Norwegian’s Catch-22

EliotS
NAS 30.01.2020 kl 10:22 3811

Jeg vil igen ta utgangspunkt i verdenslitteraturen men den gang forbliver vi indenfor luftfart.

Catch-22 er en roman skrevet av den amerikanske forfatteren Joseph Heller i 1961. Boken følger den oppdiktede bombesikteren «kapt. Yossarian» og et antall andre amerikanske flysoldater under andre verdenskrig på den italienske øya Pianosa, sørvest for Elba.

I roman introduceres tidligt et begrepet «catch 22». Catch-22 er en beskirvelse av en situation, hvor uanset hvad du gøre så peker det på at ende galt. I romanen er det på liv og dø. Norwegians situation er bestemt ikke lige så høj-dramatisk men det det er dilemmaet som er interessant.

For øjeblikket falder kursen bare i Norwegian. Men Norwegian’s ledelse har klart signaleret at de IKKE kan signalere noget til markedet før ved rapporteringen av Q4 reusltat og Årsrapport pga av de har en vigtigt strategisk melding. Det vil sige at der bliver et par ukers kommunikationsvakum. Det har bl.a (eller måske kun) noget at gøre med Boeing avtalen men meget mere ved vi ikke. Men vi ved dog at det er så vigtigt at man med radiotavshet har forbigået flere vigtige datoer, hvor NAS sku ha taget action i forhold rep emi.

Min frygt er at Norwegian har måtte tage nogle av de større aktionærer med som insider'er i det som sker. Men det gør også at de er bundet på hender og føtter. Det gør at de ikke kan lave støtteopkøb i markedet.

Det betyder at dem som har en interesse i at bringe kursen ned har fritt leide.

Men små aktionærer som ser dette fra sidelinjen kan have svært ved at forstå det spil som foregår nu og især set i lyset av selskapet egentlig havde signaleret en rep emi. Der burde måske have været suspension av aktien. Men her er dilemmaet at det kan ikke stå på i flere uker.

Hvis der eventuelt er et opkøb i spil så bliver situationen yderligere vanskelig fordi der er reguleringer i både EU og UK (Takeover Code) som giver nogle spille-regler for hvordan man må kommunikere og hvad der sker hvis man går officielt ud med et bud. Det var disse regler som tvange IAG på tilbaketog i våren 2020. Disse regler gør det til en endnu mere vanskeligt labyrint at kommunikere. Derfor var det så interessant hvad Scham trods alt vovet at sige igår og her sitatet fra E24:

"Forhandler fortsatt om Max-erstatning
Norwegian har som de andre flyselskapene som har bestilt Max-flyene forhandlet med Boeing om erstatning.

Flere selskaper som Icelandair, Southwest og American har allerede fått på plass avtaler med Boeing, men ikke Norwegian.

For Norwegian kan det fort bli snakk om store beløp. Selskapet anslo i fjor høst at regningen for Max-problemene i 2019 ville ende på over en milliard kroner.

– Hva er det som gjør at det drar ut i tid for dere?

– Det er at vi fortsatt sitter i forhandlinger, men noe særlig mer kan jeg ikke si. Det er et veldig viktig punkt som vi jobber hardt med, og med en gang vi har noe å melde om det vil det være såpass stort at vi vil børsmelde det, sier Schram.

– For en slik avtale er viktig økonomisk for dere?

– Ja, det er kjempestort. Når vi har en konkret avtale vil vi børsmelde det, sier Schram.

– Det har vært k

jent at kontantbeholdningen til Norwegian har vært presset, særlig for ett år siden. I høst hentet dere mer penger fra aksjonærene, hvordan er kontantsituasjonen i Norwegian nå?

– Jeg kan ikke si noen ting om det nå før kvartalspresentasjonen vår i februar, sier Schram."

Med de siste EU-vedtagelser på plads igår så er UK klar til at forlade EU. Skal vi venter på at der kommer en melding på noget inden kl. 24 fredag kveld, hvor UK officielt forlader EU?

Flere aktører har peket på at Brexit kunne blive vigtigt i forhold til konsolidering i Europæisk luftfart.

https://uk.reuters.com/article/uk-wizz-air-brexit/wizz-air-boss-looks-to-brexit-as-an-opportunity-to-grow-idUKKBN1W21V9

Eller ska vi venter helt til 13 feb på Q4 resultatet. Det kan blive litt av en ørkenvandring!

Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 10:43 3740

Spørsmålet er vel også litt hva som er priset inn allerede. Erstatninger fra flere leverandører kan umulig komme som noen overraskelse på noen. Ting som kanskje er priset inn mer nylig er fallende oljepris på den positive siden og virus frykt, vulkan spøkelse på Island og ny sommer med wet lease av ymse fly og moderat fornøyde kunder. At selskapet pr nå er i spill ble vel slått til jorden i går?
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
EliotS
30.01.2020 kl 10:50 3711

" At selskapet pr nå er i spill ble vel slått til jorden i går?" Hvordan er du kommet frem til at det er slått til jorden i går?

Og med hensyn til kunde-tilfredshet så vil jeg lige gi et sitat fra melding med de siste trafik-tal

"Norwegian was awarded many international customer acknowledgements during 2019, including the highly acclaimed SkyTrax’ award as “The World’s Best Low-Cost Long-Haul Airline” for the fifth consecutive year."


Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 10:52 3686

SAS som flyr til/fra Kina -0,68%
NAS som IKKE flyr Kina - 2,69%

Strikken begynner nå å bli stram.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
EliotS
30.01.2020 kl 10:59 3644

Så er det nok fordi Norwegian flyver på Island men SAS gør det ikke!

;-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 11:03 3614

Var ikke det siste setning i innslaget på dagsrevyen i går? Går ut i fra at nyhetsoppleser ikke bare legger det til for egen regning? Om ett bud kommer om 8 uker eller 2 år det vet jo ingen . Men det spekuleres jo høylytt her om at salget er inne i siste signerings fase omtrent. Jeg håper selv på ett salg men tror nok noen med langt mer forstand og kapital enn meg hadde plukket dette opp og handlet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Fred55
30.01.2020 kl 11:11 3565

Fakta er vel også at NAS har forhandlet i flere måneder nå. Påpgikk i november/desember og skulle vært på plass før nyåret i følge GK.
Når det ikke er på plass kan det skyldes at avstanden er for stor enkelt og greit. Her er det folk som er dyktige på begge sider som forhandler er ikke noe gutterom greier. Og de sitter ikke deltid men full rulle på begge sider.
Når en da etter måneder ikke er ferdig er nok avstanden for stor. Kan full ut være mulig det EliotS skriver at NAS har måtte dra andre parter og store eiere inn i forhandlingene. Mulig dagens lån givere er involvert også.
NAS aksjonerer er de som lider av dette nå for tiden. Og tilliten til NAS sin ledelse begynner det absolutt å tære på. Når GK har klart mye den perioden han satt og fungerte som NAS sjef. Sier ca 1 måned før han får avløser at en håper å være ferdig innen utgangen av 2019. Da må en jo vitterlig nok lure litt hva JS klarer å få til siden han har brukt 1 måned på å sende kursen ned over 12 %. Jeg vet ikke men er positiv men ikke imopnert over NAS sin måte å informere markedet på.

Ser forøvrig ikke bort i fra at det kan komme ett det vi vil kalle findelig bud på NAS. At noen kliner til med åpent bud, som styre ikke liker og vil akseptere. Tror faktisk mange aksjonerer ville sagt ja store som små. Pris alt fra 48 til 58 ville fått mange til å takke ja
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
30.01.2020 kl 11:19 3526

Tipper det er usikkerheten i forbindelse med når Max er tilbake i drift, som gjør at denne avtalen drar ut i tid. Goldcareavtalen bidrar til å løfte frem en god avtale for Nas. Har ingen betenkeligheter med å laste opp på disse nivåer
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
omac
30.01.2020 kl 11:19 3509

Ser forøvrig ikke bort i fra at det kan komme ett det vi vil kalle findelig bud på NAS. At noen kliner til med åpent bud, som styre ikke liker og vil akseptere. Tror faktisk mange aksjonerer ville sagt ja store som små. Pris alt fra 48 til 58 ville fått mange til å takke ja
--------------------------------
Jeg tror veldig mange ville takket ja, aksjonærene er slitne nå når det kun er dårlige nyheter som er blitt meldt siden i sommer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
EliotS
30.01.2020 kl 11:20 3504

Ikkegodkjent - Jeg havde ikke set Dagsrevyen igår. Det har jeg gjort nu og du har helt ret med hensyn til at indslaget bliver avsluttet med følgende setning "Salg er ikke på agendaen".

Så har jeg en helt anden forståelse av din kommentarer.

Jeg vil kontakte Norwegian Investor Relation og spørge dem om dette er en tolkning Dagsrevyen journalist selv har lavet eller om det er baseret på en udtalese fra Jacob Schram.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
shokosta
30.01.2020 kl 11:25 3460

ElliotS skriver både godt og vel fundert, og det vil være rart om noe ikke skulle skje innen de neste 2-3 uker. Ser jo at enkelte mener at erstatninger er priset inn i kursen nå, hvilke tabletter disse måtte gå på vet ikke jeg, men enhver fornuft og logikk tilsier at dette ikke på noen måte er priset inn. Elliot har nok rett i at de som vil ha kursen ned nå har fått fritt spillerom, og dommedagsprofetier om Corona virus har gitt alle gode kort på hånden til å presse kursen ned. Dette er jo også vitterlig et problem som en må ta hensyn til; det er en psykose i markedet nå, spesielt mot fly og reiselivsbransjen, og selv om NAS ikke blir berørt direkte i forhold til ruter til Asia, viser det vel også at man ikke kan sloss mot saueflokken. NAS er store mot USA, og sånn sett burde jo kursen steget, alt annet tatt i betraktning.
Et annet problem er det jo at selv om gode nyheter i fjor høst kom på løpende bånd, klarte aldri kursen løfte seg ordentlig, så jeg tror nok at selskapet kanskje enda noen måneder til må vise at spareplanen virker, og at man har et inntekts- og kostnadsnivå som virkelig dokumenterer lønnsomhet framfor vekst. Klarer man det, vil kursen garantert gå mye - om en ikke får et bud på veien da. Jeg ser ikke bort fra det, men tør ikke tro helt på det. Men jeg tror fullt og fast at dette vil snu, om ikke verden går til grunne...:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 11:33 3410

Ja , det er sikkert ikke enkelt å være sjef å svare på ett slikt spørsmål om mann er bunden på hender og føtter av taushetsplikt . Min alarm gikk når det var så stille fra ny sjef ved trafikktall og forsterket når rep emi ble forbigått i stillhet , men så må jeg si jeg falt litt av når tiden gikk og kursen falt. Noen store hadde vel snappet dette opp?
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Fred55
30.01.2020 kl 11:41 3347

Enig med deg der og det EliotS skriver.
Men er ikke overbevist om at der virus som senker NAS. Der er jeg mer av den oppfatning av at JS går i samme fellen som mange andre. Holder igjen info er dårlig i å komunisere i markedet og liker best å bli en person som ansatte liker å bli tatt bilde sammen med.
Litt useriøst skrevet, men fremstår slik. Vi eiere/aksjonerer har ikke hørt ett eneste ord fra JS etter at han overtok for 4 uker siden. Eneste er dette intervjuet i går der han egentlig ikke uttaler seg om noe som helst. Fakta er om vi liker det eller ei at etter at han satte seg i stoelen er kursen gått fra 40,94 til lavt 35 tall en nedgang på over 12%
Så kan en spekulere hva en vil om årsaker/grunner eller annet. Forhandlingene vet ikke vi som eiere om pågår er gått i lås eller er ferdig. Vi vet absolutt ingenting og dette er faktisk ikke bra i det hele tatt.
Enig som du skriver at kursen trolig skal opp igejn oig at erstatning ikke er bakt inn i kursen. Men hvem vet ? Vi skal faktisk opp mellom 15 og 20 % bare for å komme oss tilbake til der den var da JS startet i denne rollen. Og i disse tider sier det seg selv at en god avtale alene ikke klarer det løftet.eller hva tror dere ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 12:12 3208

At erstatning er priset inn er kanskje misvisende å si men alle vet den kommer. Om det for eks kommer mindre penger enn ventet og kanskje mer rabatt lengre frem i tid kan det kanskje ha liten effekt på kursen. En langt større kontant utbetaling enn ventet og mindre fokus på rabatter langt frem i tid bil klart vært å foretrekke for MON del.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Strategi
30.01.2020 kl 12:18 3162

Erstatning er ikke priset inn.
Aksjen prises nå på samme nivå som da den var på vei til skifteretten og ikke hadde finansiering på plass.
Det er veldig mye som ikke er priset inn her nå.
Når det gjelder virus er vell sannheten at dette ikke i stor grad påvirker Norwegians flygninger overhodet eller svært minimalt.
Frykt blir brukt som middel for å få kursen ned.
Tror man skal ta det helt med ro, Norwegian jobber i kulissene og positive nyheter vil komme.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
EliotS
30.01.2020 kl 12:27 3112

ikkegodkjent - Jeg har her til formiddag haft en mail-korrespodance med Norwegian Air's Executive Vice President Strategic Development Tore Østby omkring de to siste setninger i NRK Dagsrevy's TV-innslag fra igår. De to siste setninger var "Nu skal Schram bygge lag i Norwegian. Salg er ikke på agendaen". Det var NRK's kommentator der kom med disse to setninger og ikke Jacob Schram. Men netop derfor har jeg spurgt Tore Østby om dette var et sitat fra Jacob Schram eller om det NRK's egen tolkning af situationen på et mere generelt plan. Jeg fik følgende interessant svar:

"Husk at CEO uttaler seg på vegne av selskapet, ikke aksjonærene. Det er aksjonærene som eventuelt må vurdere om man skal selge eller kjøpe aksjer eller hele selskapet
Mvh
Tore Østby"

Ja - og så er jeg egentlig ikke blevet så meget klogere. Jeg er enig med "ikkegodkjent" i at scenario omkring et salg er svække med den udtalese men det er ikke en kategoriske udelukkelse. Jeg har hellere ikke fået decideret svar på om det var Jacob Schrams udtalelse eller ej. Men jeg har skrevet tilbage til Tore Østby at jeg må antak at det var hans udtalesen siden han ikke benægter det var Schram's udtalelse.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 12:46 3027

Overrasket om det ikke blir et nytt forsøk på å knekke 35. Brygget opp til det og nærmer seg godt nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 12:48 2993

Takk for at du legger ut svarene du får fra selskapet. Om det nå blir bra trafikk tall neste uke og så en oppløftende Q4 rapport med påfølgende mye informasjon om erstatning og avlyst rep emi kan det kanskje bli ett ordentlig Kinderegg av en rapport om 2 uker.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Herman*
30.01.2020 kl 13:06 2917

Jeg tolker uttalelsen til JS slik at ledelsen og styret ikke aktivt jobber for et salg av selskapet, men de må selvsagt forholde seg til etthvert bud som måtte komme. En vil alltid stille sterkest i forhandlinger når en ikke selge.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 13:13 2873

Buttet imot der, men det ligger 150k på åpent kjøp... Mye å selge for å satse på noen stoplosser. La det roe seg litt mens man tar en ringerunde og ser om støtten er der, så kan det hende vi ser 34 i dag. Men om det er verdt det er vel litt vanskelig å si nå.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
omac
30.01.2020 kl 13:16 2852

SAS stopper flyvninger til Kina og er ned 1,4%, NAS flyr ikke til Kina og er ned 3,3%. Det er vel rimelig klart at noen har balletak på denne aksjen og sålenge NAS er fullstendig hjelpesløs blir den styrt der de vil.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
EliotS
30.01.2020 kl 13:19 2830

"ikkegodkjent" - Ja - lad os håbe på et Kinderegg. Jeg har bare det problem med situationen at hvis kursen bliver presset ned til kurs 34-33 igen så tror jeg ikke på at kursen kommer højere op end 40-42 igen. Så har hele radiotavheden var til ingen verdens nytte.

Jeg forstå simpelhen ikke hvorfor at de ikke kunne kommunikere noget rundt om rep emi.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
tradingstock
30.01.2020 kl 13:21 2817

Hvert eneste salg hjelper shorterne. De som selger nå kommer til å angre stort innen kommende uker.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.01.2020 kl 13:34 2762

Det jeg liker aller minst med siste tids opplysninger er at sommersesongen går med leie av fly. En ting er å få erstatning for fly mann ikke har bruk for om vinteren , det er en annen dans å stå uten fly på vår/ sommer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
shokosta
30.01.2020 kl 13:50 2695

Var det ikke slik at også Kjos og Kise hadde en grense på sin belåning av sine aksjer, som nå nærmer seg med stormskritt? Mener å huske det fra sist kursen var i fritt fall. Noen som vet noe om dette?
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
abban
30.01.2020 kl 14:22 2575

Om det skulle bli et problem så kommer det gjerne noe uoffisiell guiding eller kjøpsrykter i en avis.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Herman*
30.01.2020 kl 14:22 2570

Ekstrakostnader i forbindelse med unnleie av fly i sommer vil nok dekkes av Boeing. Det kan dog påvirke driftsresultatet negativt hvis kompensasjonen dreies mot rabatter på fremtidige leveranser. Dette vil redusere fremtidige avskrivningene.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Fred55
30.01.2020 kl 14:31 2510

Vi må tilbake til rundt midten av oktober for siste gang de var rundt 35. Etter det har det vært mye positivt før de nå selv aktiv går inn for å presse kursen ned. NAS starffes så langt hardest om en vinkler det opp mot virus og har ingen flygninger til Kina.
Meste parten av denne nedgangen er det jeg vil kalle nærmest selvforskyldt og grunnet en taushet som er merkelig. Selvsagt litt kort tid i stolen for JS, men er slett ikke bra med 20 % fall på kort tid. Legger en til at meglerhus åpent går ut og sier de shorter. At spv1 endrer fra 50 til 40 for sitt kursmål for NAS. Og en forholder seg taus og atter taus da må en jo begynne å lure litt. Til og med GK og BK er tause uvanlig for sist nevnte det da :-) Om han ikke er med i forhandlinger vel å merke og dermed bundet opp av taushet ?
Tipper de selv ser sin egen dumhet rundt emisjonen og at om de i dag skulle si at rep er på plass, så stiger vi ikke 20% og at den gladmeldingen vil drukne i frykten som rår. Venter de med videre taushet til tallslipp i 13.02 da tror jeg vi er mye nærmere 30 talet i dag. Ser fort 31 - 32 da og slett ikke utenkelig 34 i dag. Annet vil jo nesten overaske. Her gjelder det å ha is i magen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2020 kl 10:31 2144

Hva skjer i Europa Mandag morgen eller rettere sagt hva skjer i Kina natt til Mandag når de åpner etter " nyttår" og hva skjer da med Europa (olje Nas osv) ? Blir det total slakt i Kina da de skal ta igjen all den frykten som har fått herje i verden mens de har hatt ferie ,eller er de klar for å se at dette kanskje er ett blaff som går over og førte til at småsparere som vanlig ga bort pengene sine til de store aktørene?
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2020 kl 10:43 2083

Blir ikke overrasket om noen store investorer med null interesse av å sitte i Nas har kjøpt nå på 35-36 og kanskje lavere på Mandag for å sitte til trafikktall i verste fall til q rapport .?
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
tickerlover
31.01.2020 kl 10:46 2071

Har ikke lest boken, men catch 22 brukes vel mest om en situasjon man ikke kommer ut av pga sirkelavhengigheter.
Type: kan ikke få jobb uten erfaring, kan ikke få erfaring uten jobb.
https://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_(logic)

Altså ikke nødvendigvis en situasjon der alle alternativ går galt.

Synes hverken din eller wikipedias definisjon passer på Norwegian.
Redusert risiko og fornuftig drift fikser det meste. Men det tar litt tid.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
EliotS
31.01.2020 kl 12:27 1861

Det er jo ikke Norwegian’s økonomiske situation jeg diskutere men deres nåværende kommunikation-situation.
Redigert 21.01.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare