«Blind hypervold» øker stadig i Frankrike: Ikke grunnet.........

Slettet bruker
25.01.2020 kl 00:57 303

«Blind hypervold» øker stadig i Frankrike: Ikke grunnet gettofisering eller stigmatisering

For barnepsykiater Maurice Berger – som har skrevet en bok om hypervoldige ungdommer – handler økningen i stygge voldssaker hovedsakelig om psykologiske og kulturelle faktorer.

I et lengre intervju i avisen Le Figaro, påstår Berger at han er personen i Frankrike med mest erfaring med voldelig ungdom – grunnet 40 år som lege og barnepsykiater. Som ekspert, forklarer han å være svært bekymret for at ekstrem voldsatferd blant fransk ungdom stadig blir hyppigere og mer og mer alvorlig.

– I min forskning er blind vold knyttet til familievold, som igjen er knyttet til en kultur som behandler kjønnene ulikt. 69 prosent av veldig voldelige ungdommer har blitt utsatt for voldsscener i hjemmet i løpet av de to første årene av sine liv. De etterligner sine fedre når de blir dyttet eller sett stygt på, sier han.

– I denne sammenheng er det å ødelegge, som å slå, leken til dem som ikke har noen fantasi. Å bringe brannmenn inn for å angripe dem er ikke et opprør mot uniformen generelt, men en veldig grunnleggende lek.

Klanbasert nordafrikansk ungdom

Berger forklarer videre at fransk ungdom fra familier med røtter fra de gamle franske koloniene i Maghrib (Marokko, Tunisia og Algerie) er overrepresentert blant dem som begår blind vold i Frankrike. – Jeg ber hver ungdom jeg møter om å fortelle meg livshistorien sin, og i den regionen der jeg jobber, har det store flertallet av disse mindreårige bakgrunn fra Maghrib.

Berger sier videre at i mange av disse familiene er individet medlem av en klan som er underlagt en patriarkalsk eller matriarkalsk autoritet, som skaper grobunn for gruppebasert vold.

– Identitet handler frøst og fremst om gruppetilhørighet til sin klan. Det handler ikke om interpersonelle relasjoner, men heller forholdet mellom en gruppe og en annen, sier han og presiserer:

– Hvis en person har problemer med en annen, viser vedkommende til gruppen sin og sier: «Mine brødre kommer for å drepe deg!»

Han mener at når disse personene ikke blir tilstrekkelig straffet, er det mer sannsynlig at de begår slike handlinger på nytt. – Jeg tar regelmessig imot voksne som har fått store fysiske plager, som et resultat av blind vold på grunn av «et stygt blikk», hvor den mindreårige gjerningspersonen kun blir straffet med en suspendert dom, fordi vedkommende ikke var en gjengangsforbryter. Offerets gjenværende liv og livskvalitet blir derfor verdt mindre, sier han.

https://resett.no/2020/01/24/blind-hypervold-oker-stadig-i-frankrike-ikke-grunnet-gettofisering-eller-stigmatisering/

Risk-reward1
25.01.2020 kl 01:31 289

Og det er nettopp denne klan/æreskulturen vi har forsøkt å få følerifjollene som preiker BS om fattigdom og trangboddhet, til å skjønne at handler om nettopp klantilhørighet og æresbegreper (som forøvrig er helt på trynet). Men der i gården går det som kjent svært tregt, frem til de selv får føle litt klan og ære.......

RR
Slettet bruker
25.01.2020 kl 04:02 265

At han har funnet ut av volden er kulturelt betinget, og er preget av de idealene de er oppvokst med fra hjemlandet er å sparke inn åpne dører. At dette først og fremst ikke skyldes ghetto, fattigdom og diskriminering er ikke vanskelig å akseptere. Men det er ikke drøftet om ghetto, fattigdom og diskriminering bidrar til å opprettholde og forsterke denne adferden eller ei. Barn av voldelige fedre er gjerne voldelige mot andre. Samtidig er ikke alle familier slik. De sliter med det samme som i Norge. De mangler tilstrekkelige straffereaksjoner.
Redigert 25.01.2020 kl 04:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 20:02 223

Sjekk barnevernets journaler så skal du se hvorfor disse barna er mye mer voldelige enn norske barn.
Slettet bruker
25.01.2020 kl 20:08 218

Har du en troverdig kilde å vise til istedenfor den rasistiske løgnbloggen??