SBX - Bransjens dårligste selskap

JimJohnny
SBX 26.01.2020 kl 02:17 3045

Morsomt å lese litt hva som har skjedd siste tiden, etter ny ledelse kom på plass. Helt i tråd med strategien til Hans Petter Klohs og Heibert Engebert, så slo ny CEO på stortrommen med guidinger om kontrakt på 3 båter, i slutten av Q4 eller starten av Q1 skulle disse være i drift.

Tradisjonen tro, så fortsetter man å presentere luftige illusjoner og andre løgner. Skal man tro det man leser, så nekter også selskapet å svare sine aksjonærer.
Humoristisk!

Resten av bransjen fortsetter å bygge backlogg. Kontrakter renner inn, og markedet strammer seg til. Hva drypper det på SBX?
Absolutt ingen ting!

Strategien til ny leder er bl.a. å redusere kostnader. En del av dette innebærer, skal man tro det man leser, at deler av salgskorpset skal bort.
En genistrek! Få bort alle som driver med salg, selskapet har jo så solid etterspørsel, at man trenger ikke folk som håndterer salg. Kontraktene renner inn.....

Jeg gleder meg stort til å følge med videre utvikling i regi av Gunnar Skybert Jansen,
mannen ingen har hørt om, hørt fra, eller sett.....
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 02:27 3040

SBX er skraphandel innen seismikk. De var riktig nok heldige med kjøpet av EMGS-skipene, de kommer til å få kontrakter i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 10:02 2871

Ser ut som om markedet på strammes så mye inn at det blir for få båter og da kan SeaBird få søppelkontrakter som ingen andre vil ha.

Men de kan ennå reddes ved at noen kjøper dem opp og det er sansynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Groven64
26.01.2020 kl 11:18 2811

Herre Gud, Matsern! For en dust du er!!!! Kalle det båtene til EMGS!! EMGS eier vel kanskje en robåt som ligger ved en eller annen flytebrygge innerst inne i en trang fjord!!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 11:32 2784

Groven, det var du som sa at Fulmar ligger i Kristiansand. Vet du om den ligger der ennå?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Groven64
26.01.2020 kl 11:50 2751

Det var dit den ble slepet, men om den har blitt flyttet på i etterkant er jeg usikker på. Så lenge den ikke sender ut AIS signal så er ikke den sporbar.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
PimJo
26.01.2020 kl 12:25 2697

SBX har selv sagt at de jobber for harde livet med å rydde opp i amatørskapet til Heidar Engebret, og Hans Petter Klohs. Man kan regne med at det ikke bare er aksjonærene disse to har ført bak lyset, men antagelig kundene også.
Klohs har vist seg å være reneste lystløgneren, og det faller sjelden i god jord i en bransje hvor gode relasjoner er avgjørende.
Selskapet burde fokusere mer på HR arbeid, slik at de for fremtiden unngår denne type sosiopater.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.01.2020 kl 12:38 2669

Fulmar (Galatea) og Petrel (Thalassa) ble spesiallaget for EMGS sin teknologi. Derfor «EMGS-skipene».

BOA Offshore AS, Trondheim tok levering av M/S «BOA THALASSA» som byggenummer 79 fra Bergen Group Fosen 15. desember 2008. Skipet er bygget etter MT 6007 design. Gudmor var Rigmor Eidesmo.
Det opplyses at dette er første spesialskip med EMGS’ elektromagnetiske leteteknologi for olje og gass. Så skal da også nybygget beskjeftiges av EMGS ASA under et langsiktig certeparti for operasjon i det internasjonale markedet for leting og kartlegging av olje- og gassforekomster.
Skipet er et resultat av et nært samarbeid mellom tre av Midt-Norges største aktører innenfor offshore- og skipsindustrien og blir nummer 7 i rekken av offshoreskip i BOA Offshores flåte.
På kontraheringstidspunktet for vel to år siden ble prisen oppgitt til ca. NOK 300 millioner kroner per skip. To skip ble da bestilt, og nr. 2 er «BOA Galatea» som etter planen skal overleveres i mai 2009.

EMGS
Electromagnetic Geoservices bruker elektromagnetisk energi for å avdekke olje- og gassforekomster til havs. Selskapets teknologi gir oljeselskapene muligheten til å spare store summer ved at de borer færre tørre brønner, i tillegg til at de kan finne olje og gass som ville ha blitt oversett med tradisjonelle letemetoder. Både metodikk og teknisk utstyr er utviklet av selskapet selv.
Selskapet har kontorer i Trondheim, Stavanger, Houston og Kuala Lumpur, Malaysia. Flåten består av tre skip; «Atlantic Guardian» bygget 2005, «Sasha» bygget 2005 (blir erstattet med «Boa Thalassa») og «Siem Mollie» bygget 2006.

M/S «BOA THALASSA»
Det er mer enn 400 karleggingsoppdrag over 10 år med denne teknologien som ligger til grunn for byggingen/utrustningen av nybygget. Det er første gang at et skip bygges utelukkende for dette formålet. Resultatet er forbedret kvalitet på seismikken og kortere leveringstid til oljeselskapene.
Skipet er utstyrt med 100 mottakere av elektromagnetisk informasjon og har kapasitet til å doble dette antallet. Skipet er i stand til å samle inn mer og bedre data til en rimeligere pris og kan operere når konvensjonelle seismikkskip må gi tapt på grunn av været.
BOA Offshore AS har hovedkontor i Trondheim og eier/driver taubåter, lektere og supplyfartøyer. Rederiet er en av de største operatørene på nedsenkbare lektere. Selskapet har også to av de mest moderne konstruksjonsskipene for operasjon på dypt vann.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
solid1
26.01.2020 kl 20:20 2416

Registrerer du er meget negativ til SBX Mads.

For tiden har du helt sikkert også mange støttespillere da vi lenge har manglet både informasjon og kontrakter. Det “siste“ positive er vel flyttingen til Bergen der det regner. – kontrakter?

Ser du imidlertid på de to båtene som ble kjøpt, har de en produksjonskostnad på 6-700 millioner for hver båt. Disse hadde, som du selv beskriver et verdianslag på tilsammen kr 600 million når de ble kjøpt av SBX. Kjøpet av båtene ble gjennomført slik at det ikke belastet selskapets kontant-beholdning. (mange mente den gang de burde tatt lån for å finansiere båtene)

Uansett, hele selskapet SBX prises i dag til kr 310 million. Dette innbefatter også de to emgs?-Boa-båtene som selv i dag vil være priser til rundt kr 600 million tilsammen. Vi prater om en dobling av aksjekursen på bare to båter.
Problemet vi har i dag er de manglende kontrakter som jeg håper kommer.
Problemet for noen måneder tilbake var en tabbe med vedlikehold av utstyr og/eller for dårlig utstyr. Forhåpentlig er det meste nå ordnet, og da mangler vi “bare“ noen avtaler som gir inntekt.

Etter din beskrivelse av verdier på spesielt de to nykjøpte Boa-båtene skal prisen pr aksje være det doble av i dag. Tar man slakteverdien på de øvrige båter, bør nok SBX-aksjen ligge på kr 1,72

Lykke til. Mulig enkelte i ledelsen i dag likevel vet hva de gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 11:17 2068

Selskapet må selges. Det er det eneste som kan berge dem.
Fremtidsutsiktene for seismikk er enda gode. Det blir strammere marked, ratene skal opp men SeaBird nekter å henge med.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
solid1
27.01.2020 kl 12:37 1969


Som du skriver: Fremtidsutsiktene er gode
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 12:48 1941

Ja men bare for dem som klarer å lande kontrakter.

Det er på tide at den nye ledelsen viser at den nye strategien fungerer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 14:17 1834

Solid, har du noe peiling på hva som er status på Fulmar? Stemmer det som står på hjemmesiden at den skal være klar ila Q1?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Esso
27.01.2020 kl 14:27 1804

Storkontrakt rett rundt hjørnet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 14:29 1796

hva slags storkontrakt? På hvilken båt?
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Bömbers
27.01.2020 kl 14:34 1777

OK. Del gjerne av din kunnskap med oss andre...
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.01.2020 kl 15:41 1666

Reference is made to the notice dated 11 November 2019. SeaBird have now received a letter of award for provision of source services for two OBN surveys to be carried out in West Africa, with an expected total duration of about 80 days. The first survey is expected to start in April 2020 and the second survey will follow immediately after. SeaBird will use the Eagle Explorer for both surveys.
The time charter agreement with EMGS for the Petrel Explorer originally contained two options for EMGS to extend the contract by 6 months each. The first of these two options has been converted to 6 monthly options. EMGS has declared the first option, meaning that the charter period for the Petrel Explorer is now firm until 30 April 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare
solid1
27.01.2020 kl 17:10 1512


Vet ikke, men stoler naturligvis på hjemmesiden til det motsatte er bevist.

Fikk jo noen godbiter i dag, og antar flere vil følge.
SBX prises etter min oppfatning meget lavt, men så er jo spesielt Q4-19 fremdeles et usikkerhetsmoment.
Redigert 21.01.2021 kl 06:58 Du må logge inn for å svare