Odfjell drilling holder fortsatt stø kurs! 1.1
På tide med ny kortere tråd. To siste innlegg på den gamle tråden:
MD12
I dag kl 14:12
66
Del
Rapportér
Noen triggere i tiden fremover? Solid firma med stort potensiale dersom oljepris/verdensøkonomi tillater.
Svar
va_le
I dag kl 15:17
19
Del
Rapportér
Godt spm faktisk?. Har listet opp flere triggere tidligere som hvis tilhørte andre selskaper hadde stått for mangedobbling. ODL burde gå dobbelt fra dagen men rart med det når noen ikke vil..
MD12
I dag kl 14:12
66
Del
Rapportér
Noen triggere i tiden fremover? Solid firma med stort potensiale dersom oljepris/verdensøkonomi tillater.
Svar
va_le
I dag kl 15:17
19
Del
Rapportér
Godt spm faktisk?. Har listet opp flere triggere tidligere som hvis tilhørte andre selskaper hadde stått for mangedobbling. ODL burde gå dobbelt fra dagen men rart med det når noen ikke vil..
Redigert 21.01.2021 kl 07:10
Du må logge inn for å svare
va_le
23.05.2019 kl 19:28
4199
Vel, hvis tallene blir lite imponerende og vi i tillegg står ovenfor en utligning mot eksempelvis Seadrill så skal ODL ned 20% neste dagene. :(
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
22.05.2019 kl 16:52
4281
Lite spennende tror jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
Jazz
22.05.2019 kl 13:48
4310
Noen tanker om Q1-tallene som slippes i morgen?
Total-jobben (Afrika) vil vel bidra med gode inntekter i Q1, mens klassingen på CCB var forsinket og gikk dessverre godt inn i Q1 og trekker i motsatt retning.
Total-jobben (Afrika) vil vel bidra med gode inntekter i Q1, mens klassingen på CCB var forsinket og gikk dessverre godt inn i Q1 og trekker i motsatt retning.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
delta
25.03.2019 kl 13:51
4754
Jeg vil anta at de fleste som verdivurderer ODL, antar skraping av DS Bergen før den må gå på klassing hvis den skal fortsette.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
25.03.2019 kl 11:01
4796
Bergen blir ikke hugget opp i høst iallfall. Den har kontrakt ut året, og en eventuelt klassing vil være ca q3 2020.
Om riggen overlever eller blir skrotet har lite å si på kursen for Odfjell. Er uansett en rigg som ikke vil bringe inn de store pengene i løpet av en 5 års periode.
At Beason har fått en rate på 200k har lite å si for andre rigger. Det er ikke slik at disse 3 kina riggene kommer til å presse markedet altfor mye. Riggene trenger track record, og hvis Beacon fungerer bra vil den på sin neste kontrakt få mye høyere rate enn 200k.
Uansett vil noen av de eldre riggene overleve eksempelvis Bergen, Arctic, leader og blackford.
Om riggen overlever eller blir skrotet har lite å si på kursen for Odfjell. Er uansett en rigg som ikke vil bringe inn de store pengene i løpet av en 5 års periode.
At Beason har fått en rate på 200k har lite å si for andre rigger. Det er ikke slik at disse 3 kina riggene kommer til å presse markedet altfor mye. Riggene trenger track record, og hvis Beacon fungerer bra vil den på sin neste kontrakt få mye høyere rate enn 200k.
Uansett vil noen av de eldre riggene overleve eksempelvis Bergen, Arctic, leader og blackford.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
25.03.2019 kl 10:24
4802
Er det noen som har regnet på kursen til ODL når/hvis Bergen blir hugget i høst?
Uten kontrakt til å forsvare klassing vil jeg tro denne blir hugget og kontrakt må være 200k pluss vil jeg anta for at de økonomisk skal kunne forsvare nye 5 år.
Med Beacon til 200k ish mener jeg dette sparker beina under videre levetid for Bergen.
Jeg tipper og har sagt at vi skal godt under 20kr før vi mot vinter en gang snur.
Noen formeninger?
Uten kontrakt til å forsvare klassing vil jeg tro denne blir hugget og kontrakt må være 200k pluss vil jeg anta for at de økonomisk skal kunne forsvare nye 5 år.
Med Beacon til 200k ish mener jeg dette sparker beina under videre levetid for Bergen.
Jeg tipper og har sagt at vi skal godt under 20kr før vi mot vinter en gang snur.
Noen formeninger?
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
really
21.03.2019 kl 08:47
5053
Det er vel ingen stor overraskelse. Situasjonen har vært ekstrem med et aktivitetsnivå langt under det normale. Det siste året har det vært en tydelig bevegelse i positiv retning for oljeservice. Men det går langsomt, f.eks. i drilling rapporterer SDRL om en 6% bedring fra 18-19.
Likevel bedrer økonomien for oljeservice seg betydelig. Det betyr at parallelt med økt aktivitet er kapasiteten redusert slik at for næringen nærmer det seg balanse i en del markeder selv om aktivitetsnivået er langt fra det det var for noen år siden.
Rystad trenger overskrifter, derfor drar de nok one-linerne litt lenger enn det tallene gir grunnlag for.
Likevel bedrer økonomien for oljeservice seg betydelig. Det betyr at parallelt med økt aktivitet er kapasiteten redusert slik at for næringen nærmer det seg balanse i en del markeder selv om aktivitetsnivået er langt fra det det var for noen år siden.
Rystad trenger overskrifter, derfor drar de nok one-linerne litt lenger enn det tallene gir grunnlag for.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
21.03.2019 kl 08:27
5066
Nedslående anslag fra Rystad.
Tror på 2025
Det globale oljeservicemarkedet vil ikke være tilbake på gamle høyder før i 2025, tror Rystad Energy. For rigg og seismikk vil det ta lenger tid. (Finansavisen)
Tror på 2025
Det globale oljeservicemarkedet vil ikke være tilbake på gamle høyder før i 2025, tror Rystad Energy. For rigg og seismikk vil det ta lenger tid. (Finansavisen)
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
delta
20.03.2019 kl 15:38
5190
Jeg tror p8 har rett i sine vurderinger på tråden her i dag.
Iht. TDN direkt antar Bassoe rate rundt USD 150k/dag. Jeg vet ikke om det er et bonuselement på toppen. Hvis riggen hadde hatt eminent historikk, ville raten kanskje kommet opp i rundt USD 250k/dag. CEO i ODL sa nylig at raten kom til å bli lav i starten for denne riggen for å få innsmett i markedet. Han sa også at mobilisering måtte dekkes for å hente den fra Kina. Jeg vet ikke om de fikk mobiliseringskomp. i kontrakten.
Iht. TDN direkt antar Bassoe rate rundt USD 150k/dag. Jeg vet ikke om det er et bonuselement på toppen. Hvis riggen hadde hatt eminent historikk, ville raten kanskje kommet opp i rundt USD 250k/dag. CEO i ODL sa nylig at raten kom til å bli lav i starten for denne riggen for å få innsmett i markedet. Han sa også at mobilisering måtte dekkes for å hente den fra Kina. Jeg vet ikke om de fikk mobiliseringskomp. i kontrakten.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
20.03.2019 kl 14:41
5223
Tror ikke raten hadde blitt høyere hvis Odfjell hadde eid riggen. En Kina rigg uten historikk må inn på lav rate en periode, sånn er det.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
really
20.03.2019 kl 13:55
5244
Alt til sin tid. Om de må emitere på disse nivåene kan riggen bli ekstrem dyr nå kursen står i 50. Da er det bedre å sikre seg retten til å kjøpe, men kan utsette tidspunktet til markedet og dermed kursen er bedre.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
20.03.2019 kl 13:52
5249
Jeg mener motsatt! Eie = press for betre rate = kurstrigger ved styrket bunnlinje.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
20.03.2019 kl 13:10
5269
va_le skrev Uansett er det ingen kurstrigger..
Nei, men godt disse kinesiske riggene kommer til Norge nå. Disse kommer uansett inn en eller annen gang, og de presser nå de eldre rustne riggene.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
really
20.03.2019 kl 12:52
5284
I så fall er det ikke nødvendigvis bedre å eie riggen enn å ha management avtale.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
20.03.2019 kl 12:46
5292
Uansett er det ingen kurstrigger..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
20.03.2019 kl 12:16
5305
really skrev Hva var raten på denne slutningen?
Jeg har sett alt fra 150.000-250.000.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
Jazz
20.03.2019 kl 11:44
5325
4-års managementavtale med opsjon for kjøp, men ser ikke noe i børsmeldingen om når opsjonen kan utøves. Kan en da anta at ODL kan kjøpe riggen når som helst de neste 4 år, eller er det kun ved managementavtalens utløp?
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
really
20.03.2019 kl 11:30
5334
Hva var raten på denne slutningen?
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
20.03.2019 kl 09:44
5377
Vale skriver: Jeg ønsker meg mindre riggtilbud og høyere rater på inngåtte kontrakter.
Er akkurat det som skjer, men det tar tid. Ratene er over 300k for de beste riggene, og det skrapes ennå. Pluss at det er endel som ligger i opplag som aldri kommer tilbake i drift igjen.
Hele riggmarkedet er i bedring. Bdrill sine Jack up går til 100k nå og moderne drillship er rundt 200k
Er akkurat det som skjer, men det tar tid. Ratene er over 300k for de beste riggene, og det skrapes ennå. Pluss at det er endel som ligger i opplag som aldri kommer tilbake i drift igjen.
Hele riggmarkedet er i bedring. Bdrill sine Jack up går til 100k nå og moderne drillship er rundt 200k
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
20.03.2019 kl 09:37
5387
Aksjen går på tro.. Dette var dessverre ingen god trigger i mine øyner. Operatørene klarer å opprettholde presset på ratene og gjennomsnittlig markedsrate forblir lavere enn forventet.
Om få år skal vel Cat riggene til Equinor fornyes og da raser gjennomsnittsraten på Norsk sokkel.
Jeg ønsker meg mindre riggtilbud og høyere rater på inngåtte kontrakter.
DET vil være en kjempetrigger..
Om få år skal vel Cat riggene til Equinor fornyes og da raser gjennomsnittsraten på Norsk sokkel.
Jeg ønsker meg mindre riggtilbud og høyere rater på inngåtte kontrakter.
DET vil være en kjempetrigger..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
delta
19.03.2019 kl 20:09
5518
Verdsettelsesmessig synes jeg det er interessant nok med en slik managementavtale vs. f.eks. et gigantisk riggkjøp med emisjon til dårlig kurs. Hvis vi antar at de ikke kjøper riggen, men har managementavtale til USD 10k/dag i 30 år, utgjør det faktisk såpass som NOK 1,50 i verdiøkning per ODL-aksje. Noe som faktisk utgjør flere prosenter ekstra i DCF pr. aksje. Det er vanskelig i dag å regne på hva det ville bety i DCF-tilskudd, om noe, utover dette hvis de skulle kjøpe riggen iht. opsjonsavtalen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
19.03.2019 kl 19:53
5533
...betalt "prøvekjøring" med kjøpsopsjon
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
really
19.03.2019 kl 13:51
5673
Interessant at ODL tar av litt på en melding som har liten økonomisk betydning for ODL, i hvert fall på kort sikt.
I og med at de har bare management fee på denne riggen er det lite å tjene nå, men at riggen nå blir gjort klar for boring på norsk sokkel vil bety at ODL etter hvert kan utløse kjøpsopsjonen og få en relativt rimelig rigg som er klar for NCS.
I og med at de har bare management fee på denne riggen er det lite å tjene nå, men at riggen nå blir gjort klar for boring på norsk sokkel vil bety at ODL etter hvert kan utløse kjøpsopsjonen og få en relativt rimelig rigg som er klar for NCS.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
slapps
19.03.2019 kl 13:13
5715
Da var det bekreftet
CIMC Raffles Offshore (“CIMC Raffles”) and Odfjell Drilling are pleased to
announce that Neptune Energy Norge, on 19 March 2019, has awarded Beacon
Atlantic a 6 wells firm drilling contract with 10 optional wells on the
Norwegian continental shelf. The commencement of the drilling operations is
expected to be in Q4 2019 and the estimated duration of the firm program is 400
days. CIMC Raffles and Odfjell Drilling are further establishing a project team
at the shipyard to prepare and mobilize for the operations in the North Sea.
CIMC Raffles and Odfjell Drilling have also entered into a 4 year management
agreement whereby Odfjell Drilling will manage and operate Beacon Atlantic on
behalf of CIMC Raffles based on terms and conditions customary for this type of
agreements. The agreement also secures Odfjell Drilling the exclusive right to
purchase the unit and a right of first refusal on any offer to purchase the unit
following the exclusivity period. The agreement also secures Odfjell Drilling
the right to market Beacon Atlantic’s sister unit, Beacon Pacific. Both units
will form an integral part of Odfjell Drilling’s modern and high performing rig
fleet.
Beacon Atlantic is of GM4D design and is currently at CIMC Raffles yard in
Yantai, China completing final commissioning and sea trials. The drilling unit
is capable of harsh environment operation and is winterized for operation in
Arctic areas. The unit is further designed for efficient operations with offline
capability and active heave compensation system.
“The agreement is important step in Odfjell Drilling’s long term strategy as we
now are securing an attractive rig capacity for harsh environment operations
combined with a purchase option. Beacon Atlantic will be a valuable addition to
our fleet and the award from Neptune Energy demonstrates that the rig, combined
with our unique harsh environment expertise, has excellent capabilities for
operations in the North Sea. CIMC Raffles and Odfjell Drilling have by this
created a strong partnership and we look forward to the continuation, says CEO
Simen Lieungh of Odfjell Drilling”.
For further queries, please contact:
Investor Relations:
Eirik Knudsen, Vice President Corporate Finance & Investor Relations
+47 934 59 173 / eikn@odfjelldrilling.com
Aberdeen, United Kingdom
19 March 2019
Odfjell Drilling Ltd.
http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20190319.OBI.20190319S38
CIMC Raffles Offshore (“CIMC Raffles”) and Odfjell Drilling are pleased to
announce that Neptune Energy Norge, on 19 March 2019, has awarded Beacon
Atlantic a 6 wells firm drilling contract with 10 optional wells on the
Norwegian continental shelf. The commencement of the drilling operations is
expected to be in Q4 2019 and the estimated duration of the firm program is 400
days. CIMC Raffles and Odfjell Drilling are further establishing a project team
at the shipyard to prepare and mobilize for the operations in the North Sea.
CIMC Raffles and Odfjell Drilling have also entered into a 4 year management
agreement whereby Odfjell Drilling will manage and operate Beacon Atlantic on
behalf of CIMC Raffles based on terms and conditions customary for this type of
agreements. The agreement also secures Odfjell Drilling the exclusive right to
purchase the unit and a right of first refusal on any offer to purchase the unit
following the exclusivity period. The agreement also secures Odfjell Drilling
the right to market Beacon Atlantic’s sister unit, Beacon Pacific. Both units
will form an integral part of Odfjell Drilling’s modern and high performing rig
fleet.
Beacon Atlantic is of GM4D design and is currently at CIMC Raffles yard in
Yantai, China completing final commissioning and sea trials. The drilling unit
is capable of harsh environment operation and is winterized for operation in
Arctic areas. The unit is further designed for efficient operations with offline
capability and active heave compensation system.
“The agreement is important step in Odfjell Drilling’s long term strategy as we
now are securing an attractive rig capacity for harsh environment operations
combined with a purchase option. Beacon Atlantic will be a valuable addition to
our fleet and the award from Neptune Energy demonstrates that the rig, combined
with our unique harsh environment expertise, has excellent capabilities for
operations in the North Sea. CIMC Raffles and Odfjell Drilling have by this
created a strong partnership and we look forward to the continuation, says CEO
Simen Lieungh of Odfjell Drilling”.
For further queries, please contact:
Investor Relations:
Eirik Knudsen, Vice President Corporate Finance & Investor Relations
+47 934 59 173 / eikn@odfjelldrilling.com
Aberdeen, United Kingdom
19 March 2019
Odfjell Drilling Ltd.
http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20190319.OBI.20190319S38
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
18.03.2019 kl 14:41
5876
Kontrakten er annonsert på Upstream!
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
11.03.2019 kl 13:50
7174
va_le skrev Ja..
Der fikk jeg rett ja;)..
Awilco bestiller nok en semi?
Awilco bestiller nok en semi?
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
really
07.03.2019 kl 22:33
7523
Jeg kan ikke se annet enn at ODL her kan sikre seg en opsjon på et stigende Riggmarkedet uten å ta særlig risiko. Med stigende rater og riggverdier bli ODL aksjer en hardere valuta å kjøpe for og det blir enklere å finansiere. Kortsiktig gir det lite inntjening, men potensialet i aksjen øker.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 15:37
7634
Må være litt realistisk. Det er ikke mulig for Odfjell å kjøpe en rigg på nåværende tidspunkt, men de skaffer seg litt tid og en liten inntekt på riggen, og om de på et senere tidspunkt ønsker riggen kan de kjøpe den. Veldig bra for odfjell.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
delta
07.03.2019 kl 15:17
7645
Jeg greier ikke å se Beaconprosjektene så negativt for ODL som va_le gjør. Jeg kan ikke se at man i første fase får økonomisk risikoeksponering da jeg antar at alt det driftsrelaterte for Beacon går over regnskapene til Beacon selskapene som ODL ikke vil eie i første omgang. ODL kan få et management fee på rundt USD 10k pr dag hvis man går igang med boreprosjekter for Beacon Atlantic.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 14:50
7669
Ikke sikkert Røkke er interessert i awilco, men han er interessert i at det ikke blir for få rigger samt nye rigger skaper inntekt for akastor som leverer borrepakker.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
07.03.2019 kl 14:08
7686
AkerBp/Aker har en plan med Awilco tror jeg. Beste hadde vært at Odfjell Awilco og eller NorthSeaRigs fusjonerer før større aktører plukker de opp en etter en..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 08:14
7794
Tror du awilco utøver opsjonen på nybygg nr 2?
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
07.03.2019 kl 07:57
7812
Dolphin er nok konkurs ja og godt er det. Dolphin riggene, Navigator, Polar Pioneer, Arctic, Deepsea Bergen, Scarabeo 5, mm Må ut av markedet mot 2022.
Kjøpsopsjon på rater en aldri vil kunne kjøpe på er ikke mye win win. De større aktørene som selv tar hdle risikoen er de som nå tar de kontraktene som ville kunne finansiere kjøp.
Jeg er skuffet, vil ha fokus på å øke markedsraten
Kjøpsopsjon på rater en aldri vil kunne kjøpe på er ikke mye win win. De større aktørene som selv tar hdle risikoen er de som nå tar de kontraktene som ville kunne finansiere kjøp.
Jeg er skuffet, vil ha fokus på å øke markedsraten
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
p8
07.03.2019 kl 02:43
7874
Godt ikke du er med i ledelsen Vale. Som jeg har skrevet en stund blir ingen emisjon på dagens kurs. En management avtale med opsjon på kjøp var akkurat det jeg skrev en stund tilbake. Disse Kina riggene vil uansett ikke få en høy rate på den første kontrakten. Selvfølgelig presser nå Odfjell markert i Nordsjøen, men dette vil i størst mulig grad påvirke de eldre riggene. De med moderne HE rigger vil uansett få kontrakter i overskuelig fremtid. Lykke til dolphin drilling. Det blir sannsynligvis litt mer skraping der i gården.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
06.03.2019 kl 21:54
7927
Et beskjedent managment fee blir fort usikkert med kostnad på opplæring og ansettelser av nytt mannskap.
Jeg ønsker meg emisjon og kjøp med skikkelig rate fremfor dette greiene her ass..
Jeg ønsker meg emisjon og kjøp med skikkelig rate fremfor dette greiene her ass..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
va_le
06.03.2019 kl 21:52
7932
«Han er uenige i påstanden om at Odfjell Drilling ødelegger markedet.»
På sett og vis feil, ODL leker her i en divisjon hvor «de andre» som han sier ville kjøpt ut riggen fra verft og således gitt mindre ratepress. Det som nå skjer er at markedsraten som de gule skal over på er betydlig lavere enn hva de kunne vært med rigger fra aktører med finansiell ryggrad..
På sett og vis feil, ODL leker her i en divisjon hvor «de andre» som han sier ville kjøpt ut riggen fra verft og således gitt mindre ratepress. Det som nå skjer er at markedsraten som de gule skal over på er betydlig lavere enn hva de kunne vært med rigger fra aktører med finansiell ryggrad..
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
delta
06.03.2019 kl 16:28
8019
ODL:NYBYGGPRISENE KOMMER TIL Å GÅ KRAFTIG OPP -LIEUNGH
Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Simen Lieungh i Odfjell Drilling mener prisene på riggnybygg kommer til å stige kraftig.
-Skal man kjøpe ny rigg i dag, med de spesifikasjonene du vil ha, må du regne med at markedet har løftet seg. Verftene er ikke villige til å gå på tapsprosjekter, sier han til TDN Direkt.
Lieungh sier rater og kontrakter ikke ennå er i stand til å forsvare ett nybygg.
-Du må ha fem år, og man må se fire-tallet (400.000 dollar pr dag), og det har vi ikke gjort ennå, sier Lieungh.
Oslo (TDN Direkt): Konsernsjef Simen Lieungh i Odfjell Drilling mener prisene på riggnybygg kommer til å stige kraftig.
-Skal man kjøpe ny rigg i dag, med de spesifikasjonene du vil ha, må du regne med at markedet har løftet seg. Verftene er ikke villige til å gå på tapsprosjekter, sier han til TDN Direkt.
Lieungh sier rater og kontrakter ikke ennå er i stand til å forsvare ett nybygg.
-Du må ha fem år, og man må se fire-tallet (400.000 dollar pr dag), og det har vi ikke gjort ennå, sier Lieungh.
Redigert 20.01.2021 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
delta
06.03.2019 kl 15:56
7681
ODL:JOBBER MED Å TA INN "BEACON ATLANTIC" OG "PACIFIC" PÅ MANAGEMENT-AVTALE
Oslo (TDN Direkt): Odfjell Drilling har tidligere kommunisert at de ser etter tilgjengelig borekapasitet i markedet. Riggene det er snakk om er "Beacon Atlantic" og "Beacon Pacific" fra CIMC Raffles-verftet i Kina.
-Vi jobber først med å ta inn en av dem på management deretter kanskje en til, der "Beacon Atlantic" vil komme først, sier konsernsjef Simen Lieungh i Odfjell Drilling til TDN Direkt onsdag.
Lieungh sier Odfjell Drilling har jobbet i et halvannet år for å finne en løsning med kineserne, men at de nå har mulighet for en kontrakt.
-Vi har nå mulighet for en kontrakt og vi har en mulighet med kinesisk "acceptance", så tanken er å få de til Norge. Vi vil ha en opsjon på å kjøpe dem, gjennom aksjer, eller kontanter. Vi har ikke bestemt oss for hva vi gjør. Dersom vi lykkes nå gjør vi en management-avtale, men jeg tror ikke åpningsraten er noe å bli fornøyd med, sier Lieungh.
Lieungh sier Odfjell Drilling har vært i flere anbudsrunder med "Beacon Atlantic", blant annet på Luno II, der Northern Drillings "West Bollsta" gikk av med seieren, samt Neptuns Duva-utvikling.
-Vi byr den inn der vi ikke har rigg selv, sier konsernsjefen.
Han sier ratene Odfjell Drilling byr inn "Beacon Atlantic" på er lave, og at grunnen til at Odfjell Drilling ikke har vunnet anbud med riggen er at de ikke ønsker å ta risiko.
-Vi ønsker ikke å ta risiko når vi tar en rigg fra Kina. Det å ta en rigg fra verftet til operasjon er mellom 70, 80 og 90 millioner dollar. Det der er ikke vi villig til å betale på de riggene. Dersom man ikke blir enige om mobiliseringen blir riggen liggende, sier han.
-Vi vil sikre at vi har kontroll på de markedene vi er i. Riggene vil vi tjene en beskjeden management-fee på, og ratene for å ta det opp vil være lavt, lavere enn hvis vi for eksempel bød inn "Deepsea Atlantic" på de samme jobbene. For å få riggene inn døra må man gå lavt, sier Lieungh.
Han er uenige i påstanden om at Odfjell Drilling ødelegger markedet.
-Det er bare tull. Om ikke vi tar de riggene, så vil noen andre ta dem så de kommer uansett. Vi har jobbet lenge med å få tak i dem, og du får det du forhandler om, sier Lieungh.
Oslo (TDN Direkt): Odfjell Drilling har tidligere kommunisert at de ser etter tilgjengelig borekapasitet i markedet. Riggene det er snakk om er "Beacon Atlantic" og "Beacon Pacific" fra CIMC Raffles-verftet i Kina.
-Vi jobber først med å ta inn en av dem på management deretter kanskje en til, der "Beacon Atlantic" vil komme først, sier konsernsjef Simen Lieungh i Odfjell Drilling til TDN Direkt onsdag.
Lieungh sier Odfjell Drilling har jobbet i et halvannet år for å finne en løsning med kineserne, men at de nå har mulighet for en kontrakt.
-Vi har nå mulighet for en kontrakt og vi har en mulighet med kinesisk "acceptance", så tanken er å få de til Norge. Vi vil ha en opsjon på å kjøpe dem, gjennom aksjer, eller kontanter. Vi har ikke bestemt oss for hva vi gjør. Dersom vi lykkes nå gjør vi en management-avtale, men jeg tror ikke åpningsraten er noe å bli fornøyd med, sier Lieungh.
Lieungh sier Odfjell Drilling har vært i flere anbudsrunder med "Beacon Atlantic", blant annet på Luno II, der Northern Drillings "West Bollsta" gikk av med seieren, samt Neptuns Duva-utvikling.
-Vi byr den inn der vi ikke har rigg selv, sier konsernsjefen.
Han sier ratene Odfjell Drilling byr inn "Beacon Atlantic" på er lave, og at grunnen til at Odfjell Drilling ikke har vunnet anbud med riggen er at de ikke ønsker å ta risiko.
-Vi ønsker ikke å ta risiko når vi tar en rigg fra Kina. Det å ta en rigg fra verftet til operasjon er mellom 70, 80 og 90 millioner dollar. Det der er ikke vi villig til å betale på de riggene. Dersom man ikke blir enige om mobiliseringen blir riggen liggende, sier han.
-Vi vil sikre at vi har kontroll på de markedene vi er i. Riggene vil vi tjene en beskjeden management-fee på, og ratene for å ta det opp vil være lavt, lavere enn hvis vi for eksempel bød inn "Deepsea Atlantic" på de samme jobbene. For å få riggene inn døra må man gå lavt, sier Lieungh.
Han er uenige i påstanden om at Odfjell Drilling ødelegger markedet.
-Det er bare tull. Om ikke vi tar de riggene, så vil noen andre ta dem så de kommer uansett. Vi har jobbet lenge med å få tak i dem, og du får det du forhandler om, sier Lieungh.
p8
02.03.2019 kl 10:39
7999
Ser at west pegasus er i Norge. Regner med de får en kontrakt på denne snart eller hadde de vel ikke tatt den fra Cran Canaria til Norge. Ellers er West Eminence fremdeles i opplag den er aktuel for norsk sokkel.
Redigert 02.03.2019 kl 10:54
Du må logge inn for å svare
delta
02.03.2019 kl 10:30
8006
p8 I dag kl 10:18
Det har du rett i.
Interesserte kan lese referat av den muntlige fremstillingen under ODLs resultatpresentasjon ifm. Q4'18 i linken nedenfor. På slutten er en sekvens med spørsmål fra analytikere samt ODLs svar som er interessant lesning for meg i alle fall.
https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-odl-ol-earnings-025133350.html
Det har du rett i.
Interesserte kan lese referat av den muntlige fremstillingen under ODLs resultatpresentasjon ifm. Q4'18 i linken nedenfor. På slutten er en sekvens med spørsmål fra analytikere samt ODLs svar som er interessant lesning for meg i alle fall.
https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-odl-ol-earnings-025133350.html
p8
02.03.2019 kl 10:18
8014
Resulatet er egentlig lite interessant, vi vet ca hvor det ligger. Det er rater og riggverdier som vil dra kursen fremover samt interesse for riggaksjer. Nå sluttet West bollsta til over 300.000 om dagen, og når vi kommer opp til 350.000-400.000 da er ikke kursen lenger 25.
delta
02.03.2019 kl 10:08
8019
tålmodighet I dag kl 09:49
Jeg trodde Sør-Afrika jobben var uten et bonuselement i kontrakten. I børsmeldingen om tildelt kontrakt med Total står det at kontraktssummen er estimert til opptil USD 55 mill. inkl. mob./demob., og det er det jeg mener ODL har tatt utgangspunkt i når de har bokført inntekter for 18 boredager i Q4'18. Boringen ble avsluttet 13. feb. 2019, og da vil resten av inntektene bli bokført i Q1'19.
Jeg trodde Sør-Afrika jobben var uten et bonuselement i kontrakten. I børsmeldingen om tildelt kontrakt med Total står det at kontraktssummen er estimert til opptil USD 55 mill. inkl. mob./demob., og det er det jeg mener ODL har tatt utgangspunkt i når de har bokført inntekter for 18 boredager i Q4'18. Boringen ble avsluttet 13. feb. 2019, og da vil resten av inntektene bli bokført i Q1'19.
Redigert 02.03.2019 kl 10:18
Du må logge inn for å svare
tålmodighet
02.03.2019 kl 09:49
8033
Hovedtrigger blir et strålende 1 PG andre kvartal 2019 der riggene har vært i arbeid og DSS sin bonus for total jobben levert innenfor alle estimater blir bokført
p8
02.03.2019 kl 09:30
8048
Navigator har vel vært i opplag i ca 4 år og det skal nok mye til at den kommer tilbake i arbeid på norsk sokkel. Som jeg nevnte over det er endel skrapingskandidader der ute som sannsynligvis aldri kommer tilbake i arbeid. Det koster ikke altfor mye å ha de i kaldt opplag derfor er mange ikke skrapet ennå, men skrapingen kommer til å fortsette fremover sakte men sikkert.
Nå er de fleste moderne riggene allerede på kontrakt i Norge og de 3 Kina riggene kommer nok inn i markedet snart samt awilco nybygg og Island riggen. Etter det er det stramt så det blir nok rom for noen eldre rigger også men de fleste vil nok være på britisk sektor. Det ser ikke ut som feks dolphin sine rigger kommer tilbake på norsk sokkel med det første.
Nå er de fleste moderne riggene allerede på kontrakt i Norge og de 3 Kina riggene kommer nok inn i markedet snart samt awilco nybygg og Island riggen. Etter det er det stramt så det blir nok rom for noen eldre rigger også men de fleste vil nok være på britisk sektor. Det ser ikke ut som feks dolphin sine rigger kommer tilbake på norsk sokkel med det første.
Redigert 02.03.2019 kl 09:35
Du må logge inn for å svare
delta
01.03.2019 kl 23:08
8131
Nedenfor er redigert utskrift fra ODLs Q4'18 conference call hvor ODL antyder at det kan bli managementavtale for rigg med kjøpsopsjon:
Unidentified Analyst, [8]
--------------------------------------------------------------------------------
Perfect. And sorry, just one last one for me, Stavanger. Are you still bidding the Chinese units? I think there's rumor that you've been bidding the Chinese units in 2 or at least 1 of the units into tenders and that's obviously the last stranded parts unit out there. Are you still bidding those into tenders?
--------------------------------------------------------------------------------
Atle Saebø, Odfjell Drilling Ltd. - CFO & Executive VP [9]
--------------------------------------------------------------------------------
Actually, you're -- we sold all of our on-capacity. We are looking for available drilling capacity in in the market. I couldn't go into detail who we are talking to. But that we are indeed looking at units that we could include in our fleet. We could do that by management, we could do that by having at first write or a purchase option for the units. So we are looking at potential ways to meet the demand in the market, which could be hardly meet by our fleet.
Unidentified Analyst, [8]
--------------------------------------------------------------------------------
Perfect. And sorry, just one last one for me, Stavanger. Are you still bidding the Chinese units? I think there's rumor that you've been bidding the Chinese units in 2 or at least 1 of the units into tenders and that's obviously the last stranded parts unit out there. Are you still bidding those into tenders?
--------------------------------------------------------------------------------
Atle Saebø, Odfjell Drilling Ltd. - CFO & Executive VP [9]
--------------------------------------------------------------------------------
Actually, you're -- we sold all of our on-capacity. We are looking for available drilling capacity in in the market. I couldn't go into detail who we are talking to. But that we are indeed looking at units that we could include in our fleet. We could do that by management, we could do that by having at first write or a purchase option for the units. So we are looking at potential ways to meet the demand in the market, which could be hardly meet by our fleet.
Redigert 01.03.2019 kl 23:10
Du må logge inn for å svare
va_le
01.03.2019 kl 13:46
8215
Navigator lå 8 år på ormen lange på haltenbanken så for min del er det enheten som antall og ikke spesifikasjonen som er utfordringen i markedet..
Jeg håper ratene hopper, men er skuffet over nivået, så godt oppsummert da:
Beacon kommer på bemannings avtale, med usikker inntjening og suksess.
Nye kontrakter holder ok, men under forventet rate fea2017/18 nivåer.
Hvilke triggere har vi da utenom oljepris?
Går oljeprisen ned til 50 igjen ryker jo fort odl under 20kr selv om det ikke burde ha noe innvirkning på rigg..
Jeg håper ratene hopper, men er skuffet over nivået, så godt oppsummert da:
Beacon kommer på bemannings avtale, med usikker inntjening og suksess.
Nye kontrakter holder ok, men under forventet rate fea2017/18 nivåer.
Hvilke triggere har vi da utenom oljepris?
Går oljeprisen ned til 50 igjen ryker jo fort odl under 20kr selv om det ikke burde ha noe innvirkning på rigg..
p8
01.03.2019 kl 11:36
8260
Nå er ikke west navigator en semi, men drillship. Det er riktig at det er høy reaktiveringskostnad. Det var derfor 2002 Eirik Raude ble skrapet, og som odl har opplyst er at det er fullt mulig at bergen blir skrapet hvis ikke ratene er over 250.000 når det skal inn til ny klassing. Seadrill har også en eldre HE jack up fra 1993. Derfor har seadrill maks 4 rigger som er skrapingskandidater. Nå strammer nordsjø markedet seg til og en skal ikke se bort i fra at en del eldre rigger overlever denne sykelen eksempelvis west venture.