Barbarians at the Gate - NAS under belejring?


”Barbarians at the Gate” er en titlen på en bok og den innholder en rystende fortelling om den kendte børsskandale, hvor kapitalfonden KKR købte RJR Nabisco. Bogen handler om RJR Nabisco som var et amerikansk konglomerat, der blandt andet solgte tobak og fødevarer. I ”Barbarians at the Gate” kortlægger to journalister, hvordan en drabelig budkrig udviklede sig til en historie om ufattelig finansiel grådighed. Bogen er skrevet av to graverjournalister Bryan Burrogugh og Jon Helyar og udgivet første gang helt tilbake i 1989 og opnåede førstepladsen på New York Times Bestsellerliste. Men det er en klassiker indenfor litteratur om M&A og der er mange pointer i bogen som er lige så relevante idag som dengang.

En anden klassisker som ikke har fået lige så meget opmærksomhed men som absolut burde have fået det er bogen «Cold Steel». Den er skrevet av Tim Bouquet & Byron Ousey. Den handler om den gang stål-magnaten Lakshmi Mittal gik på opkøbsjagt efter det Luxembourg-baseret «Arcelor» og hvordan der udviklet sig en høj-dramatisk kamp mellem Mittal familien og Arcelor’s CEO Guy Dolle. Bogen er især interessant fordi den er skrevet av to personer som har haft adgang til dem på insider og faktisk var den ene direkte involveret i transaktionsprocessen. Bogen er også interessnat fordi den er en fortælling om den tålmodighed som skal til når man laver konsolidering i en bestemt industri. I dette tilfælde i den golbale stål industri.

Hvorfor nu alt den bog snak under Norwegian’s ticker?

Jo – vi skal ikke mere end et lille år tilbake i tid så var Norwegian i høj grad et tema for diskussion om opkjøb og hvor de fleste nok vil være enig om at det var visioner omkring konsolidering som drev processen.

Siden dengang er både bestyrelseformand og CEO skiftet ud. Men jeg tror det er værd at bemærke sig at makkerparet «2 X Bjørn» fortsat udgøre den suveræn størrste aktionær-position i selskabet. De har derfor stor betydning for hvilken overordnet strategisk dagsorden som bliver sat og det vil ultimativt være dem som nikker «Ja» eller et «Nej» til et overtagelsestilbud, hvis sådan et dukker op.

Behovet for konsolidering i Europæiske luftfart eksistere fortsat i højest grad. I det sidste år er en række selskaber gået fallit og enkelt andre er købt op. Men det har overvejende været små aktører og dette rykke ikke meget på fordelingen av markedsandele i europæiske luftfart.

Derfor syntes jeg det er værd at se et år tilbage i tid. Lad meg starte med at pege på følgende citat fra Bjørn Kjos fra 7. feb 2019:

«Norwegian er fortsatt til salgs»

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ddKzg1/bjoern-kjos-norwegian-er-fortsatt-til-salgs

Dette er mindre end et år siden og det er sagt på et tidspunkt da selskapet var enormt presset. Men Kjos gør selv på det tidspunkt det klart at han fortsat er parat til at selge.

En uke før denne udtalese blev det også klart at det IKKE kun var IAG som havde vist interesse for Norwegian. Der havde været flere aktører i kulissen.

https://www.dn.no/bors/norwegian/bjorn-kjos/iag/norwegian-har-fatt-henvendelser-fra-en-rekke-andre-aktorer/2-1-529969

Bjørn Kise haroplyst i en anden artikel at der var 5 andre aktører en IAG som vil inn i Norwegian efter IAG åbningsbud.

https://e24.no/naeringsliv/i/m6my9E/bjoern-kise-fem-aktoerer-ville-inn-i-norwegian-etter-iag-budet

Nu er det så jeg spørger om hvorfor skulle denne interesse være forsvundet som dug for solen?

Og hvorfor skulle det ikke netop være sådan en opkjøbsproces som lige nu udspiller sig i kulissen hos Norwegian?

Norwegian har helt klart et avvik fra vanlig praksis når selskabet i sit General Forsamlingsprotokol oplyser at man vil lave reperasjonsemission på bestemt datoer og så lader man intet høre fra sig. Det er ovenikøpet sådan at når man tager kontakt bliver mange mødt med «venlig radiotavshed».

Finansavisen har i de senest dage kunne oplyse at Norwegian Air HAR forberedt prospekt til denne emisjion. Det er hverken billigt eller enkelt. Det har i tilleg fået Finanstilsynets godkejnnelse. Så styre og ledelsen må have overvejet at gøre dette men noget har stoppet dem.

Boeing avtalen er nok tæt på en underskrift men mange har spekuleret i at denne kunne holde emisjonen op. Men jeg kan ikke se at selskapet skulle være forhindret i at oplyse om dette i en børsmelding, hvor de samtidig udsetter beslutningen om en emisjion. Jeg tvivler på at Boeing ville insistere hårdt på krav om tavshetspligt her.

Men hvad jeg vil fremheve er følgende citat fra Bjørn Kise som han kom med for et år siden i sammenhæng med det bud som Norwegian styre vil acceptere tilbage i dec 2018:

«– Ved et slikt bud har du fullstendig taushetsplikt. Dersom vi sa noe som helst ville budet falle bort, sier Kise, og fortsetter:

– Dersom du henter kapital i et børsnotert selskap må all informasjon ut og alle aksjonærene skal likestilles. Dermed hadde vi håndjern på oss i flere uker. Vi kunne ikke gjennomføre en emisjon.»

https://e24.no/naeringsliv/i/ddKqoj/styreleder-avsloerer-oppkjoepsdrama-kjos-og-kise-sa-ja-til-aa-selge-norwegian

Jeg har lavet en lang position i Norwegian i sommer og har bygget yderligere op hen over høsten. Jeg har ikke været så eksponeret imod et selskap i lang tid. Men jeg har en klar overbevisning om at en eller måske flere aktører står i kulissen for at ville lave et opkjøb av Norwegian med henblik på konsolidering.

Mit eget bud er at det er Indigo Partner som via Wizz Air Holding PLC ser på et opkjøbsbud på Norwegian men der kan måske være flere aktører i spil. Det er i hvert tilfælde interessant at løsningen i Argentina var med et andet Indigo Partner selskab (Jetsmart) så de har i hvert tilfælde været i en dialog på høsten.

Men jeg har ikke andet en indicerer og det er spekulatsion fra min siden. Men jeg syntes ikke at spekulation kommer helt ud af den blå luft, hvis man ser hvad der er sket og hvad hovedejer har sagt over det seneste 1-2 år.
Redigert 25.01.2020 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
EliotS
29.01.2020 kl 07:44 2731

Der er et krav om at flyselskaper som skal ha fri adgang til EU luftrom skal være eiet av minimum 50 % af EU/EEA investorer.

Der er også nogle andre krav i forhold til besetning men det krav tror jeg Wizz opfylder fordi hovedbasen er i Ungarn.
livecnn
29.01.2020 kl 09:54 2406

Australske forskere har greid å isolere Corona-viruset
Australske forskere har som det første landet utenfor Kina, greid å isolere og dyrke fram Corona-viruset, skriver australske medier onsdag.

Viruset er tatt fra en av de fem smittede personene som er kommet til landet fra Kina.

Forskerne ved Peter Doherty-instituttet i Melbourne vil nå dele det isolerte viruset med Verdens helseorganisasjon (WHO) som vil distribuere det til laboratorier verden rundt som arbeider med å utvikle en vaksine mot Corona-viruset.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kJGx4A/australske-forskere-har-greid-aa-isolere-corona-viruset
EliotS
14.02.2020 kl 00:13 2027

Det bliver meget interessant at se om den nye storaktionær (nummer 3) vil gøre noget med positionen. Hvis den skal bruges til noget aktivit så tror jeg vi ser det ganske snart.
Redigert 14.02.2020 kl 00:13 Du må logge inn for å svare
abban
14.02.2020 kl 09:53 1805

Kanskje de også skal låne den ut til short!🙈

tror du skal finne fram noen bøker innen finans, så skjønner du at den kommentaren blir feil
livecnn
14.02.2020 kl 10:15 1704

Hva mente Geir karlsen med at Rolls-Royce avtalen kunne ha vært bedre ???

Fikk noen noe fornuft ut av denne uttalelsen ?
Redigert 14.02.2020 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
aibo
14.02.2020 kl 10:31 1622

Hva kan en si, det er ikke eierne som bestemmer kursen i NAS.
Utrolig at klarte å sende den ned 1%

Er det bare å vente på stoploss nå ?
EliotS
14.02.2020 kl 10:38 1578

Jeg tror at Geir Karlsen syntes at avviklingen av vedligehold/reperesjon ligger i et tidsskjema som er uhensigtgsmæssigt. Han vil helt ikke ha fly ude av drift i sommersæsonen.
Strategi
14.02.2020 kl 10:54 1528

Det er så mye underliggende positivt rundt Norwegian nå, store aktører har tatt betydelige volum.

Tror vi kan få en kraftig rekyl tilbake i løpet av dagen.
Thinky
14.02.2020 kl 15:54 1377

Til de danske debattører her :
https://video.qbrick.com/play2/embed/player?accountId=287078&playlistId=319532e1-8c2c-4cd8-ba47-2779fa206528&configId=default&pageStyling=adaptive&autoplay=false&repeat=false&sharing=false

NAS hadde betydelig fremgang i 2019Q4 mot 2018Q4. NAS er på rett vei, og rendyrker nå fortjeneste.
Viktigheten av Norge er understreket. Og Norge er Nordens største flymarked. NAS er viktig for Norge.
Norge vil ikke slippe NAS. Om Norge slapp NAS må Norge inn i SAS igjen. Norge er nødt til å ha rimelig
kontroll av flytrafikkbetjenerne i Norge. Og vi har penger så vi kan gjøre dette.
NAS viser nå fin fremgang. Det er fint å se. Og styrker grunnlaget for norsk villighet til å fylle på mer
penger i NAS, om det trengs. Men nå jobber NAS og norske interesser med å skape et bedre NAS.
Og vi ser fremgangen stige frem. NAS har også attraktive flybilletter. Det er det ingen tvil om. NAS
må bare fortsette å rendyrke best mulig lønnsomhet. NAS har vært rammet av MAX-krisen. På et
tidspunkt vil dette gå over. Enten kompensasjon, MAX-fly som kan brukes, eller andre fly som kan
brukes.
Norske fond kunne godt ta litt ytterligere posisjoner i NAS, for å styrke det norske innslaget i NAS.
NAS er på rett vei. Det ser vi klart og tydelig nå. Og HBK tar ikke en TRS uten å ha tro på det.
EliotS
14.02.2020 kl 21:00 1257

15.462.267 stk NAS aktier (9,4 %) er nu ejer av Pimco ifølge Morningstar.com. Disse aktier er nyligt anskaffet. Denne opgørelse er lavet per 31/1-2020. En rekke mindre fonde har solgt sig ud herunder Sissener C. De købt op ved emisjonen og har så nok solgt sig ude inden starten av feb.

Pimco eller Pacific Investment Management Company er et globalt investeringsfirma, med sete i Newport Beach, California og eid av det tyske finanskonsernet Allianz.

Hvis de tal stemmer så har jeg en mistanke om at Lufthansa er på krigsstien. De øvrige tal med Danske Bank og DNB ser ut til at passe ok med opgørelsen i Q4 rapporten.

Men hvorfor de ikke har været tvunget til flage ved jeg ikke. Det peket på tallene ikke stemmer.
Redigert 14.02.2020 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Thinky
14.02.2020 kl 21:28 1199

https://www.morningstar.com/stocks/chix/naso/ownership
Pimco lukter NWO.

På aksjonærlisten er det en del norske fond. Samt svenske og danske banker og fond.
Skandinavia er ikke tjent med at noen utenfor Skandinavia overtar NAS.
Ola og Kari Nordmann er nok raskt på om noe utvikler seg her. NAS er en del av
norsk, skandinavisk, og nordisk infrastruktur.
HBK synes ikke på aksjonærlisten. Er mesteparten lånt ut ?

SAS også, er det viktig at er på skandinaviske hender. Det har det vært siden 1946.
Og kommer til å fortsette å være i fortsettelsen også.
omac
14.02.2020 kl 21:38 1177

Er det viktig at SAS er i Skandinaviske hender? Ifølge siste reklame er vi ingenting så tviler på de bryr seg
aibo
14.02.2020 kl 21:40 1166

Vi drømmer om oppkjøp, men jubler når Kjos og CO "låner" for å kunne ha makt nok til å stoppe en overtagelse.
I dag vant de som solgte den 12/2.

Thinky
14.02.2020 kl 22:04 1123

https://www.sasgroup.net/en/shareholders/
SAS er for 77 % del på svenske og danske hender. Norske interesser har 3,2 %.
Det er ikke lett for noen å overta SAS. SAS har vært på skandinaviske hender hele tiden i snart 74 år. Og
sånn kommer det til å være i fortsettelsen også. SAS er jo skandinavisk identitet. Flott det.

NAS skal vi heller ikke slippe ut av Norge, Skandinavia eller Norden. Dette handler om luftfartsinfrastruktur.
Der kommer ikke British Airways, Lufthansa, AirFranceKLM eller andre til altså.

I dag sluttet NAS og SAS på hhv. 39,4 og 13,5.
Børsverdi hhv. 6,15 og 5,2.
Redigert 14.02.2020 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Thinky
14.02.2020 kl 22:09 1115

Vi drømmer ikke om oppkjøp, men et fremgangsrikt NAS på for en god del norske hender.

EliotS- takk for dine undersøkelser.
Skrev noe i stad, men redigerer da jeg skjønner lite av denne morningstar.

Kan du forklare nærmere?
Redigert 14.02.2020 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
aibo
14.02.2020 kl 22:20 1072

Hvis en nekter eierne å drømme om oppkjøp kan en godt være fornøyd med tingenes tilstand. Kurs mellom 33 og 40
Jacob Schram mente de hadde en 5 år lang "kamp" foran seg.

Har sett den oversikten på Morningstar og det er ingen akjsjonærliste.
Men, hva er det?
EliotS
14.02.2020 kl 23:00 973

Nej - det er ikke en top 20 aktionær liste i klassisk forstand. Det er en oversigt over hvilke fonde/financielle institutioner er investeret. Derfor enkelt investorer ikke listet.

Fin artikkel i E24. Kan se ut som avtalen med RR er god, selv om vi ikke har detaljene. Penger fra JV i Q2.
https://e24.no/boers-og-finans/i/0n7V3J/norwegian-tror-max-regningen-krymper-i-aar

Jeg tror også det foregår et spill i kulissene om Norwegian nå. Mer aktuelt enn noen gang! Spennende link med Lufthansa-Allianz-Pacific Investment Management
Redigert 15.02.2020 kl 07:12 Du må logge inn for å svare

Det spekuleres over en lav sko på ulike tråder og nye nick kommer stadig opp, også nick som har vært borte lenge dukker opp.
Venter nå bare på Hammers.
Uansett, det er mye positivt som skjer i selskapet:
---------------------------------------------------------------
– Vi planlegger en sommerproduksjon på 32 fly med 41 fly i flåten. Det sier noe om hvor stort problemet er. Samtidig har vi brukt mye tid med Rolls-Royce for å få til en avtale, som vi nå har hatt på plass, sier Karlsen.

– Får dere betalt erstatning fortløpende for merkostnadene som dere pådrar dere eller har dere bare gjort opp for historiske forhold?

– Det er en kombinasjon av begge deler, sier Karlsen.
__________________________
Han legger også til at de også får en ny og stor kredittkortformidler inn i systemene sine på mandag – Intesa Sanpaolo:

– Når de kommer i gang gir det øyeblikkelig likviditet. Det er svært viktig for oss, sier Karlsen.
---------------------------------------------------
Norwegian står likevel i en bedre posisjon nå enn for ett år siden. Selskapet venter å få inn en milliard kroner fra salg av fly i løpet av første kvartal.