LPG 2020 (AVANCE, BW LPG, DORIAN)


Gode LPG-interesserte investorer, jeg foreslår at vi starter en ny tråd der skrivetilgang styres. Da slipper vi plageånder som feks. MarketValue som utelukkende forsøker å ødelegge med sine kverulerende og usaklige innlegg, uten substans, oppriktighet og ønske om sannferdig debatt. Jeg ønsker alle synspunkter velkomne, ikke en hausse-tråd der man kun fokuserer på tro og håp. Men de som forsøker på manipulasjon, kommer med løgner osv., vil raskt bli utestengt. Kjør debatt! :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.02.2020 kl 19:00 5283

Dersom en lpg tankbåt med dual fuel motor(er) bruker de skrubber da ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Lakabodl
11.02.2020 kl 19:21 5221

har lurt på det samme sjøl, men trur ikkje det. dual fuel holder dagens krav til utslipp, men dette kan jo sjølvsagt endre seg framover i tid. Da kan det bli nødvendig med andre typar drivstoff, eller montering av scrubber i tillegg?

"For new builds today, emissions legislation is a game changer. As the price of low sulphur fuels will most likely be high, LNG and after-treatment are both attractive options. New builds with after-treatment units are less expensive than LNG-fuelled ships, and therefore also seem to be the more attractive of the two options. The increase in LNG supply will most likely mean lower prices and few availability problems. Therefore the use of LNG as fuel is appealing in the long term, even with the higher investment costs considered."
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Poten fører ikke statistikk over antall slutninger, dessverre. Når det gjelder spørsmålet om dual fuel skip også monterer scrubbere, er jeg ganske sikker på at det gjør de ikke. Scrubber er utelukkende aktuelt der skipet ikke har annet valg enn å bruke tungolje. Scrubber-installasjonen gjør at mye av sotpartiklene i eksosen skilles ut før eksosen går ut i friluft. Har man motor som kan kjøre på LNG bruker de heller det når de er i havneområder og seilingsleden som krever lavutslipp. Jeg er mottagelig for korreksjoner, om jeg har misforstått dette.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Interessant webinar fredag 14.2. der shippingeksperter drøfter ulike spørsmål om hvilken påvirkning corona-viruset kan få på shippingsektoren. Jeg er på flyreise når dette arrangeres og får derfor ikke fulgt det direkte. Om noen av dere ønsker å følge webinaret, (gratis ser det ut for), finner dere program og påmeldingsrubrikker her:
http://webinars.capitallink.com/2020/coronavirus/index.html
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Klimbull
11.02.2020 kl 21:37 4989

Planen for BWLPG er vel å bruke LPG og ikke LNG.Kan være at de har endret til LNG.
Fin rekyl for LPG og tank, men jeg velger fortsattå være avventende.

Futures sklir sakte ned og det har de gjort noen dager.
https://www.cmegroup.com/trading/energy/freight/freight-route-lpg-baltic-futures_quotes_settlements_futures.html
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Trodde også det var LPG, men så det var skrevet LNG i tidligere, men det riktige er nok LPG. :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Klimbull
11.02.2020 kl 21:54 4961

Som jeg har skjønt er det mest vanlig med LNG og LPG er relativt nytt som drivstoff for skip.
Derfor har BWLPG også ventet noe med å installere dette, men kommer vel i løpet av året.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Når det gjelder futures, legger jeg ikke så stor vekt på disse. Har en rekke ganger sett future på høye nivåer også uten at disse nivåene noen gang ble realiteter... Hvilken verdi ser andre av slike futures?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
SIKA
11.02.2020 kl 22:23 4980

Uddrag af aktieberetning fra det Amerikanske marked kl 22.00 - Aktiemarkederne var understøttet af en faldende rate af nye tilfælde af coronasmittede i Kina, hvilket øger investorernes forhåbninger om, at de kinesiske myndigheder har taget de nødvendige forholdsregler for at begrænse udbruddet.

»De penge, som Kina har sprøjtet ind i landets økonomi, finder vej hele verden rundt, og man har en »køb alt«-attitude,« siger porteføljeforvalter Paul Nolte fra Kingsview Asset Management til Reuters.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Dividend
11.02.2020 kl 22:35 5012

Hvis ratene fortsatt er 56k+ slik som Poten rapporterer nærmer vi oss en situasjon der hele Q1 er sluttet til svært attraktive rater, langt over break even. SOm kjent er det en forsinkelse mellom når båten sluttes og når de får betalt. Mener å huske dette var i gjennomsnitt 5 uker. Om 5 uker vi så og si ferdig med Q1. Q4 blir som kjent kjempebra og med 1 kvartal til med superinntjening framstår dagens prising som totalt uforståelig.
Avance burde stått i 60+.

Forøvrig, forstår jeg ikke hvorfor dere gidder å svare plageånden i den andre tråden. Har selv blokkert brukeren, så da slipper man å lese innleggene hennes. Anbefales.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.02.2020 kl 22:59 4955

Det er vel lavsesong også ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Skal være positiv sesongtrend frem til mai/juni nå. I LPG-eksport fra USA.

Sjekk gjerne Hannisdahls LPG-oppdatering på Twitter idag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Kalsovski, har du mulighet til å kopierer inn deler av LPG-oppdateringen fra Cleaves, eller legge ut en link?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Ja, det blir spennende både å få presentert tall den 28.2. og ikke minst fremtidsutsikter, inkl. neste kvartalspresentasjon om drøye tre måneder.
Ang. plageånden i annen tråd som du nevner, så er det nok kjent for de fleste på denne tråden hva som er min holdning til vedkommende. Noen ganger har jeg seriøst tenkt at vedkommende lider av en eller annen mental ´disorder´, pga. av vedkommendes ekstreme selvopptatthet og intensiteten i galskapen som skrives. Jeg har konsekvent sluttet å krangle, svare, forsøke å utfordre vedkommende osv. ettersom sunn fornuft tydeligvis ikke hadde sjans til å trenge igjennom. Det ble ganske slitsomt! Da finner jeg denne tråden langt mer verdifull, informativ, - og ikke minst harmonisk. Ikke misforstå, vi må slett ikke være enige, og det som skrives må like gjerne være preget av bekymringer og negativt markedssyn. Alt er like velkomment, så fremt det er skrevet for å lære mer, forstå mer, forsøke å få svar og ny kunnskap, og ikke minst, uten "onde" hensikter, og ikke for å fremheve sin egen fortreffelighet og påpeke alle andres manglende evne til å ta fornuftige beslutninger :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Takk, Greenhorn. Basert på EIAs nye prognoser over forventet oljeproduksjon, er det positive utsikter frem til utgangen av første halvår i år. Deretter er det forventet betydelig nedgang i US oljeproduksjon i andre halvår 2021, noe som forventes å påvirke LPG eksporten også, dvs. mindre gass som skal fraktes fra US. Årsaken er at EIA ser for seg een oljepris under press, noe som reduserer produksjonen av både olje og gass, og gir en lav gasspris. Vel, vi får se hvordan dette utvikler seg etterhvert. Kanskje treffer de, men ofte treffer slike prognoser ikke ettersom "det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden". At lav gasspris skal være negativt skjønner jeg ikke helt ettersom lav gasspris i US gir gode arbitrasjenivåer, og bør øke etterspørselen og betalingsviljen til markedene i Asia.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
SIKA
12.02.2020 kl 01:16 4834

Dorian op 2,86% til 12,94 - mht EIA prognose er den vel egentlig lidt forudset i Cleaves rapport fra 21 jan 2020 med stor efterspørgsels vækst i 2020 på 11,7% og 2021 på 1,4% da den amerikanske eksport vil være frontbelastet i 2020E og forblive flad i 2021E
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Dividend
12.02.2020 kl 10:08 4562

Oljeprisen er jo driveren for EIA-prognosen. Akkurat nå er oljeprisen lav, men det kan jo endre seg i løpet av året. Historien har vist at amerikansk NGL-produksjon er svært robust og stigende, nesten uavhengig av oljepris.

AVance lagger forresten Bw enorm om dagen. Kommer vel snart en catch-up.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
BennyATM
12.02.2020 kl 10:19 4561

Ja, det er vel merkelig at BWLPG går mye bedre enn Avance da Avance er også blitt mer straffet nedover?
Men det er vel kanskje en grunn til det.....?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Dividend
12.02.2020 kl 10:22 4544

SIste uke:

BW: 0.0%
Avance -10%
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Dorian stiger. $13,10 nå, som er + 1,24%. Men på Oslo Børs er LPG-fraktaksjer mindre populære, ser det ut til...
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
SIKA
12.02.2020 kl 17:46 4172

Generel interessant kommentar idag fra en af mine favoritter i Danmark bragt i Børsen og pointen er nul rente eller minus på obligationer: "Utroligt meget likviditet"
Forklaringen på den bomstærke start på 2020 og de dertil hørende høje aktiepriser er for aktierådgiver i Formue- og Investeringsrådgivning Lars Jørgen Rasmussen soleklar:
De lave renter presser priserne på aktier op.
"Der er så meget likviditet i
markedet, at det halve kunne være nok," siger han.
I de kommende måneder bliver der igen betalt udbytter til aktionærer, og aktierådgiveren tror, at de kommende måneder kommer til at byde på "rekordudbytter, der typisk geninvesteres i aktier"
"Kapital, der søger afkast, kan ikke finde det på obligationsmarkedet, så derfor fortsætter tendensen fra 2019. Der ryger langt mere kapital over i aktiemarkedet, end man har set tidligere. Derfor er det vigtigste for aktiemarkedet i år, at renterne ikke flytter sig," siger Lars Jørgen Rasmussen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Icaria
12.02.2020 kl 22:18 3950

Short; redusert til 1.41%.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Og kursen fortsetter ned?
Ikke spesielt betryggende.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
SIKA
12.02.2020 kl 23:31 3930

Ja og Marshall Wace LLP gik under 0,5% det er interessant .
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Det faktum at short´en er redusert skulle ideelt sett ha ført til en oppgang i kursen som stort sett har uteblitt, men det positive er at det betyr at færre investorer tror at kursen skal videre ned, altså et mer positivt syn på utsiktene fremover. Det er jo noe... :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Tillater meg å re-poste dette innlegget fra forrige uke, til info. for eventuelle nye Avance-aksjonærer (BW LPG også, forsåvidt). Innholdet, fakta-opplysningene, er fortsatt like aktuelle, og mer enn det, ettersom det nå er bare to uker og to dager til tallene legges frem. Ledelsen i Avance gleder seg til å presentere de og aksjonærene gleder seg til å lytte på det som kommer:

"Snakket nettopp med IR-ansvarlig i Avance som kunne opplyse at det for dem ikke er noen kjente (negative) grunner til at kursen skal synke slik vi har vært vitne til i dag. På spørsmål om de erfarer problemer med å få levert gass til Kina grunnet stengte havner, manglende kapasitet e.l. var svaret at de har generelt lite gassfrakt til Kina. Størstedelen går som spot ut av USA til Indonesia, Taiwan, Vietnam, Korea og Europa. LPG til Kina fraktes i stor grad av kinesiske skip og grunnet handelskrig med USA henter de gassen i Midt-Østen. For spotfrakt er det USA som gjelder i all hovedsak. Ang. scrubber-installasjoner ble det opplyst at disse ikke, for Avance sitt vedkommende skal gjøres i Kina, men i Malaysia. Riktignok er det noe utstyr de etterhvert trenger fra Kina, men dette har ikke vært problematisk på noe vis så langt. Videre sa han at ratene er fortsatt meget sterke, særlig hensyntatt sesongen vi er inne i. Han sa også at Avance er volatil, og har større utslag + og - enn Oslo Børs sin hovedindeks. At den er ekstra svak nå vurderer han kan være et utslag av at den steg over 300% i fjor, slik at mange sitter med en fortjeneste som de gjerne tar ut i påvente av ny stigning. Selvforsterkende virkninger. Husk, Avance har en høyere beta-verdi en snittet av aksjer, altså høyere volatilitet, og den er relatert til utviklingen i oljeprisen, som vi vet. Oppsummert, det har ikke skjedd noe selskapsspesifikt, (ingen udetonerte bomber), var den attraktiv i går, bør den være enda mer attraktiv på dagens kurs, - og som det ble sagt til slutt: "og vi gleder oss til å komme med tall om ikke lenge".
-------
Og en ting til, CNN melder nå at Kinesiske myndigheter rapporterer at statistikken over antallet nye coronasmittede flater ut, noe som gir sterke indikasjoner på at tiltakene for å begrense smitten begynner å virke og at vi nå ser at situasjonen er under kontroll. Oljeprisen økte over 3 %, nye børsrekorder i USA, fabrikker i Kina gjenåpner etter å ha vært corona-stengt. Dette gjelder bl.a. Jotuns to malingsfabrikker i Kina. Det gjør vel godt med litt "good news" etter de siste ukers mange dommedagsprofetier, eller? :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Takk for god og nyttig info. Avanceman. :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Synd at smittetiltakene ikke ser ut til å virke i det hele tatt.
Snart må vi alle bare krysse fingrene og håpe at viruset er mindre dødelig enn mange frykter.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
PudaVida
13.02.2020 kl 08:39 3783

Stigningen i virus tilfælde skyldes at man er begyndt at tage kliniske patienter med i tabellen. Altså man har ændret måden at tælle på. Der er altså ikke blevet flere syge i løbet af natten. Det står i dagens avis
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

De har endret metode tilbake tul den som ble brukt dør helgen. Fremdeles økning i antall smittede og ingen tegn til nedgang.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Da var det "fake news", eller i alle fall nyheter basert på ufullstendige fakta, - for godt til å være sant. Det vil sikkert komme flere tilfeller av motstridende nyheter, og lite annet å gjøre enn å vente og se hvordan statistikkene utvikler seg videre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Mest for underholdningens skyld, men også litt til ettertanke. Det er overraskende hvor lavt kunnskapsnivået faktisk er i en annen tråd som flere av oss har fulgt en tid. Blant mye annet svada, skriver trådstarter følgende i dag:
"...... Har spurt lukka avdeling om utbytte er vedteksfesta etter % av driftsoverskudd, men kunnskapen i stor investeringa deira innheld ikkje slik kompestanse;)"
Med andre ord, vedkommende er altså så til de grader kunnskapsløs at han lurer på om utbytteprosenten er vedtaksfestet!
Jeg er trygg på at de aller fleste som investerer på børsen er godt kjent med at en beslutning om evt. utbytte, og nivået på dette, i alle selskaper besluttes endelig på det siste styremøte før resultatfremleggelse. Årsakene til dette er flere, men sentralt står at selskaper generelt må ta hensyn til markedsutsiktene, altså om selskapet trenger en større kontantbeholdning enn normalt grunnet svake utsikter, eller at de skal foreta større investeringer, betale ned gjeld, bygge opp kapital til andre formål, som feks. å foreta et oppkjøp. Noe annet er at mange selskaper har en grunnleggende policy som de har kommunisert til markedet, for eksempel om de skal prioritere å betale ut mest mulig av et overskudd til aksjonærene, slik Avance har gjort. Nevnte trådstarter har fortsatt ikke informert sine følgere på Forum om hvordan han evner å få sine gevinster fra shorting i Avance inn på ASK-kontoen sin... :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Dividend
13.02.2020 kl 20:13 3266

Poten: 54,374

Må si ratene holder seg utrolig bra,selv om det er litt ned. Alt over 40k er jo kanonrater som gir store overskudd.

28 februar er kun 14 dager unna nå-
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

nordnes skrev Innlegget er slettet
:):):)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
nordnes
13.02.2020 kl 22:14 3090

Børsintervjuet i morgendagens utgave av finansavisen, siterer ein liten stubb;

«Billige shippingaksjer
Hille-Walle blir mer begeistret når det gjelder shippingbransjen. Og da snakker vi både om de populære LPG-rederiene på Oslo Børs samt oljetankerne.
– LPG er særlig interessant nå. Etter en betydelig korreksjon i asiatiske gasspriser er arbitrasjen til det amerikanske markedet, som er preget av rekordhøye lagre, fortsatt rundt 120 dollar pr. tonn. Dette forsvarer en dagrate for VLGC-er på over 60.000 dollar pr. dag, mens konsensus i BW LPG og Avance Gas etter våre beregninger ligger inne med godt under 50.000 dollar dagen, sier han.
Ifølge ham prises BW LPG på 0,8 ganger NAV, med en P/E for inneværende år på 2,8 og en utbytteavkastning på over 18 prosent. Dette er basert på konsensusestimater.»
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare

Takk, nordnes! Det er jo disse faktaene vi er kjent med og som gjør nedgangen de seneste par ukene uforståelig, på sett og vis, corona-virus tatt i betraktning. Så får vi se i morgen om dette intervjuet får noen til å riste frykten av seg og i stedet fokusere mer på fundamentale forhold. Uansett, frem mot resultatfremleggelse vil fler og fler, både analytikere, investorer og journalister vise mer interesse for hva som da kommer. Vi får bare håpe at vi slipper flere dramatiske nyhetsoppslag. Fingers crossed!
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
nordnes
14.02.2020 kl 13:24 2662

Avanceman skrev :):):)
@Avanceman.
Innlegget ble slettet av admin, ikke av meg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
PudaVida
14.02.2020 kl 14:09 2561

Fra euroinvestor idag med Helge Larsen, investor i Avancegas mv.
LPG fra 22 min. https://www.euroinvestor.dk/podcast/her-er-dagens-udgave-af-millionaerklubben
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare