Odfjell drilling holder fortsatt stø kurs! 1.1


På tide med ny kortere tråd. To siste innlegg på den gamle tråden:
MD12
I dag kl 14:12
66
Del
Rapportér
Noen triggere i tiden fremover? Solid firma med stort potensiale dersom oljepris/verdensøkonomi tillater.
Svar
va_le
I dag kl 15:17
19
Del
Rapportér
Godt spm faktisk?. Har listet opp flere triggere tidligere som hvis tilhørte andre selskaper hadde stått for mangedobbling. ODL burde gå dobbelt fra dagen men rart med det når noen ikke vil..
Redigert 24.07.2018 kl 15:24 Du må logge inn for å svare
delta
29.08.2018 kl 20:11 5651

Det er vel mulig det om ikke så lang tid blir lagt ut utskrift av dagens conference call slik det ble gjort for Q1 for en tid siden, jf. link. For nysgjerrige er det interessant å lese forrige Q's utskrift fra conference call, og mye har nok samme aktualitet i dag, dog med noen oppdateringer som er nye siden forrige Q-rapport.

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-odl-ol-earnings-155302025.html
Redigert 29.08.2018 kl 20:13 Du må logge inn for å svare

Thigpen/Transocean hevder i DN i dag at han for første gang hørte de skulle kjøpe ODL for en uke siden.

Kan vel ikke si stort annet uansett hva han tenker / ikke tenker men de gjør ihvertfall sitt for å avkrefte.
Jazz
30.08.2018 kl 09:28 5318

DN-artikkelen var interessant lesing, anbefales alle som vurderer riggaksjer.
delta
30.08.2018 kl 10:58 5232

Utdrag fra DN i dag hvor de refererer toppsjefen i Transocean fra oljemessen i Stavanger (Dodgson, som er referert innledningsvis, er letesjef i Equinor):

– Jeg frykter egentlig ikke på kort sikt, de neste par år, en veldig økning i riggratene, sier Dodson.

– Jeg vil nødig krangle med kundene, men jeg er litt uenig der, sier Thigpen.

For det første er det få flytende borerigger av virkelig høy kvalitet. Thigpen bruker tallet 26, hvorav syv fremdeles er under bygging. For ultradyptvannsrigger gjelder det samme, det finnes 36 topp moderne enheter, men ni-ti av dem ligger ved verftene. Thigpen mener oljeselskapene må bruke disse riggene dersom de ønsker den boreeffektiviteten man har sett i de beste prosjektene de sist årene.

– Og nå ser alle oljeselskapene på prosjekter på samme tid, sier han.

– Jeg sier ikke at man noen gang kommer tilbake til rater på 650.000 dagen, men med kostnadskutt og forbedringer kan vi ha en sunn økonomi med 350.000-400.000 dollar dagen. Man er allerede nesten der for rigger i værharde strøk, sier han, og utdyper:

– Det er 270–275 flytere i verden, og 135 av dem er på kontrakt, så det ser ut som om det er stor overkapasitet. Vi har rangert dem etter alder, tekniske spesifikasjoner og hvem som er eieren. Vi tror 60 av dem aldri vil få en ny kontrakt, sier han.
va_le
30.08.2018 kl 13:57 5156

Bare å telle det, kommer på oppunder 10 rigger i norge som aldri får kontrakt igjen.
Odl er dermed meget meget godt plassert! Husk at rigger som Transocean Arctic og Deepsea Bergen gjør at andre lignende rigger som er ved kai har en nesten umulig oppgave for å komme ut igjen..
Redigert 30.08.2018 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
jokke
30.08.2018 kl 18:56 5006

Fra slutten av mai kunne vi lese «Videre kommer det frem at selskapet kan komme til å gjennomføre en splitt av selskapet ved å skille den riggeiende enheten og enheten som yter boretjenester i to separate selskaper.» det er vel naturlig at de nevnte noe på Q2, er det noen som kjenner til hva som kom frem?
Jazz
31.08.2018 kl 11:12 4801

Jaja, så raser vi nedover igjen, spent på hvor det bunner denne gang.
delta
31.08.2018 kl 11:26 4783

Aksjekursen faller kanskje på skuffelse over at Transocean ikke kjøper ODL i dag.... For egen del synes jeg ODL ser ut som et skikkelig profesjonelt rigg- og oljeserviceselskap som jeg gjerne ser blir på børs på lang sikt. Man kan da ha gleden over å kunne handle i denne aksjen i framtiden da....
Redigert 31.08.2018 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
really
31.08.2018 kl 11:32 4775

Det er lett å overtolke småting, det er slik tradere lever på. Q2 resultatet bekrefter at selskapet er på rett vei, tjener litt penger i motsetning til de fleste andre og er en litttålmodig blir en rikelig belønnet når ratene begynner å stige.
Dette vet meglerne og analytikerne, så etter all sannsynlighet vil ODL sige langsomt oppover.

Så lenge hoveddriverne er intakt er alt annet støy.

? Feelingen er helt klart at to siste innlegg treffer spikeren midt på hodet.
cinet
31.08.2018 kl 11:57 4740

Brasil trenger rigger, og ODL er på jakt etter tre stk ..ratene stiger , dog ikke til himmels . Blir bra til lagt ut i 2019
va_le
31.08.2018 kl 12:26 4713

Odl har grønne bunnlinje tall, Transocean har røde. Hvorfor kan ikke børsen se det fundamentale, eneste boreselskapet i verden som tjener penger?
Jazz
31.08.2018 kl 13:30 4664

Det fundamentale er også at ODL-kursen alt har gått svært mye, og er kursmessig nær all-time-high. Hvilke andre riggselskaper er det? Ja, ODL går i pluss, men ikke så mye, og det vil ikke øke vesentlig i resten av 2018 heller. Derfor kan jeg ikke se at driften skal bidra til stort høyere kurs enn 40 iløpet av 2018. Et oppkjøp derimot, evt, bare mer rykter, kan gi et pent byks oppover, og derfor tør jeg ikke være helt ute av ODL.
va_le
31.08.2018 kl 14:46 4606

Se på flåten til odl ved notering vs nå!
delta
31.08.2018 kl 20:15 4480

Det fundamentale for ODL.... ODL ligger svært tungt posisjonert i det absolutte sweet spot av nisjene i det globale riggmarkedet, HSHE (high spec harsh environment). Her er oppsvinget mot "normaliserte" rater langt foran flere andre segmenter i riggmarkedet da markedsbalansen begynner å stramme seg til. For deepwater generelt (utenom harsh environment) ligger vel ratenivået for nye lange kontrakter bare litt over OpEx enda. Mens for HSHE ligger 6/7G på det doble eller mer av OpEx.

Jeg sakser fra et par artikler på HO i dag:

Behov for nye rigger
David Carter Shinn, partner i riggmeglerhuset Bassøe Offshore, konkluderer i en fersk artikkel at det rett og slett ikke eksisterer nok moderne halvt nedsenkbare «harsh environment»-rigger til å tilfredsstille det fremtidige behovet i værharde områder som Nordsjøen og Canada.

«Denne forestående mangelen på ny riggkapasitet er det som driver eiere som Awilco til å bygge nye spesialiserte «semirigger» for «midwater»-operasjoner i Nordsjøen. Andre riggeiere vil sannsynligvis følge opp med riggordrer de neste seks månedene(..)», skriver han.

Dag Frigstad bekrefter at interessen for nybygg er sterkt økende.

- Det er absolutt en positiv utvikling i etterspørselen blant investorer og riggselskaper på det å bygge nytt. En av årsakene er at nedturen i oljemarkedet siden 2014 har medført et sterkt fokus på forskning og utvikling for å bedre effektivitet og senke kostnader i alle deler av næringskjeden.

Mye av behovet for nye rigger skyldes at de eldre riggene ikke lenger tilfredsstiller oljeselskapenes krav til kostnadseffektiv og miljøvennlige drift.

Ifølge Shinn i Bassøe Offshore er kun to av de 15 riggene som for øyeblikket arbeider i Norge bygget før 2000. Disse er «Transocean Arctic» og «Deepsea Bergen» som begge har arbeid til minst 2020.

- Vi ser et betydelig skift fra gamle enheter med eldre utstyr til moderne enheter med nyere utstyr, istemmer Frigstad som sammenligner rigger med biler som er bygget i dag kontra biler som er 10-15 år gamle når det gjelder innholdet av automatisering og digitalisering.

Bruk av hybridteknologi i kraftsystemer om bord på gjør for eksempel at riggen kan operere mer effektivt, forklarer han.

- Er det helt slutt for eldre rigger?

- Det har vært en enorm utfasing av gamle rigger allerede. De forsvinner nok ikke helt. Det kommer an på segmentet og markedet. I Nordsjøen har de gamle enhetene sakket akterut allerede, men i India og Midtøsten henger det mye igjen.

kilde:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Frigstad-Group-OEkende-interesse-for-nye-rigger

Northern Drilling med kvartalsrapport i dag hvor de bl.a. sier:

Som følge av forventningen om et stadig strammere marked, nøyer ikke Northern Drilling seg med hva som helst.

- Gitt varigheten og den lange tiden til oppstart for noen av disse mulighetene, må ratene være betydelig høyere enn det nåværende markedsnivået for å bli vurdert som attraktive for Northern Drilling, heter det i rapporten.

Selskapet beskriver en økende sikkerthet på at de fundamentale markedsforholdene i "harsh environment"-segmentet vil fortsette å styrke seg.

- Økonomien i fremtidige kontrakter bør reflektere dette synet, skriver selskapet.

De siste slutningene i segmentet er blitt gjort til rater på mellom 300.000 og 325.000 dollar pr. dag, men som følge av lavere tilbudsside og stadig økende etterspørsel, venter riggmeglerhuset Bassøe Offshore at disse vil bevege seg opp mot 400.000 dollar pr. dag på de lengre boreprogrammene.

Det er derfor grunn til å tro at Northern Drilling ønsker seg dagrater som ligger nord for 400.000 dollar dersom de allerede nå skal forplikte seg til lengre kontrakter med oppstart etter 2021.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Northern-Drilling-venter-betydelig-ratehopp


Jazz
31.08.2018 kl 21:14 4456

va_le: Hvordan var flåten ved notering? Prøvde å finne ut av det via nettet, men fant ikke ut stort mer en det jeg husket fra før (de nye deepsea-riggene i 2009-2010 og salg av rigger til Songa et par år før)
delta
31.08.2018 kl 21:40 4429

Jeg var inne i ODL en periode etter at de kom på børs. Var jo litt spenning før Aberdeen ble levert fra verft da den gikk rundt i sjøen utenfor verftet... Jeg var var ute av alt av riggaksjer da nedturen begynte ikke så lenge etterpå.
delta
02.09.2018 kl 15:19 4065

Nedenfor kan interesserte lese et referat av conference call som ODL hadde for noen dager siden i tilknytning til Q2'18-rapporteringen.

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-odl-ol-earnings-180046164.html

Det framkommer ikke noe nytt av betydning her utover hva man kan se av de skriftlige rapportene knyttet til Q2. Jeg tar med sitat om markedsutsiktene iht. conference call:

We are currently observing a recovery in the oil price, with levels more sound for the drilling and oil service market. This, in combination with a more favorable cost structure, has resulted in a further increased appetite for exploration and production activities by the oil companies.

The global drilling and oil service market is growing at a steady pace, however with some regional differentials. In harsh environments, we have observed higher demand combined with a substantial number of mature units permanently withdrawn from the market. This has led to an increased utilization of the harsh environment fleet. The ultra-deep water market remains very challenging still due to an oversupply of newbuild rigs in recent years.

Based on the preference of new and more efficient units, combined with a high reactivation cost, we believe that scrapping of older mid-water and harsh environment drilling units will continue over the next few years. In combination with a more healthy market environment, we believe this will bring the harsh environment market back into balance with subsequently improved day rates.

Well Services is still facing fierce competition for its services globally. We currently observe an increased tender activity in the European and Middle East markets. However, the oversupply of equipment will in the short- to medium-term continue to keep pressure on prices.

The slowdown in the North Sea market has led to low activity level for development and upgrade projects over the last few years. However, the Drilling & Technology has experienced an increased demand for its services lately and is well positioned to take part in the forthcoming market recovery.
Redigert 02.09.2018 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
delta
03.09.2018 kl 12:21 3822

Mye kortsiktig kapital investert i ODL, ser det ut som. Faller 4% så langt i dag mens andre riggaksjer på OSE greier seg ok. Eneste jeg kan se kan forklare fallet nå er at "alle" vil justere porteføljene sine siden Pareto tok aksjen ut av månedsporteføljen i dag og et Arctic fond tok den ut av ukeporteføljen.
Redigert 03.09.2018 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
really
03.09.2018 kl 12:46 3789

Kan hende at troen på at Transocean kjøper har avtatt litt etter uttalelsene forrige uke også.
va_le
03.09.2018 kl 14:56 3725

Hva tror dere hadde skjedd med Jeremy og Simon hvis de gikk ut i media og sa «jeg kjøper odl» «jeg selger odl»? For en toppsjef er det karrierens selvmord og påventende fengsel.

Jeg forventer ikke annet enn benektelse fra samtlige selskaper på slike spm. Det som er vekker interesse er at det fra flere usvhengige hold nevnes konsolidering med påfølgende rykter i bransjen. Alt fra snakk om at Odl var observert ombord på Nordkapp 7 mnd før kjøpet ble annonsert til 3 parts kontakter som forteller om internt snakk.

Det foregår mye, eneste jeg trekker utav teksten siste ukene er hva TO ser etter og hva Odl besitter.
jokke
03.09.2018 kl 18:58 3640

Jeg tror ting kan gå fort når styret har en plan for å gjennomføre en splitt av selskapet, ved å skille den riggeiende enheten og enheten som yter boretjenester i to separate selskaper før dette er det neppe aktuelt å selge, eller for andre å gi bud. Kan vi håpe på at splitten er klar 31. desember 2018?
Jeg hadde forventet at det kom noe om dette på Q, men nei, de jobber nok i kulissene.
Håper vi har støtte nå på 36kr, det er ikke mer enn litt over fire måneder siden 38 millioner aksjer utstedes til kurs 36 kroner og det på noen kveldstimer.
Redigert 03.09.2018 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
really
03.09.2018 kl 22:37 3533

Det kan være stor forskjell på hva som foregår i virkeligheten og hva markedet kollektivt tror, Va-le
Cutter
04.09.2018 kl 09:30 3442

Bare å gjøre seg klar med kjøpe knappen igjen. Klarer vi 32 tallet iløpet av uka?
Jazz
04.09.2018 kl 12:26 3383

Ved de 2 forrige Q-rapporter har det kommet en rekyl etter et par dager, for så å sige nedover i ca. 1 måned før den når 32,-
Satse på rekyl nå eller unngå å gripe en fallende kniv?
goodoil
04.09.2018 kl 12:47 3375

olja i 79, 61 nå ,så en latterlig teknisk ned gang blir komisk nå.
gcmc
04.09.2018 kl 12:49 3381

RIG kjøpte Ocean Rig. Vil de enda være aktuell kjøper for ODL, eller er den muligheten "gone" nå?
MrBurns
04.09.2018 kl 12:55 3375

Glem det! Og se bare hvordan kursen reagerte... ODL er nok et lost case nå.
MrBurns
04.09.2018 kl 12:55 3376

Men hyggelig om jeg tar feil, selvsagt...
goodoil
04.09.2018 kl 13:07 3370

De som satte penger på at det ble oppkjøp selger vell nå, men det gjør ikke jeg.
delta
04.09.2018 kl 13:33 6570

Det er ikke unormalt om et oppkjøp i sektoren styrker aksjekursen i lignende selskaper hvis oppkjøpsprisen virker understøttende på NAV-vurderingen av de andre aksjene i sektoren. Ocean Rig har noen rigger for HSHE, og nå vil det være Transocean som skal drive dem. Det betyr ytterligere konsolidering og færre tilbydere av rigger i ODLs segment også - noe som kan bidra til bedre rater på lengre sikt.
Redigert 04.09.2018 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Jazz
04.09.2018 kl 13:36 6565

Hvis flåtestatusen til Ocean Rig er oppdatert, har Transocean kjøpt et riggfirma med 11 dyvannsriggskip og 2 flytere, der nesten ingen er på kontrakt. Sjefen i Transocean uttalte i DN i forrige uke at det som var interessant var selskap som hadde rigger på høymarginkontrakter. Et spill for galleriet, eller ble ODL for dyre og/eller har ikke nok margin i kontraktene sine? På den andre side kan en med ledige skip/rigger inngå nye kontrakter på nye rater nå, istedenfor å måtte leve med lavmargingkontrakter et år eller to før en kan høste av bedre rater.
goodoil
04.09.2018 kl 13:48 6564

ocean rigg verdsatt til 22 mrd kr. odfjell 8,5 mrd kr børsverdi mye oppside her.
delta
04.09.2018 kl 14:47 6500

Eierne av ORIG har visst vært "salgskåte" og får nå solgt til en pris som synes attraktiv for Transocean. Det er jo mye UDW drillships i ORIG, og Pareto mener prisen tilsvarer USD 323 mill. pr drillship. ORIG har 2 floatere for værharde områder hvorav en har ligget i opplag en stund.
Redigert 04.09.2018 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Jazz
04.09.2018 kl 14:47 6489

goodoil: Hvor mye oppside/ hva vil du verdsette de 2 firmas flåter til (eksl. kontraksverdier/backlogg)?
MrBurns
04.09.2018 kl 14:57 6502

Sant det delta, 1333. I tillegg er det jo ofte positivt med konsolidering i en bransje. Tror kanskje det er litt av den effekten vi ser i dag.
delta
04.09.2018 kl 15:14 6481

Jeg har ikke oversikt over implisitt verdi av HSHE'erne Eirik Raude og Leiv Eriksson i Transocean-transaksjonen. Jeg vet heller ikke om det er så relevant for sammenligning med ODL da Eirik Raude har ligget i kaldt opplag i ca. 2 år. ODL har i snitt allerede meget sterke rater for pågående boringer for sine 3 HSHE'er hvor DS Aberdeen trekker det opp noe anseelig. Nye DS Nordkapp har også meget sterke rater. Pareto har i en oppdatering for et par måneder siden NAV pr. aksje på NOK 43 for ODL. Jeg mener det allerede gir mening for ODL å operere med going concern verdier da ODL allerede har meget sterke rater og vil få rateoppsving i årene framover gjennom allerede inngåtte kontrakter. I min siste oppdatering holder jeg DCF going concern verdi av ODL pr i dag på NOK 52 pr. aksje ved USDNOK 8. Og da med rater for HSHE'ene på USD 365k/dag på lang sikt, noe som er på nivå med hva DS Nordkapp antas å oppnå på sin første kontrakt med oppstart sommeren 2019. Hvis langsiktige realrater skulle øke fra USD 365k/dag til USD 400k/dag, fyker DCF pr i dag opp til NOK 71 pr aksje. I sin rapportering gir ODL inntrykk av at de tror på USD 435k/dag som langsiktig rate for sine HSHE'er, noe som vil tilsvare NOK 89 pr. aksje i DCF pr i dag.
Redigert 04.09.2018 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
delta
04.09.2018 kl 16:55 6413

Transoceans to hovedsatsingsområder nå er UDW og HSHE. Det er først og fremst på UDW de har styrket seg ved oppkjøpet av Ocean Rig. Transocean har overtatt bare 2 flytere for harsh environment, to relativt gamle rigger (5G) i Leiv Eriksson som går på kontrakt i Norge og Eirik Raude som har ligget i kaldt opplag i to år og som trenger store oppgraderinger for å komme i operasjon i harsh environment. ODL ligger fortsatt vakkert til med 4 meget produktive og blant kundene svært etterspurte 6G HSHE'er. Så jeg tror ODL er like mye oppkjøpskandidat nå som ODL var i går selv om Transocean ikke kjøpte ODL i dag eller kjøper dem i morgen.
Redigert 04.09.2018 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
va_le
04.09.2018 kl 17:38 6379

Du vet hva du prater om og som jeg sku sagt det selv. Jeg vil påstå ODL oppkjøpet er enda sikrere etter dagens nyhet grunnet nå er halve visjonen til TO sjef jeremy oppfylt. Nå gjennstår bare harsh riggene til eks Odfjell så er Transocean komplett som markedsleder i begge segmenter. Spis eller bli spist og nå gikk forretten.
Redigert 04.09.2018 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
really
05.09.2018 kl 09:07 6186

Etter å ha lest TO's presentasjon av oppkjøpet er jeg ikke mye i tvil om at dere har rett og at ODL er på target listen til TO.
Det eneste alternativet om en vil ha moderne dobbelttårn flytere er SDRL og det er for stort selv for TO. Og jeg ser ikke for meg at JF selger billig foran en oppgangperiode som den vi kan se foran oss. Så får TO tak i ODL har de gjennomført en massiv omdanning av virksomheten på få år og kommer ut av denne nedgangsperioden som den klare vinneren. Jeg tror de lever godt med at (kortsiktige) investorer ikke liker Ocean Rig handelen. Det tar litt tid før den betaler seg.