Er høyere enn dette 🙂

Når du regner 83% på elbil må du også ta med de 37% et gjennomsnittlig kullkraftverk har. Skal vel lade også?
mishka
25.01.2020 kl 23:01 657

Hva en eller annen misjonsblogg de hjernevaska skriver må tas med en STOR klype salt. Facts er at siden TMs kom har det skjedd null på batterifronten. Hvor er faststoff batteriene som var lovet "rett rundt hjørnet" for 3 år siden? Vi venter fortsatt. Gjesp, .zzzzzz.
Redigert 25.01.2020 kl 23:02 Du må logge inn for å svare

Joda, det hevdes at rekkevidden på elbiler hele tiden skal forbedres, sannheten er at lite skjer.

I USA ble det for over 100 år siden solgt endel elbiler fra f.eks Detroit Electric, rekkevidden ble målt til over 30 mil, altså omtrent som de fleste av dagens elbiler:

Anderson had previously been known as the Anderson Carriage Company (until 1911), producing carriages and buggies since 1884. Production of the electric automobile, powered by a rechargeable lead acid battery, began in 1907. For an additional US$600, an Edison nickel-iron battery was available from 1911 to 1916. The cars were advertised as reliably getting 80 miles (130 km) between battery recharging, although in one test a Detroit Electric ran 211.3 miles (340.1 km) on a single charge. Top speed was only about 20 mph (32 km/h), but this was considered adequate for driving within city or town limits at the time.

Kan også legge til dette, for de som tror at elbiler skal erstatte bensin og dieselbiler:


For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia alene, går det fram av utregningen at det trengs mer enn
* 207 000 tonn kobolt
* 264 000 tonn litiumkarbonat
* 7 200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider)
* 2,3 millioner tonn kobber

Dette tilsvarer:
* hele verdens produksjon av neodym
* to ganger verdens produksjon av kobolt
* tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium
* minst halvparten av verdens produksjon av kobber.

Og det var altså de enorme tallene, kun for å elektrifisere bilparken i Storbritannia. Så kommer elektrifisering av resten av verdens bilpark, i tillegg.
Redigert 26.01.2020 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
Klodrik
26.01.2020 kl 07:17 561

Jeg regner med at du har tatt konsekvensen og er søkklasta med gruveaksjer Fjordgubben?
mishka
26.01.2020 kl 10:24 470

Javel, men har det foreløpig gitt noe lenger kjørelengde av betydning? Svaret er NEI. Her snakker vi om forskning som foreløpig betyr null for den som skal ha en elbil NÅ. Helt siden Telsas føste bil kom har "tinnfoliehattene" snakket om alt som er rett rundt hjørnet. Men i løpet av 8 år har det i praksis for forbrukerne skjedd null, annet enn at flere fabrikker produserer elbiler med omtrent samme rekkevidde pr. KWh batteri. Noen biler, som f.eks. Leaf, har fått lenger rekkevidde, men det er bare fordi fabrikkene har stappet enda mer batterier inn i bilen. Jeg venter forstatt på et gjennombrudd, men det lar vente på seg. Faststoffbatterier snakket teknologievangelistene her på tråden om at skulle være rett om hjørnet. Det begynner nå å bli to år siden nå. Jeg venter forstatt :-).
Redigert 26.01.2020 kl 10:27 Du må logge inn for å svare

Har lest endel om når man eventuelt forventer at faststoffbatterier skal komme, Toyota har sagt 2020....!?

Men tipper det vil ta iallfall 10 år, og hva skal dette koste?
mishka
26.01.2020 kl 10:29 462

AMS hadde et lengre intervju med en av de tyske forskerne. De spurte når fasstoffbatterier kommer. Svaret var at det aner jeg ikke, men omkring 2025 kan vi si om det i det hele tatt er kommersielt mulig var svaret. Intervjuet var for ca. ett år siden.