Plan for fred i Judea-Palestina.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/e8Bvvg/kjell-magne-bondevik-president-trumps-midtoesten-plan-er-fullstendig-doedfoedt
https://video.foxnews.com/v/6127315693001

Planen kan i utgangspunktet kanskje virke lite realistisk. Men dette har man jobbet med en stund.

La oss se litt på fakta pr. januar 2020 :
Israel har nå 9,15 el. 9,2 millioner innbyggere. BNP er for forcast 2020 oppgitt til 413 mrd. $, som er nesten som norges på 427.
Arealet er 20770 - 22072 km2.
Vestbredden har 3,28 mill innb. Areal 5640 km2. Gaza 1,818 mill innb. Areal 365 km2. BNP for Vestbredden og Gaza har jeg
i farten ikke tall for. De er neppe særlig høye.

Det har undret meg hvorfor man ikke kan kjøpe inn noe areal fra Jordan og Egypt, for å gjøre puslespillet lettere. Ørken
trengs å omgjøres til dyrket mark. Og det trengs bl.a. vannforsyning. Gjerne tilførsel av jord og vegetasjon også.

Noen hevder det var galt å opprette Israel i 1948. Men nå er vi her vi er i 2020. Palestinerne arbeider for israelerne.
Israel er tilført store penger utenifra. Fra rike jøder osv.

Et selvstendig Palestina bør være et område som henger sammen. Og helst har en noenlunde kurant fasong. Antar jeg.

En del palestinere avfinner seg visstnok med å arbeide for israelerne. Israel er moderne og innovativt. Og altså med
et forbausende høyt BNP til et så lite område å være.
Hedmark fylke er til sammenligning 27397 km2.

Palestinerne kan komme i en mye bedre livssituasjon, om de får ta del i dette fremgangsrike landet Israel på nært hold.
Om ting blir mer åpent, vennlig og tillitsvekkende. Det er her jeg tror mange undervurderer Trump. Dette har han tenkt på.

Trump burde forsøke å bringe inn noe Jordansk og Egyptisk areale sitter jeg med en følelse av. Og få bragt inn vann,
jord og beplantning.

Har vært i disse områdene, så jeg har litt nærkontakt med dette.

Jeg tror det er hva den jevne palestiner sier som teller, ikke hva Abbas & co sier. Det må oppstå en gjensidig vennlighet
i dette. Kanskje begge parter er lei av strid og vil finne gjensidig vennlighet isteden ?
Redigert 29.01.2020 kl 22:22 Du må logge inn for å svare