NEL er verdens største
Update med Proton Inc oppkjøpet (kr 700 millioner) fra NEL ASA. News fra år 2017 til nye aksjonærer i NEL ASA.
Nå er NEL verdens største på sitt felt
Har inngått avtale om kjøp av amerikanske Proton Onsite.
av Chris Ronald Hermansen
Publisert 28.04.2017 08:27 / Oppdatert 28.04.2017 08:39
I en børsmelding sendt ut fredag morgen, fremgår det at hydrogenselskapet Nel har inngått avtale om oppkjøp av amerikanske Proton OnSite. Ifølge sjefsanalytiker i Norne, Karl-Johan Molnes, innebærer dette at Nel nå er verdens største leverandør av utstyr for elektrolyse av hydrogen.
Som Sysla fortalte i går, signerte Nel kontrakt om levering av to nye hydrogenstasjoner i Bergen.
Selskapet fikk ny konsernsjef i fjor. Et marked i rask utvikling var en av årsakene som fristet Jon André Løkke til å bytte beite.
– På transportsiden ser det ut til at hydrogen er i ferd med å slå gjennom, med flere av de store bilprodusentene som kommer med hydrogenmodeller, sa han til Sysla den gang.
En babyindustri
– Når selskapet annonserte at de hadde doblet salget av hydrogenstasjoner i Bergen fra 1 til 2 er salget for rundt 10 millioner hele 10 prosent av fjorårets omsetning. Når én stasjon gir så store utslag på omsetningen forstår alle at Hydrogen fortsatt bare en baby-industri, skriver Molnes.
Sjefsanalytiker i Norne, Karl Johan Molnes.
Han mener til sammenligning at solindustrien er, i samme metaforiske univers, mer å anse som en tenåring.
– Vind har allerede blitt en gigantindustri hvor markedsverdien av egenkapital for Vestas Wind Systems (verdens største leverandør av vindturbiner) i dag er lik 129 milliarder danske kroner. Vind har blitt stort og vokser nå saktere, skriver Molnes.
Han mener at NEL er riktig posisjonert i markedet som den største på elektrolyse og en av de største på hydrogenstasjoner.
– Det er ikke mange industrier som vokser raskere enn hydrogen i 2017, skriver sjefsanalytikeren i meldingen.
Kilde:
https://sysla.no/gronn/na-er-de-verdens-storste-pa-sitt-felt/
Nå er NEL verdens største på sitt felt
Har inngått avtale om kjøp av amerikanske Proton Onsite.
av Chris Ronald Hermansen
Publisert 28.04.2017 08:27 / Oppdatert 28.04.2017 08:39
I en børsmelding sendt ut fredag morgen, fremgår det at hydrogenselskapet Nel har inngått avtale om oppkjøp av amerikanske Proton OnSite. Ifølge sjefsanalytiker i Norne, Karl-Johan Molnes, innebærer dette at Nel nå er verdens største leverandør av utstyr for elektrolyse av hydrogen.
Som Sysla fortalte i går, signerte Nel kontrakt om levering av to nye hydrogenstasjoner i Bergen.
Selskapet fikk ny konsernsjef i fjor. Et marked i rask utvikling var en av årsakene som fristet Jon André Løkke til å bytte beite.
– På transportsiden ser det ut til at hydrogen er i ferd med å slå gjennom, med flere av de store bilprodusentene som kommer med hydrogenmodeller, sa han til Sysla den gang.
En babyindustri
– Når selskapet annonserte at de hadde doblet salget av hydrogenstasjoner i Bergen fra 1 til 2 er salget for rundt 10 millioner hele 10 prosent av fjorårets omsetning. Når én stasjon gir så store utslag på omsetningen forstår alle at Hydrogen fortsatt bare en baby-industri, skriver Molnes.
Sjefsanalytiker i Norne, Karl Johan Molnes.
Han mener til sammenligning at solindustrien er, i samme metaforiske univers, mer å anse som en tenåring.
– Vind har allerede blitt en gigantindustri hvor markedsverdien av egenkapital for Vestas Wind Systems (verdens største leverandør av vindturbiner) i dag er lik 129 milliarder danske kroner. Vind har blitt stort og vokser nå saktere, skriver Molnes.
Han mener at NEL er riktig posisjonert i markedet som den største på elektrolyse og en av de største på hydrogenstasjoner.
– Det er ikke mange industrier som vokser raskere enn hydrogen i 2017, skriver sjefsanalytikeren i meldingen.
Kilde:
https://sysla.no/gronn/na-er-de-verdens-storste-pa-sitt-felt/
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Det er så bra å se at Nel fortsatt stiger hver dag.
I dag opp ca +1% og RT 3.34.
Dette lover meget godt for alle aksjonærer. Nel er idag den tryggeste havnen og plassere penger i. Så vet de fleste at ferden opp kommer brått på. Det skjer på neste melding som ofte kan avløse en ny melding som Ceo Jon Andre Løkke bekreftet på hydrogeninvestorkonferansen og på Q2-18 presentasjonen. Løkke sa at børsmeldingene og kontrakten til NEL har ofte en tendens til å komme i bolker.
Vi gleder oss :-)
I dag opp ca +1% og RT 3.34.
Dette lover meget godt for alle aksjonærer. Nel er idag den tryggeste havnen og plassere penger i. Så vet de fleste at ferden opp kommer brått på. Det skjer på neste melding som ofte kan avløse en ny melding som Ceo Jon Andre Løkke bekreftet på hydrogeninvestorkonferansen og på Q2-18 presentasjonen. Løkke sa at børsmeldingene og kontrakten til NEL har ofte en tendens til å komme i bolker.
Vi gleder oss :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 11:16
4127
Jeg synes dette hører hjemme her uten tvil, dere bare omgår problemet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
daffyduck
26.07.2018 kl 10:20
4202
Aksjerik
Transportsektoren trenger et grønt alternativ til rene batteribiler. Her har hydrogenbilene demonstrert sine fordeler innen tungtransport. At det hydrogen har kommet for å bli her er jeg overbevist om. Det kommer også i skipstrafikk, sikkert andre steder også.
I tillegg tror jeg produksjon av grønn energi ha behov for midlertidig lagring. Her kan hydrogen være et logisk alternativ til å lagre all overskuddsenergi i batterier. Du sier du tviler på hydrogen sin rolle i fremtiden. Personlig er jeg overbevist om at Hydrogen må være en sentral brikke i overgangen fra fossil energi.
Transportsektoren trenger et grønt alternativ til rene batteribiler. Her har hydrogenbilene demonstrert sine fordeler innen tungtransport. At det hydrogen har kommet for å bli her er jeg overbevist om. Det kommer også i skipstrafikk, sikkert andre steder også.
I tillegg tror jeg produksjon av grønn energi ha behov for midlertidig lagring. Her kan hydrogen være et logisk alternativ til å lagre all overskuddsenergi i batterier. Du sier du tviler på hydrogen sin rolle i fremtiden. Personlig er jeg overbevist om at Hydrogen må være en sentral brikke i overgangen fra fossil energi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
En diskusjon om vannmangel på en tråd om verdens største elektrolyse og hydrogenselskap NEL ASA hører dessverre ikke hjemme her, Aksjerik......
Kjøp Nel aksjer eller selg de. Jeg kjøper mere av Nel i dag fordi jeg er overbevist om at selskapet blir en børsvinner :-)
Hvis du tror på vannmangel så selg de. Jeg kjøper..
Kjøp Nel aksjer eller selg de. Jeg kjøper mere av Nel i dag fordi jeg er overbevist om at selskapet blir en børsvinner :-)
Hvis du tror på vannmangel så selg de. Jeg kjøper..
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 08:54
4353
Og hvordan skal man ha vann til elektrolyse når vannmangelen bare blir større og større ? Tror ikke vann vil bli prioritert til elektrolyse når vannbehovet til mennesker, dyr og matproduksjon er viktigst. Sjøvann er ikke tilgjengelig fram til hydrogenstasjonene.
Vannkraften blir også lidende ved stadig klimaendringer som tørke.
Vannkraften blir også lidende ved stadig klimaendringer som tørke.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
AksjoNEL.. Spot On :-) Ditt innlegg er fakta og selvfølgelig en optimal vinn vinn løsning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
AksjoNEL
26.07.2018 kl 08:23
4473
Utbygging av fornybar variabel energi som sol og vind utbygges i raskt tempo, og allerede nå er det perioder hvor strømprisen er negativ, dvs at man får betalt
for å bruke strøm.
Tror du ikke at disse produsentene heller kunne tenke seg å produsere hydrogen fra overskudsstrømmen i disse periodene istedefor å betale for å kvitte seg med den ?
Dette problemet vil selvsagt bare øke i takt med utbyggingen av fornybar energi og her kan både batterilagring og ikke minst hydrogen være en bra løsning:
https://www.distriktsenergi.no/artikler/2018/1/8/tyske-stromkunder-fikk-betalt-for-a-bruke-elektrisitet-i-julen/
Å bruke vannkraft fra vannmagasinene våre til produksjon av hydrogen derimot er en annen sak, det bør heller benyttes til å produsere strøm, med mindre det er overskudd av kraft/vann og man uansett må tappe ned magasinene og har et overskudd. Innestengt vannkraft hvor det ikke vil lønne seg å strekke nye monsterkabler er jo også en klar kandidat til produksjon av rent drivstoff som hydrogen.
for å bruke strøm.
Tror du ikke at disse produsentene heller kunne tenke seg å produsere hydrogen fra overskudsstrømmen i disse periodene istedefor å betale for å kvitte seg med den ?
Dette problemet vil selvsagt bare øke i takt med utbyggingen av fornybar energi og her kan både batterilagring og ikke minst hydrogen være en bra løsning:
https://www.distriktsenergi.no/artikler/2018/1/8/tyske-stromkunder-fikk-betalt-for-a-bruke-elektrisitet-i-julen/
Å bruke vannkraft fra vannmagasinene våre til produksjon av hydrogen derimot er en annen sak, det bør heller benyttes til å produsere strøm, med mindre det er overskudd av kraft/vann og man uansett må tappe ned magasinene og har et overskudd. Innestengt vannkraft hvor det ikke vil lønne seg å strekke nye monsterkabler er jo også en klar kandidat til produksjon av rent drivstoff som hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
AksjeRik
26.07.2018 kl 07:15
4611
Jeg forstår ikke hvordan det skal kunne bli laget nok fornybar energi til at hydrogen skal være så fordelaktig. Jeg tviler sterkt på at hydrogen er en så fantastisk løsning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
AksjeHaien
26.07.2018 kl 01:20
4826
Tok en tur innom Bil og motor forumet. Mye interessant å lese. Ikke så positivt for batteribiler.
Positivt er det at hydrogenbiler selger best i kalde måneder. Kanskje fordi folk innser at batteri er gøy, men erfarer at det funker ikke i hverdagen over tid. Var det ikke Hyundai som reklamerte så mye for sin siste hydrogenbil under fotball vm i Russland? Mener jeg leste det ett eller annet sted. Blir spennende å se hvordan det slår ut i kombinasjon med nye, lett tilgjengelige stasjoner.
Positivt er det at hydrogenbiler selger best i kalde måneder. Kanskje fordi folk innser at batteri er gøy, men erfarer at det funker ikke i hverdagen over tid. Var det ikke Hyundai som reklamerte så mye for sin siste hydrogenbil under fotball vm i Russland? Mener jeg leste det ett eller annet sted. Blir spennende å se hvordan det slår ut i kombinasjon med nye, lett tilgjengelige stasjoner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Kodak er en intressant historia de klara inte av omstilling till digitalt. Kodakhuset i Sverige revs. Vet ikke hur det gick i norge. Samme med facit og overgang Fra mekaniska till elektriska skrivmaskiner. Detsamma kan ske med nel. Hvis batterier utvecklas raskt finns det ikke behov for tankstasjoner.
Då spelar det ingen roll om man er världsledande på foto, skrivmaskiner eller tankstasjoner. Ingen vill ha produkten lenger. Det er hoy risiko.
Då spelar det ingen roll om man er världsledande på foto, skrivmaskiner eller tankstasjoner. Ingen vill ha produkten lenger. Det er hoy risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Hildur
Du vaser mye og kan ikke historie. IBM gikk nesten konk, da de sa nei til Microsoft og det gikk jo som det gikk. Har du hørt om Kodak.
Du vaser mye og kan ikke historie. IBM gikk nesten konk, da de sa nei til Microsoft og det gikk jo som det gikk. Har du hørt om Kodak.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
25.07.2018 kl 21:07
5298
"Hvad er grejen med tankstasjoner? Har funnits i mange år till bensin og diesel. Ser vi nån börsvinner der? Nei. "
Nei, det er nok sant det Hildur. du er nok (?) en klok mann. ( På dine områder.)
Men ser vi noen vinnere av ESSO, Shell, Statoil.. Har de tjent penger på verdens transport?
Og hvis en av disse hadde kunnet produsert bensin/diesel på stasjonen, av fornybar solkraft og vann/vindkraft, til en lavere pris enn diesel, hadde vi sett noen vinnere da?
Nei, det er nok sant det Hildur. du er nok (?) en klok mann. ( På dine områder.)
Men ser vi noen vinnere av ESSO, Shell, Statoil.. Har de tjent penger på verdens transport?
Og hvis en av disse hadde kunnet produsert bensin/diesel på stasjonen, av fornybar solkraft og vann/vindkraft, til en lavere pris enn diesel, hadde vi sett noen vinnere da?
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Daffy Duck...Spot on :-). You`re right,man.
Nel blir HUGE...
På lik linje som Trevor sier: Huge news comming :-) og det skjer til alle aksjonærer i Nel sin fordel.
Nel blir HUGE...
På lik linje som Trevor sier: Huge news comming :-) og det skjer til alle aksjonærer i Nel sin fordel.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
oppvigår
25.07.2018 kl 20:59
5341
Tror nok at ledelsen i Nel har større planer, enn å bli kjøpt opp av en av de store. Se hva de har gjort hittil.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Han Trygve'n er ingen vits i å bry seg med.
Han stod sikkert igjen på perrongen i PHO også.
Tullinger er det mange av og spesielt når de er bitre.
Han stod sikkert igjen på perrongen i PHO også.
Tullinger er det mange av og spesielt når de er bitre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
daffyduck
25.07.2018 kl 20:17
5456
Hildur
Ja, og ingen trodde man kunne tjene penger på å selge telefoner i 1980.
Ja, og ingen trodde man kunne tjene penger på å selge telefoner i 1980.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
daffyduck
25.07.2018 kl 20:14
5467
Trygve,n
2030!!
Skal du stå der og klø deg i rævva til 2030?
Leser du nyheter?
Hint:
Forurensende cruisebåter (og andre båter)
Forhold energi/vekt hydrogen vs fossile drivstoff.
Satsning Sør Korea, California, Nikola, Anheuser Busch
Flaskehalser for el biler
Hyundai, Toyota ...
Du har maks 2 år på deg. Innen den tid er Nel plukket opp av big brands innen transport, energi e.l.
2030!!
Skal du stå der og klø deg i rævva til 2030?
Leser du nyheter?
Hint:
Forurensende cruisebåter (og andre båter)
Forhold energi/vekt hydrogen vs fossile drivstoff.
Satsning Sør Korea, California, Nikola, Anheuser Busch
Flaskehalser for el biler
Hyundai, Toyota ...
Du har maks 2 år på deg. Innen den tid er Nel plukket opp av big brands innen transport, energi e.l.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Hvad er grejen med tankstasjoner? Har funnits i mange år till bensin og diesel. Ser vi nån börsvinner der? Nei.
IBM og Microsoft blev stora inom data. Jeg har läst industrihistoria. Gm stora inom bil. Ingen blev stor på tankstasjoner. Det er low tech. Små firmor som installerar, tex svensk bensinservice AB.
IBM og Microsoft blev stora inom data. Jeg har läst industrihistoria. Gm stora inom bil. Ingen blev stor på tankstasjoner. Det er low tech. Små firmor som installerar, tex svensk bensinservice AB.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
25.07.2018 kl 19:57
5547
Mye "mas" selvfølgelig fra Lorden. Men alt er relevant.
1000 stasjoner her og 100 stasjoner der, og 1000 stasjoner der.. Når ( antagelig ikke hvis) all transport foregår elektrisk, og minst halvparten hydrogen-elektrisk, vil Notodden og Danmark gå for fullt i mange år framover.
Hva dette vil si for NEL, og for verden, er mer enn stort. Tesla vil nok bli en parantes, selv om de har gjort et godt arbeide for å vise at elektrske biler er uovertrufne forbrenningsbiler.
En fin start uansett, med NEL helt i front.
1000 stasjoner her og 100 stasjoner der, og 1000 stasjoner der.. Når ( antagelig ikke hvis) all transport foregår elektrisk, og minst halvparten hydrogen-elektrisk, vil Notodden og Danmark gå for fullt i mange år framover.
Hva dette vil si for NEL, og for verden, er mer enn stort. Tesla vil nok bli en parantes, selv om de har gjort et godt arbeide for å vise at elektrske biler er uovertrufne forbrenningsbiler.
En fin start uansett, med NEL helt i front.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Trygve`n
25.07.2018 kl 19:34
5635
En gang i fremtiden vil muligens/ ting gå på hydrogen, men for folk flest virker dette som ren utopi.
Sikkert et ok case i 2030, men 2018, nope :)
Sikkert et ok case i 2030, men 2018, nope :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Hehe..Ja opp 2 % er en hyggelig dag for alle Nel aksjonærer.
De fleste innser at Hydrogen blir vinneren. Tenk om NEL kan få leveranser/kontrakter til OL 2020 i Tokyo. Dette blir en milepel og et banebrytende hydrogen OL.
Så ser vi trenden fra bilfabrikkene. Her er det full gass fra alle store bilfabrikker på FC:
“BMW is coming to market,” Malone said. “In about 2019, you have Mercedes-Benz with its plug-in fuel cell car. Audi is coming to market with a vehicle. It talked about a serious production run. Recently, you had Honda and GM announce a jointly owned subsidiary to build fuel cells in Michigan or Ohio. If you look at that announcement as I recall it, GM also talked about the fact that this is a power unit and reserved the right to use it for non-vehicular purposes or non-transportation purposes.”
One planned showcase for hydrogen power is the 2020 Olympic Games in Tokyo.
“Tokyo is spending over $300 million to showcase this technology,” Malone said. “We’re talking thousands of vehicles and hydrogen stations funded by Honda, Toyota, and Nissan. You will also have 100 buses and they’re going to power the athletes’ village using stationary fuel cells and hydrogen.”
De fleste innser at Hydrogen blir vinneren. Tenk om NEL kan få leveranser/kontrakter til OL 2020 i Tokyo. Dette blir en milepel og et banebrytende hydrogen OL.
Så ser vi trenden fra bilfabrikkene. Her er det full gass fra alle store bilfabrikker på FC:
“BMW is coming to market,” Malone said. “In about 2019, you have Mercedes-Benz with its plug-in fuel cell car. Audi is coming to market with a vehicle. It talked about a serious production run. Recently, you had Honda and GM announce a jointly owned subsidiary to build fuel cells in Michigan or Ohio. If you look at that announcement as I recall it, GM also talked about the fact that this is a power unit and reserved the right to use it for non-vehicular purposes or non-transportation purposes.”
One planned showcase for hydrogen power is the 2020 Olympic Games in Tokyo.
“Tokyo is spending over $300 million to showcase this technology,” Malone said. “We’re talking thousands of vehicles and hydrogen stations funded by Honda, Toyota, and Nissan. You will also have 100 buses and they’re going to power the athletes’ village using stationary fuel cells and hydrogen.”
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Ja, det var voldsomt som kursen falt på eftan, hehe
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Det er godt at omsetningen til NEL passerer heftige kr 20 mill i dag. Rekordsterk aksje om dagen. Mye på gang. Nel steg ca + 2% opp i dag. Mye spennende på gang..Pilen peker oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Något nytt om rotolyzer? Kursen synker på eftan ser jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
tina 2 sitt innlegg i går kl 13.15 er også slettet av admin
Jeg minner om: The coming hydrogen fuel cell evolution
Hydrogen is not only the most common element in the universe but also the most common element here on Earth. Yet the limited availability of pure hydrogen in gaseous form has held back hydrogen fuel cells for decades.
Out in the cosmos, stars are mostly made of hydrogen. Here at home, our hydrogen is mostly bonded with oxygen to make water. To get hydrogen to use in a fuel cell to make electricity, you have to either break down a water molecule or break down a complex hydrocarbon like natural gas. When you break the natural gas molecule, you get hydrogen — but you also get carbon dioxide, which leads to global warming. Plus, you’re using a non-renewable resource. That leaves water, which is a great source except that you have to put more energy into breaking the molecule than you’ll get back out when you use the hydrogen to generate electricity.
“… What we’ve shown so far is if you can open up a hydrogen station, automakers can sell a car.”
The solution that makes hydrogen a workable fuel is this: using renewable energy to create enough excess electricity that you can break down the water and store that energy in the form of hydrogen. It’s not as elegant as it could be, but it’s pretty good if you consider what had to happen to store solar energy in the form of oil, coal, and natural gas.
That’s one side of the hydrogen conundrum. The other issues are building cars that will run on hydrogen and creating a big enough infrastructure to deliver hydrogen to those cars where and when they need it. To learn more about that, we went to San Francisco to attend SEMICON West, and we sat down with the California Fuel Cell Partnership to find out where things are today and what’s planned for the near future.
IT’S ABOUT INFRASTRUCTURE
Finding the funding for any infrastructure project is always a challenge. If a state funds a project to build hydrogen stations and the network to refill them, as well as hydrogen-generation facilities, that money generally comes from other projects, which has slowed the adoption rate. But now several states and national governments are deciding that hydrogen will have a place in their plans.
does hydrogen make sense as an automotive fuel car head
“I think that really the big issue is getting the infrastructure built because what we’ve shown so far is if you can open up a hydrogen station, automakers can sell a car,” said Keith Malone, legislative outreach and communications officer for the California Fuel Cell Partnership.
Malone’s organization works with automakers and government policy makers to argue the case for hydrogen infrastructure, and they’re getting results not only in California, but around the world.
By placing hydrogen stations strategically, a few stations can effectively serve a large community of hydrogen cars.
“In the Northeast, 12 [hydrogen] stations are being built in the New York to Boston corridor,” Malone revealed. “It’s a private effort, but different regions require different approaches. In California, we had legislation back in 2013 that established the first milestone, which was 100 strategically located stations and the funding to do it. Right now, we’re at 35 stations that are open and operational. We have more than 30 stations in development. This fall we’ll have another funding cycle that will most likely get us above and beyond 100 stations.”
Right now, California has the most hydrogen stations of any state in America, but it’s still just a start.
2017 honda clarity first drive review hondaclarityfuel 2
Jeff Zurschmeide/Digital Trends
“To put this all in perspective in terms of the number of stations that are needed, right now in California, we have 8,000 gas stations,” Malone told us. “But only about 1,800 of them are providing 50% of the fuel to the consumers. The governor just said we want to get 200 hydrogen stations by 2025. Then our membership is coming out with a road map in a couple of weeks to get to 1,000 stations by 2030.”
The thinking is that by placing hydrogen stations strategically, a few stations can effectively serve a large community of hydrogen cars.
Right now, Germany and Japan actually have more hydrogen stations than we do. But we have more cars on the road.
“1,000 stations and a million cars,” Malone said. “It’s a stretch goal, but that’s the vision we have. It’s not just about passenger vehicles. You also need the medium duty/heavy duty vehicle category because with those larger vehicles and those fleets, they’re also driving volume on the hydrogen side. So, you start to see the per-unit costs go down.”
Creating demand for large amounts of hydrogen is key to making it economical, and support is coming from around the world.
“When I first started six years ago, we were talking about California, Germany, Japan, and South Korea,” Malone recalled. “In the last year, we’ve added China to the list because they will drive volume. Right now, Germany and Japan actually have more hydrogen stations than we do. But we have more cars on the road. As of July 1st, we have over 5,000 hydrogen vehicles on the road in California.”
IT’S ALSO ABOUT STORING ENERGY
The advantage of fueling a car with hydrogen is that automakers can get to the magical 300-mile range between fill-ups and refilling a hydrogen fuel cell car takes no longer than getting gasoline. Like gasoline, the energy to power the car is stored in the hydrogen, as opposed to being stored entirely in a battery.
How a Hydrogen Fuel Cell Works
Hyundai
“The interesting thing is in California we’re kind of leading with fuel cell cars and hydrogen infrastructure,” Malone explained, “and I keep joking that California’s going to launch the model, but Texas will prove it.”
Can hydrogen fuel cell vehicles really sell in the Texas oil country?
“I think Texas will come to fuel cell vehicles through a different route because they have so much wind power, which means they have excess,” Malone pointed out. “I’m pretty sure they have excess capacity and they don’t know what to do with it. But one of the things you can do is split water to make hydrogen. In Texas, you can store that hydrogen in underground salt caverns. We’re not talking about kilowatts or gigawatts of power; we’re talking upwards of terawatts of power that can be stored. Hydrogen becomes the battery in many ways.”
“Hydrogen can become a grid balancer.”
When large amounts of energy are storable and accessible when needed, new applications are possible.
“Hydrogen can become a grid balancer,” Malone said. Grid balancers help energy distribution systems match generation to demand. Because fuel cells ramp up and down just about instantly, with stored hydrogen utilities can match output to demand on a moment-to-moment basis.
“If you look at the kind of stationary fuel cell market, it’s been kind of under the radar,” Malone said, “but it’s been very active. Telecoms are using fuel cells as backup generators because the tanks can hold the hydrogen for quite a long time. When superstorm Sandy happened on the east coast, there were about 80 fuel cell backup generators operating up and down the east coast. One of them went down, that’s it. It went down because it was under water for about four hours, and then it went back online.”
A WEST COAST CORRIDOR
As California builds out its hydrogen infrastructure, the next step is to link the major west coast cities with available hydrogen stations to enable both passenger vehicles and heavy truck traffic to move up and down the coast conveniently.
“They just opened their first state hydrogen station in Canada,” Malone told Digital Trends. “British Columbia funded a study and asked a group of companies to look at taking their renewable grid and making renewable hydrogen to export to Japan and California. Then you’ve got California and really Oregon, Washington need to come together because you can’t do one without the other.”
In the last decade, California, Oregon, Washington, and British Columbia committed to and built a network of electric vehicle charging stations known as the West Coast Electric Highway. This network allows EVs to travel the entire west coast from the Mexican border into Canada. A hydrogen network would likely look much the same.
THE NEXT STEPS
As of today, there are two fuel cell vehicles on sale in California. Both the Honda Clarity and the Toyota Mirai are enjoying sales success in areas where hydrogen infrastructure exists. Hyundai had a fuel cell Tucson SUV in 2017 and plans to return with the Nexo crossover in 2019.
“Tokyo is spending over $300 million to showcase this technology [at the 2020 Olympic Games].”
“BMW is coming to market,” Malone said. “In about 2019, you have Mercedes-Benz with its plug-in fuel cell car. Audi is coming to market with a vehicle. It talked about a serious production run. Recently, you had Honda and GM announce a jointly owned subsidiary to build fuel cells in Michigan or Ohio. If you look at that announcement as I recall it, GM also talked about the fact that this is a power unit and reserved the right to use it for non-vehicular purposes or non-transportation purposes.”
One planned showcase for hydrogen power is the 2020 Olympic Games in Tokyo.
“Tokyo is spending over $300 million to showcase this technology,” Malone said. “We’re talking thousands of vehicles and hydrogen stations funded by Honda, Toyota, and Nissan. You will also have 100 buses and they’re going to power the athletes’ village using stationary fuel cells and hydrogen.”
Malone has some advice for people interested in the technology but not residing in areas with an active
Kilde:
https://www.digitaltrends.com/cars/hydrogen-fuel-cell-vehicles-thriving-california/
Jeg minner om: The coming hydrogen fuel cell evolution
Hydrogen is not only the most common element in the universe but also the most common element here on Earth. Yet the limited availability of pure hydrogen in gaseous form has held back hydrogen fuel cells for decades.
Out in the cosmos, stars are mostly made of hydrogen. Here at home, our hydrogen is mostly bonded with oxygen to make water. To get hydrogen to use in a fuel cell to make electricity, you have to either break down a water molecule or break down a complex hydrocarbon like natural gas. When you break the natural gas molecule, you get hydrogen — but you also get carbon dioxide, which leads to global warming. Plus, you’re using a non-renewable resource. That leaves water, which is a great source except that you have to put more energy into breaking the molecule than you’ll get back out when you use the hydrogen to generate electricity.
“… What we’ve shown so far is if you can open up a hydrogen station, automakers can sell a car.”
The solution that makes hydrogen a workable fuel is this: using renewable energy to create enough excess electricity that you can break down the water and store that energy in the form of hydrogen. It’s not as elegant as it could be, but it’s pretty good if you consider what had to happen to store solar energy in the form of oil, coal, and natural gas.
That’s one side of the hydrogen conundrum. The other issues are building cars that will run on hydrogen and creating a big enough infrastructure to deliver hydrogen to those cars where and when they need it. To learn more about that, we went to San Francisco to attend SEMICON West, and we sat down with the California Fuel Cell Partnership to find out where things are today and what’s planned for the near future.
IT’S ABOUT INFRASTRUCTURE
Finding the funding for any infrastructure project is always a challenge. If a state funds a project to build hydrogen stations and the network to refill them, as well as hydrogen-generation facilities, that money generally comes from other projects, which has slowed the adoption rate. But now several states and national governments are deciding that hydrogen will have a place in their plans.
does hydrogen make sense as an automotive fuel car head
“I think that really the big issue is getting the infrastructure built because what we’ve shown so far is if you can open up a hydrogen station, automakers can sell a car,” said Keith Malone, legislative outreach and communications officer for the California Fuel Cell Partnership.
Malone’s organization works with automakers and government policy makers to argue the case for hydrogen infrastructure, and they’re getting results not only in California, but around the world.
By placing hydrogen stations strategically, a few stations can effectively serve a large community of hydrogen cars.
“In the Northeast, 12 [hydrogen] stations are being built in the New York to Boston corridor,” Malone revealed. “It’s a private effort, but different regions require different approaches. In California, we had legislation back in 2013 that established the first milestone, which was 100 strategically located stations and the funding to do it. Right now, we’re at 35 stations that are open and operational. We have more than 30 stations in development. This fall we’ll have another funding cycle that will most likely get us above and beyond 100 stations.”
Right now, California has the most hydrogen stations of any state in America, but it’s still just a start.
2017 honda clarity first drive review hondaclarityfuel 2
Jeff Zurschmeide/Digital Trends
“To put this all in perspective in terms of the number of stations that are needed, right now in California, we have 8,000 gas stations,” Malone told us. “But only about 1,800 of them are providing 50% of the fuel to the consumers. The governor just said we want to get 200 hydrogen stations by 2025. Then our membership is coming out with a road map in a couple of weeks to get to 1,000 stations by 2030.”
The thinking is that by placing hydrogen stations strategically, a few stations can effectively serve a large community of hydrogen cars.
Right now, Germany and Japan actually have more hydrogen stations than we do. But we have more cars on the road.
“1,000 stations and a million cars,” Malone said. “It’s a stretch goal, but that’s the vision we have. It’s not just about passenger vehicles. You also need the medium duty/heavy duty vehicle category because with those larger vehicles and those fleets, they’re also driving volume on the hydrogen side. So, you start to see the per-unit costs go down.”
Creating demand for large amounts of hydrogen is key to making it economical, and support is coming from around the world.
“When I first started six years ago, we were talking about California, Germany, Japan, and South Korea,” Malone recalled. “In the last year, we’ve added China to the list because they will drive volume. Right now, Germany and Japan actually have more hydrogen stations than we do. But we have more cars on the road. As of July 1st, we have over 5,000 hydrogen vehicles on the road in California.”
IT’S ALSO ABOUT STORING ENERGY
The advantage of fueling a car with hydrogen is that automakers can get to the magical 300-mile range between fill-ups and refilling a hydrogen fuel cell car takes no longer than getting gasoline. Like gasoline, the energy to power the car is stored in the hydrogen, as opposed to being stored entirely in a battery.
How a Hydrogen Fuel Cell Works
Hyundai
“The interesting thing is in California we’re kind of leading with fuel cell cars and hydrogen infrastructure,” Malone explained, “and I keep joking that California’s going to launch the model, but Texas will prove it.”
Can hydrogen fuel cell vehicles really sell in the Texas oil country?
“I think Texas will come to fuel cell vehicles through a different route because they have so much wind power, which means they have excess,” Malone pointed out. “I’m pretty sure they have excess capacity and they don’t know what to do with it. But one of the things you can do is split water to make hydrogen. In Texas, you can store that hydrogen in underground salt caverns. We’re not talking about kilowatts or gigawatts of power; we’re talking upwards of terawatts of power that can be stored. Hydrogen becomes the battery in many ways.”
“Hydrogen can become a grid balancer.”
When large amounts of energy are storable and accessible when needed, new applications are possible.
“Hydrogen can become a grid balancer,” Malone said. Grid balancers help energy distribution systems match generation to demand. Because fuel cells ramp up and down just about instantly, with stored hydrogen utilities can match output to demand on a moment-to-moment basis.
“If you look at the kind of stationary fuel cell market, it’s been kind of under the radar,” Malone said, “but it’s been very active. Telecoms are using fuel cells as backup generators because the tanks can hold the hydrogen for quite a long time. When superstorm Sandy happened on the east coast, there were about 80 fuel cell backup generators operating up and down the east coast. One of them went down, that’s it. It went down because it was under water for about four hours, and then it went back online.”
A WEST COAST CORRIDOR
As California builds out its hydrogen infrastructure, the next step is to link the major west coast cities with available hydrogen stations to enable both passenger vehicles and heavy truck traffic to move up and down the coast conveniently.
“They just opened their first state hydrogen station in Canada,” Malone told Digital Trends. “British Columbia funded a study and asked a group of companies to look at taking their renewable grid and making renewable hydrogen to export to Japan and California. Then you’ve got California and really Oregon, Washington need to come together because you can’t do one without the other.”
In the last decade, California, Oregon, Washington, and British Columbia committed to and built a network of electric vehicle charging stations known as the West Coast Electric Highway. This network allows EVs to travel the entire west coast from the Mexican border into Canada. A hydrogen network would likely look much the same.
THE NEXT STEPS
As of today, there are two fuel cell vehicles on sale in California. Both the Honda Clarity and the Toyota Mirai are enjoying sales success in areas where hydrogen infrastructure exists. Hyundai had a fuel cell Tucson SUV in 2017 and plans to return with the Nexo crossover in 2019.
“Tokyo is spending over $300 million to showcase this technology [at the 2020 Olympic Games].”
“BMW is coming to market,” Malone said. “In about 2019, you have Mercedes-Benz with its plug-in fuel cell car. Audi is coming to market with a vehicle. It talked about a serious production run. Recently, you had Honda and GM announce a jointly owned subsidiary to build fuel cells in Michigan or Ohio. If you look at that announcement as I recall it, GM also talked about the fact that this is a power unit and reserved the right to use it for non-vehicular purposes or non-transportation purposes.”
One planned showcase for hydrogen power is the 2020 Olympic Games in Tokyo.
“Tokyo is spending over $300 million to showcase this technology,” Malone said. “We’re talking thousands of vehicles and hydrogen stations funded by Honda, Toyota, and Nissan. You will also have 100 buses and they’re going to power the athletes’ village using stationary fuel cells and hydrogen.”
Malone has some advice for people interested in the technology but not residing in areas with an active
Kilde:
https://www.digitaltrends.com/cars/hydrogen-fuel-cell-vehicles-thriving-california/
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
abroker skrev Dobbelt L O L
abroker... Spot On :-) Vi ser en fin Nel dag og alt peker rett opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
abroker
24.07.2018 kl 10:48
6909
Dobbelt L O L
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Et innlegg er lett å lese for de fleste skribenter her inne...Det står øverst: News fra år 2017 til nye aksjonærer i NEL ASA.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare
Kikken
24.07.2018 kl 10:19
7069
Nå må du roe deg litt ned, mer enn et år gammel melding. Tatt dobbel dose ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:37
Du må logge inn for å svare