Står vi foran en oljeboom?

Slettet bruker
DNO 23.07.2018 kl 12:17 5764

Bruker DNO som trådticker, men dette gjelder alt oljerelatert: Det er flere samvirkende forhold som nå peker mot en betydelig opptur i oljeprisen:
- Saudi vil stramme inn
- Russland holder seg i takt med dem
- Lagrene viser tegn til å krympe utover høsten
- Trumps trusler mot Iran kan føre til virkelig spetakkel etter hvert, kanskje til og med sanksjoner i Hormusstedet
- osv.

I sum er dette såpass entydig at jeg fra midten av forrige uke har jobbet med å hanke inn nye porteføljer i 5-6 ulike selskaper, fordelt mellom oljeselskaper og oljeservice. Foretrukne aksjer vil nok variere hos debattantene her på forumet. jeg ønsker ikke å informere om mine valg foreløpig, da jeg ikke er helt ferdighandlet ennå. Vel, jeg kan røpe at jeg sitter i både DNO og BDRILL.


Slettet bruker
24.07.2018 kl 12:54 5488

Litt bedre svar fra oljerelaterte i dag, når US futures peker litt opp. Selv om oljeprisen er omtrent uendret.
Det ligger imidlertid en kronisk Iran-bombe under oljearken nå, slik at det skal veldig lite til før oljeprisen får et kick.
Det er nå langt større sannsynlighet for økt oljepris enn det motsatte.
PS: Har dere tenkt over hva dere skal satse på i tillegg til oljerelatert, hvis Hormusstredet stenges?
Spør avdøde Hilmar Reksten :-)
Men jeg kan svare: Det blir boom i tankflåten.
alan
24.07.2018 kl 13:59 5390

Hyggelig å se at Korsar, som jeg kjenner fra NANO trådene, også har peiling på olje.
Ja, jeg er helt enig. Dette drar seg til. Iran er en skikkelig bombe nå. Men det er også mange andre momenter
Som tilsier gode oljepriser fremover.

Stikkord: Kina sin økende oljetørst, decline i eksisterende oljebrønner, krisen i Venezuela, proppen i USA sine oljeledninger, bare 14% av verdens oljeforbruk ble erstattet av nye funn i 2017. Reservekapasiteten i verdene oljeproduksjon, er om ikke lenge ikke eksisterende.

En bombe til , Saudi sitt Ghwar felt. Her pøses det inn store mengder sjøvann for å holde produksjonen oppe. Produserer mellom 4 og 5 mill fat pr dag.
Decline kan tre inn nådeløst her. Er faktisk overrasket over at dette ikke har skjedd allerede. Men det kommer.

Listen kan lett gjøres lengre.

Redigert 24.07.2018 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 15:23 5288

alan,
interessante tanker du har der.
Enkeltaksjer: Jeg har nevnt et par jeg har tro på vil komme etter hvert. Av de frekkere så tok jeg en sjanse forrige uke på at FOE var nær bunn og fikk en post på 6,16 (var litt sein å bestemme meg siden den var på 5-tallet først). Uansett, i går tenkte jeg å sikre ut gevinsten. Flaksen gjorde at jeg ombestemte meg, så dermed fikk jeg en større opptur i dag enn jeg hadde drømt om. Kan nevne det nå siden jeg akkurat har sikret meg ut da vi plutselig så 7-tallet. Utgangssnitt ble dog litt under 7 etter at posten gikk ut i 3-4 rykk og napp .-)
Spørsmålet er om FOE kan bli meget interessant også videre?
Kjenner jeg aksjen rett vil den nå bli mer likvid og begynne den tidligere rykk og napp-turen som alle tradere drømmer om.
DnB har jo fremdeles salg og 3 kroner, men jeg ser mer på potensialet dersom det skulle komme inn nye og gunstige kontrakts- og finansmeldinger. Kanskje til og med at noen kjøper godbit-boreskipet slik at selskapet får en ny likviditetssituasjon. Da har vi fort en dobling på en uke. Jeg kommer derfor til å følge FOE tett framover.
Edit: Måtte rette noen skrivefeil ovenfor, bl.a. feilskriving av kurs i farten. Nå skal det imidlertid være korrekt.

Redigert 24.07.2018 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
alan
24.07.2018 kl 23:09 5031

FOE er absolutt et selskap jeg følger med. Men ting er foreløpig
uavklart angående gjeldssituasjonen. Gikk på en liten smell her.

Trodde at de skulle klare å sikre seg nye kontrakter for noen av sine rigger,
som er klassifisert for Nordsjøen. Dette i løpet av våren. Det skjedde til min (og andres) overraskelse ikke.
Avventer videre utvikling her.

Sitter ellers godt i DNO. Kjøpt på rundt 5 kr. Kjøper nå litt RAKP nå og da,
Her er det en kraftig rabatt i forhold til DNO. Rabatten er nå ca. 45%.
RAKP har i tillegg også andre eiendeler som har verdi og produksjon.

Finders keeping!

Redigert 24.07.2018 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2018 kl 09:41 4736

Det er nok som du/dere antyder at det er stor sannsynlighet for at vi får en oljeboom utover høsten osv. Men med Trumpie til rors i US kan man aldri vite sikkert. Han kan sette i gang med det uroligste.
DNO er også mitt sikre kort for fremtidig gevinst, selv om flere småselskaper på OSE kan doble verdien på noen måneder, f.eks FOE, FLNG, JIN m.fl.
Men det er jo litt frustrerende at selv om DNO melder om 67% produksjonsøkning på Peshkabir så holder aksjekursen seg nesten helt i ro.
O'hoi og fortsatt god sommer!
K
Redigert 26.07.2018 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
omans
25.07.2018 kl 10:11 4661

Nei, svaret er at "vi" ikke står foran en oljeboom, men at "vi" er midt oppe i en.

Man sto foran boomen når oljepris var på 27-30 doll.
Oppgangen til 80 har gjort mange mennesker velstående om man holdt hodet kaldt.
Andre har forsøkt å time markedet og latt seg påvirke av det ene og det andre i forsøket på å tjene penger.
Mye tyder på at olja skal videre til gamle høyder...
Underveis er det konsolideringsperioder slik det har vært etter 80 dollar tilbakefallet...
Redigert 25.07.2018 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 08:07 4401

Det ble mer moro med FOE i går, gett.
Nå satser vi på en småpen dag i dag også :-)
Redigert 26.07.2018 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 13:14 4157

FOE trenger ikke engang en oljeboom for å glede oss i dag: Nå opp 8-10%
ravi1
26.07.2018 kl 14:11 4087

Noen er i ferd med å kjøpe seg forsiktig opp med en rekke poster på 3000 i Dno.
Slettet bruker
26.07.2018 kl 16:26 3970

Det er ikke meg som kjøper i denne omgang, men kursen stiger jo litt i dag også så interesserte kjøpere benytter anledningen før vi ser halvårsresultatene om et par uker.
K
Frispark
26.07.2018 kl 20:34 3782

Å hamstre før resultat har ikke vært særlig lurt de siste 10 årene. DNO har en egen evne til ikke å innfri forventningene.
omans
30.07.2018 kl 11:35 3230

Foe frarådes pga gjeld og låneforpliktelser som blir vanskelige.
death cat bounches vil komme....

ser ikke så bra ut teknisk, selv om det forekommer også dager i blått...
Redigert 30.07.2018 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2018 kl 18:28 2802

Kom produksjonstall fra USA i mai nå, produksjonen endte på 10,44m ned fra 10,47m i april.
Ifølge estimatene fra ukesrapportene så var produksjonen 10,6 i starten av mai og 10,8 i slutten, så i snitt 10,70.

EIA har altså igjen kraftig overvurdert produksjonen.
Tror vi kan ta de siste estimatene på en produksjon over 11m fat med en stor klype salt.
Slettet bruker
31.07.2018 kl 18:48 2744

DNO kom pent i dag, i takt med styrket oljepris og nye anbefaling fra DnB. Så får vi se om både oljepris og DNO holder koken. DNO følger jo nesten organisk oljeprisen (så lenge den politiske risikoen er stabil), så investering i DNO nå for tiden er nesten som å spille på oljeindeksfond.
Derfor ønsker jeg også å sitte i andre oljerelaterte, entret for eksempel AkerBP (atter en gang) for en drøy uke siden og den har gått pent i takt med både resultater og oljepris. Aker har jeg sittet ganske tungt i siden begynnelsen av mai, og den har levert veldig bra i den perioden. Så lenge oljeprisen holder seg og andre markedsforhold ikke forverres kommer jeg nok til å sitte i begge disse to videre. FOE er som nevnt noe man må sitte hands on med fra minutt til minutt. Men da kan man få mye bra volatilitet å spille på :-)
Redigert 31.07.2018 kl 18:49 Du må logge inn for å svare