Barbarians at the Gate - NAS under belejring?

EliotS
NAS 25.01.2020 kl 09:12 11323

”Barbarians at the Gate” er en titlen på en bok og den innholder en rystende fortelling om den kendte børsskandale, hvor kapitalfonden KKR købte RJR Nabisco. Bogen handler om RJR Nabisco som var et amerikansk konglomerat, der blandt andet solgte tobak og fødevarer. I ”Barbarians at the Gate” kortlægger to journalister, hvordan en drabelig budkrig udviklede sig til en historie om ufattelig finansiel grådighed. Bogen er skrevet av to graverjournalister Bryan Burrogugh og Jon Helyar og udgivet første gang helt tilbake i 1989 og opnåede førstepladsen på New York Times Bestsellerliste. Men det er en klassiker indenfor litteratur om M&A og der er mange pointer i bogen som er lige så relevante idag som dengang.

En anden klassisker som ikke har fået lige så meget opmærksomhed men som absolut burde have fået det er bogen «Cold Steel». Den er skrevet av Tim Bouquet & Byron Ousey. Den handler om den gang stål-magnaten Lakshmi Mittal gik på opkøbsjagt efter det Luxembourg-baseret «Arcelor» og hvordan der udviklet sig en høj-dramatisk kamp mellem Mittal familien og Arcelor’s CEO Guy Dolle. Bogen er især interessant fordi den er skrevet av to personer som har haft adgang til dem på insider og faktisk var den ene direkte involveret i transaktionsprocessen. Bogen er også interessnat fordi den er en fortælling om den tålmodighed som skal til når man laver konsolidering i en bestemt industri. I dette tilfælde i den golbale stål industri.

Hvorfor nu alt den bog snak under Norwegian’s ticker?

Jo – vi skal ikke mere end et lille år tilbake i tid så var Norwegian i høj grad et tema for diskussion om opkjøb og hvor de fleste nok vil være enig om at det var visioner omkring konsolidering som drev processen.

Siden dengang er både bestyrelseformand og CEO skiftet ud. Men jeg tror det er værd at bemærke sig at makkerparet «2 X Bjørn» fortsat udgøre den suveræn størrste aktionær-position i selskabet. De har derfor stor betydning for hvilken overordnet strategisk dagsorden som bliver sat og det vil ultimativt være dem som nikker «Ja» eller et «Nej» til et overtagelsestilbud, hvis sådan et dukker op.

Behovet for konsolidering i Europæiske luftfart eksistere fortsat i højest grad. I det sidste år er en række selskaber gået fallit og enkelt andre er købt op. Men det har overvejende været små aktører og dette rykke ikke meget på fordelingen av markedsandele i europæiske luftfart.

Derfor syntes jeg det er værd at se et år tilbage i tid. Lad meg starte med at pege på følgende citat fra Bjørn Kjos fra 7. feb 2019:

«Norwegian er fortsatt til salgs»

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ddKzg1/bjoern-kjos-norwegian-er-fortsatt-til-salgs

Dette er mindre end et år siden og det er sagt på et tidspunkt da selskapet var enormt presset. Men Kjos gør selv på det tidspunkt det klart at han fortsat er parat til at selge.

En uke før denne udtalese blev det også klart at det IKKE kun var IAG som havde vist interesse for Norwegian. Der havde været flere aktører i kulissen.

https://www.dn.no/bors/norwegian/bjorn-kjos/iag/norwegian-har-fatt-henvendelser-fra-en-rekke-andre-aktorer/2-1-529969

Bjørn Kise haroplyst i en anden artikel at der var 5 andre aktører en IAG som vil inn i Norwegian efter IAG åbningsbud.

https://e24.no/naeringsliv/i/m6my9E/bjoern-kise-fem-aktoerer-ville-inn-i-norwegian-etter-iag-budet

Nu er det så jeg spørger om hvorfor skulle denne interesse være forsvundet som dug for solen?

Og hvorfor skulle det ikke netop være sådan en opkjøbsproces som lige nu udspiller sig i kulissen hos Norwegian?

Norwegian har helt klart et avvik fra vanlig praksis når selskabet i sit General Forsamlingsprotokol oplyser at man vil lave reperasjonsemission på bestemt datoer og så lader man intet høre fra sig. Det er ovenikøpet sådan at når man tager kontakt bliver mange mødt med «venlig radiotavshed».

Finansavisen har i de senest dage kunne oplyse at Norwegian Air HAR forberedt prospekt til denne emisjion. Det er hverken billigt eller enkelt. Det har i tilleg fået Finanstilsynets godkejnnelse. Så styre og ledelsen må have overvejet at gøre dette men noget har stoppet dem.

Boeing avtalen er nok tæt på en underskrift men mange har spekuleret i at denne kunne holde emisjonen op. Men jeg kan ikke se at selskapet skulle være forhindret i at oplyse om dette i en børsmelding, hvor de samtidig udsetter beslutningen om en emisjion. Jeg tvivler på at Boeing ville insistere hårdt på krav om tavshetspligt her.

Men hvad jeg vil fremheve er følgende citat fra Bjørn Kise som han kom med for et år siden i sammenhæng med det bud som Norwegian styre vil acceptere tilbage i dec 2018:

«– Ved et slikt bud har du fullstendig taushetsplikt. Dersom vi sa noe som helst ville budet falle bort, sier Kise, og fortsetter:

– Dersom du henter kapital i et børsnotert selskap må all informasjon ut og alle aksjonærene skal likestilles. Dermed hadde vi håndjern på oss i flere uker. Vi kunne ikke gjennomføre en emisjon.»

https://e24.no/naeringsliv/i/ddKqoj/styreleder-avsloerer-oppkjoepsdrama-kjos-og-kise-sa-ja-til-aa-selge-norwegian

Jeg har lavet en lang position i Norwegian i sommer og har bygget yderligere op hen over høsten. Jeg har ikke været så eksponeret imod et selskap i lang tid. Men jeg har en klar overbevisning om at en eller måske flere aktører står i kulissen for at ville lave et opkjøb av Norwegian med henblik på konsolidering.

Mit eget bud er at det er Indigo Partner som via Wizz Air Holding PLC ser på et opkjøbsbud på Norwegian men der kan måske være flere aktører i spil. Det er i hvert tilfælde interessant at løsningen i Argentina var med et andet Indigo Partner selskab (Jetsmart) så de har i hvert tilfælde været i en dialog på høsten.

Men jeg har ikke andet en indicerer og det er spekulatsion fra min siden. Men jeg syntes ikke at spekulation kommer helt ud af den blå luft, hvis man ser hvad der er sket og hvad hovedejer har sagt over det seneste 1-2 år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
25.01.2020 kl 09:34 8038

Der er uller i mosen!
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Kantarell
25.01.2020 kl 10:29 7920

Man kunne ha skrevet en bok som het #EliotS#
I denne boken handler det om en person fra Danmark. Han er småaksjonær i en flyselskap som heter NAS. Siden 2019 har han fått en "illuminasjon": Nas skal selges og hver gang han referer på at dette skal skje, så går aksjekursen ned på Oslo-børs. i denne roman, alle nett finans-aviser, i samarbeid med meglerhus, bidra med "dommedagsprofeti" at selskapet er nært konkurs, slik at kursen faller og faller. Mange småaksjonær selger i panikk.
Boken avslører også at styret i Nas, er involvert i bedrageri der de selv låner aksjer til short. gjengen (de slemme i boka).
EliotS venner på H-forumet begynner å snu ham ryggen siden de fleste mister mest parten av pengene sine. Han blir rett og slett, ignorert, sensurert og blokkert. Kun noen få venner, som jesus sine apostler, forblir lojale til hans profeti. Restplassno, Bearw, Epona, Grønland, Kantarell...er blant dem. Uansett været, står de nær hverandre og støtter seg til EliotS visjon: Nas skal kjøpes!
Plutselig, en dag, så skjer det...etter flere lange netter..uker...måneder...i alle øko-media blir det kjent at Nas...
To be continued
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
25.01.2020 kl 11:24 7809

Haha. Mye god lektyre her lørdags formiddag!
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
EliotS
25.01.2020 kl 12:40 7722

Og jeg håber ikke at siste setning i historien er «Og sådan står han ene tilbake. Han endte som en moderne version av El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha.».

Vi får se!
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Grønland
25.01.2020 kl 13:10 7652

Mye gode historier her! Men mangler litt mer fundamentale innspill. Restplassno; Har du gjort noen flere beregninger på hva du tror om Q4 og tiden fremover?
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
25.01.2020 kl 13:42 7576

Jeg kan levere litt ila dagen/morgendagen!
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Grønland
25.01.2020 kl 13:51 7538

supert
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2020 kl 14:32 7464

""– Ved et slikt bud har du fullstendig taushetsplikt. Dersom vi sa noe som helst ville budet falle bort, sier Kise, og fortsetter:

– Dersom du henter kapital i et børsnotert selskap må all informasjon ut og alle aksjonærene skal likestilles. Dermed hadde vi håndjern på oss i flere uker. Vi kunne ikke gjennomføre en emisjon.»""
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Grønland
25.01.2020 kl 20:00 7129

Geir Karlsen er smertefult klar over at radiotausheten rundt emi., det er ikke noe de bare ser forbi pga. Boeing, eller aksjekursen for den saks skyld. Samme stillhet var det rundt JV i høst, og han sier i dette intervjuet ang. den lange forhandlingen vedrørende JV;
Etter å ha forhandlet med kinesiske CCB i over et år var Karlsen lei av å vente.
– For fem-seks uker siden ga jeg beskjed om at fremleggingen av kvartalsrapporten er en absolutt hard deadline for en avtale. Det er ikke noe alternativ å gå utover den datoen for å lansere en joint venture.
– Hvorfor satte du den deadlinen?
– Vi hadde lovet avtalen så lenge, og vi var i praksis enige med CCB om transaksjonen. Det var ikke noe alternativ for meg å stå på enda en presentasjon og si at vi «håper og tror at vi skal få en joint venture på plass». Det skulle ikke skje, enkelt og greit.
Avtalen ble landet, bare timer før Karlsen skulle presentere kvartalsresultatene.

https://e24.no/naeringsliv/i/QoXmz8/geir-karlsen-styrte-flere-selskaper-gjennom-stormen-saa-kom-telefonen-fra-norwegian

Karlsen er som mange mange ganger nevnt her, og i intervjuer, meget opptatt av å opptre ryddig, samt skape tillit til markedet, og aksjonærene.
Jeg er 99,9% sikker på at Norwegian er i forhandlinger om en større sak nå, på lik linje med EliotS. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar, men er ganske sikker på at 31.1.20 er en essensiell dato.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
StockWizard
25.01.2020 kl 20:23 7069

@Grønland: Hvorfor eksakt 31.01.20?
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Herman*
25.01.2020 kl 21:30 6915

Er meget mulig, men vi må ikke glemme at ingen andte flyselskaper har kommet til enighet med Boeing de tre siste ukene heller.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 08:00 6533

Det kan godt være at ingen andre flyselskaber er kommet til enighed med Boeing de siste 3 uker men jeg kan ikke se hvordan Boeing kan bestemme at Norwegian ikke må lave en emisjon. Norwegian kunne uten problemer udsende melding om at beslutning om emisjon er udsat indtil en avtale med Boeing er på plads. Det giver veldig god mening for alle parter og jeg kan IKKE se at det skal være en show-stopper for forhandlinger med Boeing.

Men hvis Norwegian forhandler med et andet selskap om at blive købt op så tror jeg til gengæld at Boeing avtalen må genforhandles. I det scenario er det nok OK at Boeing også siger OK til det nye set-up. Derfor at Boeing avtalen ikke har en underskrift endnu.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
tickerlover
26.01.2020 kl 08:38 6458

Hei Eliot

Jeg tenker at reparasjonsemisjonen i utgangspunktet er for å sikre lovpålagte krav ang minoritetsaksjonærers rettigheter ved hovedemisjonen. Men hvis markedskurs har vært lenge nok under emisjonskurs etter den hovedemisjonen faller disse kravene bort. Dermed står Norwegian plutselig i en posisjon hvor de må ta hensyn til majoritetsaksjonærene som ikke ønsker å gi bort aksjer til underkurs. Og Norwegian må også vurdere om de faktisk trenger og ønsker pengene som kommer inn i reparasjonsemisjonen.

Med siste dagers kursnivå kan trolig Norwegian nå argumentere for at minoritetsaksjonærer kunne sikret seg aksjer til kurs under emisjonreparasjon. Og avblåse reparasjonsemisjonen.

Et springende punkt er likevel om investorer i hovedemisjonen har fått mer informasjon enn investorer som er med i reparasjonsemisjonen. Informasjon som ville inngått i prospektet til minoritetsaksjonærene. Da er det skjevheter igjen.

Jeg tror treg behandling av prospektet hos myndighetene er grunnen til forsinkelsen og GK&co vurdering/avblåsing av reparasjon er grunnen til stillheten.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
tickerlover
26.01.2020 kl 08:40 6453

Boeing har selvsagt ingenting med en reparasjonsemisjon å gjøre.
Ikke en evt kjøper har heller.

Reparasjonsemisjon er lovpålagte interne anliggender i et annet selskap.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
tickerlover
26.01.2020 kl 08:43 6446

En evt kjøper vil naturligvis ha synspunkter på en pågående Boeing-forhandling.
Spesielt når den strekker seg mange måneder og år framover i tid.

MAX'ene er ikke på lufte før tidligst H2.
Og kompensasjon fra Boeing kommer svært sannsynlig til å stor betydning for fremtidige flykjøp og flyfinansiering i mange år fremover.

Jeg tar det som et godt tegn at Boeing-forhandlinger trekker ut. Spesielt når andre flyselskap har landet sine avtaler.
Det tyder på at GK er tøffere i forhandlinger.
Og/Eller at Norwegian har en bedre posisjon enn de andre flyselskapene.
Og/Eller Norwegian og GK har fått flere ting å tenke på som en evt kjøper som er interessert i å få et bra Boeing-resultat.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Kantarell
26.01.2020 kl 09:13 6385

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/01/26/7491813/vellykket-jomfrutur-for-boeings-nye-langdistansefly
Dette vil gi bra utslag for Boeing økonomi fremover!
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Buyin85
26.01.2020 kl 09:48 6296

Ser at beholdningen til HBK holding AS gradvis har blitt redusert. pr nå 9,2%. Dette er vel gjerne aksjer som er lånt ut til short, men skal det ikke uansett flagges når en går under 10%?
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 10:07 6239

En evt. køber har i høj grad noget med en emisjon at gøre. Det betyder absolut noget om der skal købes 7 mio. aktier mere ved et opkøb.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 10:10 6217

Beholdning for HBK Holding 9,2 % men det reelle ejerskab når aktierne er komme retur er vel rundt 15 %.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 10:30 6164

Treg behandling av Prospektet er ifølge Finansavisen ikke forklaringen. Prospektet var klart og godkendt av Finanstilsynet den fredag som der var deadline. Det peker også på at Norwegian ledelse ikke planlagte en avlysning.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 14:01 5943

EliotS;
hva tenker du om dette oppkjøpet? https://corporate.lot.com/pl/en/press-news?article=2046579

Det ryktes at både IAG, Lufthansa Group, Ryanair og Indigo Partners var interessert.
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 14:41 5864

Jeg ved at Lufthansa var langt fremme med et bud men ved at det blev LOT så bliver det jo i nærmeste familie (Star Alliance). I tilleg skal det også bemærkes at Lufthansa byder på Alitalia for øjeblikket selvom den proces er yderst merkelig. Men der vidner bare om at konsolidering er igang i Europa.

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/marisagarcia/2020/01/24/two-cranes-in-a-circle-lufthansa-loses-condor-to-crane-rival-lot/amp/
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
26.01.2020 kl 19:53 5592

Her kommer det bud! Vil de største aksjonærene selge for 80 kr?
Redigert 18.01.2021 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
Restplassno
26.01.2020 kl 20:10 5644

Håper ikke det!
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Artige
26.01.2020 kl 20:27 5587

Så budet har ikke kommet enda? Nå må dere legge vekk denne bud greia, eneste plassen der kommer bud er her inne. Tullball.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Littoptimist
26.01.2020 kl 21:02 5509

Spiser du opp sokkene dine om du tar feil og sender bilde? Her kan det faktisk komme bud hvis du har sjekket hvordan det lå an for 1 år siden. Mye har skjedd og Norwegian er mer attraktivt enn noen gang.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 21:06 5481

Har du lest deg opp på hva Kjos og Kise har kommunisert i media siden sist de fikk bud. Og les deg opp på hva flyanalytikerene sier?
NAS er sånn jeg ser det dessverre i en dårlig posisjon nå, dvs at de er meget attraktive til en takeover. Med dagens aksjekurs er mcap 6,5 mlrd. Dvs legger noen det dobbelte på bordet, ca. 13 mlrd får de en av verdens største lavprisselskap med nyest flåte til spotpris.
Ut fra hvordan NAS har snudd økonomien, og med ytterligere tiltak vi vet kommer, vil jeg tippe at hele kjøpesummen er nedbetalt på 3/4 år, og det er uten synergier som vil øke marginer ytterligere med sammenslåing. I tillegg er det fare for at de vil øke ytterligere marginer organisk med planene de har satt i gang.
Men spørsmålene er;
1. Hva selger de største på
2. Er budgiver villig til å gi 100-150% over børskurs.

Sist bud var på bordet var prisen på NAS 13,5 mrd. Har man lest seg opp på hva NAS har gjort siste året, så er caset så enkelt som det skal være, nemlig å kunne lage regnestykket på en serviett.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 21:11 5466

Har en lite n konspirasjon om at noen prøver å posisjonere seg allerede med at det er noen som har kjøpt seg opp til topp 13 på aksjonærlisten. Foreløpig er de skjult bak meglerkontor, men skal bli svært interessant å se utviklingen på topp 20 til uka.
I tillegg ble det krysset hvertfall en stor pist på 100k på 43,10 på fredag. Så at en megler har kjøpt på vegne av noen andre er ganske trolig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Artige
26.01.2020 kl 21:12 5457

Ja det er avtale og det skal smake godt. Mye har endret seg, på godt og vondt. Nå må de først bli ferdig med Boeing avtalen og avklaring på emi.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
26.01.2020 kl 21:13 5445

STOR sannsynlighet for at budgiver besøker kontorene på Fornebu i disse dager med total taushet fra selskapet. Hvorfor skulle ikke IAG, Lufthansa, Indigo være interessert nå???
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Grønland
26.01.2020 kl 21:24 5393

Skjønner ikke at det er så vondt. De har hatt ekstrakost på MAX på rundt 1 mrd i 2019, og er de litt heldig går de i pluss i 2019.
I tillegg vet vi at det kommer erstatning fra Boeing, spørsmålet er bare hvor mye og i hvilken form.
I tillegg vet vi at amerikansk økonomi er avhengig av Boeing, hvorfor kom plutselig FAA på banen 2 dager etter Boeing selv sa de ikke fikk flyene i luften før juni/juli? Jo, fordi Boeing har sagt at de er avhengig av FAA, og med å melde ytterligere forsinkelse så fikk de sparka FAA til å komme raskere på banen.
Make sens?
Hvis man tror at man skal drive et flyselskap uten noen utfordringer så er du dessverre på helt feil stasjon. It's part of the game
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
terkel86
26.01.2020 kl 21:40 5326

Hei EliotS

Jeg vil bare klargjøre noe. Du skriver at prospektet var godkjent av Finanstilsynet Før den 10.januar. Er du sikker på det. I FA ble det vel skrevet at de har erfart at prospektet er produsert og godkjent, men det sto ikke noe ang når. Slik jeg ser det er det veldig mye informasjon i om prospektet ble godkjent før eller etter den 10.1. Er det FA som er kilden din eller et annet sted. Hvis prospektet var godkjent før den 10.1 er det bare å kjøpe med begge hender, er det derimot produsert etter den 10. Er det vanskeligere å tolke hvorfor... takk for svar.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 23:15 5082

terkel86 - Fair at du spørger om prospektet var godkjent av Finanstilsynet før den 10.januar. Jeg skal være helt ærlig og indrømme at jeg antog at dette var tilfeldet når FA ikke oplyser andet og jeg tror fortsat på dette. Men nej jeg har ikke andet information end det som er kommet frem i FA.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
EliotS
26.01.2020 kl 23:28 5032

Grønland - Hermed en kommentar mere om Condor salget til LOT.

Jeg kan se at på et tidspunkt var Indigo Partners anset til at være "front runner" av det tyske Handelsblatt men det blev altså LOT.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/81947-scramble-for-thomas-cook-uk-slots-as-condor-seeks-new-owner

Men hele Condor historien peker på at IAG, Lufthansa og Indigo Partners er sultne på konsolideringsopkøb.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
JordanBelfort
26.01.2020 kl 23:42 4984

Scenario:

Kjos har vel fortsatt en finger med i spillet? Og er kjent for å være en luring? I lag med resten av gutta? Nese for en god deal?

Hva om de er såpass lur at de forsøker å utnytte dette til sin fordel?

Det vil si: forhandler frem en knallgod avtale om en haug med nye fly til en solid discount, i stedet for en straight up cash deal.

Hvorfor? Boeing ligger med brukket rygg og trenger at noen av kundene sine comitter til selskapet og viser de tillit. Dette vil fungere som en bjellesau for andre konkurrerende flyselskap som blir nødt til å følge etter. De har ikke råd til å droppe flåtefornyelse, og det er begrenset hvor mange fly Airbus kan lage.

Interessant.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
EliotS
27.01.2020 kl 06:56 4796

JordanBelfort - Jeg kan følge dit rationale og jeg vil ikke udelukke at det sker. NAS har dog yderligere behov for cash fordi de forsat har ryggen imod muren. NAS har fottsat en gjeld som er for stor.

Men hvis NAS bliver opkøbt af nogle med penge så er her en gylden mulighed.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
EliotS
28.01.2020 kl 22:45 4359

Det ser ud som om IAG er kommet et stykke væk fra grænsen på non-EU investors på 50 %

https://newsroom.aviator.aero/iag-removal-of-the-limit-on-non-eu-shareholding/

Men jeg har tjekket Wizz Air Holding PLC i London og de har følgende størrre aktionærer:

Indigo Hungary Management LLC 20.6%
Fidelity Management & Research Co. 7.85%
Capital Research & Management Co. 5.30%
FIL Investment Advisors (UK) Ltd. 5.29%
Merian Global Investors (UK) Ltd. 5.15%
BlackRock Investment Management (UK) Ltd. 2.38%
József Váradi 2.38%
Norges Bank Investment Management 2.32%
JPMorgan Asset Management (UK) Ltd 2.03%
Legal & General Investment Management Ltd. 1.66%

Hvis disse tal er korrekt så ser det ud som om at Wizz har en risiko for at miste sin adgang til Europæiske luftrum 10 måneder efter Brexit. Men en løsning er jo at lave en fusion med et børsnoteret selskab indenfor EU/EAA.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Grønland
29.01.2020 kl 00:14 4173

Hvorfor skal de miste det tilgang til europeisk luftrom?
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
hstray
29.01.2020 kl 01:40 4092

Kommer Norwegian seg ut av den økonomisk krisen de har vært, og delvis fortsett er i vil selskapet bli høyaktuelt for ett oppkjøp. Grunnen er enkel, Norwegian står i sentrum av en ny verdensomspennende lavpris allianse som de tradisjonelle nettverks selskapene ikke har sett før. I sentrum så mener jeg at Norwegian V/ bjørn Kjos har vært iniativtager til alliansen, samt Norwegian har langdistanse satsningen som utgjør den store truselen for nettverksselskaper. IAG, Lufthansa m flere sin strategi hsr vært å plukke opp restene ved et konkurssalg. Klarer Nas å få til en sun satsning, og bedre økonomien så er det ett tidsspørsmål før de vil bli utsatt for nye oppkjøpsforsøk
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare