Odfjell drilling holder fortsatt stø kurs! 1.1

3fotsyken
ODL 24.07.2018 kl 15:23 115444

På tide med ny kortere tråd. To siste innlegg på den gamle tråden:
MD12
I dag kl 14:12
66
Del
Rapportér
Noen triggere i tiden fremover? Solid firma med stort potensiale dersom oljepris/verdensøkonomi tillater.
Svar
va_le
I dag kl 15:17
19
Del
Rapportér
Godt spm faktisk?. Har listet opp flere triggere tidligere som hvis tilhørte andre selskaper hadde stått for mangedobbling. ODL burde gå dobbelt fra dagen men rart med det når noen ikke vil..
Redigert 21.01.2021 kl 07:10 Du må logge inn for å svare
p8
22.02.2019 kl 12:40 6174

Helt riktig, en management avtale eller BB kontrakt med opsjon på kjøp tipper jeg. Ser ikke ut som disse kinesiske riggene er lett å få på kontrakt eller å selge.
Jazz
26.02.2019 kl 11:52 5914

tordis, du skriver "....for hele bransjen vet hvordan Beacon Atlantic skal finansieres. Emisjon blir det ikke i denne omgang."

Siden du tydeligvis vet det, og det ikke er en hemmelighet, kanskje du kan fortelle hvordan skal Beacon finansieres?
p8
26.02.2019 kl 12:45 5893

Skjønner du ikke at selskapet ikke trykker aksjer når aksjekursen er under nav. Det vil ikke være en god deal for aksjonærene. Kan være som jeg skriver over en opsjon på kjøp eller bb kontrakt.
Jazz
26.02.2019 kl 14:24 5865

p8: Det meget interessant dersom det er som tordis skriver at finansieringsløsningen er klar og kjent i bransjen. Da skulle det være problemfritt å poste denne infoen på tråden.
tålmodighet
27.02.2019 kl 10:30 5769

Noe er på gang nyheter om ny rigg trolig klar i dag? Fant denne som trolig ikke skulle lagt ute. https://odfjell.industrienergi.no/forsiden-2/deepsea-bergen-2-test-forside/. Så det var skrevet at de tidligere Songa riggene kunne gjøre total jobben i SA. Neppe. miksmaster thrusterene deres er ikke sterke nok til flau bris i Nordsjøen og heller ikke i14knops strøm. Tror heller de ikke har tilgjengelig riser kapasitet. Må også ombygges lik DSS. Vil tro odfjell har sikret seg rettigheter til løsningen 9m ny bore kampanje med total.
Redigert noen skrivefeil.

Redigert 27.02.2019 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
p8
27.02.2019 kl 10:36 5768

Godt poeng, det er som seadrill sa i går på webcasten at for de riktige assets I riktige markedet kan man få gode kontrakter og olje selskapene går direkte til riggselskapene hvis de ønsker en rigg til et prosjekt. En Odfjell rigg skal nok til Sør Afrika til en god rate.
delta
27.02.2019 kl 11:34 5741

Jeg synes det var unødvendig av tordis å "slakte" va_le i et innlegg ovenfor. Vi er mange som setter pris på va_le på ODL-trådene. Om han ikke har perfekt info om ODL, tilfører han oss andre som ikke sitter med bedre info-tilgang, interessant informasjon som kan være bra grunnlag for å prøve å nøste videre i forhold til hva som kan være på trappene. va_le kan ha rett i at ODL snart kan komme til å overta Beacon Atlantic i en eller annen form. Jeg tror det blir en managementavtale med kjøpsopsjon hvor ODL med tiden kan komme til å kjøpe riggen iht. en pris og på vilkår som er under forhandlinger nå. Så vil ODL overta riggen som eier på et tidspunkt de bestemmer og på vilkår som gjør det attraktivt for aksjonærene, og et riggkjøp finansiert av lån og emisjon til en aksjekurs godt over dagens (når kursen engang har steget såpass) slik at utvanning pr aksje kan unngås.
Redigert 27.02.2019 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
delta
27.02.2019 kl 17:23 5719

AFRICA ENERGY:VIL GJERNE HA "DEEPSEA STAVANGER" TILBAKE TIL SØR-AFRIKA
Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Garrett Soden i Africa Energy Corp vil gjerne ha Odfjell Drillings "Deepsea Stavanger" tilbake til 11B/12B-blokken offshore Sør-Afrika etter Brulpadda-funnet.

-Fra mitt perspektiv, vil jeg gjerne ha "Deepsea Stavanger" tilbake, fordi jeg tror de (Odfjell Drilling, red. anm) lærte masse da de boret Brulpadda-brønnen, og det vil være bra å bruke det mannskapet og den riggen, sier Soden til TDN Direkt i forbindelse med Sparebank 1 Markets Energy Conference onsdag.

Africa Energy har 4,9 prosent eierandel på 11B/12B-blokken, der Total er operatør. Ifølge Soden har Total nå et anbud ute for en rigg, for opptil fire letebrønner, der den første mest sannsynlig vil bores i desember. Soden tror det franske oljeselskapet vil forsøke å bruke "Deepsea Stavanger" til ytterligere letebrønner på blokken.

-Jeg vil gjette på det er viktig for Total som operatør å sikre "Deepsea Stavanger" eller en av dens søster-rigger for den kommende borekampanjen den neste boresesongen, sier han.

Han utelukker heller ikke at Total vil forsøke å sub-kontrahere riggen, som snart skal på arbeid for Aker BP i Nordsjøen.

-Jeg forestiller meg at det er et naturlig spørsmål for Total å undersøke. Dersom det kun er fire potensielle rigger i verden som kan håndtere disse dypvannsforholdene, og alle disse er på kontrakt, så vil man åpenbart måtte subkontrahere fra noen andre, sier han.

Han kan ikke uttale seg for sikkert om det er eller har vært samtaler mellom Total og Odfjell om å subkontrahere "Deepsea Stavanger".

-Jeg vil forestille meg at det har vært samtaler, men jeg vet ikke for sikkert, sier Soden

Han sier det blir vanskeligere og vanskeligere å kontrahere rigger for det kommende boreprogrammet på blokken.

-Da denne ble kontrahert av Total i 2017, var det mye tilgjengelighet. Dypvannsforholdene krever en unik rigg, sier han.

-Odfjell gjorde en fantastisk jobb med "Deepsea Stavanger" da de boret Brulpadda-brønnen, godt foran tidsplan og under budsjett, sier han videre.

Boresesongen i Sør-Afrika er fra desember til april. Ifølge Soden er det fire ytterligere prospekter i det nåværende 2D-seismikkmaterialet operatørskapet har. Det vil i mars og april skytes 3D-seismikk på blokken.

-Når vi har den 3D-seismikken vil vi ha en bedre ide om hvilke andre prospekter eller leads som er der ute. Jeg forestiller meg at det er mye mer arbeid å gjøre i tillegg til de fire letebrønnene, sier han.
va_le
27.02.2019 kl 23:07 5670

Det Soden sier stemmer på en prikk hvis du tar bort «ikke helt sikker» som han i sin rolle må legge inn.

Bare spent på hvordan ODL løser dette, det er en liten knipe og det er mange sultne riggeiere i markedet.

Nøkkelen til ODL er som nevnt mannskapet på en rigg som takler forholdene.

va_le
28.02.2019 kl 19:08 5621

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Kjoepte-to-av-markedets-raaeste-rigger-naa-er-begge-sikret-jobb

Meget skuffende rate med tanke på at riggen er sikret arbeid mot 2022. Trist at aktørene ikke klarer å presse ratene mot 400k usd a dag..
delta
28.02.2019 kl 19:52 7788

va_le
Jeg ser at analytikerne er tilfreds med raten som West Bolista oppnår i sin første kontrakt. Noen sier det et bra til å være den første kontrakten for riggen. DnB mener det tilsvarer en basisrate på rundt USD 300k/dag pluss bonus. Pareto mener basisraten er USD 300-305k/dag. Den faste kontraktsperioden ventes å pågå fra Q2'20 til Q1'22. Deretter opsjoner t.o.m. Q3'22 hvis alt erklæres - til markedsrate på tiden når operasjonene utføres. DS Nordkapp har basisrate USD 300k/dag i sitt første kontraktsår som ventes starte mai/juni 2019. ODL har et par rigger som ventelig vil påbegynne nye kontrakter tidlig i 2020. Tror du, va_le, at også disse vil gå på USD 300k/dag som basisrate?
va_le
28.02.2019 kl 20:55 7784

Nei, selvsagt forventes det et løft mot 2020, men da må eksempelvis Dolphin og Seadrill mm starte skrapingen av flere rigger.

Ratene er som TO sjef Jeremy sier i høst levelige først på 400+.. Rigger og selskap går rundt på 300+, men det er renteavhengig/gjeld utvikling/sps mm hvor godt vi lever på slike rater.

Håpet var at rigger som signeres mot 2022 ville oppnå opp mot 400k men virker som det fort blir 2023/24 før de kommer.

Ikke slik det var forventet i 2017/2018..
p8
01.03.2019 kl 09:03 7911

Nå har vel ikke seadrill så mange rigger de kan skrape, og heller ikke dolhpin. Eneste seadrill kan skrape innen semi er west alpha og west venture. Dolphin kan vel skrape Borgland Dolphin og Byford Dolphin, mens Blackford Dolphin og Bideford Dolphin er så og si klasset frem til 2024. De fleste riggselskap har et par rigger hver som er skrapingskandiater. Eksempelvis WilHunter, Deepsea Bergen, Polar Pioneer, Ocean Guardian osv. Nå har det blitt skrapet mye i nordsjøen, og Transocean har pensjonert alle de gamle songa riggene.
Redigert 01.03.2019 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
va_le
01.03.2019 kl 11:21 7848

Glemmer du west navigator?

At riggene har klasse har null å si når årsmodellen er 70/80, reaktiviseringskostnaden 30/100 millioner per enhet for å opprettholde sut. Da får en aldri slike rigger på arbeid på norsk sokkel med kontraktvarighet og rater under 250 000.

Men det disse enhetene bidrar til er å trekke ned rate nivået for det er jo alltid «en mulighet» for reaktivering og dette vet operatørene å bruke i forhsndlinger om pris og kontrakt.
Redigert 01.03.2019 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
va_le
01.03.2019 kl 11:21 7865

Så de har alt å hugge vil jeg heller si!
p8
01.03.2019 kl 11:36 7896

Nå er ikke west navigator en semi, men drillship. Det er riktig at det er høy reaktiveringskostnad. Det var derfor 2002 Eirik Raude ble skrapet, og som odl har opplyst er at det er fullt mulig at bergen blir skrapet hvis ikke ratene er over 250.000 når det skal inn til ny klassing. Seadrill har også en eldre HE jack up fra 1993. Derfor har seadrill maks 4 rigger som er skrapingskandidater. Nå strammer nordsjø markedet seg til og en skal ikke se bort i fra at en del eldre rigger overlever denne sykelen eksempelvis west venture.
va_le
01.03.2019 kl 13:46 7852

Navigator lå 8 år på ormen lange på haltenbanken så for min del er det enheten som antall og ikke spesifikasjonen som er utfordringen i markedet..

Jeg håper ratene hopper, men er skuffet over nivået, så godt oppsummert da:

Beacon kommer på bemannings avtale, med usikker inntjening og suksess.

Nye kontrakter holder ok, men under forventet rate fea2017/18 nivåer.

Hvilke triggere har vi da utenom oljepris?

Går oljeprisen ned til 50 igjen ryker jo fort odl under 20kr selv om det ikke burde ha noe innvirkning på rigg..
delta
01.03.2019 kl 23:08 7768

Nedenfor er redigert utskrift fra ODLs Q4'18 conference call hvor ODL antyder at det kan bli managementavtale for rigg med kjøpsopsjon:

Unidentified Analyst, [8]

--------------------------------------------------------------------------------

Perfect. And sorry, just one last one for me, Stavanger. Are you still bidding the Chinese units? I think there's rumor that you've been bidding the Chinese units in 2 or at least 1 of the units into tenders and that's obviously the last stranded parts unit out there. Are you still bidding those into tenders?

--------------------------------------------------------------------------------

Atle Saebø, Odfjell Drilling Ltd. - CFO & Executive VP [9]

--------------------------------------------------------------------------------

Actually, you're -- we sold all of our on-capacity. We are looking for available drilling capacity in in the market. I couldn't go into detail who we are talking to. But that we are indeed looking at units that we could include in our fleet. We could do that by management, we could do that by having at first write or a purchase option for the units. So we are looking at potential ways to meet the demand in the market, which could be hardly meet by our fleet.
Redigert 01.03.2019 kl 23:10 Du må logge inn for å svare
p8
02.03.2019 kl 09:30 7684

Navigator har vel vært i opplag i ca 4 år og det skal nok mye til at den kommer tilbake i arbeid på norsk sokkel. Som jeg nevnte over det er endel skrapingskandidader der ute som sannsynligvis aldri kommer tilbake i arbeid. Det koster ikke altfor mye å ha de i kaldt opplag derfor er mange ikke skrapet ennå, men skrapingen kommer til å fortsette fremover sakte men sikkert.

Nå er de fleste moderne riggene allerede på kontrakt i Norge og de 3 Kina riggene kommer nok inn i markedet snart samt awilco nybygg og Island riggen. Etter det er det stramt så det blir nok rom for noen eldre rigger også men de fleste vil nok være på britisk sektor. Det ser ikke ut som feks dolphin sine rigger kommer tilbake på norsk sokkel med det første.
Redigert 02.03.2019 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
tålmodighet
02.03.2019 kl 09:49 7669

Hovedtrigger blir et strålende 1 PG andre kvartal 2019 der riggene har vært i arbeid og DSS sin bonus for total jobben levert innenfor alle estimater blir bokført
delta
02.03.2019 kl 10:08 7655

tålmodighet I dag kl 09:49
Jeg trodde Sør-Afrika jobben var uten et bonuselement i kontrakten. I børsmeldingen om tildelt kontrakt med Total står det at kontraktssummen er estimert til opptil USD 55 mill. inkl. mob./demob., og det er det jeg mener ODL har tatt utgangspunkt i når de har bokført inntekter for 18 boredager i Q4'18. Boringen ble avsluttet 13. feb. 2019, og da vil resten av inntektene bli bokført i Q1'19.
Redigert 02.03.2019 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
p8
02.03.2019 kl 10:18 7650

Resulatet er egentlig lite interessant, vi vet ca hvor det ligger. Det er rater og riggverdier som vil dra kursen fremover samt interesse for riggaksjer. Nå sluttet West bollsta til over 300.000 om dagen, og når vi kommer opp til 350.000-400.000 da er ikke kursen lenger 25.
delta
02.03.2019 kl 10:30 7642

p8 I dag kl 10:18
Det har du rett i.

Interesserte kan lese referat av den muntlige fremstillingen under ODLs resultatpresentasjon ifm. Q4'18 i linken nedenfor. På slutten er en sekvens med spørsmål fra analytikere samt ODLs svar som er interessant lesning for meg i alle fall.

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-odl-ol-earnings-025133350.html
p8
02.03.2019 kl 10:39 7635

Ser at west pegasus er i Norge. Regner med de får en kontrakt på denne snart eller hadde de vel ikke tatt den fra Cran Canaria til Norge. Ellers er West Eminence fremdeles i opplag den er aktuel for norsk sokkel.
Redigert 02.03.2019 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
delta
06.03.2019 kl 15:56 7317

ODL:JOBBER MED Å TA INN "BEACON ATLANTIC" OG "PACIFIC" PÅ MANAGEMENT-AVTALE

Oslo (TDN Direkt): Odfjell Drilling har tidligere kommunisert at de ser etter tilgjengelig borekapasitet i markedet. Riggene det er snakk om er "Beacon Atlantic" og "Beacon Pacific" fra CIMC Raffles-verftet i Kina.

-Vi jobber først med å ta inn en av dem på management deretter kanskje en til, der "Beacon Atlantic" vil komme først, sier konsernsjef Simen Lieungh i Odfjell Drilling til TDN Direkt onsdag.

Lieungh sier Odfjell Drilling har jobbet i et halvannet år for å finne en løsning med kineserne, men at de nå har mulighet for en kontrakt.

-Vi har nå mulighet for en kontrakt og vi har en mulighet med kinesisk "acceptance", så tanken er å få de til Norge. Vi vil ha en opsjon på å kjøpe dem, gjennom aksjer, eller kontanter. Vi har ikke bestemt oss for hva vi gjør. Dersom vi lykkes nå gjør vi en management-avtale, men jeg tror ikke åpningsraten er noe å bli fornøyd med, sier Lieungh.

Lieungh sier Odfjell Drilling har vært i flere anbudsrunder med "Beacon Atlantic", blant annet på Luno II, der Northern Drillings "West Bollsta" gikk av med seieren, samt Neptuns Duva-utvikling.

-Vi byr den inn der vi ikke har rigg selv, sier konsernsjefen.

Han sier ratene Odfjell Drilling byr inn "Beacon Atlantic" på er lave, og at grunnen til at Odfjell Drilling ikke har vunnet anbud med riggen er at de ikke ønsker å ta risiko.

-Vi ønsker ikke å ta risiko når vi tar en rigg fra Kina. Det å ta en rigg fra verftet til operasjon er mellom 70, 80 og 90 millioner dollar. Det der er ikke vi villig til å betale på de riggene. Dersom man ikke blir enige om mobiliseringen blir riggen liggende, sier han.

-Vi vil sikre at vi har kontroll på de markedene vi er i. Riggene vil vi tjene en beskjeden management-fee på, og ratene for å ta det opp vil være lavt, lavere enn hvis vi for eksempel bød inn "Deepsea Atlantic" på de samme jobbene. For å få riggene inn døra må man gå lavt, sier Lieungh.

Han er uenige i påstanden om at Odfjell Drilling ødelegger markedet.

-Det er bare tull. Om ikke vi tar de riggene, så vil noen andre ta dem så de kommer uansett. Vi har jobbet lenge med å få tak i dem, og du får det du forhandler om, sier Lieungh.
delta
06.03.2019 kl 16:28 7612

ODL:NYBYGGPRISENE KOMMER TIL Å GÅ KRAFTIG OPP -LIEUNGH

Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Simen Lieungh i Odfjell Drilling mener prisene på riggnybygg kommer til å stige kraftig.

-Skal man kjøpe ny rigg i dag, med de spesifikasjonene du vil ha, må du regne med at markedet har løftet seg. Verftene er ikke villige til å gå på tapsprosjekter, sier han til TDN Direkt.

Lieungh sier rater og kontrakter ikke ennå er i stand til å forsvare ett nybygg.

-Du må ha fem år, og man må se fire-tallet (400.000 dollar pr dag), og det har vi ikke gjort ennå, sier Lieungh.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
va_le
06.03.2019 kl 21:52 7525

«Han er uenige i påstanden om at Odfjell Drilling ødelegger markedet.»

På sett og vis feil, ODL leker her i en divisjon hvor «de andre» som han sier ville kjøpt ut riggen fra verft og således gitt mindre ratepress. Det som nå skjer er at markedsraten som de gule skal over på er betydlig lavere enn hva de kunne vært med rigger fra aktører med finansiell ryggrad..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
va_le
06.03.2019 kl 21:54 7521

Et beskjedent managment fee blir fort usikkert med kostnad på opplæring og ansettelser av nytt mannskap.

Jeg ønsker meg emisjon og kjøp med skikkelig rate fremfor dette greiene her ass..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 02:43 7467

Godt ikke du er med i ledelsen Vale. Som jeg har skrevet en stund blir ingen emisjon på dagens kurs. En management avtale med opsjon på kjøp var akkurat det jeg skrev en stund tilbake. Disse Kina riggene vil uansett ikke få en høy rate på den første kontrakten. Selvfølgelig presser nå Odfjell markert i Nordsjøen, men dette vil i størst mulig grad påvirke de eldre riggene. De med moderne HE rigger vil uansett få kontrakter i overskuelig fremtid. Lykke til dolphin drilling. Det blir sannsynligvis litt mer skraping der i gården.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
va_le
07.03.2019 kl 07:57 7406

Dolphin er nok konkurs ja og godt er det. Dolphin riggene, Navigator, Polar Pioneer, Arctic, Deepsea Bergen, Scarabeo 5, mm Må ut av markedet mot 2022.

Kjøpsopsjon på rater en aldri vil kunne kjøpe på er ikke mye win win. De større aktørene som selv tar hdle risikoen er de som nå tar de kontraktene som ville kunne finansiere kjøp.

Jeg er skuffet, vil ha fokus på å øke markedsraten
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 08:14 7388

Tror du awilco utøver opsjonen på nybygg nr 2?
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
va_le
07.03.2019 kl 10:53 7331

Ja..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
va_le
07.03.2019 kl 14:08 7280

AkerBp/Aker har en plan med Awilco tror jeg. Beste hadde vært at Odfjell Awilco og eller NorthSeaRigs fusjonerer før større aktører plukker de opp en etter en..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 14:50 7262

Ikke sikkert Røkke er interessert i awilco, men han er interessert i at det ikke blir for få rigger samt nye rigger skaper inntekt for akastor som leverer borrepakker.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
delta
07.03.2019 kl 15:17 7239

Jeg greier ikke å se Beaconprosjektene så negativt for ODL som va_le gjør. Jeg kan ikke se at man i første fase får økonomisk risikoeksponering da jeg antar at alt det driftsrelaterte for Beacon går over regnskapene til Beacon selskapene som ODL ikke vil eie i første omgang. ODL kan få et management fee på rundt USD 10k pr dag hvis man går igang med boreprosjekter for Beacon Atlantic.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 15:37 7227

Må være litt realistisk. Det er ikke mulig for Odfjell å kjøpe en rigg på nåværende tidspunkt, men de skaffer seg litt tid og en liten inntekt på riggen, og om de på et senere tidspunkt ønsker riggen kan de kjøpe den. Veldig bra for odfjell.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
really
07.03.2019 kl 22:33 7116

Jeg kan ikke se annet enn at ODL her kan sikre seg en opsjon på et stigende Riggmarkedet uten å ta særlig risiko. Med stigende rater og riggverdier bli ODL aksjer en hardere valuta å kjøpe for og det blir enklere å finansiere. Kortsiktig gir det lite inntjening, men potensialet i aksjen øker.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
p8
08.03.2019 kl 07:34 7060

Helt enig!
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
va_le
11.03.2019 kl 13:50 6767

va_le skrev Ja..
Der fikk jeg rett ja;)..

Awilco bestiller nok en semi?
Redigert 20.01.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare