LPG 2020 (AVANCE, BW LPG, DORIAN)

Avanceman
AVANCE 29.01.2020 kl 09:49 160620

Gode LPG-interesserte investorer, jeg foreslår at vi starter en ny tråd der skrivetilgang styres. Da slipper vi plageånder som feks. MarketValue som utelukkende forsøker å ødelegge med sine kverulerende og usaklige innlegg, uten substans, oppriktighet og ønske om sannferdig debatt. Jeg ønsker alle synspunkter velkomne, ikke en hausse-tråd der man kun fokuserer på tro og håp. Men de som forsøker på manipulasjon, kommer med løgner osv., vil raskt bli utestengt. Kjør debatt! :)
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Heggur
26.03.2020 kl 17:54 16107

Litt negativt å spore her også: https://fearnpulse.com/#3

Er personlig ikke bekymret for kursmål som dumpes og at ratene får/har en negativ utvikling. Alt må sees i sammenheng med hva som skjer i verdensøkonomien. Tror det tar seg opp når markedene stabiliserer seg og verden igjen går for full maskin.
Slettet bruker
26.03.2020 kl 21:30 15890

LPG ratene er litt ned fra i går:

26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

13.03:   $45.030
12.03:   $44.712
11.03:   $44.948
10.03:   $46.402
09.03:   $44.239

http://energy.poten.com/poten-daily-briefing-webpage-03/26/2020
http://energy.poten.com/poten-daily-briefing-webpage-03/25/2020


ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
Redigert 26.03.2020 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
nordinvestor
27.03.2020 kl 08:27 15512

Tusen takk for daglige oppdateringen Reserven - det settes det stor pris på.
Jeg er en value investor og er tungt inne i oljefrakt. Men er nå på vei inn i LPG da jeg tror vi kan få en "double whammy" i form av at Trump presser SA til å gi opp oljestuntet sitt, samtidig som Kina skal handle mer fra USA/verden. Begge disse faktorene vil være positivt for LPG slik jeg ser det.

Avance er det beste caset basert på egen research så langt.

Kunne jeg spurt noen her om å gjenta litt grunnleggende informasjon om Avance for meg og eventuelt andre som ønsker å sette seg inn i caset?
Antall båter (gjerne navn), break even, spot/tc, osv? Som gjør det enklere å regne på caset?

Forstår godt om svaret på dette blir: sjekk selv - og det gjør jeg i tillegg, men er ikke bestandig like lett tilgjengelig så det tar gjerne litt tid.

Uansett - takk for en god tråd med lite støy og mye bra og relevant info.
Jeg kjøper meg nok opp her fremover :)
Slettet bruker
27.03.2020 kl 20:25 14931

LPG ratene er ned fra i går:

27.03:   $48.197
26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

13.03:   $45.030
12.03:   $44.712
11.03:   $44.948
10.03:   $46.402
09.03:   $44.239

06.03:   $44.760
04.03:   $46.937
03.03:   $48.480
02.03:   $49.668

https://energy.poten.com/hubfs/PDB/March%202020/March%2027,%202020.pdf   (27.03 ingen webside, bare PDF)
https://energy.poten.com/hubfs/PDB/March%202020/March%2026,%202020.pdf   (26.03 PDF)
http://energy.poten.com/poten-daily-briefing-webpage-03/26/2020                       (26.03 webside)

ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
Redigert 27.03.2020 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.03.2020 kl 20:58 14860

Interessante bilder:
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1243560637122392064
Avanceman
30.03.2020 kl 09:27 14045

LPG v/BW LPG og Avance stiger begge godt fra start i dag. Begge er jo utrolig billige i f.t. inntjening og ratenivå, selv om usikkerheten fremover er betydelig grunnet lav oljepris og corona-følger. Oljeprisen falt i natt nærmere 10%, noe som gjør oppgangen i dag (så langt), ekstraordinær.
Heggur
30.03.2020 kl 10:44 13884

Har Avance funnet bunnen på +/- 18kr?
Eller skal den videre ned?
Avanceman
30.03.2020 kl 12:45 13706

Det er vanskelig å svare på, da det avhenger av så mange variabler, ikke minst utviklingen generelt på verdens børser fremover. Viktig å huske at enhver aksje som ikke står i 0 kan falle 100%, uansett nivået den handles på... Men ut fra en rekke fundamentale forhold, som skipsverdier, inntjening siste kvartal og ratenivået for tiden, kontantbeholdning, kjent fremtidsutsikter osv., er det ingen tvil om annet enn at den, som BW LPG, er gode kjøp på disse nivåene.
kamelen
30.03.2020 kl 12:50 13766

Da har jeg og fått mine første Avance aksjer til gav 18.98 og føler meg komfortabel med det men dog skulle jeg plukket til bedre tidspunkt men komfortabel at dette er bra pris på lang sikt selv om man som vanlig er grådig og vil ha mer og angrer på man har kjøpt for lite. (mulig jeg plukker mer etterhvert men planen var og kjøpe inn i fase to evnt om prisen går ned vett ikke helt hva jeg gjør om den ikke klatrer under da det er noe med å snitte opp).

Tvitvi alle Avancefolk.
suspekt
30.03.2020 kl 12:52 13793

Vil vel driste mei til å si røverkjøp!!!! Skal vel sitte ut året med denne! Lykke til med kjøp dere andre.
Avanceman
30.03.2020 kl 14:51 13806

Spørsmålet var ikke om det er et røverkjøp, men om den kan falle videre. Klart den kan falle mer, om børsene og oljeprisen stuper videre. Det betyr imidlertid ikke at den ikke er et røverkjøp nå. Jeg tror den er billig nå, men det skrev jeg jo også, når vi tar hensyn til "alle kjente forhold".
Ling
30.03.2020 kl 15:16 13739

Jeg forstår ikke hvorfor kursen stiger i dag. Oljeprisen er ned, fraktratene er ned. Ser en på hydro al prisen er ned og hydro Høyanger må snart stenge, fordi de har mye leveranser til tysk bilindustri.. Det koster langt over 100 mill. Å opne igjen. Likevel stiger kursen. Nei her et det bare å vente. Ingen hast. Corona går ikke over på flere månader.
Superoptimist
30.03.2020 kl 16:52 13574

Nå er jeg ikke den som forstår alt, nesten bare, men det som skjer på børsene idag, si det du? Kan det ha noe med annet enn virkeligheten å gjøre, som det som skjer i det kapitalistiske "pokerbordet"? Er det noen storkapitalister som har bestemt seg for at småshortere skal dø?

Vi får se hva Reserven kommer opp med!
Redigert 30.03.2020 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.03.2020 kl 19:13 13375

LPG ratene er ned fra fredag:

30.03:   $47.779

27.03:   $48.197
26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

13.03:   $45.030
12.03:   $44.712
11.03:   $44.948
10.03:   $46.402
09.03:   $44.239

06.03:   $44.760
04.03:   $46.937
03.03:   $48.480
02.03:   $49.668

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/March%202020/March%2030%202020.pdf   (30.03 ingen webversjon, bare PDF)
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/March%202020/March%2027,%202020.pdf   (27.03 ingen webversjon, bare PDF)

ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
Slettet bruker
31.03.2020 kl 19:32 12815

LPG ratene er ned fra i går:

31.03:   $46.854
30.03:   $47.779

27.03:   $48.197
26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

13.03:   $45.030
12.03:   $44.712
11.03:   $44.948
10.03:   $46.402
09.03:   $44.239

06.03:   $44.760
04.03:   $46.937
03.03:   $48.480
02.03:   $49.668

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/March%202020/March%2031,%202020.pdf   (31.03 ingen webversjon, bare PDF)
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/March%202020/March%2030%202020.pdf   (30.03 ingen webversjon, bare PDF)

ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
BIF78
31.03.2020 kl 19:39 12818

Tak for daglige afklaringer, Reserven.

Avance tjener med dagens rate ca 24.300$ pr skib pr dag. Ikke dårligt. Selvfølgelig er der 2 skibe, der er ved at få installeret scrubbere, men det er alligevel ikke dårligt😊
ErikAndtrader
31.03.2020 kl 20:59 12691

Nå må vel breakeven bli redusert med en så lav bunkerspris...?
Ikke satt meg inn i hvor mye den har på BE, men om bwlpg sinstallerer lpg som drivstoff på båtene sine så utgjorde det 7.000 mindre på breakeven. :)

Noen som har studert breakeven faktorer for lpg frakt?
Slettet bruker
31.03.2020 kl 21:41 12619

Befrakter betaler ALLTID bunkers, enten direkte ved TC (Time Charter) eller indirekte ved VC (Voyage/Spot Charter), aldri AVANCE.
Så bunkerspris har NULL innflytelse på CBE.

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/2a048fa5-835c-44f8-95c3-323f9187c6d7   (slide 5)

Redigert 31.03.2020 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
ErikAndtrader
01.04.2020 kl 07:56 12353

Ok. Takk

Billigere drivstoff, billigere frakt. Flere som ønsker å frakte.

Nå kom det en fin nyhet fra India lockdown, har vært en usikkerhet på om importen til india skal gå ned på grunn av coronaen.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-india-lpg/free-cooking-gas-for-poor-during-lockdown-set-to-push-up-indias-imports-idUSKBN21H36C
Slettet bruker
01.04.2020 kl 18:49 11946

LPG ratene er litt ned fra i går:

01.04:   $46.536
31.03:   $46.854
30.03:   $47.779

27.03:   $48.197
26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

13.03:   $45.030
12.03:   $44.712
11.03:   $44.948
10.03:   $46.402
09.03:   $44.239

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/April%202020/April%201%202020.pdf   (01.04 ingen webversjon, bare PDF)
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/March%202020/March%2031,%202020.pdf   (31.03 ingen webversjon, bare PDF)

ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
Redigert 01.04.2020 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
02.04.2020 kl 16:26 11397

Det må jo være lov til å lure? Hvorfor er Dorian opp nå snart 2%, mens Avance er ned 4,5% og BWlpg ned 3,5%. Må jo være lov til å lure på om det ikke er selskapene det feiler noe, derimot OSE?

Nå Avance ned 5,5%???
Redigert 02.04.2020 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Bertelli
02.04.2020 kl 16:35 11366

Er sutrekongen ute å sutrer igjen.
Superoptimist
02.04.2020 kl 16:36 11362

Jeg synes du skal gå litt i deg selv. Har du ikke annet å kommentere enn realiteter så synes jeg at du skal melde deg ut!

Dessuten er jeg ikke helt sikker på ditt intellekt. Jeg er da slik at ja jeg vet forskjell på og og å.
Redigert 02.04.2020 kl 16:50 Du må logge inn for å svare
Bertelli
02.04.2020 kl 16:49 11371

Beklager Optimist men det har blitt forklart til deg utallige ganger hvorfor. Nå ser det forresten som Dorian faller.
Superoptimist
02.04.2020 kl 16:52 11407

Å, det skal ikke være lov til å ha egne meninger og synspunkter nå? Jeg tror nok at de fleste herfra er bygget på realiteter. Eller?

Siste om dette herfra. Så får vi for fremtiden holde oss til realiteter.
Redigert 02.04.2020 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Superoptimist
02.04.2020 kl 17:05 11420

Ja det ser det ut til at du har rett i Bertelli. Om jeg ser rett ned mer enn 10%. Om det er rett da? I så fall skulle det vært interessant å få vite hvorfor! Vi er vel flere her som følger med, på litt forskjellig vis.
Bertelli
02.04.2020 kl 17:11 11434

Det ser ut som den falt da oljeprisen gikk opp. Den pleier å gå høyere med høyere oljepris.
Superoptimist
02.04.2020 kl 17:13 11424

Ja jeg ser også at elitesoldaten Trump snakker om redusert oljeproduksjon. Det betyr vel også Propan og Butan. Fint at du følger med Bertelli!
Slettet bruker
02.04.2020 kl 18:20 11302

LPG ratene er betydelig ned fra i går:

02.04:   $44.942
01.04:   $46.536
31.03:   $46.854
30.03:   $47.779

27.03:   $48.197
26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

13.03:   $45.030
12.03:   $44.712
11.03:   $44.948
10.03:   $46.402
09.03:   $44.239

Skummel utvikling?

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/April%202020/April%202,%202020.pdf   (02.04 ingen webversjon, bare PDF)
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/April%202020/April%201%202020.pdf   (01.04 ingen webversjon, bare PDF)

ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
Heggur
02.04.2020 kl 19:17 11207

Kortsiktig litt "skummelt" kanskje. Er redusert behov i industrien nå som corona'n herjer, så kommer ikke som noen overraskelse.
ErikAndtrader
03.04.2020 kl 06:04 10827

Her er kabalen som skal gå opp:

Kan økt produksjon i SA likestille tapet i USA produksjon?

Stateside production of NGLs, including the liquefied petroleum gas (LPG) complement of propane and butanes, will decline, but will do so in line with the phased decline anticipated in crude oil production.

However, the share of LPG produced at refineries is expected to take a front-loaded dive as crude oil run cuts roll out across the nation, in line with severely compromised gasoline demand.
LPG production out of Saudi Arabia is expected to increase.

The decline in stateside LPG production, higher Saudi LPG production, weaker global demand and weaker arbitrage economics are expected to lead to lower exports from America. Production may be lower, but lower demand and exports may leave the status quo unchanged.

However, almost all of this surplus is concentrated in PADD3 (Gulf Coast). PADD2 (Midwest) inventory levels remain on par with recent seasonal averages.

The impact on NGL prices and intra-PADD stock builds remains to be seen. A general consensus is that prices will weaken across the continent. However, some experts believe the relative imbalance between PADD3 stocks and those elsewhere may cause a situation in which domestic consumers in the hinterland may end up paying relatively higher prices.

LES: http://info.opisnet.com/ngl-markets-upheaval-coverage-covid?submissionGuid=5706bce3-9ba1-4f01-9212-df2908d4f981
Redigert 03.04.2020 kl 06:10 Du må logge inn for å svare
ErikAndtrader
03.04.2020 kl 06:28 10799

Svarer meg selv :

IHS Markit team of Darryl Rogers, Yanyu He and Sen Yang wrote that for every 1 million b/d change in American crude oil production, LPG production would fall by 150,000 b/d, or 4.5 million tons a year.

In contrast, if Saudi Arabian crude oil production increases by 1 million b/d, this means only an increase of 1.8 million tons of LPG a year, the IHS Markit team estimated. These numbers suggest that a like-for-like decrease in American crude oil output and increase in Saudi Arabian output would slash the global LPG supply pool.

Blir nok usikkert her enda
Superoptimist
03.04.2020 kl 16:37 10408

Ja Reserven, venter i spenning på ditt innlegg. Men med LPG aksjer, både her og i NYSE, er jeg enig i din kommentar at dette er skummelt. Selv med 20% oppgang i olje ser det ikke ut til at mange kapitalister tror på det!
BennyATM
03.04.2020 kl 18:24 10300

Ned igjen i dag også dessverre
....43.162. Reserven kan sikkert bekrefte dette
Slettet bruker
03.04.2020 kl 18:40 10335

LPG ratene er betydelig ned fra i går:

03.04:   $43.162
02.04:   $44.942
01.04:   $46.536
31.03:   $46.854
30.03:   $47.779

27.03:   $48.197
26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

13.03:   $45.030
12.03:   $44.712
11.03:   $44.948
10.03:   $46.402
09.03:   $44.239

Enda skumlere utvikling?

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/April%202020/April%203,%202020.pdf   (03.04 ingen webversjon, bare PDF)
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/April%202020/April%202,%202020.pdf   (02.04 ingen webversjon, bare PDF)

ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
Slettet bruker
06.04.2020 kl 18:28 9357

LPG ratene fortsetter ned:

06.04:   $41.477

03.04:   $43.162
02.04:   $44.942
01.04:   $46.536
31.03:   $46.854
30.03:   $47.779

27.03:   $48.197
26.03:   $49.292
25.03:   $49.783
24.03:   $50.429
23.03:   $51.395

20.03:   $50.549
19.03:   $51.961
18.03:   $50.767
17.03:   $49.303
16.03:   $47.075

https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/April%202020/April%206,%202020.pdf   (06.04 ingen webversjon, bare PDF)
https://cdn2.hubspot.net/hubfs/1975593/PDB/April%202020/April%203,%202020.pdf   (03.04 ingen webversjon, bare PDF)

ARKIV:  https://finansavisen.no/forum/thread/84418/view
Lakabodl
07.04.2020 kl 13:08 9006

Litt forklaring på kvifor ratene har vore volatile i det siste. Også litt interessant å bemerke seg Fearnleys betraktninger rundt økt importinteresse fra India

WEST:
Looking at Western positions lists, it becomes clear that different owners have taken different strategies with regards to the short term. Some have fixed out their tonnage quickly, while others have bet that there should be more uncovered cargoes in April which are waiting in the wings. The result is that tonnage is generally controlled by a smaller number of players. There is little in the way of relets. Given limited liquidity in the freight market, this has meant that rates discussions of late have been very volatile, and it is possible some of the next few fixtures could be stronger, subject to cancellations ex USG.

Looking further ahead, strong Indian demand and rumours of supply bottlenecks could mean that some US origin cargoes head towards India. This should be good for the tonne-mile and supportive of freight in the slightly longer term if so.

EAST:
Short term residential demand for LPG into India remains strong, and hence we have seen more requirements on freight and delivered cargoes into India. The activity level remains on the active side with fixing mainly focused around last decade of April, but despite a healthy number of inquiries, we are still left with significant length on shipping and hence the Baltic is yet to find a floor. We expect the current Baltic premium to the West to narrow or even out and it will be interesting to keep an eye on where Owners choose to send their ships going forward.