LPG 2020 (AVANCE, BW LPG, DORIAN)

Avanceman
AVANCE 29.01.2020 kl 09:49 160600

Gode LPG-interesserte investorer, jeg foreslår at vi starter en ny tråd der skrivetilgang styres. Da slipper vi plageånder som feks. MarketValue som utelukkende forsøker å ødelegge med sine kverulerende og usaklige innlegg, uten substans, oppriktighet og ønske om sannferdig debatt. Jeg ønsker alle synspunkter velkomne, ikke en hausse-tråd der man kun fokuserer på tro og håp. Men de som forsøker på manipulasjon, kommer med løgner osv., vil raskt bli utestengt. Kjør debatt! :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Avanceman
05.02.2020 kl 13:32 6512

"...det får da være måte på med hvilke midler?"
Ja, Superoptimist, det er måte på med hvilke midler. Det er faktisk sånn at både oppgang og nedgang, gevinst og tap, forklarlige og uforklarlige endringer i kursene, er fullt mulig UTEN at det ligger noe kriminelt bak. Du synes fortsatt å være overbevist om at det du ikke umiddelbart forstår årsaken til, ja, da er det kjeltringstreker. Virkeligheten er ikke slik!
Avanceman
05.02.2020 kl 13:34 6495

Kommentar fra Dorian LPG:
John C. Hadjipateras, Chairman, President and Chief Executive Officer of the Company, commented, "Rates are healthy and the VLGC orderbook has been stable. With a young, fuel-efficient fleet, more than half of which will be scrubber equipped in the coming months, IMO 2020 has strengthened our market position. Quarterly revenue has increased 55%, while adjusted EBITDA has more than doubled compared to the same period last year. Our Board's decision to increase the repurchase authorization reflects our constructive view of the industry outlook and our disciplined approach to capital allocation where we see discounts to our intrinsic value."
Det kan legges til at deres fremlagte resultat, til tross for at det er meget godt, ligger noe under konsensus.
Frontman
05.02.2020 kl 14:45 6387

Ser av rapporten at oppnådde rater for kvartalet var 43.000 USD, her har Avance signalisert 50.000 USD+
Gnesdam
05.02.2020 kl 16:17 6237

Ja, og 0,63 $ pr aktie hos Dorian. Mon ikke avance er en smule bedre. Det store spørgsmål er vel mere, hvor meget udbytte Avance tænker at udbetale for 4 kvartal, og hvilke driftsforstyrrelser installeringen af scrubbere har haft i 1 kvartal. Fremadrettet er det svært at se, hvad der kan forstyrre forretningen. Den umiddelbare situation med usikkerheden ift corona kan næppe være meget mere end en sten i skoen. Den kan man jo fjerne igen🤠
Superoptimist
05.02.2020 kl 17:01 6202

Jeg tror nok at det "strømmer" informasjoner som du og jeg verken ser eller hører. Det er for meg kjeltringstreker! I tillegg alle data/algoritmemilliardinvesteringer er vel for meg også på grensen. Penger og makt, "grådighet som du kaller det", er nok årsaken ja. Konsekvensløst dessverre, ikke sant.
Her er det ikke snakk om verdier og realiteter mer nei, den tid har jeg vært igjennom, spillebula har overtatt. Men hva er idag alternativet? Bankinnskuddsrenter?
Ikke vet jeg hvor gammel du er, ei heller bakgrunn. Jeg er førkrigs med sterk teknisk/økonomisk bakgrunn, og det er ikke med særlig glede jeg ser fremtiden for mine barnebarn i møte.
Slik er virkeligheten! For meg da! Naiv har jeg aldri vært!
Redigert 05.02.2020 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Avanceman
05.02.2020 kl 18:01 6134

Du må huske en ting. Det er at kontrollmyndighetene har langt større ressurser også i form av teknologi i dag, enn de hadde i "din ungdom", slik at de mer effektivt kan avdekke innsidehandel, kursmanipulasjon, lekkasje av kurssenmitiv informasjon m.v. Regelverket og rapporteringsrutiner har også blitt strammet kraftig til. Jeg sier på ingen måte at systemet er perfekt i dag. Det skjer garantert en rekke ulovligheter som aldri kommer for en dag. Men, og det er et viktig men her, - det var nok veldig mye grums (kriminalitet) i de dager som du kaller "verdier og realiteter". Oslo Børs, for eksempel, var kjent som en innsidebørs, og hadde et meget dårlig rykte. Dette har bedret seg gradvis de seneste 10-20 årene. Algoritmer og data har kommet for å bli. Jeg er ikke utelukkende begeistret for algoritmer, da jeg mener det foregår mye kursmanipulasjon gjennom bruk av disse, men det positive er jo at likviditeten har økt betraktelig, altså omsetningen av de ulike aksjene. Til slutt: Jeg er overbevist om at det er andre deler av samfunnet, enn verdipapirhandelen, der utviklingen er mer bekymringsfull med tanke på våre barnebarn og deres barnebarn....
Redigert 05.02.2020 kl 18:02 Du må logge inn for å svare
Avanceman
05.02.2020 kl 18:22 6143

Ratene holder seg godt. Potens rapport i dag:
LPG (KT) SPOT RATE ($/mt) SPOT TCE RATE ($/day)
VLGC, 44 (AG-Japan). $76.10 $58,487
nordnes
05.02.2020 kl 21:43 5879

Hva tenker dere om dette ? (Fra Finansavisen i morgen.)

« Fearnley nedgraderer LPG-aksjer

Fearnley Securities nedgraderer LPG-shippingaksjer fra «kjøp» til «hold». De nåværende urolighetene i råvaremarkedene gjør at meglerhuset ser nedsiderisiko på kort sikt. Det fremgår av en oppdatering onsdag.
– Etter at oljeprisen har falt siden januar har vi begynt å se press på propanprisene i Asia. Det medfører en mindre arbitrasje mellom vest og øst, og legger et lokk på hvor høyt ratene kan gå, sier shippinganalytiker Espen Landmark Fjermestad.
Han sier at endringen mest er en funksjon av at aksjene «langt på vei reflekterer forventet inntjening inneværende år».
– Samtidig ser vi tidlige tegn til fallende etterspørsel i Kina, spesielt etter de siste ukers virusutbrudd. Til neste år tyder mye på at amerikansk produksjonsvekst vil flate ut, samtidig som vi fortsatt har 15 VLGC-er til levering, sier han.»
karlman
05.02.2020 kl 21:56 5841

Fra finansavisen i morgen:
Gassrederiene Avance Gas og BW LPG korrigerte opp etter markante fall tirsdag, og steg henholdsvis 4,1 og 2,3 prosent til 50,00 og 68,10 kroner. Pareto Securities mener tirsdagens kursfall var uberettiget, og ser gode kjøpsmuligheter.
CFell
05.02.2020 kl 22:04 5824

Dorians resultat var riktigt dåligt, eftersom BW TCE för q3 var 48 000dollar och q4 kommer ligga över 50 000 dollar.

Avance kommer nog ligga bättre än Dorian men sämre än BW om det inte haft scrubber installation i q4.
Tippar båda delar ut 4 NOK.

Feranelys analys är riktigt kortsiktig med corona som enda trigger. Rkktigt så kommer usa produktion plana ut i 2021 och många svängningar i kursen kommer det bli fram tills dess och först i q4 2022 så vet vi om det blivit för mycket nya vlgcer. W
Avanceman
05.02.2020 kl 23:09 5750

Det ble slett ikke stup og stort, dramatisk sell-off i Dorian LPG, slik det ble meldt på en annen tråd tidligere i dag. Dorian sluttet ned $0,23 (1,77%) til $12,79, noe som absolutt må sies å være en moderat nedgang gitt det faktum at resultatet ikke var helt i tråd med forventningene.
Kaisovski
05.02.2020 kl 23:26 5727

Dorian er vel også ned en del fra nylig toppnotering over $15.
CFell
06.02.2020 kl 06:13 5584

Men det gode är att dorian alltid legat efter BW och avance speciellt BW.
BW är så stort oxh drar nytta av sin ledande marknadsposition och har väl 95% på spot rate, avancw 100%? Medans dorian kör har sin helios pool och så installerade de scrubbers i q4 ajajaj.
Kaisovski
06.02.2020 kl 07:13 5537

Avance har én båt på lengre i kontrakt til $1,2m/m. Ellers kun spot.
CFell
06.02.2020 kl 08:44 4923

BW hade 117m dollar net profit i q3, om BW får ca 137m dollar net profit i q4 så har de tjänat lika mycket i net profit som i 2014 vilket var 256m dollar. BOOM :D
Greenhorn
06.02.2020 kl 08:47 4924

Avance Gas og BW LPG hentet seg noe inn onsdag etter å ha stengt ned henholdsvis 7,2 og 10,3 prosent tirsdag. Pareto Securities omtaler gårsdagens nedgang som uberettiget, og skriver at det åpner seg opp for en god kjøpsmulighet.

LPG-aksjene falt som et resultat av et fokus på at de asiatiske propanprisene kollapset den siste uken, ifølge meglerhuset, som venter at en mer positiv moment i oljeprisen vil hjelpe propanprisene bedre seg noe.

"I alle fall er det ikke noe panikk i fraktmarkedet, og arbitrasjen tillater fortsatt rater godt over 100 dollar pr tonn på reiser fra USA-gulfen til Asia (+40.000 dollar pr dag for skip uten scrubbere). I vårt syn vil dette være en god kjøpsmulighet, men med usikkerheter rundt asiatisk etterspørsel kan det fortsatt være noen svakheter", skriver meglerhuset i en oppdatering onsdag.

Tidligere onsdag nedgraderte Fearnley Securities anbefalingen på Avance Gas og BW LPG til hold fra tidligere kjøp, og pekte på at uroligheter i markedet gjør at meglerhuset ser nedsiderisiko på kort sikt.

Fearnley Securities fastholder sine rateestimater i fjerde kvartal 2019 og første kvartal 2020 på henholdvis 55.000 og 42.000 dollar pr dag.

"Med rater som snitter på lave 50.000 dollar pr dag så langt i første kvartal kan det fortsatt være noe oppside igjen", skriver meglerhuset.

VLGC-spotraten ble notert til om lag 60.000 dollar pr dag tirsdag, og kontant breakeven for VLGCer er på rundt 22.000 dollar pr dag, ifølge en liste fra Kepler Cheuvreux.

Avance Gas og BW LPG steg henholdsvis 4,1 og 2,3 prosent.
Avanceman
07.02.2020 kl 10:37 4475

Lett å bli skjelven når man ser slike svalestup i kursene som det vi er vitne til i dag. Hele nedgangen fra midten på 50-tallet til under 45, tyder på at det er fryktelig mye psykologi inne i bildet. Naturligvis ikke helt uten grunn. Corona-virus, fallende oljepris, usikkerhet i f.t. fremtidig ratenivå og inntjening gjør at mange velger å kaste kortene. Ingenting galt med det. Så har vi en forsterkende effekt i form av at mange har satt stop-loss på ulike nivåer, og når disse nås, trigges nye salg og prosessen blir selvforsterkende en stund. Short-selgere gir naturligvis i den nedadgående spiralen ytterligere energi. Interessant dynamikk, men ganske kostbar for mange. Oftest viser det seg at det er lønnsomt å sitte igjennom....
nordnes
07.02.2020 kl 10:42 4439

Eg har tapt over en million i dag, så det er en dårlig dag, men jeg håper det snur snart. Skulle hørt på matmons da jeg drakk kaffe med han søndag, han solgte seg ut, men det er lett å være etterpåklok.

Hva tror dere? det er vel en grense for hvor lenge fallet kan fortsette ? Når tror dere det snur ?
Redigert 07.02.2020 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
suspekt
07.02.2020 kl 10:52 4390

Det snur nok, men om den kommer like høyt som den var på nesten 60 er usikkert. Når Q4 legges frem vil vel tallenes klare tale gi et oppsving, samt at vi kommer ut av lavsesong og at ratene trolig vil holde seg utover året. Det svinger fort i shipping, store svingninger i rater og andre forhold gir voldsomme utslag. Det er fredag og shorterene har sin dag, dette snur neste uke.
BennyATM
07.02.2020 kl 10:52 4397

Ja, det er vel bare å lukke PC'en og la den være lukket til mai/juni
Avanceman
07.02.2020 kl 11:40 4279

Min formening er at det er viktig å holde fast ved det fundamentale, altså kjente fakta. Hva vet vi? Jo, det er et faktum at Avance, eksempelvis (kjenner den best), har en break even på ca $22000 pr. dag. Og i dag får de betalt mer enn det dobbelte av dette. Mye, forferdelig mye skal gå galt fremover om ratene skal falle slik at de faktisk taper penger. Selskapene som frakter gass tjener godt, og alle kjente fakta tilsier at de fortsatt skal tjene godt i overskuelig fremtid. Se på minutt for minutt fra Svalbard, "seil" med Hurtigruten i den fantastiske naturen og la aksjekursene seile sin egen sjø, enn så lenge. Det er min filosofi.
nordnes
07.02.2020 kl 11:50 4237

Jeg har aldri klart å trade, det blir bingo der jeg bommer mer en jeg treffer. På å være langsiktig har det derimot gått mye bedre, så hver må gjøre det de vil, men jeg sitter «stille i båten» for å bruke maritim terminologi. Kommer utbytte etter q4, vil nok kursen påvirkes positivt. Så kanskje erfaringen blir at det er godt med is i magen og langsiktighet.

Kanskje denne uroen medfører mindre apetitt på bestilling av nybygg ? Slik at markedet med dagens helt ok kurser kan vare lengre ? Hva tenker dere om den hypotesen ?
Avanceman
07.02.2020 kl 12:01 4190

Jeg tror absolutt du er inne på interessante teorier der. Selv har jeg også latt trading være ettersom risikoen er enda høyere, etter min erfaring. (Men noen hevder å treffe 100% hele tiden ;) Jeg fulgte ´conference call´ etter Dorians resultatfremleggelse tidligere denne uken. Der ble mange interessante temaer drøftet (Q&A), bl.a. i forhold til bestilling av nybygg. De nevnte at bortsett fra Avance sine to bestillinger kjente de ikke til andre nye ordrer i løpet av de siste månedene, bortsett fra bestillinger som var gjort for skip på faste kontrakter. Ledelsen i Dorian var også helt klar på at de ikke vil bidra til overkontrahering i denne syklusen. Positive signaler med andre ord. Nedturen vi er inne i nå synes allerede å være såpass merkbar at jeg tror rederne vil huske den, også når de om et års tid skal vurdere eit. bestilling av nye skip...
Klimbull
07.02.2020 kl 12:53 4060

Kina kan komme til å nekte å ta laster hvis de ikke får startet opp produksjon og det gjøres allerede forsøk.
Skipene kan komme til å hope seg opp utenfor Kina i påvente av å få levert.
Hva skal man ellers gjøre når lagrene er fulle?

China LNG Force Majeure Rejected as Virus Chaos Sparks Dispute (6:29 p.m. HK)

Two of Europe’s biggest energy companies rejected a Chinese force majeure on liquefied natural gas contracts. Royal Dutch Shell Plc and Total SA didn’t accept the legal grounds for the move by China National Offshore Oil Corp. that would have freed it from its contractual obligations to take delivery of the shipments.

China’s Refiners Process 15% Less Crude (6:02 p.m. HK)

Oil refineries across China have cut the amount of crude they’re turning into fuels by around 15%, and could deepen those reductions in the coming weeks. State-owned and private plants have pared back refining by at least 2 million barrels a day over the last week, said people with knowledge of operations at the nation’s largest complexes.

https://finance.yahoo.com/news/japan-finds-41-more-cases-011527484.html
Redigert 07.02.2020 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Klimbull
07.02.2020 kl 12:59 4024

Skipene kan heller ikke gå til verft i Kina for installasjon av scrubbere.
Det er ett betydelig antall verft i Kina og trolig planla mange å få de installert der.
Utbytte123
07.02.2020 kl 13:58 3896

Dette gjelder LNG og ikke LPG. Mulig det blir samme situasjon med LPG men foreløpig vet ingen.
Siphlonurus
07.02.2020 kl 14:46 3774

Hentet fra TDN Financed Delayed

Avance Gas og BW LPG er blant aksjene med negativ utvikling fredag. Kepler Cheuvreux tolker dagens kursfall i all hovedsak er motivert av det faktum at LPG er det eneste shipping-segmentet som har holdt seg greit oppe hittil i 2020.

Meglerhuset mener fundamentene på kort sikt ser veldig overbevisende ut, og viser til at propanlagrene i USA stiger til nye toppnoteringer.

"Hovedpoenget vårt er at en fortsettelse av overflødig oppbygging av lagrene vil sannsynligvis resultere i veldig lave propanpriser i USA denne våren, som vil utvide arbitrasjen ytterligere", skriver meglerhuset fredag, og gjentar kjøpsanbefalingen på LPG-aksjer.

Her det bare å benytte anledningen og kjøpe med begge hendene før det snur oppover igjen.
Redigert 07.02.2020 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2020 kl 14:52 3746

Enig.Det er ingen problemer i LPG sektoren,men så er heller ikke de beskyttet mot børsnedgang,frykt og det faktum at det er mye psykologi som styrer børsen nå.Etter Q4 er alt glemt.
Avanceman
07.02.2020 kl 14:57 3734

Snakket nettopp med IR-ansvarlig i Avance som kunne opplyse at det for dem ikke er noen kjente (negative) grunner til at kursen skal synke slik vi har vært vitne til i dag. På spørsmål om de erfarer problemer med å få levert gass til Kina grunnet stengte havner, manglende kapasitet e.l. var svaret at de har generelt lite gassfrakt til Kina. Størstedelen går som spot ut av USA til Indonesia, Taiwan, Vietnam, Korea og Europa. LPG til Kina fraktes i stor grad av kinesiske skip og grunnet handelskrig med USA henter de gassen i Midt-Østen. For spotfrakt er det USA som gjelder i all hovedsak. Ang. scrubber-installasjoner ble det opplyst at disse ikke, for Avance sitt vedkommende skal gjøres i Kina, men i Malaysia. Riktignok er det noe utstyr de etterhvert trenger fra Kina, men dette har ikke vært problematisk på noe vis så langt. Videre sa han at ratene er fortsatt meget sterke, særlig hensyntatt sesongen vi er inne i. Han sa også at Avance er volatil, og har større utslag + og - enn Oslo Børs sin hovedindeks. At den er ekstra svak nå vurderer han kan være et utslag av at den steg over 300% i fjor, slik at mange sitter med en fortjeneste som de gjerne tar ut i påvente av ny stigning. Selvforsterkende virkninger. Husk, Avance har en høyere beta-verdi en snittet av aksjer, altså høyere volatilitet, og den er relatert til utviklingen i oljeprisen, som vi vet. Oppsummert, det har ikke skjedd noe selskapsspesifikt, (ingen udetonerte bomber), var den attraktiv i går, bør den være enda mer attraktiv på dagens kurs, - og som det ble sagt til slutt: "og vi gleder oss til å komme med tall om ikke lenge".
Redigert 07.02.2020 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.02.2020 kl 15:10 3718

Særdeles gode nyheter.Takk for ditt initiativ og at du velger å dele dette med oss👍🏻
BennyATM
07.02.2020 kl 15:11 3720

Takk skal du ha Avanceman for at du deler dette. Tror det var dråpen som gjør at jeg kjøper mer.

Nå har jeg ihverfall overført cash til mandag
Redigert 07.02.2020 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
07.02.2020 kl 15:19 3691

Meget betryggende!
Har inne en søknad om belåning hos Nordnet som dessverre ikke ha blitt behandlet enda for denne muligheten tror jeg det blir lenge til man får igjen gitt at det fundamentale fortsatt ser meget bra ut.
Har skrapet sammen akkurat nok til ytterligere 4000 aksjer på kurs 43,30 så får vi se om den går igjennom..
Avanceman
07.02.2020 kl 15:21 3743

Bare hyggelige å dele info, uten "slagside" den ene eller andre retningen. Selv brukte jeg mine likvide midler til å handle litt på 47,55 og trodde det var en god inngang... :)
nordnes
07.02.2020 kl 15:34 3690

Avanceman. Kjekt at du deler med oss. Ellers hadde Hegnar i en leder i Finansavisen om Krone-kursen som svekker seg. Med tanke på Avance gas så vil en kronesvekkelse påvirke aksjekursen positivt, siden rater er i Dollar. Som en digresjon; Det kan nevnes at oljefondets meravkastning de siste to-tre årene hovedsaklig skyldes Kronens svekkelse.
Redigert 07.02.2020 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Avanceman
07.02.2020 kl 15:46 3662

Fikk du kjøpt? Ellers redd du må legge på en 50-øring på kursen nå... :)

Har også tenkt at svak kronekurs må være bra, men virkningen blir vel mindre av at alt av kostnader (lønn, drivstoff m.v.) også er i dollar....
Redigert 07.02.2020 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
BennyATM
07.02.2020 kl 15:49 3659

Ser shorten øket i Avance i går. Vel, vel da kan vi få shortskvis litt senere

https://ssr.finanstilsynet.no/
BennyATM
07.02.2020 kl 16:07 3599

Gratuerer der så jeg 4000 aksjer gikk igjennom klokka 16:05:44
Gnesdam
07.02.2020 kl 16:22 3566

Jeg bemærkede, at der mellem kl 09 og 11 blev handlet 1.1 mill aktier, der må være en eller flere, der sælger kraftigt ud. Hvem ka det være?
Superoptimist
07.02.2020 kl 17:21 3455

Det må være en særegen sykdom forbundet med OSE. Her raser våre 2 rett ned 10 tallsprosent mens Dorian tar det pent på nærmere 1??
Hvem er det som "hugger i kjøttet"?
Og nå, ikke det engang!

Og nå da, +1.20%
Redigert 07.02.2020 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Avanceman
07.02.2020 kl 20:04 3274

Da er Dorian i pluss, 1,5 %.
Jeg er tilhenger av å innhente informasjon og synspunkter fra så mange kilder som mulig, såfremt disse har kunnskap, kompetanse og troverdighet. Informasjon fra selskapets IR-ansvarlige anser jeg som både relevant og viktig både fordi vedkommende har førstehånds kunnskap og ikke minst troverdighet, og faktisk integritet, i motsetning til enkelte andre som uttaler seg. Blir spennende til uka, og se om vi skal enda lavere før vi klatrer betraktelig frem mot den 28.2.