FRO Støtte på 92 : Dette kan bli skikkelig grisete

Slettet bruker
FRO 27.01.2020 kl 14:33 14867

Neste sterke støtte er ikke å finne før vi er på 61- 62
Dette kan bli grisete
Bare følg med folkens

DJ Futten er - 450 poeng nå, S&P er + 49,50, NQ1:IND er på minus 1,6%

Media , eksperter og politikere bruker feite typer for å skremme vettet av både folk , bedrifter og investorer

Lurer på hva type skrift de skal bruke den dagen det virkelig bryter ut en Pandemi
Alle har vi hørt uttrykket ULV ULV

Skal gi dere et eks på hvor lite dette er
En stor influensa raptus i Kina så dauer det + 1000 mennesker hver dag
Til nå har dette tatt livet av under 100
De som dauer er folk som ville dauet under enhver sterk influensa tenker jeg
Redigert 21.01.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.01.2020 kl 23:14 4973

Dette er det det snakkes om, som alternativt drivstoff til olje for de aller største skipene:
http://vxz.eu/2020-01-29__FA_20-21__Flytende_naturgass_på_vei_inn_som_VLCC-drivstoff
Ingen ny, men nesten 20 år gammel teknologi.

Legg merke til (markert med rødt) at «sjøfarten er den mest miljøvennlige transportformen».

Artikkelen presiserer uttrykkelig at hverken hydrogen eller ammoniakk per i dag er et realistiske alternativer i «deep sea»-shipping.

Ca 25% reduksjon av CO2 utslipp med LNG istedenfor olje er bra, men hjelper det når det hver uke kommer et nytt kullkraftverk online?

Merkostnaden for en VLCC med kombinert LNG[gass]/olje-drift er nærmere NOK 130 millioner. Ikke akkurat småpenger. At dette lett tjenes inn i løpet av 5 år pga billigere LNG enn olje, er et typisk lettvint blåruss-estimat basert på dagens priser. Faller etterspørselen av HSFO/LSFO på bekostning av økende etterspørselen etter LNG, kan prisen fort forskyves i favør av LSFO. En grunn til at det installeres kombinert LNG/olje-drift.

Eneste grunn for å bruke noen millioner ekstra på scrubber, er den betydelige prisforskjellen mellom HSFO og MGO/LSFO, hvilket artikkelen også presiserer, og at merkostnaden for scrubber er tjent inn på kort tid.

Redigert 28.01.2020 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
spurswild
28.01.2020 kl 23:35 4884

Takk, mener eg har sett han snakke om dette på Hegnar. Ekte selger.. :)
For selskapene er jo dette kun økonomi, uansett om enkelte selskaper skulle si noe annet. Stemmer og forskjellen scrubber og 0.5 har jo økt.
Slikt at de tjener det inn raskere. Bra Fro gikk for dette, selv om jeg skulle ønsket de hadde litt flere i 2019 ferdige med scrubber, men virker som de har en god plan på dette. Ikke minst samarbeide med figurora?. Innkjøp av drivstoff.
Kunne jo kjøpt mye og lagret 0,5 som enkelte (Euronav), men får vel nå bekreftet at det vil/var mer lønnsomt å gå for scrubber i lengden.
Slettet bruker
28.01.2020 kl 23:51 4840

Bildet i artikkelen er helt klart i fra en sending på Hegnar-TV.
spurswild
28.01.2020 kl 23:59 4810

Jobber med en som jobbet i Eidesvik. Han kommentert vel at han trodde det ikke kom til å bli lønnsomt for Eidesvik med det nye skipet som går for Equinor. I alle fall i den nærmeste fremtiden. Er jo et gammelt skip. men han nevnte at maskinrommet var noe helt nytt når det ikke gikk på tungolje etc. :) Han mener vel at ammoniakk aldri kommer til å passe for langtransport.
Redigert 29.01.2020 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.01.2020 kl 00:01 4802

Tror vel i bunn og grunn vi er enige om hva som er mest sannsynlig årsak til at rederne er tilbakeholden med å bestille nye skip. ... Dernest: Heller ikke jeg tror at ny teknologi oppstår av seg selv. Den må faktisk utvikles. Jeg er imidlertid overbevist om at det globale presset som nå har oppstått i forhold til strengere miljøkrav, vil igangsette prosessene som er nødvendig for å finne mer optimale løsninger for utslipp innen skipsfart.

Jeg reagerer med forbauselse på dine påstander om at utviklingen av ny teknologi alltid går vesentlig langsommere enn selv det de minst optimistiske tror, og at de spådommene som ble fremsatt da du studerte på 1970-tallet, og som skulle være realitet før 2000, fortsatt ikke er en realitet. Jeg vet ikke hvilken spesifikk teknologi du her sikter til, men helt generelt så er mitt inntrykk det stikk motsatte av dine påstander. Jeg mener det har skjedd en teknologisk revolusjon innenfor de fleste felt i løpet av de årene som har gått fra midten av 1970 tallet og fram til 2020. Et unntak er muligens utslipp innen skipsfarten.

Nb. Når det gjelder min påstand om at skipsfarten er verdens skitneste næring, så tar jeg selvkritikk og trekker påstanden. Fant en litt gammel, men artig og veldokumentert artikkel fra Faktisk.no som belyser dette nærmere.

https://www.faktisk.no/artikler/MA/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler
Redigert 29.01.2020 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
spurswild
29.01.2020 kl 00:20 4755

Må ikke glemme energi og kullkraft, når du vet hva du kunne skiftet dette til :) Er jo noe som heter kost nytte :) Og mange måler vel dette i kroner :)
Slettet bruker
29.01.2020 kl 00:49 4715

Blir det pga strengere miljøkrav dyrere å frakte olje, blir nødvendigvis også sluttproduktene dyrere (for forbrukerne).

HSFO er i dag ca 3 ganger dyrere enn kull, og MGO/LSFO drøyt 5 ganger dyrere. Øker prisen mot kull, blir det enda vanskeligere å bli kvitt kull som er den desiderte verstingen. Problemet innenfor miljø er at det er altfor mye nisje/skylapp-syn og demagogi, istedenfor globale betraktninger. Men hvem er villig til å ta en reell miljøkamp med Kina?

Og Norge som står for under 1/1000 av verdens CO2 utslipp, kan redusere til NULL uten at det får noen som helst global innvirkning, bortsett ifra at distriktsnorge utviskes.
spurswild
29.01.2020 kl 01:28 4670

Tenkte ikke over den kommentaren over blåruss. Er selv blåruss og de j.... rødrussen (ingeniører) tenker aldri penger når det gjelder bygging i sine egne prosjekter... :)
Slettet bruker
29.01.2020 kl 02:10 4651

LOL  :)

I FA 13.08.2019 hadde FA journalist Are Haram en makroøkonomisk kommentar med tittelen:
"Økonomer er som fylling uten bedøvelse".

Utdrag følger .......

Redigert 29.01.2020 kl 02:20 Du må logge inn for å svare
canarias
29.01.2020 kl 09:52 4347

Og de virkelighetsfjerne politikere evner ikke å fatte realitetene eller ta de inn over seg .
børst
31.01.2020 kl 15:25 3801

Helvete hvor mye mainstream investorer har tapt på å høre på analytikerne som anbefalte FRO!! Alt som har med "fossile" selskaper å gjøre er "don't touch this". Noen må bare lære dette via "school of hard knocks".
CapitaL
31.01.2020 kl 15:50 3745

Tullprat.. Kurs FRO 15.august kr 58, kurs 3 januar kr 116.. omtrent en dobling...
Det man må lære seg er når man skal selge.. Ha en skikkelig exitstrategi.
Realist
31.01.2020 kl 16:01 3691

Ratene er ikke nesten $ 60.000 daily.

Ratene for store råoljetankskip (VLCCer) for TD3-ruten (Persiabukten til Kina) ble torsdag notert på 33.760 dollar pr dag, tilsvarende en nedgang på 22,5 prosent fra foregående dag og 40,4 prosent over den siste uken, ifølge en liste fra Pareto Securities fredag.

Det er en av årsakene til at aksjekursen er i fritt fall.
børst
31.01.2020 kl 16:08 3658

Fearnleys - de husker jeg godt fra Finanskrisen, kommer aldri til å glemme dem. De solgte aksjer i Northern Offshore til 1,50 pr. aksje, som jeg kjøpte 100.000 av. De ble solgt for 6 kroner pr. stk. og ble en del av egenkapitalen i huset mitt. Hvordan har det seg at de eksisterer fortsatt?

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/01/13/7488327/fearnley-securities-lofter-kursmalet-pa-frontline-med-40-prosent


CapitaL
31.01.2020 kl 16:53 3550

Vel, jeg anser iallfall FRO for å være et kupp på dagens kurser, og ADS et enda større kupp.. Men tålmodigheten må da være litt lenger enn nesetippen.. Det er ikke sånn at fossil er ut selv om SV og MDG prøver å innbille dumme nordmenn det.. Jeg sitter klar når "verdens undergang" er avlyst,da hugger jeg til som en gjedde;) (sitter på gjerdet nå).. Se bare hva storeulv driver med i GOGL... kjøper med begge hender når alt ser svart ut..
Davinci_me
31.01.2020 kl 17:21 3456

81 kr over dammen nå! For et ras!
Kratos
31.01.2020 kl 17:58 3371

Under 80 og nå. Jeg lasta mer på 86 i dag. Får laste siste rest på mandag, men posisjonen er nå større enn jeg egentlig hadde tenkt.. Håper det snur!
Pilteri
31.01.2020 kl 18:14 3324

Den faller nok mye mer. Gjør alltid når man har kjøpt mer enn man tenkte;)
Realist
31.01.2020 kl 18:15 3320

Har aldri forstått poenget med "å laste" en aksje i fritt fall. Høres ut som en oppskrift på konkurs. Er det ikke bedre å vente til aksjen har bunnet ut og begynt å stige?
fattigstakkar
31.01.2020 kl 18:43 3232

Jeg gikk short i amerikanske indekser på rekylen i går, fem ganger så mye som posisjonen i FRO. Dekker gradvis inne shorten samtidig som jeg plukker forsiktig i FRO. Tror dette skal bli bra hvis ikke verden går under pga Corona.
FunHouseComp
31.01.2020 kl 19:05 3164

Det er fritt fall. Ingen tvil om det. I alle fall for oss som er tungt inne og ikke bare merker det i prosenter. Om det snur med det første vet ingen. Det kan bli verre. Heldigvis har jeg råd til å sitte. Kanskje kan fattigstakkar sjekke kursene over dammen å se hva som skjer der?
Redigert 31.01.2020 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Empire
31.01.2020 kl 19:12 3147

Nå må du snart bestemme deg fattig. Kjøpte du stort, som du sier i noen innlegg, eller kjøpte du litt, som du nå sier, da du har fått fasit på dagens nedgang?

Nedgangen i ratene og aksjekurs kom og de som var "motstrøms" og latterliggjort før jul, fikk rett. Resten var mer opphengt i drømmene, håpet og kjærligheten. "Syklus skjer ikke i år", "US eksport redder tank", "Imo 2020 gjør at denne vinteren blir helt ulik alle de andre", osv. Etter hva jeg kan se, så ble det mye av det samme i år, som i fjor og året før der. Merkelig, er det ikke?

Formuer skapes og mistes innen shipping, det har flere fått erfart i år, som i fjor og året før der. Snart er det igjen stille på tank trådene, mens menigheten slikker sine sår. At tanktrådene handler mindre om det fundametale og mer om nick, viser at tålmodigheten og tapene øker og man leter etter noen å skylde på. Dere kommer til å selge meg billige aksjer fremover, som jeg sannsynligvis selger i april. Så skal dere igjen hausse vårens oppgangen, før dere slikker sårene i sommer og selger meg nye billige aksjer i August. Så skal jeg lene meg tilbake og la dere hausse hele veien til desember 2020. Akkurat som i fjor og året før der, osv....

Noen ganger skjer det noe nytt, men ofte så er det mye av det samme. År etter år.
fattigstakkar
01.02.2020 kl 09:28 2832

Hva som er stort avhenger jo av den personlige økonomien. For meg var det store kjøp både i går og torsdag i FRO. Når jeg skrev at jeg kjøper "forsiktig" betydde det bare at jeg fordelte kjøpene på mange mindre handler, siden jeg var usikker på hvor intradagbunnen ville være.
Davinci_me
03.02.2020 kl 14:20 2407

Da er katten ute av sekken! COSCO sitt forbud blir opphevet og det som mange fryktet har skjedd - er det bunnfiske rett under 80 kr i FRO nå? Velger å ta noen lodd her.

Blir vel noen fine utbytter om ikke lenge heller?
Slettet bruker
10.02.2020 kl 22:28 1874

Hvem var det som surret sa du

Har som tidligere skrevet drevet med dette noen år , så derfor kan jeg litt om når tid det bærer i kjelleren og når tid det ser ut til å snu .
Det er en mulighet for at vi nå er gjennom det verste
I dag ser jeg du har en FRO streng med mye bra info , det var bra
Takk for det