Nas - Flybye

Slettet bruker
NAS 24.07.2018 kl 17:15 4426

Nå etter sommerfeien tiltar nok oppkjøpslysten fra beilerne.

- Vi har nå solid plussresultat q2 stikk i strid med analytikerne.

- Veksten er formidabel.

- Vi har sexy fly for flere av konkurrentene

- Vi får nok snart Sibirsk overflygningsmuligheter

- Argentina og USA vil vokse formidabelt


Regner med en smell over 300 før vi vet ordet av det.

Jeg har booket og satt meg på flyet, businessclass selvsagt. Jeg leker ikke butikk :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 19:01 4325

SAS sliter
https://e24.no/naeringsliv/sas/forbundsleder-om-sas-bemanningstroebbel-ber-folk-stille-opp-i-ferien/24400448

Mens for Norwegian ser sommersesongen foreløpig helt annerledes ut enn den gjorde i fjor. Det er vel da grunn til å forvente både yield og cask på et nivå vi ikke har vært bortskjemt med på en stund. Fasiten får vi uansett om under to uker.

Ellers fra nyheter rundt NAS:
https://www.mirror.co.uk/travel/cheap-flights/norwegian-cheap-flights-usa-including-12972008
Ser ut til at de fortsetter å tiltrekke seg kunder med lave priser, litt strategisk med Orlando i Florida siden det er i nærheten av Disney World (som også nevnes i artikkelen), men også Universal Studios og Seaworld. Usikker på om dette er betalt plassering i mirror, men omtalen er jo kjempeflott med link til bestilling osv.

http://www.travelweek.ca/news/norwegian-air-re-signs-with-amadeus-as-travel-agent-bookings-climb/
Nevnes der også at 25% av alle reisebyråer som booker Norwegian skjer i utlandet, mens reisebyråer generelt utgjør 20% av booking i Norwegian. Flott kommentar av Lars Sande i tillegg.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 21:30 4179


Her kan ballet bare starte, hvorfor venter mer etter at kursen er falt tilbake.

En beiler som LH burde by nå, BA kaster seg nok på en budrunde de og, dersom ikke bare enorme flysalg gjøres, alle utfall vil kjøre kursen opp ca 100 nok.

Invester 235.000 få 100.000 risk reward er svært god.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2018 kl 22:16 4099

Det er veldig interessant hvordan Lufthansa og IAG ser de planlagte flysalgene. Hvordan passer det inn i deres strategi og verdsettelse?
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
25.07.2018 kl 20:08 3798

Nå er det på tide å snu flisa, vi har 2 muligheter. 1. Fusjonere med SAS 2. Kjøpe opp Sas, første mulighet er nok den beste. Vi har fly i bestilling som kommer fortløpende.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
25.07.2018 kl 20:13 3791

Nå er det på tide å snu flisa, vi har 2 muligheter. 1. Fusjonere med SAS 2. Kjøpe opp Sas, første mulighet er nok den beste. Vi har fly i bestilling som kommer fortløpende.

Jeg har sendt mail til Kjos tidligere trenger du killerteam snu operasjon integrering sas, gi besjed.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
26.07.2018 kl 11:44 3602

Oppkjøp/fusjon av SAS vil utløse en gylden mulighet å etablere seg i Venezuela med den gamle flyflåten og overskuddspersonell i et land der drivstoff er billig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 16:35 3473

Jeg håper de holder seg langt unna enhver tanke om å kjøpe SAS, la selskapet kjøre seg selv i grøfta og plukk opp restene heller:
https://e24.no/naeringsliv/sas/kanselleringskaos-i-sas-droemmen-om-irland-er-totalt-feilslaatt/24401929

Flotte er at Norwegian nå muligens får tilgang på flere piloter og kan sikre seg selv enda bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Søndre
26.07.2018 kl 16:56 3437

SAS er det ingen som vil ta i.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2018 kl 17:46 3388

Copypaster inn en tanke jeg ytret i diskusjon rundt Axa med insidekjøp av Fredriksen der jeg dro en parallell med Kjos og Norwegian:

"Forøvrig er dette shorteropplegget akkurat det Kjos på sin måte har gjort i Norwegian. De har kjøpt seg opp og økt sin eierandel i tillegg til å delta med massiv kapital i emisjon. Jeg så ett anslag av en annen deltaker der, Kristoffer Stensrud, som løst omtalte at det ikke var umulig for Norwegian å vise 10 milliarder EBITDA ila 2020 (ikke arrester meg på det der, det var ikke min uttalelse). Om man da tenker snitt P/E i flyindustrien er ca 10,5 og om man også trekker ifra gjelden som den står nå pluss andel avskrivninger ser man da på en selskapsverdi i størrelsesorden ~50 milliarder (altså 5x dagens). Dette eier Kjos over en fjerdedel av.

Om vi halverer overskuddet tatt fra EBITDA-uttalelsen til Stensrud så er vi fortsatt på en selskapsverdi flere ganger over det vi ser på i dag. Vil gjerne høre hva andre Norwegian-interesserte tenker om det der? (Jeg er forøvrig fullt klar over at man trekker ikke bare fra gjelden uten videre som jeg har gjort der, det er bare for å illustrere hvor man kan ende opp - jeg er også overmåte ekstrem med avskrivninger).
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
aksje_sparer
26.07.2018 kl 20:06 3271

Skrev en bacheloroppgave om NAS i vår, regnet meg da frem til en kurs på 270 med 10% avkastningskrav og 1800 med 5% avkastningskrav. Så hvis risikoen/avkastningskravet kommer ned, for eksempel gjennom å kvitte seg med gjeld gjennom flyslag, så kan mye høyere kurs forsvares mener jeg. Dette er beregninger før emi, så må justers for flere aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
TomW
26.07.2018 kl 20:10 3262

Aksje_spar: Hadde vært spennende å lest den om du kunne tenkt deg å dele den:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
aksje_sparer
26.07.2018 kl 20:43 3219

Ja, kommer vel søkbar på bibsys etterhvert, men kan vel sende den på mail ellernoe:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2018 kl 20:07 2745

Da er det 5 børsdager igjen til vi får trafikktall for juli og jeg håper neste uke blir relativt stille. Man vet jo aldri på sommervolum så klart. Holder igjen litt selv foreløpig og småtrader litt her og der, men regner med at om det ikke skjer noe voldsomt før fredag så blir det å ta ut ekstra lodd mot kvelden.

Når det gjelder tallene er jeg veldig spent. Det er mange nye ruter til spennende destinasjoner som får sin syretest nå i sommerperioden og passasjervekst samt kapasitetsutnyttelse kan bli en flott overraskelse tror jeg. Vi ser jo god vekst i hver eneste måned, men muligheten for at juli blir en skikkelig overraskelse er selvfølgelig til stede. Med god yield og litt flaks så kan det nok være vi ser gamle nivåer i Norwegian om ikke lenge, uten drahjelp fra potensielle beilere. Fortsatt 140 maskiner de skal vurdere hva de vil gjøre med.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
nilgei
29.07.2018 kl 20:55 2680

Norwegian har søkt om brasiliansk driftstillatelse
Bjørn Kjos' flyselskap Norwegian har nylig søkt om tillatelse til å operere i Brasil, skriver den brasilianske næringslivsavisen Época Negócios.

Søknaden skal behandles av det brasilianske luftfartsorganet ANAC. Det er ikke kjent hvilke destinasjoner ruten til og fra Brasil skal gå mellom, men det skal være flyvninger mellom Brasil og Europa, ifølge avisen.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter overfor økonominettstedet E24 at flyselskapet har søkt om tillatelse til å fly mellom Storbritannia og Brasil.

I februar skrev Bloomberg News at Norwegian skulle møte brasilianske transportmyndigheter og ANAC i mars angående planer om å ekspandere i landet.

Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian har tidligere sagt at selskapet har blitt kontaktet av andre søramerikanske land enn Argentina angående drift av både innenlands og internasjonale flyvninger.
Redigert 21.01.2021 kl 00:22 Du må logge inn for å svare