GOGL-FREDRIKSEN KJØPER

Slettet bruker
GOGL 28.01.2020 kl 08:09 25406

Hemen Holding Limited ("Hemen"), a company indirectly controlled by trusts established by Mr. John Fredriksen for the benefit of his immediate family, has on 27 January 2020 acquired 400,000 shares in Golden Ocean Group Limited ("Golden Ocean") at a purchase price of NOK 39.7812 per share. Following the acquisition, Hemen will own 49,776,353 shares in Golden Ocean which will constitute 34.5% of the shares and votes in Golden Ocean. In addition, Hemen holds TRS agreements with underlying exposure to 4,905,000 shares in Golden Ocean. The expiry date of the TRS agreements is 6th March 2020 and the TRS price is NOK 50.8498 per share. The foregoing calculations are based on 144,272,697 outstanding shares in Golden Ocean. This information is subject to the disclosure requirements set out in sections 4-2 of the Norwegian Securities Trading Act.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
laser
14.02.2020 kl 15:37 2537

Noen som har analytiker anslag i forkant av tirsdag? Utbytte størrelse? Ny adm. Dir?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Volf
14.02.2020 kl 12:34 2718

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -3,4% TIL USD 2.445/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 3,4 prosent til 2.445 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.

NS, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Mollen
14.02.2020 kl 12:28 2745

Ja, vi får bare se... jeg tenker at den spreaden kan være høy nå i en overgangsfase før raffineriene får justert kapasatiten og produksjonen sin. Tipper den ikke er like høy når det har gått en stund. Husk også at der er utslippsproblematikk knyttet til scrubbere..
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.02.2020 kl 10:18 2887

Uttalelsen fra 2018 om at scrubbere er noe tull var jo nok en miss fra JF. Det kom aldri noen annen løsning......

Med diff mellom VLSFO og HSFO på fortsatt over $200 så er jo scrubberne tjent inn allerede til høsten for de som har investert i det. Nå løper jo resten av bransjen etter for å installere scrubbere. Nå vil GOGL ha installert scrubbere på 23 av sine 46 caper i løpet av året, så de ligger ganske bra an i forhold til resten av capeflåten. Etter hva jeg husker er ikke mer enn 15% av flåten installert med scrubbere innen året er omme.

Men det gledelige er at effekten av IMO2020 nå begynner å akselerere. Som vanlig agerer ikke rederne før "nøttene er plassert i skrustikka". Gamle tanter på 20+ (uten scubbere), har ikke livets rett i capeverden. Bare å kjøre på skraphaugen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
laser
14.02.2020 kl 10:04 2922

Tenker svaret ligger i scrubber problematikken ja - men merk at analytikere som har lagt sin elsk på scrubbers nok ikke har levd en mannsalder med kontraktsforhandlinger i denne industrien
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Mollen
14.02.2020 kl 09:59 2939

Det jeg ikke forstår Kjepet, er at GOGL leverer best yield i segmentet, men blir likevel mest gruset kursmessig. Vi får se videre fremover, med de nye IMO kravene, om det var en blunder av JF å installere scrubbere på bare en del av flåten. Han har jo vært ganske åpen hele tiden på at han synes scrubbere er noe tull og at der kommer andre løsninger / alternativer etter hvert. Den som venter får se..
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.02.2020 kl 09:38 2991

Ja, man skulle jo tro det, men kursutviklingen over tid de siste par årene viser vel noe annet?

GOGL har jo hele veien sagt at det er innen capesize-segmentet man ser den største oppsiden. Kunne vel ikke tatt mer feil enn akkurat det?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Baltisk
14.02.2020 kl 09:34 3005

Vil påstå at JF kan en ting eller to mer om shipping en de fleste banker og Trygve
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.02.2020 kl 09:03 3075

Ny fallitterklæring for John Fredriksen innen shipping og Golden Ocean. Begge tidligere sjefer for Golden Ocean som "sluttet" og gått over til andre selskap, får anbefalinger fra bankene (2020 Bulk og Star Bulk). Golden Ocean styrer de unna i tørrlastsektoren. https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/45636

Trygve Hegnar har også hevdet på sin egen tv-kanal, at han tror shipping er for vanskelig/komplisert for John Fredriksen.

Hvem får rett til slutt?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Gnesdam
13.02.2020 kl 18:19 3333

China’s Coronavirus to decrease Chiense LPG demand by more than 2 MMt in 2020.

The novel coronavirus (COVID-19) outbreak is having a significant effect on Chinese LPG market which is expected to decrease LPG demand by 3% for the year when compared to Poten's previous forecast in January. http://energy.poten.com/hubfs/PDB/February%202020/February%2013,%202020.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 15:21 3492

Baltic Dry-indeksen uendret
Baltic Dry-indeksen ligger på stedet hvil.


PÅ STEDET HVIL: Baltic Dry-indeksen er ifølge The Baltic Exchange uendret på 421 poeng.
FOTO: NTB SCANPIX
SHIPPING
MARIANNE LØLAND SKARSGÅRD
Publ. 15:04 - 13.02.20

ANNONSE
Baltic Dry-indeksen er ifølge The Baltic Exchange uendret på 421 poeng, skriver TDN Direkt.
Capesize trekker ned 6,7 prosent til 2.532, mens Panamax legger på seg 7,0 prosent til 4.170.
Handysize daler 0,9 prosent til 3.287 og Supramax er ned 0,7 prosent til 5.152.
Meglerhusets favoritter

Tørrbulkaksjene
På Oslo Børs er Golden Ocean ned 0,4 prosent til 42,68 kroner, mens Jinhui Shipping er ned 0,6 prosent til 4,77 kroner.
Belships er ned 3,0 prosent til 6,50 kroner og Star Bulk Carriers faller 3,4 prosent til 79 kroner.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2020 kl 14:57 3544

Her er årsak til at antall smittede økte så mye fra i går. Årsak er altså IKKE pga stor økning siste døgn, så overreaksjon mao på børs i dag!
...
Kraftig økning i antall virusdøde etter ny testmetode: Dette er forklaringen

Kinas nye metode for å påvise coronavirus-smitte, har fått tallet på døde og smittede til å skyte i været. Metoden kan feiltolke symptomer, påpeker Folkehelseinstituttet.

ODA ORDING
For mindre enn 50 minutter siden
Kopier lenkeDel på FacebookDel med smsDel med e-postDel på Facebook Messenger

Helsemyndighetene i Hubei opplyste natt til torsdag at de utvider definisjonen av hvem som kan være smittet av det nye coronaviruset, som Verdens helseorganisasjon har døpt covid-19.

Dermed steg tallene på antall smittede og døde kraftig.

På ett døgn ble det rapportert om 254 dødsfall og 15.152 nye pasienter – bare i Hubei-provinsen. Det er nå 1367 døde og nær 60.000 smittede på landsbasis som følge av viruset.

Karoline Bragstad er fungerende seksjonsleder ved Folkehelseinstituttets seksjon for influensa.Hun sier at kinesiske myndigheter trolig har gått bakover i tid, og lagt til sykdomstilfeller med diagnosen covid-19 i statistikken.

Det har de gjort ved å bruke en metode som er mindre spesifikk enn de laboratorieanalysene som brukes nå.

– Dermed vil totalantallet på diagnostiserte og antall døde øke betraktelig. Det er ikke det samme som å si at det er en utvikling og økning i antall syke over kort tid, forklarer Bragstad.

Se den fulle oversikten over antall døde og smittede i verden nederst i saken.

Slik hoster du riktig

Ser på kliniske symptomer
Seniorforsker Gunnveig Grødeland på vaksineutvikling og immunologi ved det medisinske fakultetet på UiO, er ikke overrasket over at den nye testmetoden gir andre utslag.


Hun forklarer at det er vanlig å endre måten man diagnostiserer på ved denne typen utbrudd, og viser til svineinfluensautbruddet i Norge i 2009.

– Da diagnostiserte de først med PCR (mikrobiologisk diagnostikk, journ.anm.), altså ved å se på om man har bestemte gensekvenser fra et bestemt viruset til stede. Lenger ut i en epidemi ser man på kliniske symptomer, slik de nå gjør i Kina, forklarer Grødeland.


TAR PRØVER: En lege tester en kvinne for covid-19 på en klinikk i Shandong. Foto: CHINATOPIX

mer
Mange infeksjoner kan gi samme bilde
Metoden som så langt har blitt tatt i bruk for å diagnostisere coronavirus-smittede, kalles en nukleinsyretest.

Den kan påvise det nye coronaviruset med stor sikkerhet og med høy sensitivitet, forklarer Bragstad ved FHI.

– En ny metode setter kanskje en diagnose ut ifra et klinisk bilde, eventuelt med røntgenpåvisning av lungebetennelse. Det er mange luftveisinfeksjoner som kan gi samme kliniske bilde og lungebetennelse, sier seksjonslederen.

Hun viser til at influensa for øyeblikket er svært utbredt i Sør-Kina, og peker på at et mindre spesifikt diagnoseverktøy kan telle disse tilfellene som covid-19 i statistikken.


ANALYSERER: Den første måten å diagnostisere på, har gått ut på å analysere prøver fra mistenkte virussmittede. Her fra et laboratorium i Shenyang nordøst i Liaoning-provinsen i Kina, 12. februar. Foto: STR / AFP

mer
LES OGSÅ
16 myter og fakta om coronaviruset
Ny metode frigjør store ressurser
Årsaken til at man endrer metode, er ifølge seniorforsker Grødeland at det kreves store ressurser for å gi en presis diagnostisering.


Når man er sikker på at viruset finnes i et område og gir visse symptomer, er det mindre viktig å karakterisere det i hver enkelt person.

– Dermed er det logisk å gå over til klinisk diagnostisering, fra det vi kaller en bekreftet infeksjon; at viruset spesifikt er identifisert i individet. Med denne nye diagnostiseringen, er det overveldende sannsynlig at viruset er i individet, sier hun.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Tøff
13.02.2020 kl 12:39 3738

En analyse av Nicolay Dyvik i DnB i dag konkluderer med at utviklingen i tørrbulk blir relativt lik det vi opplevde i 2019. Et godt Q3 og Q4, dog ikke like sterkt som 2019, slik jeg forsto det. Det er en kjøpsanbefaling fra DnB, men den er jo gammel. Den muntlige analysen på engelsk ligger på DnB's aksjesider, sammen med en del grafer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Volf
13.02.2020 kl 12:32 3777

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,7% TIL USD 2.532/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,7 prosent til 2.532 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

NS, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Volf
13.02.2020 kl 12:31 2843

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,7% TIL USD 2.532/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,7 prosent til 2.532 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.

NS, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Ling
13.02.2020 kl 09:56 3002

Den 18. februar kommer Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.02.2020 kl 09:14 3079

Som vanlig fullstendig panikk i aksjen etter oppgangen i US i går. Snakk om å lese krisenyheter på dn.no, zerohedge osv. Allerede ned over 3% fra US close i går.

EDIT 09:59: Opp over 7% i US, OSE: Ned. Her ser man spøkelser på høylys dag :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Pacino
12.02.2020 kl 20:01 3317

Obs,Obs ...Golden Ocean opp 7,68% over dammen akkurat nå ..lover godt for morgendagen!
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
laser
12.02.2020 kl 19:59 3321

Herlig - Nasdaq +7,44% - say no more
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2020 kl 18:43 3440

Med scrubber ombord er ratene 8.000-10.000 dollar høyere.


Ser vi på volumguidingen til den brasilianske malmprodusenten Vale, legges det til grunn en økning i eksporten på rundt 20 million tonn i andre kvartal, noe som alene bør kunne sysselsette rundt 100 Capesizere
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Pilteri
12.02.2020 kl 18:22 3494

Forfriskende med oppgang.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2020 kl 18:07 3527

Søkeresultater
Finansresultater
Golden Ocean Group
NASDAQ: GOGL
4,82 USD +0,26 (5,70 %)

👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
bjooern
12.02.2020 kl 17:46 3571

Ser ut som de har trua over dammen 44 nok nå.
Det som er også bra når det gjelder gogl at det går dobbelt opp og sef dobbelt ned.Og så er det ok å følge oppgangen på sen etterm og kveld en underholdende aksje:)

Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Nonnen-42
12.02.2020 kl 17:24 3618

Resultatet for Q4 kommer 18. februar er det meldt nå.
Spennende.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2020 kl 15:00 3773

Panamax opp 6,1%
Antar cape og panamax opp imorgen 👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
12.02.2020 kl 14:12 3850

52 skip går på spot nå hvis hjemmesiden til GOGL er oppdatert. Da kan vi vel si 52 skip a 10 tusen dollar dagen. De skarve 63 millioner dollar de hadde 30.09 er vel kanskje på vei til å smuldre bort.

2 mnd med slike rater på 52 skip så snakker vi 32 millioner dollar i tap på de. Og vi er halvveis ute i den 2 måneden allerede.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2020 kl 14:06 3877

Er vel ikke lenge til indexen får russiske prosenter.. tiden for å ta plass er når blodet renner i gatene 😉
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
12.02.2020 kl 14:02 3894

Ja men flere av de TC kontraktene har vel gått ut nå. Og de kontraktene er vel også avhengig av en god BDI da de kontraktene bare delvis er låst til fastpris og en del er låst til BDI ratene. Dessuten så er skipene med scrubere veldig få. Ergo slår BDI inn fort for gogl nå v
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2020 kl 13:50 3931

Å
Fleet Development
In September and October 2019, the Company took delivery of two 2019-built 103,000 dwt ice-class vessels,
the MV Admiral Schmidt and the MV Vitus Bering chartered in on index-linked time charters each with firm
periods of three years, with four annual options, in our favour, to extend the lease.
As of the date of this report, the Company’s fleet consists of 79 vessels, with an aggregate capacity of
approximately 10.9 million dwt. The Company’s fleet consists of:
(i) 67 vessels owned by the Company (38 Capesize, 27 Panamax and two Ultramax vessels);
(ii) Eight Capesize vessels under operating leases with a profit-sharing arrangement;
(iii) Two 103,000 dwt ice-class vessels under operating lease
(iv) One Panamax vessel under a finance lease; and
(v) One Supramax vessel under an operating lease.
Since issuing its earnings report for the quarter ended June 30, 2019, the Company has taken the following
additional coverage:
For Capesize vessels:
(i) Entered into a time charter contract for one scrubber fitted vessel at $25,000 per day for 15/19
months commencing at the end of this year; and
(ii) Entered into index linked time charter contracts for three non-scrubber fitted vessels for 11/13
- 13/15 months at 123.5% of an index with multiple conversion clauses to convert to fixed rate.
For Panamax vessels:
(i) Entered into four time charter contracts for the winter season at an average rate of $14,750
per day.
The Company's coverage for 2020 and onwards (including forward freight agreements) as of the date of this
report is as follows:
For Capesize vessels:
(i) Equivalent of two vessels at fixed rate for 2020 at $22,750 per day; and
(ii) Equivalent of two vessels on floor/ceiling contracts for 2020.
For Panamax vessels:
(i) Equivalent of 10 vessels on time charters that expire between second quarter 2020 and the
end of 2021 at an average gross rate of $18,200 per day.
The remaining fleet of vessels is trading in the spot market, on index linked contracts, in spot pools or on
short term charters.
As of the date of this report, the Company has completed five of the 23 planned installations of exhaust gas
cleaning systems (“scrubbers”) on certain of its Capesize vessels and expects four more to be completed by
the end of 2019. The remaining installations are expected to be completed by the second quarter of 2020.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.02.2020 kl 13:46 3939

- Du vet at 2 av capene tjener $22.750/d i hele 2020?
- Du vet at 2 av capene er på floor/ceiling kontrakter ut hele 2020 (dvs. kan ikke tape penger)
- Du vet at 1/3 av panamaxflåten (10 stk) har en gjennomsnittlig inntjening på $18.200/day.
- Du vet at halve capeflåten består av scrubbere som mest sannsynlig går i pluss pr. dag slik det er nå (2020 Bulk inngikk nettopp en TC ut året på nesten $22.000/d)
- Du vet at flere av de andre capene går på TC kontrakter?

- Du vet at bransjen sier at Baltics indekser ikke stemmer etter IMO2020: https://twitter.com/BIMCO_PS/status/1225348657282781184
-

@Tankardjr: Kan du vise oss regnestykket én gang til?
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
12.02.2020 kl 13:37 3969

79 skip og la oss si at de taper 6000 dollar pr skip og ikke over 10 tusen som ratene tilsier. Da er vi på 4.8 millioner dollar pr dag i tap.

Får de snitt rater snakker vi 8 millioner dollar pr dag i tap. Det er noe å tenke over.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
laser
12.02.2020 kl 13:30 3991

Break Even Cape er 13.800. Problemet er at tallene på Baltic aldri stemmer med hva Gogl oppnår og ser særlig skjev ut i disse IMO tider
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
tankardjr
12.02.2020 kl 13:10 4039

Hva er break Even på flåten? 12000 dollar. Gogl kan i praksis tape 5 til 6 millioner dollar pr dag nå. Da holder ikke 63 millioner dollar i kassa lenge.b
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.02.2020 kl 12:44 4109

Var to transer på 10:27 i dag. Én på 100000 aksjer og én på 350000. Eller tar jeg feil? Ser det er omsatt 1,1 mill aksjer allerede i dag, så det ser ut til å stemme.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
laser
12.02.2020 kl 12:38 4136

laser skrev ???
Sorry - skulle vært klarere, men så ingen transaksjon på det volumet der og da. Var kjapt innom DN Investor sin Gogl side - men ser at det 11.32 gikk alene en post på over 330.000 aksjer og store påfølgende volumer - så du har rett - friske takter - noen posisjonerer seg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.02.2020 kl 12:30 4167

Dampier stengt i nesten fire døgn. Åpnet igjen nå. Dere er vel ikke så lettskremte :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.02.2020 kl 12:26 4192

Gleden i går med en liten + ble dessverre kortvarig!
....
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,7% TIL USD 2.713/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,7 prosent til 2.713 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

NS, finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 05:10 Du må logge inn for å svare