NEL - ser vi 7,65 allerede i dag?


Det ser mørkt ut for NEL. Markedsverdi på 11,5 milliarder og taper penger hver eneste dag og ingen utsikt til at selskapet vil gå i pluss i overskuelig fremtid.
Kursmålet på 5,00 fra DNB Markets er trolig for høyt.

Teknisk er det støtte på 7,65 og den kursen kan komme i dag eller i løpet av et par dager, men det stopper ikke der. 5,00 kan være innen rekkevidde på mellomlang sikt.

https://www.marketscreener.com/NEL-1413121/charts/

NEL bærer alle kjennetegn vi forbinder med en boble. Grønt skifte, eufori, ubegrunnet optimisme og vanvittig prising. Hva forumet angår så er klare meninghetstendenser også et illevarslende tegn på at aksjen kan kollapse når de frafalne selger seg ut.
Redigert 19.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Tomta
28.01.2020 kl 10:00 3183

Jepp. Du er absolutt inne på noe der. Men det kan fremdeles ta en god stund før så skjer.
oophus
28.01.2020 kl 10:03 3158

Klimakrisen er altså ubegrunnet? Er man klimaskeptiker, så forstår jeg hvorfor man trur et "grønt skifte" er ei boble.
pheks
28.01.2020 kl 10:10 3090

Grønt skifte er ikke en boble, H2 er en boble, NEL er den største boblen i sektoren. Alle andre aktører i H2 industrien vil tjene penger før NEL om H2 fremtiden slår til. De er sist i næringskjeden, de andre må lykkes først for at NEL skal tjene noe.
28.01.2020 kl 10:22 3010

Men hva er problemet deres?
La den nå gå til 7,65.
So what?
Skal dere selge på 7,65 eller hva er greia?
Jeg har 500k aksjer og driter da i om den skal i 7,65.
Om en stund er den i 11,99 uansett.
Eller hva med 12,36?

Teknisk støtte i NEL synes jeg er oppskrytt.
Markedets nervøse opp og nedturer styrer.
Alle skal plutselig ha.
Alle skal plutselig selge.
Virus, emi, eksplosjoner, halleluja....

Slapp av og nyt den l a n g s i k t i g e oppgangen.
omans
28.01.2020 kl 10:35 2926

IT:
NEL (NEL) falt kraftig med 10.56% og sluttet på 8.77 kroner. Aksjen har ikke falt mer på en dag siden 12. juni 2019, da den var ned 10.94%. Omsetningen var dessuten høy. Til sammen ble det kjøpt og solgt for cirka 603 millioner kroner i aksjen, noe som tilsvarer fire ganger gjennomsnittlig dagsomsetning. Teknisk ser det derimot bra ut. Aksjen er trendmessig positiv på mellomlang sikt og en videre oppgang indikeres.
Redigert 28.01.2020 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
Sørøya
28.01.2020 kl 10:50 2828

DNMs analyse kom på et tidspunkt rett etter emisjonen og sammen med Coronaviruset. Ingen bra blanding. NEL datt en del etter Paretos analyse også, men tok seg relativt raskt inn igjen. Nå er det skapt en mye større usikkerhet. Litt rart med så forskjellige vurderinger som DNMs analyse og info fra tilretteleggerne av emisjonen. Her spriker vurderingene fra såkalte seriøse meglerhus enormt. Hvor mye av NEL aksjene som er belånt vet jeg ikke, men at et fall på ca 20% fra ATH lager problemer for en del tror jeg. Har liten tro på at vi skal ned på 7,65, men har tatt feil før. Fikk ikke solgt særlig mye unna på topp så jeg velger å sitte gjennom selv om det kan ta litt tid.
omans
28.01.2020 kl 11:03 2758

7.65 er ikke noe target sånn sett, men støtte dersom det skulle gå lengre nedover under 8.
DNB analyser er ikke alltid så pålitelige, det har erfaring vist. Hvorfor anbefalte de å ikke kjøpe AkerBP på 60 kr f.eks(?), de gikk ut med fraråding om å kjøpe på 60 kroner. I tillegg har vi ikke noe navn på analytikeren, de gjemmer seg bak banken.
oophus
28.01.2020 kl 11:14 2691

H2 gjennom gassreforming og kull kaster ut mellom 700 og 1100 millioner tonn CO2 hvert år. H2 er ingen boble. Det er i bruk daglig. For å fjerne GHG utslipp fra dette segmentet så trengs hva?

Samt lattis. NEL er utstyrsleverandør for stasjoner og elektrolysører. For at noe skal "slå igjennom", så ser man veksten her først.

Clueless.
pheks
28.01.2020 kl 11:17 2665

Du bygger altså stasjonsnettverk før kjøretøyene er på veien, hvem betaler?
omans
28.01.2020 kl 11:28 2603

IEA har lagt press på regjeringer/land. Dette er den berømte høna og egget problemstillinga.
Mer enn noen gang, er klimatiltak aktuelt for regjeringer. Hvorfor NEL er bakerst i køen vet jeg ikke hvorfor du kan påstå, da jeg ofte ser at NEL er en av flere som blir nevnt i rapporter, sammen med en rekke andre, f.eks. her:

https://nytelecast99.com/2020/01/27/hydrogen-generator-market-2020-latest-advancement-and-precise-outlook-2026-proton-on-site-718th-research-institute-of-csic-teledyne-energy-systems-hydrogenics/

Alle nevnt:
Proton On-Site, 718th Research Institute of CSIC, Teledyne Energy Systems, Hydrogenics, Nel Hydrogen, Suzhou Jingli, Beijing Zhongdian, McPhy, Siemens, TianJin Mainland, Areva H2gen, Shandong Saksay Hydrogen Energy, Yangzhou Chungdean Hydrogen Equipment, Asahi Kasei, Idroenergy Spa, Erredue SpA, ShaanXi HuaQin, Kobelco Eco-Solutions, ELB Elektrolysetechnik GmbH, ITM Power, Toshiba and Others.
Redigert 28.01.2020 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
oophus
28.01.2020 kl 11:31 2579

Hvilken betydning har det for bruken av grønn fornybar hydrogen innenfor det industrielle når utstyret også får drakraft fra hydrogen-elektrisk mobilitet?

Kostnaden for å gjøre grønn fornybar hydrogen konkurransedyktig for et skifte i det industrielle er kun $70b. Det er kun $4b mer en VW alene skal bruke på seg selv for å bli et software og BEV firma på kort sikt. Altså $66b over 5 år.

Forskjellen er at disse $70b er penger som alle kan dele på, på tvers av kloden. Resultat? 700 - 1,100 millioner ton CO2 mindre i året, kun ved at man bytter ut grå med grønn hydrogen. Sleng på 10% ekstra GHG på stålproduksjon, 5% på sement og 1% på gjødsel over dette igjen, så ser du grunnen til at man ønsker å subsidiere segmentet. Dette omhandler ikke personbiler slik uvitende her inne trur, for GHG fra personbiler er "peanuts" i forhold til det store bildet. Busser og lastebiler vil være viktigere, om man tar for seg mobilitet.
Redigert 28.01.2020 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
omans
28.01.2020 kl 13:04 2366

Svaret til TS er, nei vi ser ikke 7.65 idag.

Dag 2, 50ma/8.45 test 2 OK, nå 8.60 føling.
OSEBX dag 2 test 50ma OK.

Ser bra ut for den tålmodige:
“2020 marks the beginning of a new era for energy: as the potential for hydrogen to become part of our global energy system becomes a reality, we can expect fewer emissions and improved security and flexibility. This announces the decade of hydrogen,” said Benoît Potier, Chairman and CEO of Air Liquide and Co-chair of the Hydrogen Council. “A clean energy future with hydrogen is closer than we think, because the industry has been working hard on addressing key technology challenges.”

https://www.pv-magazine-australia.com/2020/01/28/green-hydrogen-costs-projected-to-decrease-by-up-to-60-by-2030/
Framtia
28.01.2020 kl 16:51 2059

Ikke gi det næring! Det er fremdeles mange analfabeter der ute og de er spesielt overrepresentert her på forumet!
Framtia
28.01.2020 kl 16:58 2030

Da er vi på bølgelengde! For meg hadde det vært en gavepakke om Nel kom i 5 kr igjen...Problemet er at enkelte aksjonærer forventer å ta ut 100% gevinst i et makrobilde! Dette kan ikke forventes, men Nel vil om litt nå nye høyder! De største tar aksjer fra de utolmodige! Vi er over 10 kr ila max 14 dager!
28.01.2020 kl 17:02 2006

Toppen av komedie er jo at kollegene i DnB fond har handlet 7 mill aksjer til 9,50.
Snakk om å være kollegiale...😊
28.01.2020 kl 17:09 1964

Ja det tror jeg også. De store øker og små kortsiktige ramler ut på SL og panikk.
Vi er fort over 10 igjen. Bare litt omfordeling av eierposisjoner.
Hver eneste emisjon jeg har sittet over har endt i pluss relativt kjapt.
Ikke uvanlig at den raser godt under emisjonskurs.
(Trodde faktisk ikke den skulle det denne gangen, men slik ble det nok en gang).
Da venter vi på Nikola eller noe annet krydder i mens....👍🏻🎉
omans
29.01.2020 kl 11:06 1511

Men får det evt følger for DNB og Pirato? Nei.

--->Liten skrift i bunnen av analysene: Disclaimer, ansvarsfraskrivelse.