Dagens Spørsmål - Hvilken aksjehandel tapte dere mest på?

Slettet bruker
LOSS 22.07.2018 kl 18:07 5171

Hei folkens

Her på forumet er man stort sett omgitt av eksperter og tradere som aldri har tapt penger på en aksjehandel. Simpson har på følelsen av at det kommer av benektelser. Det hele kan ligne litt på spillegalskap, man skryter kun av de hesteløpene som går bra, og feier alle tap og saldoen på Masterkortet langt under teppet.

Simpson åpner dermed ballet med å informere om sine verste investeringer de siste 12 månedene:
Europris: Inngang på 34kr i januar, salg på 24,5kr i juli. Inkludert utbyttet som dukket opp tilsvarer denne handelen en prosentvis avkastning på -23,5%.
Orkla: Snitt inngang 81,5 kroner de siste 12 mnd. Inkludert utbyttene på 5 og 2,6 kr tilsvarer dette en foreløpig prosentvis avkastning på -7,0%

Dette er de to svakeste investeringene mine, i en portefølje som teller 25 norske aksjer.

Hvor har dere tapt mest penger?

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og spåmann med stor spåkule
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
stockshopper
24.07.2018 kl 15:53 5046

Det er jo noe som heter stopploss funksjon da! Den funker den! Jeg har med hell lagt positv stopploss etter kjøp for å sikre pengene mine! Om man har noen tusen aksjer så kjøpspris + 5 øre. da kan man gå ut og inn på lavere nivå men kontanter sikret
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 16:01 5024

Så det vil si at Stockshopper aldri har tapt penger på en aksjehandel?
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
stockshopper
24.07.2018 kl 18:19 4959

Jo jeg fikk et kraftig papir tap i DNO i 2014 (minst 400k) fordi jeg var flink til å kjøpe billige aksjer på riktig tid over lang tid fra 2006 , men var opptatt med andre ting en børsen når kursen fallt på høsten det året og jeg hadde nettopp ikke stopploss da jeg burde ha hatt det! Men endel av dette er hentet inn i dag og jeg har vel ikke noen tap siste året ihvertfall, Jeg har skiftet fra hamstring og mere til trading og har lykkes bedre med det først og fremst innen olje relatert. Jeg har lært endel siden da og ikke minst fra DNO trading. Men er ute av dem akkurat nå!
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Solberg
24.07.2018 kl 19:11 4919

Artig tråd, selv om som sier så snitter vel medlemmene i snitt på rundt 40-50 % avkastning... Min største blemme var uten tvil Dolphin Group i sin tid. Hvor mye tapet var på husker jeg ikke i farten, men stygt ble det i alle fall.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 19:55 4882

Tapte 20% på THIN i det jeg kastet kortene rett før den crashet og burnet skikkelig for noen uker siden. Har i det hele tatt brukt dette året til å ta en del tap for å flytte pengene til ting jeg har større tro på og samtidig konsentrere porteføljen til 4-5 aksjer. Kan rapportere at det å selge med tap er en deilig følelse av renselse, i motsetning til å sitte og banne over at ting går dårlig og håpe at det skal snu.

Men når det er sagt så kan også sies at den aksjen jeg bannet mest over i forfjor var SSO og der sitter jeg nå i pluss 35%. Så noen ganger funker skufftaktikken. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
hovtor
24.07.2018 kl 20:19 4846

Egen medgang er bra, andres motgang er heller ikke å forakte. Jeg har flere ganger gått inn og ut av Seabird med grei fortjeneste, men sommeren 2017 var en katastrofe. Kastet til slutt kortene etter å ha tapt 75%. Skulle selvsagt hoppet av før, men det hadde jo alltid ordnet seg tidligere bare man ventet litt. Og det er sikkert de som har hatt det betydelig verre...
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 20:37 4806

I senere tid er vel det styggeste Bergen group fra i fjor, før tapet av forsvarskontrakten. Satt der og kjøpte og kjøpte selv om et styremedlem som også var med i styret for et firma som eide et annet firma (er du med?) satt og solgte ut lassevis med aksjer rett før avgjørelsen fra Forsvaret falt.

Jeg tenkte jo selvfølgelig "Det må vel være en annen grunn, de kan da vel ikke tro de slipper unna med det her?".
Men jo, de tapte kontrakten. Noe denne personen helt klart visste på forhånd og ikke et ord har blitt sagt om noen undersøkelse fra Finanstilsynet eller Økokrim der, selv om det var et soleklart eksempel på insidehandel. Etter nyheten brøt gikk det ikke mange minuttene før handelen ble stoppet da aksjen falt et sted rundt 20-30% på den korte tiden. Tilfeldigvis var jeg den siste som fikk hivd ut siste rest rett før handelen stoppet, når den åpnet igjen var det et godt stykke under. Var inne med rundt en halv mill men var takk og pris kjapp nok med salg og hadde akkumulert såpass over tid at snittet ikke var så ille, kom meg ut uten sekssifret tap der. Men, det var rett og slett idioti fra min side, burde ha visst bedre enn å drive med sånne nybegynnertabber.

Om jeg ser all-time tap jeg har tatt så dreier det seg om nesten syv siffer tilbake i 2012. Hva eller hvordan vil jeg ikke si noe om, men det var virkelig et tilfelle av kollektiv idioti fra samtlige aksjonærer i et selskap.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Hammers
24.07.2018 kl 20:42 4798

EricS
Enig med deg i alle disse traderne som aldri taper et øre på børs.
De kjøper ALLTID på bunn - og selger ALLTID på topp - selv om de var "stålbull" når toppen var der!
Dessuten har det dukket opp noen som handler for en mill her og en mill der uten å blunke. Lurer på om de vet hvor mange nuller det er i en mill.

Jeg taper selv aldri store beløp. Går raskt ut når jeg ser det begynner å skjære seg - og snitter aldri ned!
Gjør man det (snitte ned) kan et lite problem fort bli til et stort et - hvis fallet fortsetter.

Min desidert verste handelen kom i REC for 1-2 år siden. Ja helt UTROLIG var den, selv om ikke beløp var stort.
Jeg har eid REC 2x i mitt liv. 1. gang var v/børsintro - og jeg fikk noen få i tegningen. Jeg forlot for tidlig, men ok.

Deretter hadde jeg vært ute i ca 8-10 år. Skrevet mye korrekt negativt (fra TA) i hele perioden.
En torsdag ettermiddag så jeg et teknisk tegn som burde gi en kjapp gevinst.
Jeg gikk inn for 2. GANG og kjøpte for en tidligere fortjeneste i Funcom. Regnet med at dette var penger på gaten.
Senere på kvelden sendte REC av alle ting ut "Profit Warning". Out of the Blue!
Fredagen startet dermed m/et BRAK og et fall på 15-20% (?) i åpningen.
Jeg klarte heldigvis å holde hodet kaldt til ca 1600 da jeg valgte å gå ut - ca 10-12% fattigere ila "no time"
Nei, det LÅ IKKE penger på gaten......da heller!

Hilsen Hammers........som i grunnen er SVÆRT imponert over den timingen min ved 2. gangs inngang.
Ventet i 8-10 år og da jeg på ny hadde eid aksjene i en drøy time kom en PW! Bulls Eye.....får en vel si.



Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 21:08 4760

Timing er artig. Simpson kjøpte noen få aksjer i NEL bare en time før raset eskalerte, og det var vår venn Spetalen som dumpet hele beholdningen i sinne. Noe tap ble det ikke da noen klarte å puste liv i skrotet noen måneder etterpå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
fahr
24.07.2018 kl 21:09 4756

Akkurat det med å snitte ned,har jeg brent meg så jævlig på i EMGS .skulle jo solgt alt når det begynte å detta,Men nei da, her snitter vi ned så det holder,har lært en ting av detta,sitter enda med et KJEMPETAP her.Prøver år etter år og selge unna mot gevinst i andre handler.Men detta kommer til å ta mange år å bli kvitt.OG REC er en av selskapene som hjulpet meg MYYYE på veien.Men tjente jo noen raske kr i starten på EMGS.Så tapet er jo ikke realisert,men det er ei blemme som jeg gjorde,Men detta er et tips til di som tenker å snitte ned,tenk dere godt om,får her får penga bein å gå på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Leoparden1
24.07.2018 kl 21:21 4739

Dolphin seismikk. Det lyser enda er uttall aksjer med en liksom verdi mot meg i VPS’en min. Tapte 100% av investerte penger. Godt jeg ikke hadde så mange penger i utgangspunktet...

REC - Har forbannet meg flere ganger over denne aksjen, men lærer tydeligvis ikke. Etter 2 års fravær gikk jeg inn igjen i sommer, og brant fingrene på ny. Til slutt lukket jeg øynene og solgte med 13% tap. Bare en tulling går inn i den aksjen uten en skikkelig tight stopp loss er min erfaring. Får ikke TA en i den aksjen til å stemme, når jeg er inne i den. Klarer noenlunde å spå mens jeg er på utsiden, med en gang jeg er inne, så går den feil. Merkelige greier...

Så har jeg noen fine lykkelige historier også, til og med suksessfulle snitte ned og komme seg ut i godt pluss historier. Dog har jo denne problematikken oppstått av en elendig vurdering ved inngang samt en jeg trenger ikke SL holdning... men det er en annen historie.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 21:32 4719

Siste 12 måneder har aksjefokus ingen aksjer med tap.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 21:34 4717

Det er sjeldent jeg har tjent stort på å snitte ned ja, det å snitte opp har vært mer lukrativt. Snittet ned i Opera, det var bare tull og tøys, hadde hatt mer glede av å kjøpe skrapelodd. Snittet ned i Vistin her om dagen (var vel planlagt å øke der før første handel), det blir uansett spennende å se hva som går galt denne gangen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Nottet
24.07.2018 kl 21:49 4684

Av de litt opp i årene tror jeg nok Opticom er en fellesnevner for mange av oss. Er nok ikke bare jeg som kvier meg for å gå inn i Idex.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Lykkeligamatør
24.07.2018 kl 22:21 4625

Nano med snitt på noen og 70, ca 20% ned. Foreløpig kun papirtap..
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Hawkwings
25.07.2018 kl 09:47 4492

Supert tema! Har gått på to store smeller, og siden jeg er normalt bare har 8-9 aksjer svir det. Håper jeg har lært av det.

1. Folli Follie, lette etter lys å lykter for å finne bra selskaper i Hellas i 2014, da alt var utbombet. Landet på en gresk bank og Folli. Jeg så at kundefordringene var veldig høye ifht. salg men kjøpte ledelsens forklaringer på at det var vanlig å gi så lang kredittid til enkelte av kundene. Selskapet og CEO kjøpte aksjer omtrent hver dag, så ble overbevist. QCM et lite long/short hedgefond kjøpte derimot ikke forklaringene og mente selskapet var en svindel (http://www.qcmfunds.com/folli-follie/). Jeg leste rapporten og konkluderte som QCM og solgte, men da var aksjen allerede ned 40%. Trøsten er at oljefondet har tapt ca. 500mill. der.

2. Prosafe, taperaksjen to år på rad, så meg blind på historiske inntjenings tall og undervurderte til hvilken grad oljeselskaper kunne droppe vedlikehold / igangsettinger. Lærte at jeg burde holde meg til ting jeg forstår.
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
Sivle
17.02.2019 kl 21:40 3269

Dolphin her og, følte meg lurt den gangen. Ser nå at jeg bare var dum
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare